ارتباط مستقیم با 30615 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس دانلود بانک سوالات دانلود نمونه سوالات امتحانی اول دبیرستان دانلود رایگان آزمون گفتار 1 فصل 8 زیست دوازدهم (رفتارهای جانوری) جهت کنکور با جواب تشریحی

دانلود رایگان آزمون گفتار 1 فصل 8 زیست دوازدهم (رفتارهای جانوری) جهت کنکور با جواب تشریحی

آزمون گفتار 1 فصل 8 زیست دوازدهم (رفتارهای جانوری)

رفتار:
واكنش يا مجموعه واكنش‌هایی است که جانور در پاسخ به محرك يا محرك‌ها انجام می¬دهد. محرک‌هایی مانند بو، رنگ، صدا، تغییر دمای محیط و تغییر طول روز تغییر محرک‌های بیرونی هستند و میزان هورمون‌ها یا گلوکز در بدن جانور محرک‌های درونی هستند که موجب بروز رفتارهای گوناگون در جانوران می‌شوند.
رفتار غریزی:
نكته 1 : نمونه‌هایی از رفتارهای غریزی: ۱- رفتار موش مادر در مراقبت از فرزندان ۲- رفتار جوجه کاکایی برای به‌دست آوردن غذا، 3- لانه سازی پرنده‌ها ۴- رفتار مکیدن در شیرخواران ۵-‌قمری‌های خانگی با جمع‌آوری شاخه‌‌های نازک درختان برای خود لانه ساخته و زادآوری می‌کنند ۶- گوزن‌ها از شکارچی‌ها می‌گریزند ۷- خرس‌های قطبی خواب زمستانی دارند ۸- سارها برای زمستان گذرانی به مناطق گرم‌تر مهاجرت می‌کنند. این‌ها نمونه‌هایی از رفتارهای غریزی جانوران است.
نکته 2 : پژوهشگران ارتباط یک ژن را با رفتار مراقبت از زاده‌ها در موش ماده بررسی کرده‌اند. این ژن را ژن B می‌نامیم. موش ماده طبیعی اجازه نمی‌دهد بچه موش‌ها از او دور شوند؛ اگر بچه موش‌ها دور شوند، مادر آنها را می‌گیرد و به سمت خود می‌کشد (شکل ۲).
نكته 3 : ژن B در بخشی از زیر نهنج (هیپوتالاموس) مغز موش مادر که در رفتار مادرانۀ آن نقش حیاتی دارد، بیان می شود. موش مادر ابتدا نوزادان را وارسی می‌کند و اطلاعاتی از راه حواس به مغز آن ارسال می‌شود؛ در نتیجه ژن B در یاخته‌هایی در هیپوتالاموس مغز موش مادر فعال می‌شود و دستور ساخت پروتئینی را می‌دهد که آنزیم‌ها و ژن‌های دیگری را فعال می‌کند. در مغز جانور فرایندهای پیچیده‌ای به راه می‌افتد که در نتیجۀ آن‌ها، موش ماده رفتار مراقبت مادری را نشان می‌دهد.
نکته 4 : پژوهشگران با ایجاد جهش در ژن B آن را غیر فعال کردند. موش‌های ماده‌ای که ژن‌های جهش یافته داشتند، ابتدا بچه موش‌های تازه متولد شده را وارسی کردند ولی بعد آن‌ها را نادیده گرفتند و رفتار مراقبت نشان ندادند. به این ترتیب، مشخص شد رفتار مراقبت مادری در موش اساس ژنی دارد. و این رفتار از والدین به ارث رسيده است.
در این بخش دانلود رایگان نمونه تست های آزمون گفتار 1 فصل 8 زیست دوازدهم (رفتارهای جانوری) جهت آمادگی کنکور با پاسخ و جواب تشریحی توسط دکتر علیرضا مشرفی ارائه شده است. این جزوه برای یادگیری بهتر درس و کسب درصد بالا در زیست کنکور بسیار مفید است. برای دانلود جزوه بر روی لینک زیر کلیک کنید.

آمار بازدید: 293 بار
برای دانلود فایل بر روی لینک زیر کلیک کنید.
دانلود رایگان آزمون گفتار 1 فصل 8 زیست دوازدهم (رفتارهای جانوری) جهت کنکور با جواب تشریحی(حجم فایل: 3544 کیلو بایت)
ارسال شده توسط 📌 دکتر عليرضا مشرفی (مدرس زیست‌ شناسی)(مشاهده پروفایل مدرس) تدریس تضمینی زیست‌شناسی کنکور - تدریس تضمینی زیست‌شناسی از پایه تا کنکور، تقویتی، تیزهوشان و المپیاد توسط مدرس مجرب و باسابقه دانشگاه و مدارس برتر با قیمت مناسب
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image