ارتباط مستقیم با 30700 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه هفته خوابگاه‌ها و بررسی مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی

هفته خوابگاه‌ها و بررسی مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی

هفته خوابگاه‌ها فرصت مناسبی برای بررسی مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی محسوب می‌شود مشکلاتی که شاید در طول سال کمتر مورد توجه است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، خوابگاه‌های دانشجویی همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده و دانشجویان مدت زیادی را در خوابگاه‌های دانشجویی به سر می‌برند.

خوابگاه‌ خانه دوم دانشجویان است و رسیدگی به امور خوابگاه‌ها می‌تواند در آینده درسی دانشجویان تاثیرگذار باشد، خوابگاه‌های دانشجویی خاطرات بسیاری را برای دانشجویان رقم می‌زنند و برخی بعد از فارغ‌التحصیلی از دوران دانشجویی خود به خوبی یاد می‌کنند و برخی دیگر نیز به دلیل مشکلاتی که گرفتار آن می‌شوند همواره از خاطرات این دوران به بدی یاد می‌کنند، اما در مسائل خوابگاهی علاوه بر دانشجویان، مسئولان نیز دخیل بوده و فضا سازی مناسب یا نامناسب خوابگاه‌ها دست مسئولان را می‌بوسد.

مشکلاتی خوابگاهی اگر چه نسبت به سال‌های گذشته در استان زنجان کمتر شده و امروز دیگر دانشجویی از نداشتن اجاق گاز، بخاری، عدم نظافت فضا دغدغه‌ای ندارد، اما برخی مسائل فرهنگی در حال حاضر گریبانگیر خوابگاه‌ها شده است که نیاز به همت جدی مسئولان و خود دانشجویان برای حل این مسائل دارد.

*گلایه‌های دانشجویان از وضعیت خوابگاه‌ها

خوابگاه‌های استان زنجان اگر چه نسبت به سال‌های گذشته از نظر کمی و کیفی مطلوبتر شده‌اند اما هنوز هم دانشجویان گلایه‌های در خصوص وضعیت خوابگاه‌های خود دارند و این گلایه در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.

برخی مسئولان زنجانی نیز به مشکلات واقف بوده و این مسئله را بارها گفته‌اند و برخی نیز دست به کار شده و توانسته‌اند مشکلات خوابگاهی را حل کنند.

ورود خیران به بحث خوابگاه‌ها و ساخت خوابگاه‌های خیری در استان رشد مطلوبی داشته و دانشگاه‌ها از این موضوع سود برده‌اند، خوابگاه‌های دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف استان ساخته شده اما نیازمند عزم جدی خیرین برای کمک به حل کمبود فضای خوابگاهی در استان زنجان است.

ظرفیت اسکان خوابگاه‌های دانشگاه زنجان در سال 91، حدود 3 هزار و 100 نفر بودن که در حال حاضر این ظرفیت به 4 هزار و 500 نفر ارتقا یافته است، که با احداث خوابگاه‌های در دست اجرا، ظرفیت اسکان این دانشگاه به 4 هزار و 810 ظرفیت افزایش می‌یابد.

در حال حاضر یک خوابگاه توسط بخش خصوصی برای پسران دانشجو در این دانشگاه احداث می‌شود که دارای 180 نفر ظرفیت است.

خوابگاه خیری این دانشگاه نیز با ظرفیت 250 نفر برای خواهران احداث می‌شود و تا مهر ماه سال جاری به مجموعه خوابگاه‌های دانشگاه اضافه می‌شود.

*حل مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه زنجان

معاون دانشجویی دانشگاه زنجان نیز از حل مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه خبر داد و افزود:‌ در حال حاضر تنها یک خوابگاه دانشجویی به صورت استیجاری اداره می‌شود.

جمال داودی با اشاره به امکانات خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه خاطرنشان کرد: خوابگاه‌های این دانشگاه الگوی خوابگاه‌های کشور است.

وی با بیان اینکه در جنب خوابگاه‌های دانشگاه آرایشگاه، میوه فروشی، فروشگاه، خشکشویی، خیاطی، سالن‌های مطالعه، کتابخانه‌ها، انتشارات در نظر گرفته شده است، بیان داشت: در حال حاضر همه دختران دانشجو دارای خوابگاه هستند.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم ‌پزشکی زنجان با اذعان به مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، اظهار کرد: پذیرش دانشجویان غیر بومی در دانشگاه‌ها نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم به ویژه در زمینه خوابگاه‌های دانشجویی است.

مهران محسنی با اشاره به اینکه ‎ خوابگاه‌های این دانشگاه به دو صورت دولتی و خودگردان اداره می‌شود، خاطرنشان کرد: در بخش دولتی 6 باب برای برادران و چهار باب خوابگاه برای خواهران در نظر گرفته شده است.

*سرانه 73.6 درصدی فضای خوابگاه‎های دانشگاه علوم پزشکی زنجان

وی با بیان اینکه در بخش خودگردان نیز چهار باب برای خواهران و سه باب برای برادران راه‌اندازی شده است، بیان داشت: سرانه فضای خوابگاه‎ها 73.6 درصد است.

برای حل مشکلات فضای فیزیکی خوابگاه‌های راه حل‌هایی ارائه شده است که استفاده از ظرفیت غیردولتی برای توسعه خوابگاه‌ها می‌تواند موثر باشد، تشکیل مجمع خیرین خوابگاه‌‌ساز در کشور از اقداماتی است که برای حل مشکلات خوابگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

یکی از مشکلات دانشجویان در خصوص خوابگاه‌ها افزایش اجاره بها است که این امر موجب شده تا برخی از دانشجویان از خوابگاه‌ها خداحافظی کرده و در شهر اجاره بپردازند.

از آنجا که دانشجویان خوابگاهی در فضای دوری از خانواده زندگی می‌کنند این امر نیازمند توجه جدی به مسائل و مشکلات دانشجویان است، البته از سوی معاونت‌های دانشجویی و خوابگاه‌های دانشگاه‌ها برنامه‌های مختلف فرهنگی و آموزشی برای دانشجویان برگزار می‌کنند، اما این برنامه‌ها کافی نیست و مشکلات دانشجویان به وقت خود باقی است.

*به متقاضیان دانشگاه آزاد اسلامی زنجان خوابگاه اختصاص می‌یابد

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان نیز اظهار کرد: به همه متقاضیان دختر و پسر غیر بومی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان خوابگاه اختصاص می‌یابد.

صمد حنیفی یادآور شد: خوابگاه‌های این دانشگاه مجهز به نمازخانه، سالن مطالعه، سالن ورزشی و فروشگاه مواد غذایی هستند.

وی با اشاره به اینکه خوابگاه‌های دانشگاه از استانداردهای لازم بهره‌مند هستند، تصریح کرد: تلاش می‌شود استانداردها در خوابگاه‌های دانشجویی رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه بهداشت خوابگاه‌ها در سطح بسیار بالایی است تصریح کرد: نوساز بودن خوابگاه‌ها از مزیت‌های خوابگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان است.

به نظر می‌رسد مشکلات برخی خوابگاه‌های دانشجویی در زنجان حل شده و برخی نیز از دیدگاه دانشجویان دارای مشکلات عمده‌ای است، مشکلات خوابگاه‌ها از دیدگاه دانشجویان هنوز تمام نشده و اجاره بهای بالا، بداخلاقی متصدیان، نظارت‌های بیش از اندازه، نصب دوربین‌های نظارتی و نداشتن برخی امکانات همچنان در خوابگاه‌ها ادامه دارد.

فارس امیدوار است این گزارش گوشه‌ای از مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان را مطرح کرده باشد.

آمار بازدید: 199 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image