ارتباط مستقیم با 30625 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس مقاله مطالب علمی معجزات علمی قرآن کریم - وجود برزخ در میان دریاها

معجزات علمی قرآن کریم - وجود برزخ در میان دریاها

به اشتراک گذاری

قرآن کریم در سوره های (فرقان و رحمان) قانونی را که مخصوص آب است ذکر میکند. در آیه (53) از سوره فرقان می گوید: (وَ هُوَالَّذِی مَرَجَ البَحرَینِ هَذَا عَذُبٌ فُراَتٌ وَ هَذَا مِلحٌ اُجاَجٌ وَ جَعَلَ بَینَهُمَا بَرزَخاً و حِجراً مَحجُورا – و او ذاتی است که دو دریا را به هم در آمیخت که این یکی دارای آب گوارا و شیرین، و آن دیگر شور و تلخ بود و بین این دو آب، در حین بهم آمیختن آنها واسطه و حایلی قرار دادکه همیشه از هم جدا باشند).

و در سوره (رحمان) آیات (20 – 21) می¬گوید:

(مَرَجَ البَحرَینَ یَلتَقِیاَنِ بَینَهُماَ بَرزَخٌ لاَ یَبغِیان – اوست که دو دریای شور و شیرین را به هم آمیخت به نحویکه در میان آنها پرده حایلی قرار دارد که با هم مخلوط نمی شوند).

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: معجزات علمی قرآن کریم - حرکت منظم اجرام آسمانی

بی¬شک پدیده طبیعی ای را که قرآن در این آیات ذکر می کند در نزد انسان از قدیم¬ترین عصرها تا کنون شناخته شده بوده است. این پدیده طبیعی می¬گوید که هرگاه دو رودخانه در یک گذرگاه آبی با هم دیگر یکجا جمع شوند، آب یک رودخانه با دیگری در هم نمی¬آمیزد.

بطور مثال در شهر چانگام واقع پاکستان شرقی، دو رودخانه با هم یکجا گردیده و سپس مسیر خود را بسوی شهر اراکان در کشور برمه طی می¬کنند، وقتی هر بیننده ای بسوی این رودخانه نگاه کند، یک خط فاصلی را بعنوان مرز میان دو رودخانه در میان آن مشاهده می¬کند و بدینگونه ملاحظه می¬کند که هر یک از این رودخانه¬ها استقلال خویش را حفظ کرده¬اند. جالب توجه است که آب در یک پهلوی این رودخانه شیرین و در پهلوی دیگر آن نمکین می¬باشد.


پیشنهاد می شود مقاله معجزات علمی قرآن کریم - ستونهای غیر مرئی آسمان را هم بخوانید.

چنانکه گفتیم این پدیده در نزد انسانهای قدیم نیز شناخته شده بود اما بشر قانون مربوط به آن را فقط از چند دهه به این سو کشف کرد. زیرا مشاهدات و تجارب علمی نشان دادند که در اینجا قانونی هست که اشیاء سیال را تحت ضابطه خاصی نگه می¬دارد که آنرا بنام "کشش سطحی" می¬شناسند. این قانون حکم می¬کند که دو مایع سیال به دلیل اختلاف و تفاوتی که در کیفیت جذب و ذوبان آنها وجود دارد، در همدیگر آمیخته و یا به تعبیر دقیق¬تر ذوب نشوند. علم جدید از این قانون که قرآن آنرا بعنوان برزخ تعبیر نموده، فراوان بهره برده است و اگرچه ما با اطمینان نمیت.انیم بگوییم که مراد از برزخ در قرآن کریم همان قانون "کشش سطحی"ای است که در میان دو آب وجود داشته و مانع آمیخته شدن یک آب با آب دیگر می¬شود، اما کشف این قانون مسلما در راستای تفسیر آیات قرآنی فوق الذکر قرار دارد.

قانون برزخ یا به تعبیر جدید (کشش سطحی) را میتوانیم با مثال ساده¬ای بیشتر روشن سازیم: اگر شما سورن آهنی ای را آهسته بر روی آب داخل پیاله¬ای قرار دهید، پرده ای که روی سطح آب تشکیل شده است مانع از غوطه ور شدن آن در پیاله شده و سوزن روی سطح آب باقی می¬ماند. همین پرده است که مانع اختلال آب و روغن و آب شیرین و آب شور با یکدیگر می¬شود.

مطالعه این مقاله هم مفید است:
معجزه آهن در قرآن کریم


آمار بازدید: 1093 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image