ارتباط مستقیم با 30613 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس مقاله مطالب علمی آموزش علوم و شیمی - طبقه بندی عنصرها و خواص فلزات

آموزش علوم و شیمی - طبقه بندی عنصرها و خواص فلزات

به اشتراک گذاری

تا کنون 18 عنصر شناخته شده است که 92 عنصر ان طبیعی و 26 عنصر دیگر آن ساختگی اند. پس از طبقه بندی عناصر به دو دسته ی فلزات و نافلزات، توسط دانشمندان، به تدریج عناصر تازه ای مانند شبه فلزات کشف شدند، به همین دلیل ضرورت شکل گیری طبقه بندی جدید تری حس شد.

برای مشاهده لیست مدرسین علوم نهم و شیمی بر روی عبارت تدریس خصوصی علوم نهم و تدریس خصوصی شیمی کلیک کنید.

فلزات و واکنش پذیری آن ها

امروزه فلزات، نقش بسیار مهمی در زندگی روزمزه ی ما دارند. از فلزات در ساخت خانه، زیورآلات، ابزار، وسایل حمل و نقل، ساختمان ها و ..... استفاده می شود. بیش از 80 درصد عناصر فلزات هستند، اغلب آنها از چگالی بالایی برخودارند. کمترین چگالی خاص فلز لیتیم و بیشترین چگالی مربوط به فلز اسمیم می باشد. دمای ذوب و جوش فلزات معمولا بالاست. فلزات سطح براق و درخشانی دارند و از قابلیت چکش خواری  و شکل پذیری برخوردار هستند. علاوه بر آن همگی آن ها رسانای خوبی برای گرما و جریان برق هستند.

مطالعه کنید: مقایسه کاربرد فلزات و کامپوزیتها در پره هلی کوپتر (ملخ بالگرد)

واکنش پذیری فلزات


اغلب اتم ها مایلند تا با از دست دادن یا دریافت الکترون به آرایش الکترونی هشت تایی در لایه ی والانی (ظرفیت) خود برسند مانند گازهای نجیب (به جز هلیوم که آرایش  هشت تایی ندارند ولی پایدار است) و از این طریق پایدار شوند. فلزات تعداد یک، دو، سه الکترون در لایه ی ظرفیت خود دارند و جهت رسیدن به پایداری، به راحتی الکترون های والانس خود را از دست می دهند و به کاتیون یا یون مثبت تبدیل می شوند، پس فلزی فعال تر است که تمایل بیشتری برای از دست دادن الکترون داشته باشد  و راحت تر الکترون از دست بدهد.

در میان عناصر جدول تناوبی، (فعال ترین یا واکنش پذیر ترین) گروه فلزی اختصاص به گروه اول جدول، یعنی فلزات قلیایی دارد زیرا در لایه ی ظرفیت آنها تنها یک الکترون وجود دارد و آن را به راحتی از دست می دهند و از این طریق پایدار می شوند. فعال ترین فلز سزیم (Cs) است.

پیشنهاد می شود مطالعه کنید: مواد مورد استفاده در ساخت پره هلی کوپتر (ملخ بالگرد)

نکته: به الکترون های موجود در لایه ی اصلی آخر یا آخرین مدار، "الکترون های ظرفیت یا والانس" و به خود مدار آخر "لایه ی ظرفیت" یا "لایه ی والانس" Valence می گویند.

عناصر فلزی از نظر واکنش پذیری یکسان نیستند، از جمله خواصی که برای هر عنصر مورد بررسی قرار می گیرد، فعالیت شیمیایی یا واکنش پذیری آن ماده است، به عنوان مثال واکنش پذیری سه فلز، طلا و منیزیم با اکسیژن یکسان نیست، به طور کلی فلزی که سریع تر در این واکنش شرکت می کند، واکنش پذیری بیشتری نسبت به دیگر فلزات دارد.

حتما بخوانید:
پلاستیک های جدید می توانند رسانای الکتریسیته باشند

تجربه و آزمایش نشان داده که: مقایسه ی واکنش پذیری چند فلز: Mg>Fe>Cu>Au

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 7107 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image