ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس اخبار سایر اخبار بازنگری سرفصل‌های درسی رشته‌های علوم دریایی (9 آبان 91)

بازنگری سرفصل‌های درسی رشته‌های علوم دریایی (9 آبان 91)

رییس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی با اشاره به تدوین سند برنامه دریایی راهبردی توسعه کشور با کمک دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دریایی، گفت: این سند در مرحله مذاکره با مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است، با ابلاغ و اجرای این سند، ما برنامه 10ساله دریایی خواهیم داشت.


به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر چگینی در نشست خبری «سرفصل‌های رشته‌های مرتبط با علوم و فنون دریایی» با بیان اینکه توسعه دریامحور در دستور کار کشور نبوده است، اظهار کرد: برنامه توسعه‌گذاری از خشکی محور به سوی دریا محور یا حداقل ایجاد یک تعادل بین این دو را در دستورکار داریم.

وی با اشاره به تولید ناخالص ملی 2.6 درصدی از دریاها در کشور، گفت: این رقم در کشورهای پیشرفته بین 7 تا 10 درصد است.

رییس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی با اشاره به آمار دانشجویان مراکز دولتی و غیر دولتی در حوزه علوم و فنون دریایی، تصریح کرد: بر اساس آخرین اطلاعات سال 89، در مراکز دولتی 2157 نفر در مقطع کاردانی، 8948 نفر در مقطع کارشناسی، 1820 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 212 نفر در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند که این رقم در دانشگاه‌های غیر دولتی به ترتیب 227 نفر در مقطع کاردانی، 3910 نفر در مقطع کارشناسی، 1058 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 65 نفر در مقطع دکتری است.


به گفته چگینی، در دانشگاه‌های دولتی پنج رشته در مقطع کاردانی، 10 رشته در کارشناسی، 20 رشته در کارشناسی ارشد و پنج رشته در مقطع دکتری وجود دارد. همچنین در دانشگاه‌های غیردولتی سه رشته کاردانی، 10 رشته کارشناسی، 14 رشته کارشناسی ارشد و پنج رشته در مقطع دکتری موجود می‌باشد.


چگینی افزود: تعداد اساتید در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و موسسات آموزش عالی وابسته به ارگان‌های دریایی 600 نفر می‌باشد.


رییس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی همچنین بازنگری سرفصل دروس این حوزه را از برنامه‌های جدی دانست و گفت: در بخش مهندسی، بازنگری‌ها در دو بخش با همکاری اساتید دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه علوم و فنون چابهار و دیگر دانشگاه‌ها در حال انجام است.


وی با بیان اینکه علاوه بر بازنگری، برنامه‌ اجرای رشته‌های جدید را نیاز داریم، تصریح کرد: ایجاد رشته‌های مهندسی سواحل و مهندسی اقیانوس‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد، رشته مهندسی سواحل در مقطع دکتری و همچنین رشته مدیریت مناطق ساحلی که یک رشته بین رشته‌ایست، در مقطع کاردانی در حال تدوین سرفصل‌ها هستند.


چگینی با بیان اینکه وضع تجهیزات آموزشی حوزه دریا رو به بهبود است، گفت: سازمان‌های دریایی ما در بخش تجهیزات بسیار خوب هستند و از لحاظ تجهیزات میدانی نیز در منطقه وضع خوبی داریم. من فکر نمی‌کنم که مشکل ما در بخش تجهیزات باشد، بلکه باید به همسو کردن برنامه‌ها بپردازیم.


وی درباره رتبه ایران در بین کشورهای منطقه، گفت: در حال حاضر آمار رسمی نداریم، اما با توجه به تجربیاتی که دارم در بحث علوم دریایی، تا پایان افق 1404 بعد از ترکیه قرار می‌گیریم.


وی همچنین از اختصاص 10 میلیارد تومان برای ساخت شناور دریایی خبر داد و گفت: البته این موضوع هنوز نهایی نشده، پیش از این 10 میلیارد تومان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اختصاص داده شده بود که 9.5 میلیارد آن محقق شده و 50 درصد ساخت کشتی نیز انجام شده است.


چگینی افزود: بقیه قطعات نیز در حال وارد شدن است که تنها بحث تامین اعتبار ریالی می‌ماند که امیدواریم با اختصاص این 10 میلیارد تومان، این مشکل نیز حل شود.


رییس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی درباره طرح ایجاد پایگاه تحقیقاتی در قطب جنوب، گفت: این طرح به تصویب شورای عطف وزارت علوم رسیده و قرار است که ماه آینده در هیات امناء مطرح شود و در اواسط آذر هم این طرح را به وزارت علوم خواهیم داد تا در هیات دولت مطرح شود.


وی در پایان افزود: در حال حاضر با وزارت امور خارجه و برخی وزارتخانه‌های دیگر و همچنین نهادهای بین‌المللی صحبت‌هایی را انجام داده‌ایم و در تلاشیم تا پایان دولت دهم با همکاری کشورهای دوست حداقل دو نفر را به این منطقه اعزام کنیم و تا سه سال آینده نیز مجوز آن را بگیریم.

کلمات کلیدی: رشته‌های علوم دریایی، علوم دریایی، موسسه ملی اقیانوس‌شناسی، حوزه علوم و فنون دریایی

آمار بازدید: 303 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image