ارتباط مستقیم با 30648 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه عدم توازن میان رشته‌های تحصیلی با نیازهای دانشجویان و بازار کار (29 مهر 91)

عدم توازن میان رشته‌های تحصیلی با نیازهای دانشجویان و بازار کار (29 مهر 91)

نماینده مردم اردکان و عضو هیات رییسه فراکسیون دانشگاهیان مجلس با بیان این که توازن بین عرضه رشته‌های تحصیلی و محتوای آن با نیازهای دانشجویان و بازار کار به هم خورده است، خواستار برنامه‌ریزی جامع و پویا متناسب با واقعیات امروز جامعه شد.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، "محمدرضا تابش" در مراسم آغاز دوره دکترای شیمی فیزیک دانشگاه پیام نور اردکان و تجلیل از خیر دانشگاهی "محمد ضیایی"، به ویژگی‌های دانشجویان و محیط های دانشجویی اشاره کرد و میزان رضایتمندی از وضعیت دانشگاه‌ها به عنوان حلقه واسط علم‌آموزی و عمل‌گرایی در تامین نیازهای بازار کار را به عنوان یکی از شاخصه‌های بررسی کارکردهای دانشگاه‌ها برشمرد.‌


وی با بیان این که به طور غیررسمی اعلام می شود که امسال حدود 500 هزار نفر ظرفیت خالی در دانشگاه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی وجود دارد، با طرح پرسشی از چرایی این موضوع گفت: تناسب بین عرضه رشته‌های تحصیلی و تقاضا کمرنگ شده و توازن در محتوای آموزشی با نیازهای آموزشی دانشجویان به هم خورده است؛ حتی در رشته‌های کاربردی، مباحث نظری و تئوریک بیشتر مطرح است.


تابش ادامه داد: هزینه‌های تصاعدی و کمرشکن تحصیل، عدم ارائه برنامه کلان برای پیوند دانشجویان با بازار کار که آینده موردنظر آنان را در ابهام قرار داده و گذر جامعه از جوانی به سمت میانسالی از دلایل دیگر ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌هاست.


نماینده مردم اردکان با تاکید بر برنامه‌ریزی جامع و پویا برای رفع این چالش‌ها، گفت: با حذف کنکور دوره‌های کاردانی به کارشناسی می‌توان بخشی از این ظرفیت خالی را پر نمود.


وی دایر کردن دوره‌های تحصیلات تکمیلی را کاری ارزنده و برای تداوم حیات واحدهای آموزش عالی در شرایط فعلی امری ضروری دانست و افزود: نیازهای جامعه در بخش‌های مختلف باید مورد ارزیابی قرار گیرد و براساس آن در تدوین محتوا و رشته‌های تحصیلی برای تربیت متخصصین برنامه‌ریزی شود.


عضو هیات رییسه فراکسیون دانشگاهیان مجلس با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها از لحاظ امکانات آموزشی، آزمایشگاهی و کارگاهی، به شاخص تعداد استاد به دانشجو در دانشگاه‌های دولتی به میزان یک به 18، غیرانتفاعی یک به 40 و پیام نور یک به 250 اشاره و تاکید کرد: نباید کیفیت آموزش فدای کمیت آن شود.


وی با ابراز خرسندی از پذیرش دانشجوی دوره دکترای شیمی فیزیک در اردکان به عنوان اولین مرکز شهرستانی پیام نور کشور، برخی اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش عالی شهرستان اردکان را عنوان و ابراز امیدواری کرد؛ در سال تحصیلی جدید، مجتمع آموزش عالی اردکان به دانشگاه سراسری ارتقاء یابد.

کلمات کلیدی : بازارکار، توازن میان رشته‌های تحصیلی و بازار کار

آمار بازدید: 446 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image