ارتباط مستقیم با 30712 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار دانشجوی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای دغدغه اشتغال ندارد (2 شهریور 92)

دانشجوی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای دغدغه اشتغال ندارد (2 شهریور 92)

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: دانشجوی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به صورت یک نیروی ورزیده و کاربلد تربیت می‌شود و به همین دلیل وی دغدغه اشتغال پس از پایان دوران تحصیل را ندارد.


سهراب رضایی رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ درباره شرایط و وضعیت این دانشگاه نسبتا تازه ‌تاسیس صحبت‌ کرد.

وی معتقد است وظیفه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تربیت نیروی تئوریسین و نظریه‌پرداز نیست و این دانشگاه وظیفه تربیت نیروهایی را دارد که بلافاصله پس از پایان تحصیل وارد بازار کار شوند.

گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با رضایی رئیس دانشگاه شریعتی به شرح زیر است:

*تلاش برای رساندن ظرفیت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تا 140 هزار نفر

فارس: با توجه به عمر کوتاه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، عملکرد این دانشگاه را در طول فعالیت چند ساله‌اش چطور ارزیابی می‌کنید؟

رضایی: دانشگاه فنی‌‌و‌حرفه‌ای بسترهای فراوانی برای سرمایه‌گذاری و تقویت دارد. هر چند این دانشگاه به سبب نسبتا تازه تاسیس بودن کمتر مورد توجه قرار گرفته است ولی با توجه به اینکه کشور ما در عرصه آموزش‌های نظری اشباع شده، نیاز است که بخشی از آموزش عالی کشور به آموزش‌های کاربردی که منجر به اشتغال و کارآفرینی شوند اختصاص پیدا کنند.

فارس: در حال حاضر ظرفیت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای چقدر است؟

رضایی: تا قبل از آغاز به کار دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای ما حتی یک صندلی خالی برای دانش‌آموزانی که فارغ‌التحصیل هنرستان‌ها بودند نداشتیم اما حالا همه برنامه‌های بالادستی تاکید‌ می‌کنند که 50 تا 60 درصد آموزش باید به سمت رشته‌های دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای برود. ما اعتقادمان این است که در آموزش عالی کشور،متناسب با همین مسئله باید ظرفیت تعیین شود.

در حال حاضر ظرفیت موجود دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای سالانه چیزی حدود 70 تا 80 هزار نفر است. در حالی که پیش‌بینی ما این است که این ظرفیت را سالیانه به 130 تا 140 هزار نفر برسانیم.

* عدم حمایت از دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بزرگترین مشکل

فارس: بزرگترین مشکلی که دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تا امروز با آن دست به گریبان بوده چیست؟

رضایی: مشکل اصلی ما این است که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیاز به سرمایه‌گذاری خاص دارد. دروس فنی‌و‌حرفه‌ای آموزش نظری نیست که مواد لازم آن تنها یک ماژیک، تخته و استاد باشد که برای دانشجو جزوه بگوید.

دانشجوی فنی و حرفه‌ای نیاز به کارگاه و امکانات و نیاز به حمایت و توجه ویژه دارد و انتظار ما این است که این حمایت‌ها از این دانشگاه انجام شود.

فارس: پیش‌بینی شما از حمایت‌های وزارت علوم از دانشگاه‌ها فنی‌و‌حرفه‌ای در دولت جدید چیست؟

رضایی: با توجه به اینکه بیشترین دغدغه‌های دولت یازدهم دغدغه‌های معیشتی، اقتصادی و اشتغال است؛ امیدواریم که دولت جدید به ما کمک کند.

چون دانشگاه فنی و حرفه‌ای در اواسط دولت گذشته شکل گرفت چندان نتوانست حمایت لازم را جلب کند اما در دولت جدید نگاه خود ما این است که تمام تلاش‌مان را برای جلب حمایت‌ها انجام دهیم و امیدواریم که شعارهایی که توسط دولت جدید داده شده نه تنها در جهت تقویت دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای بلکه در حمایت از بخشی از آموزش عالی که معطوف به پژوهش‌های کاربردی و اقدامات عملیاتی است باشد و در نهایت دولت بتواند در جهت حمایت از برون‌دادی که بتواند به نظام کمک کند و به درد خانواده‌ها بخورد گام بردارد.

* دانشجوی فنی‌وحرفه‌ای دغدغه اشتغال ندارد

فارس: وضعیت اشتغال برای دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به چه شکلی است؟

رضایی: ما این قول را می‌دهیم که هیچ دانشجویی وارد دانشگاه ما نشود مگر این که در زمان فارغ‌التحصیلی مشکلی در زمینه کار نداشته باشد.

ما اعتقاد داریم هیچ دانشجویی نباید چهار سال از عمرش را پشت میز و صندلی دانشگاه طی کند و ما به عنوان مسئولین اجرایی دانشگاه‌ها بعد از چهار سال ندانیم که می‌خواهیم برای او چه کاری انجام دهیم.

ما به دنبال این هستیم که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به هیچ وجه این اتفاق نیفتد.

* رشته‌های جدید دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برای رفع نیازهای اساسی جامعه

فارس: در حال حاضر چند رشته در دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای تدریس می‌شود؟

رضایی: ما تا سال گذشته 64 رشته داشتیم که با توجه به نیازهای روز جامعه سرفصل‌های 28 رشته را تغییر دادیم.

فارس: درخواست سرفصل‌های جدیدی هم برای سال تحصیلی جدید داشته‌اید؟

رضایی:برای سال تحصیلی جدید 10 رشته دیگر نیز که احساس می‌کردیم در کشور نیاز به تقویت آنهاست به رشته‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه کردیم.

فارس: رشته‌های جدید چه رشته‌هایی هستند؟

رضایی: برای انتخاب رشته‌های جدید ما نیازهای کشور را در نظر گرفته‌ایم و رشته‌هایی را که احساس کردیم ارزش عملیاتی برای کشور و جامعه دارند را مدنظر قرار دادیم.

مثلا در طول دولت‌های نهم و دهم مبحث مسکن مهر به شدت مطرح بود ما در همه شهرها برج‌های چند طبقه ساختیم ولی هیچ فکری به این موضوع نکردیم که امنیت راه‌پله‌ها و آسانسورها را چه کسی باید تامین کند روی این حساب رشته تعمیر، تجهیز و نگه‌داری آسانسور و پله‌برقی را به رشته‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه کردیم به خوبی می‌دانیم این رشته در کمترین پیش‌بینی تخمینی 10 هزار نفر متقاضی دارد. چرا که اگر بخواهیم متوسط برای هر برج 5 طبقه یک تکنسین و متصدی آسانسور داشته باشیم دقیقا به همین تعداد فرد آموزش دیده در این حوزه نیاز داریم.

رشته دیگری که راه‌اندازی کردیم رشته تعمیر، تجهیز و نگه‌داری از تجهیزات بیمارستانی است. دستگاه‌های رادیولوژی، وسایل اتاق عمل و تجیهزات MRI از جمله وسایلی هستند که نیاز به تکنسین ماهر دارند و ما این رشته را برای تربیت چنین افرادی ایجاد کردیم.

اضافه کردن رشته‌ها در حوزه‌های کامپیوتر و حسابداری نیز ایجاد شد که رشته‌های فناوری IT و حسابداری صنعتی جزو زیرمجموعه این رشته‌ها هستند رشته دیگری که ایجاد کردیم رشته پرورش گیاهان دارویی بود که در این رشته هم پیش‌بینی استقبال ویژه‌ای از سوی داوطلبان داریم.

همچنین رشته‌های مرغداری و دامپروری نیز از جمله رشته‌های جدیدی است که اضافه کردیم.

* نیروی ورزیده و کاربلد تحویل جامعه می‌دهیم

فارس: فضا و امکانات برای آموزش دانشجویان در این رشته‌ها تا چه حدی مهیاست؟

رضایی: ما وقتی می‌‌گوییم رشته‌های زیرمجموعه کشاورزی دیگر در بحث آموزشی صرف کار نمی‌کنیم. ما برای این رشته‌ها در طول مدت تحصیل به دانشجو زمین می‌دهیم و او تمام مراحل کار را باید خودش انجام دهد. از مرحله کاشت گرفته تا داشت و برداشت همه بر عهده دانشجو است و ما یک کار تخصصی را به دانشجو می‌سپاریم.

در رشته‌ای مثل مرغداری و پرورش دام و طیور تمام مرغداری‌ها را خود دانشجویان اداره می‌کنند یعنی از اول جوجه‌ریزی و جوجه‌کشی تا مرحله آخر توسط دانشجویان انجام می‌شود و در دامپروری نیز روال به همین شکل پیش می‌رود.

ما می‌توانیم ادعا کنیم که 70 درصد دوره آموزشی دانشجویان فنی و حرفه‌ای در کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و سر زمین سپری می‌شود و دانشجویی که از این دانشگاه خارج می‌شود یک دانشجوی ورزیده و ماهر است.

ما برای اینکه به این نقطه اطمینان صددرصدی برسیم باید در طول دوران تحصیل این را به صورت هدفمند از دانشجو بخواهیم. یعنی به دانشجو بگوییم اگر می‌توانی با چرخ‌خیاطی من کار کنی من امکانات را در اختیار تو می‌‌گذارم و تو هم برای خودت و هم برای کمک به دانشگاه کار انجام می‌دهی. بنابراین دانشجو در طول دو سالی که در رشته خیاطی تحصیل می‌کند یک خیاط ماهر می‌شود و درسش را نیز می‌خواند و در دوران تحصیل پولی به دست می‌آورد.

* دانشجو از نظر مالی تامین می‌شود

فارس: از گردش مالی انجام گرفته مبلغی هم عاید دانشجوی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای می‌شود؟

رضایی: با توجه به اینکه اکثر دانشجویان ما از اقشار متوسط به پایین جامعه هستند ما سعی می‌کنیم با حمایت‌های مالی که مراکز ما انجام می‌دهند دانشجویان از دغدغه‌‌های مالی خارج شوند.

فارس: با توجه به حضور فعال دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در بازار کار، دانشگاه تعاملاتی نیز با بخش خصوصی دارد؟

رضایی: ما در همه مراکز اکثر کارهایمان را با بخش خصوصی انجام می‌دهیم و تعاملات زیادی با مراکز تجاری داریم و از همین جا نیز اعلام می‌کنیم هر نماینده‌ای از بخش خصوصی که تمایل به همکاری با دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای را داشته باشد ما در اختیارشان نیرو می‌گذاریم و آنها می‌توانند از امکانات ما استفاده کنند.

* تعامل جدی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با بخش خصوصی

فارس: تعامل با بخش خصوص تا چه حدی در اهداف دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تعریف شده است؟

رضایی: ما یک شعار محوری داریم و این شعار تقویت نیروی تکنسین ماهر برای جامعه است. ما نیروی برنامه‌ریز، تئوریسین و نظریه‌پرداز تربیت نمی‌کنیم بلکه وظیفه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تربیت تکنسین کارآزموده و کاربلدی است که به درد بخش خصوصی می‌خورد. بنابراین این آمادگی را داریم که برنامه‌های درسی خود را متناسب با نیاز بخش خصوصی برنامه‌ریزی و تدوین کنیم که در این راه هم نیازهای ما و هم نیازهای بخش خصوصی برطرف شود.

فارس: پیش‌بینی‌تان از تعاملات جدی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و بخش خصوصی و صنعت چیست؟

رضایی: در حال حاضر هزینه‌های زیادی در کشور تلف می‌شود که همه این‌ها حاصل زمینه های معطل‌شده از عدم تعامل زیاد دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای و بخش خصوصی است. این مسائل مواردی هستند که تاکنون هیچ کس به آنها نپرداخته و متاسفانه منابع مالی شدیدی هم بر بودجه کشور تحمیل کرده است.

فارس: مثالی هم در این زمینه دارید؟

رضایی: یکی از مثال‌های این مورد مربوط به صنعت نان کشورمان است. در صنعت نان روزانه 15 میلیارد تومان رد و بدل می‌شود اما در کشور مرکزی که در حوزه نان و پرورش و نگهداری آن فعال باشد نداریم. از این 15 میلیارد روزانه حدود 6 میلیارد پول هدر رفته نان است که ما معتقدیم اگر این کار را به دست متخصصان و تکنسین‌هایی که برای این کار تربیت شده‌اند بسپاریم می‌توانیم حدود 200 تا 300 هزار نفری که در عرصه نان و نانوایی فعالیت می‌کنند مدارج دانشگاهی طی کنند و با افتخار بگویند که ما نانوا هستیم.

از سوی دیگر چون این کار به صورت علمی و تخصصی انجام می‌شود ما دیگر آن ضایعات 6 میلیاردی را نخواهیم داشت و همین صرفه‌جویی می‌تواند چندین دانشگاه را در کشور ایجاد کند.

کلمات کلیدی: دانشجوی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، وضعیت اشتغال، رشته‌های جدید فنی حرفه ای، ظرفیت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، دغدغه اشتغال، دغدغه اشتغال دانشجویان

آمار بازدید: 287 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image