ارتباط مستقیم با 30618 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس دانلود دانلود کتاب دانلود رایگان کتاب وصله های تعمیراتی کامپوزیتی فصل پنجم - تنش در چسب، جدایش و NDI وصله های کامپوزیتی

دانلود رایگان کتاب وصله های تعمیراتی کامپوزیتی فصل پنجم - تنش در چسب، جدایش و NDI وصله های کامپوزیتی

در این بخش دانلود رایگان کتاب وصله های تعمیراتی کامپوزیتی فصل پنجم - تنش در چسب، جدایش و NDI وصله های کامپوزیتی ارائه شده است. در این فصل از کتاب تالیف دکتر سیروان محمدی مطالب مفیدی در زمینه نحوه افزایش دوام وصله و کاهش تنش در چسب ارائه شده است. در ادامه توضیحات بیشتری قابل مشاهده است.


یکی از مهمترین مباحث در وصله های تعمیراتی کامپوزیتی تنش های ایجاد شده در چسب و جدایش وصله است. از مودهای مختلف واماندگی می توان به رشد ترک، جدا شدن وصله، جوانه زنی ترک جدید در پوسته در لبه های وصله و .... اشاره کرد. بیشترین و متداول ترین حالت، رشد ترک است. جدا شدن وصله هم تقریبا همین مقدار اهمیت دارد. جدا شدن می تواند بر اثر تنش برشی بالای چسب و یا تنش پیل بالا باشد. تنش برشی بیشینه در لبه های وصله و یا لبه های ترک اتفاق می افتد. یک کار استاندارد برای کاهش تنش در لبه های وصله پخ دار کردن آن است. کارهای کمی روی جدایش وصله انجام شده است. مشکل اصلی در استفاده از وصله کامپوزیتی برای تعمیر سازه های فلزی کمبود اطمینان اتصال است. یک راهکار اتخاذ دیدگاه تحمل آسیب برای عدم اتصال است.


در بسیاری از سازه های مورد استفاده در صنایع مختلف، ماشین آلات، سازه های هوافضا، بالگرد، مخازن تحت فشار، لوله های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز و .... به دلایل مختلف همچون ضربه، خوردگی، فرآیند تولید نامناسب و .... ممکن است ترک ها، نواقص و عیوبی ایجاد گردد. در عین حال، با توجه به هزینه بالای تعویض قطعات و جایگزین کردن ماشین آلات، در بسیاری از موارد ممکن است ترجیح داده شود به جای تعویض، تعمیر انجام گردد. در صورتیکه تعمیر قطعات، سازه ها و ماشین آلات به درستی انجام شود، نه تنها در هزینه ها صرفه جویی زیادی انجام خواهد شد، بلکه استفاده مفیدتر و به صرفه تری هم از این قطعات می شود. بنابراین، روش های تعمیراتی پربازده و قابل اطمینان می تواند به مقدار بسیار زیادی در صرفه جویی در منابع شرکت ها، سازمان ها و کل کشور مفید و موثر باشد. یکی از بهترین روش های تعمیرات سازه های فلزی و غیرفلزی استفاده از وصله های تعمیراتی کامپوزیتی است که مزایای زیادی به نسبت انواع روش های تعمیراتی دیگر دارد.


وصله کامپوزیتی رفتار خستگی را بهبود می بخشد، خوردگی را کاهش می دهد و به راحتی شکل می پذیرد. مهمترین مزیت وصله کامپوزیتی این است که برای نصب آن سوراخ جدیدی در محل تعمیر ایجاد نمی شود و سازه ضعیف تر نمی گردد. در سازه های شامل ترک، وصله باعث کاهش ضریب شدت تنش و در نتیجه کندشدن و متوقف شدن ترک می شود. مزیت اصلی تکنولوژی تعمیر با وصله این است که وزن سازه خیلی افزایش نمی یابد. سبکی و انعطاف شکل و تنوع وصله ها باعث محبوبیت وصله های کامپوزیتی شده است. وصله کامپوزیتی دمای بالا نمی خواهد، تمرکز تنش ایجاد نمی کند و با هر شکلی قابل اعمال است. همچنین، وزن کمی دارد و به نسبت جوش مهارت کمتری می خواهد. بسیاری از اساتید مهندسی مکانیک در زمینه وصله های تعمیراتی کامپوزیتی کارهای تحقیقاتی متعددی را به انجام رسانده اند.


کتاب حاضر در 6 فصل تدوین شده است. در فصل اول تعاریف و مفاهیم اولیه مکانیک شکست مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم، میزان موثر بودن وصله های کامپوزیتی در جلوگیری از رشد ترک و مقایسه وصله های یک و دو طرفه ارائه شده است. با توجه به مراجع مختلف و با استفاده از نمودارها و نتایج بدست آمده نشان داده شده است که وصله های تعمیراتی به چه میزان می توانند در افزایش بار قابل تحمل و یا افزایش عمر سازه آسیب دیده موثر باشند. در بسیاری از موارد وصله های کامپوزیتی به صورت یک طرفه و فقط در یک سمت سازه اعمال می شوند. چالش های استفاده از وصله نامتقارن و مزیت های وصله دوطرفه به نسبت وصله یک طرفه با توجه به نتایج بدست آمده در مراجع در فصل دوم مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم، که مفصل ترین فصل کتاب است، بررسی میزان تاثیر ابعاد و اندازه وصله های کامپوزیتی بر بازدهی آنها انجام شده است. ضخامت وصله، چسب و سازه اصلی، طول و عرض وصله و سایر پارامترها می توانند بر بازدهی و دوام وصله ها تاثیر بگذارند که در فصل سوم به صورت مفصل و با توجه به مراجع متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. مدرسین کامپوزیت و مواد مرکب در کلاس های خودشان وصله های کامپوزیتی را به عنوان یک کاربرد مهم مواد کامپوزیتی مورد بررسی قرار می دهند.


اثر جنس و لایه چینی بر بازدهی وصله های کامپوزیتی هم در فصل چهارم بررسی شده است. به هر حال در لامینت ها و یا چندلایه ها، چینش لایه ها هم مهم است و بر بازدهی تعمیر تاثیر می گذارد. در بخش پایانی فصل چهارم وصله های FML برای تعمیر ترک مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از غدغه های اصلی در کاربرد وصله های کامپوزیتی برای سازه های اصلی متحمل بار جدایش این وصله ها است. در فصل پنجم، تنش در چسب و جدایش وصله ها و NDI وصله های کامپوزیتی مورد بررسی قرار گرفته است و تاثیر جدایش وصله بر بازدهی آن تحلیل شده است. در فصل پایانی و فصل ششم کتاب سایر پارامترهای موثر بر افزایش بازدهی و دوام وصله های کامپوزیتی مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله موارد بررسی شده در فصل ششم می توان به تنش پسماند در وصله های کامپوزیتی، وصله های کامپوزیتی تحت بارگذاری ضربه ای، اثر کهنه شدگی، محیط، دما و رطوبت بر بازدهی و دوام وصله های کامپوزیتی و بازدهی و دوام وصله ها در تعمیر لوله ها اشاره کرد. امید است که کتاب حاضر برای محققین، مهندسین و کارشناسان و افراد فعال در صنعت کشور مفید و موثر باشد. خواهشمند است نظرات و پیشنهادهای خودتان را از طریق ایمیل با اینجانب در میان بگذارید. جهت تهیه کتاب، با ایمیل زیر در ارتباط باشید Mec.mohammadi@gmail.com


برای دانلود رایگان کتاب وصله های تعمیراتی کامپوزیتی فصل پنجم - تنش در چسب، جدایش و NDI وصله های کامپوزیتی بر روی لینک زیر کلیک کنید. فصل ششم را هم از اینجا دانلود کنید: کتاب وصله های تعمیراتی کامپیوزتی فصل ششم



آمار بازدید: 937 بار
برای دانلود فایل بر روی لینک زیر کلیک کنید.
دانلود رایگان کتاب وصله های تعمیراتی کامپوزیتی فصل پنجم - تنش در چسب، جدایش و NDI وصله های کامپوزیتی(حجم فایل: 1732 کیلو بایت)
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image