ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار مدل جدید کسب و کار برای دانشگاه‌ها داشته باشیم

مدل جدید کسب و کار برای دانشگاه‌ها داشته باشیم

مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت علوم با بیان اینکه باید مدل جدید کسب و کار برای دانشگاه‌ها داشته باشیم، گفت:‌ دانشگاه‌ها باید فکر کنند چگونه دانش تولید کرده و تجاری سازی کنند، اگر متوجه شوند که با استفاده از استادان می توانند تحول اقتصادی و کسب درآمد برای خودشان ایجاد کنند، موفق خواهند شد.



به گزارش خبرنگارسرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه همدان، دکتر مصطفی کریمیان اقبال در جلسه دانشگاه کارآفرین با حضور رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان همدان، با اشاره به پیک جمعیتی کشور در دهه 60 ، گفت: این پیک جمعیت آثار خود را در آموزش و پرورش گذاشت و امروز به بازار رسیده‌اند، در دهه 70 دبیرستان و اواخر دهه 70 و دهه 80 دانشگاه کم آوردیم و هنوز تا حدی ادامه دارد. در حال حاضر پیک دانشگاهی تمام شده است و دهه شصتی ها که به اصطلاح باعث توسعه علمی کشور شدند نیروهای ارزان قیمت در دانشگاه محسوب می شدند، اما الان در دانشگاه‌ها پردیس می گذاریم که جوابگوی توسعه جمعیتی باشد، اما تا دو سه سال دیگر بسته خواهد شد و چند سال دیگر برخی رشته‌ها در دانشگاه آزاد و پیام نور برچیده می‌شود.


وی با بیان اینکه تا زمانیکه پارادایم ذهنی دانشگاهی‌ها درست نشود و متفاوت فکر نکنند حلقه مفقوده جریان دانش اتفاق نمی‌افتد، اظهارکرد: اگر دانشگاه‌ها زرنگ باشند و زود متوجه شوند به فکر تغییر مدیریت خواهند بود. دانشگاه‌ها باید فکر کنند چگونه دانش تولید کرده و تجاری سازی کنند، اگر متوجه شوند که با استفاده از استادان تحول اقتصادی و کسب درآمد برای خودشان ایجاد کنند، موفق خواهند شد.


وی با بیان اینکه باید مدل جدید کسب و کار برای دانشگاه‌ها داشته باشیم، افزود: در حال حاضر به اندازه کافی پارک و مراکز رشد ایجاد شده اما الان باید به فکر افزایش تولیدات باشیم.


دکتر کریمیان اقبال درباره توجه به دانشگاه‌ها در حوزه فناوری و نوآوری تصریح کرد: چه دانشگاه تهرانی چه شهرستانی باید از الان مدیریت دانشگاه‌ها را بسنجند و ببینند چگونه در پنج سال آینده سطح علمی شان را تغییر دهند.


وی اضافه کرد: راه اندازی پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد در کنار دانشگاه‌ها نتوانست مشکل ارتباط بین دانشگاه‌ها و صنعت را حل کند و کار شروع شده ناتمام ماند. بنابراین حلقه مفقود بین آنها را دانشگاه کارآفرین دانستیم.


مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت علوم ادامه داد: در حال حاضر به دنبال پیاده سازی مدل دانشگاه کارآفرین هستیم تا برای دانشگاه‌ها کسب درآمد کند بدین ترتیب سه دانشگاه شریف، علم و صنعت و صنعتی اصفهان را برای این کار برگزیدیم و قصد داریم این مدل را در این دانشگاه‌ها پیاده کنیم. به این شرط که هیچ دانشگاهی نمی‌تواند وتو کند؛ اما می تواند پیشنهاد داشته باشد، هیچ اطلاعاتی نباید از جمع پنهان بماند و باید اطلاعات به دست آمده مستندسازی شود تا در صورت موفقیت بتوانیم به دانشگاه‌های کشور تسری دهیم همچنین مدل باید بسیار عملیاتی باشد.


وی اضافه کرد: برای این کار دانشگاه‌ها باید به دنبال پژوهشهایی بروند که شانس تجاری شدن دارند در فاز دوم مدل نیز دانشگاههای دیگر را وارد خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم بودجه ای برای پیاده سازی این مدل در فاز دوم دریافت کنیم.


دکتر کریمیان اقبال اظهار کرد: موارد ذکر شده تنها یکی از مشخصه‌های دانشگاه کارآفرین است که می تواند تفکر دانشگاه‌ها را تغییر دهد.


وی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه در آینده دانشجویان علاقه‌مند به مدرک فوق لیسانس و دکترا نخواهند بود. باید برای این به دانشگاه بیایند که ایده‌های موجود در ذهن خود را در قالب پایان نامه به شغل ایجاد کنند و از این طریق وارد بازار شوند این مساله چیزی است که الان در دانشگاه‌های ما نیست و حتی برخی دانشجویان پایان نامه‌های خود را از بیرون تهیه می کنند.


وی تاکید کرد: دانشجویان باید دنبال دانشی باشند که به شغل تبدیل شود و دنبال مدرک نباشند و بدین ترتیب به الگویی برای سایر دانشجویان تبدیل شوند.


وی با بیان اینکه باید نقد جدی بر نحوه تربیت دانشجو داشته باشیم، اظهار کرد: در حال حاضر فارغ التحصیلان دست به سیاه و سفید شغلی نزده‌اند و بدون هیچ آشنائیت می خواهند پس از دایر کردن شرکت محقق شوند که مسائلی از این دست زیاد دیده شده است و اصلا به فکر اینکه شغلی ایجاد کند، نیست.


مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه رشته های دانشگاهی باید مورد بازنگری قرار گیرد و درس‌های کارآفرین اضافه شود، تصریح کرد: برای ایجاد مراکز رشد و پارک در دهه 80 نتوانستیم در دانشگاه‌ها نفوذ کنیم؛ اما الان دانشگاه‌ها مجبورند به دانشگاه کارآفرین تبدیل شوند.


دکتر کریمیان اقبال ادامه داد: معتقدم دانشگاه ها قابل تغییر است حتی اگر وزارت علوم نخواهد تغییر کند. بنابراین باید هر منطقه از پتانسیلهای محلی موجود نهایت استفاده را داشته باشد.

آمار بازدید: 151 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image