ارتباط مستقیم با 30720 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار سایر اخبار تشریح دستاوردهای دریایی کشور و توسعه ارتباط دانشگاه علوم دریایی نوشهر با مراکز علمی تخصصی (2 مرداد 92)

تشریح دستاوردهای دریایی کشور و توسعه ارتباط دانشگاه علوم دریایی نوشهر با مراکز علمی تخصصی (2 مرداد 92)

معاون پژوهشی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر با تشریح دستاوردهای دریایی کشور، گفت: اقتدار دریایی ما باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم در فناوری نیز حرف اول را در منطقه بزنیم.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، دریا همان واژه‌ای است که در لغت معنای پهنه بزرگی از آب شور دارد که با اقیانوس یا به عبارتی به آب‌های آزاد راه داشته باشد، این واژه برای خیلی‌ها تنها یک واژه نیست. دریا برای آنان که با این آبی بیکران انس گرفته‌اند، سراسر رحمت و سخاوت است.

آنان که رزق خانواده را از دریا کسب می‌کنند و زندگی‌شان با دریا آمیخته است، می‌دانند که هجوم هر موج به‌سوی ساحل، زندگی را معنا می‌کند.

برای آنان دریا تمام زندگی است زیرا رزق خود و خانواده‌شان را از آن تأمین می‌کنند ولی کارشناسان علوم و فنون دریایی، ظرفیت‌های بیشتری از دریا را می‌شناسند، آنان معتقدند دریا می‌تواند ملتی را خودکفا کرده و در صادرات کشورها نیز نقش اساسی داشته باشد؛ حال آنکه در کشور ما به طور کلی به ظرفیت‌های دریا توجه چندانی نمی‌شود.

ما در کره‌ای زندگی می‌کنیم که 70 درصد آن از آب است و باید بتوانیم از آب‌ها بهره‌برداری لازم را داشته باشیم ولی در کشورمان بهره‌برداری بهینه‌ای از دریا نمی‌شود.

«ما آن مردمی هستیم که وقتی در یک مرز به آب رسیدیم متوقف شدیم، بر خلاف ملت‌هایی که وقتی به آب رسیدند آب برایشان با خشکی یکی‌ بود. خیلی از اروپاییان وقتی به آب دریاهایشان رسیدند پایشان را در قایق‌هایشان گذاشتند و مثلاً تا هندوستان آمدند، یعنی آب و خاک هیچ فرقی نداشته است.» این‌ سخنان، فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت ظرفیت‌های دریا است.

مقام معظم رهبری فرموده‌اند: «ما وقتی به دریا رسیدیم همان‌جا متوقف شدیم، ماندیم تا آن‌هایی که دریاها را تصرف کردند بیایند و دریای ما را تصرف کنند و وارد خشکی ما هم بشوند. جزیره هرمز، بندرعباس و بوشهرمان در طول همین مرزها مورد تاخت و تاز بیگانه‌ها بود.»

مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت ساحل مکران نیز فرموده‌اند: «این ساحل عظیم و طولانی بسیار حساس که ما در دریای عمان داریم در واقع یک گنج است و باید اعتراف کنیم که این را کشف نکرده بودیم. دریای عمان، ساحل دریای عمان و حضور در دریای عمان یک گنج است؛ یک ذخیره است.»

و این سخنان ارزشمند، اهمیت ظرفیت‌های دریا و بی توجهی مسئولان کشورمان به این گنجینه نعمت را نشان می‌دهد.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریا، نقش مهمی را در توسعه اقتصادی و ارتقای جایگاه سیاسی و دفاعی یک کشور در نظام بین‌الملل، ایفا می‌کند و کشور ما نیز که از موقعیت خاص ژئوپلیتیکی و سواحل بسیاری برخوردار است می‌تواند برای توسعه در زمینه‌های مختلف از ظرفیت‌های دریا استفاده کند.

به گفته کارشناسان حوزه علوم و فنون دریایی کشور، معرفی توانمندی‎ها و دستاوردهای دریایی جمهوری اسلامی ایران، گسترش فرهنگ دریایی، ترویج نگرش تخصصی و علمی به صنعت دریایی و دریانوردی، ارتقای دانش حوزه‎های مرتبط دریایی، بهره‎گیری از ابزارهای مدرن برای حوزه دریا و دریانوردی، ایجاد زمینه تبادل نظر موضوع‌های دریایی و دریانوردی و ... باید به‌عنوان بخشی از اهداف راهبردی کشور در برنامه‌ریزی‌های مسئولان مربوطه درآید تا بتوانیم شاهد توسعه منطقه مکران باشیم و آن وقت است که به گنج واقعی که منظور نظر فرماندهی معظم کل قواست خواهیم رسید.

اهمیت استفاده از ظرفیت‌های دریا تا حدودی است که وزارت علوم با تاکید بر ضرورت استفاده از علوم و فنون نوین برای ایجاد گردشگری مبتنی بر علم و حفظ و نگهداری از محیط زیست، کمیته ویژه‌ای را تشکیل داده است تا با نگاه بومی اقدام به بازنگری سرفصل دروس در تمام رشته‌ها از جمله در حوزه علوم دریایی کند.

برنامه‌های دانشگاه علوم دریایی نوشهر نیز به سمت تحول از طریق دریا پیش می‌رود به طوریکه دریا محور پیشرفت کشور قرار گرفته است.

به نظر کارشناسان، موقعیت ژئوپلتیک در خطوط ساحلی، وجود تنگه، جمعیت ساحلی، فرهنگ اشتغال مردم و خواست دولتمردان برای پیشرفت دریایی از مؤلفه‌های یک قدرت دریایی است که ما باید به آن‌ها بیش از پیش دست یابیم.

در رابطه با میزان دستاوردهای کشور در حوزه علوم و فنون دریایی و چگونگی بهره‌برداری کشور از ظرفیت‌های دریا با عباس فاضلی‌نیا معاون پژوهشی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر گفت‌وگویی داشته‌ایم.

وی در این گفت‌وگوی تفصیلی از برنامه‌ریزی‌های مدون برای جامه عمل پوشاندن به تدبیر مقام معظم رهبری در رابطه با قانع نشدن به دستاوردهای کنونی در حوزه دریایی سخن گفت.

فارس: در حال حاضر جایگاه ایران در مقایسه با جایگاه کشورهای منطقه در حوزه علوم دریایی در چه وضعیتی است و برای دستیابی به جایگاه دلخواه باید چه برنامه‌هایی داشته باشیم؟

فاضلی‌نیا: در گذشته تمام فناوری‌های کشور از کشورهای خارجی بود اما پس از آن توانستیم خودکفا شویم به طوریکه ناوهایی که در کشور ما ساخته می‌شود و قبلا از کشورهای خارجی وارد می‌شد با تکنولوژی برتر از آنها ساخته شد و نمونه آن هم ناو جماران است.

اقتدار دریایی ما باید طوری باشد که بتوانیم در فناوری نیز حرف اول را در منطقه بزنیم و در این زمینه دستاوردهای بزرگی را به دست آورده‌ایم.

قطعا ما برای اینکه جایگاه خود را به کشورهای پیشرفته بخصوص در منطقه برسانیم باید از اطلاعات آنها باخبر باشیم.

لازمه حضور ما در دریاهای آزاد داشتن اقتدار در حوزه فناوری است یعنی در حال حاضر که در دریاهای آزاد حضور داریم به این دلیل است که توانسته‌ایم در فناوری‌ حرف اول را بزنیم.

امروز نیروی دریایی از اقتدار کامل برای حفاظت از منابع و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و اجازه تجاوز به هیچکدام از دشمنان را نمی‌دهد.

اکنون ایران در تحریم است، البته این تحریم‌ها از آغاز انقلاب در حوزه تجهیزات دفاعی وجود داشته و هیچگاه برداشته نشده است و از همان زمان نیروهای مسلح با تکیه بر ظرفیت‌های بالقوه موجود در کشور، مسیر نیل به خودکفایی در حوزه تجهیزات دفاعی را طی کرده‌اند.

کارخانه‌ها نیز در راستای بومی سازی تجهیزات و روش‌ها گام‌های گسترده‌ای برداشته‌اند و نیروی ارتش مصمم است با تمام توان و با مبنا قرار دادن الگوی تحول و نوآوری در این مسیر حرکت کند.

فارس: با توجه به برنامه‌ریزی‌های سال‌های اخیر برای دستیابی به فناوری‌های علمی در حوزه دریایی، در حال حاضر در زمینه فناوری‌های دریایی به چه دستاوردهایی دست یافته‌ایم؟

فاضلی‌نیا: اقتدار دریایی ما باید طوری باشد که بتوانیم در فناوری نیز حرف اول را در منطقه بزنیم و در این زمینه دستاوردهای بزرگی را به دست آورده‌ایم.

در حوزه‌های مختلف فناوری‌های دریایی دستاوردهای زیادی داریم ولی به دلیل اینکه هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است در آینده اعلام می‌شود.

در زمینه برنامه‌ریزی‌ برای استفاده از ظرفیت‌های دریایی نیز به توسعه ارتباط با مراکز علمی متخصص پرداخته‌ایم و برای تحقق این امر، همایش فناوری‌های نوین دریایی به عنوان نخستین همایش در این حوزه با هدف ارائه دستاوردها در زمینه علوم دریایی برگزار می‌شود.

فارس: برگزاری همایش فناوری‌های نوین دریایی تا چه اندازه می‌تواند به توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت منجر شود؟

فاضلی‌نیا: در این همایش می‌توانیم ارتباط خوبی میان مراکز علمی متخصص علوم دریایی برگزار کنیم و به ارتقاء سامانه‌ها در این زمینه‌ها نیز بپردازیم.

برگزاری همایش فناوری‌های نوین دریایی در ارتباط میان صنعت و دانشگاه نیز بسیار موثر است و سبب تحقق اهداف کلان نظام در حوزه علوم دریایی می‌شود.

این همایش با هدف معرفی و آموزش موثر فناوری‌های نوین دریایی با توجه به اصول، استانداردها و مقررات پذیرفته شده بین‌‌المللی در 14 محور پهپادهای دریا پایه، سامانه‌های پیشرفته کمک ناوبری، دفاع سایبری در دریا، تجهیزات و تسلیحات هوشمند، پدافند غیر عامل در حوزه دریا، طراحی و ساخت شناورهای سطحی و زیر سطحی، جنگ آکوستیک( جنگاک)، نقش فناوری نانو در دریا، جنگ الکترونیک در دریا، سامانه‌های رانش پیشرفته در شناورها، لجستیک و زنجیره تامین دریایی، کاربرد لیزر و اپتیک در دریا، شبیه‌سازهای دریایی و رزم شبکه محوردریایی به صورت دوروزه از 12 شهریورماه برگزار می‌شود.

فارس: در همایش فناوری‌های نوین دریایی چه اقداماتی برای دستیابی به اهداف حوزه علوم دریایی انجام شده است؟

فاضلی‌نیا: برگزاری نمایشگاه جانبی در حاشیه این همایش با حضور بیش از 50 سازمان و نهاد متخصص صنعت دریایی یکی از اقداماتی است که در این حوزه صورت گرفته است.

حضور 50 سازمان و نهاد متخصص حوزه علوم دریایی در همایش فناوری‌های نوین دریایی نشان دهنده این است که کشور ما در صنعت و دریا حرفهایی برای گفتن دارد.

فارس: با توجه به اقدامات گفته شده دانشگاه علوم و فنون دریایی نوشهر در حوزه پژوهش در زمینه علوم دریایی، وضعیت پذیرش دکترای پژوهش محور در این دانشگاه به چه صورت است؟

فاضلی‌نیا: در حال حاضر برای پذیرش دانشجوی دکترای پژوهش محور در داخل دانشگاه کرسی نگرفتیم ولی اساتید و هیئت علمی دانشگاه در این حوزه با عنوان ارتقای پایه تحصیلی فعالیت می‌کنند.

این طرح به این صورت انجام می‌شود که پروژه‌هایی که در راهبرد نیروی دریایی تعریف شده‌اند به عنوان پروپوزال به دانشجویان معرفی شده و آنها با فعالیت بر روی این پروژه‌ها در این مقطع ادامه تحصیل می‌دهند.

کلمات کلیدی: دستاوردهای دریایی کشور، جزئیات دستاوردهای دریایی کشور، تشریح دستاوردهای دریایی کشور، دانشگاه علوم دریایی نوشهر، ارتباطات دانشگاه علوم دریایی نوشهر، اخبار جدید دانشگاه علوم دریایی نوشهر، ارتباط با صنعت دانشگاه علوم دریایی نوشهر

آمار بازدید: 303 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image