ارتباط مستقیم با 30603 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه آخرین اخبار دانشگاهها و مدارس

آخرین اخبار دانشگاهها و مدارس

وجود حدود 10 میلیون بی‌سواد در کشور

معاون وزیر و رئیس سازمان سوادآموزی کشور از اجرایی شدن تولید برنامه‌های مشترک با صدا و سیمای استان‌ها خبر داد و هدف از این اقدام را مبارزه با بیسوادی دانست.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه فارس، علی باقرزاده امروز یکشنبه در دیدار با مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس دوری از جریان آموزش، آسیب‌پذیری و آسیب‌رسان بودن را سه ویژگی مهم بی‌سوادان برشمرد و اضافه کرد: یکی از برنامه‌های ثابت سازمان سوادآموزی در کشور، دیدار با مدیران کل صدا و سیمای مراکز استان‌ها است که با همکاری رسانه ملی تلاش می‌کنیم، برنامه‌های مشترکی با آموزش و پرورش در خصوص موضوع بی‌سوادی پیاده کنیم.

وی اضافه کرد: تولید برنامه‌های آموزشی با همکاری صدا و سیمای مراکز استان‌ها موجب می‌شود که هم گروه‌های باسواد، هم مرجع و هم بی‌سوادان برای ریشه کنی بی‌سوادی بسیج شوند.

رئیس سازمان سوادآموزی کشور با بیان اینکه معیار آمار بیسوادی در کشور سرشماری نفوس مسکن سال 90 است، گفت: براساس همین آمار، 9 میلیون و 700 هزار بیسواد در کشور وجود دارد که سه میلیون و 800 هزار نفر از این جمعیت را افراد زیر 50 سال تشکیل می دهند.

باقرزاده با بیان اینکه بر اساس همین آمار، پانزده درصد جمعیت بالای شش سال کشور بی‌سواد هستند، افزود: 20 درصد جمعیت غیر محصل کشور، با جمعیتی در حدود 11 میلیون نفر، تحصیلاتشان در حد ابتدایی است که با اهدافی که نظام تعریف کرده، سازگار نیست.

رئیس سازمان سوادآموزی کشور با تاکید بر اینکه جمعیت بیسواد و کم سواد موجب کندی جریان توسعه می‌شود، افزود: دو سوم تصادفات منجر به فوت در کشور مربوط به افراد بی‌سواد و کم‌سواد جامعه است.

وی با بیان اینکه پژوهش‌ها نشان می‌دهد، داشتن سواد در حد آموزش ابتدایی می‌تواند 9 درصد راندمان صرفه‌جویی آب را بهبود بخشد، ادامه داد: تأثیر سواد در توانمندسازی افراد، تقاضای جامعه هدف برای دریافت خدمات آموزشی و دیده شدن مسئله بی‌سوادی در بطن جامعه از موضوعات مهم آسیب‌شناسی در موضوع بی‌سوادی است.
-----------------------------------------



پاسخ به همه ابهامات تبدیل 24 مدرسه دولتی تهران به غیردولتی

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به همه ابهامات موجود در اجرای طرح واگذاری 24 مدرسه دولتی به بخش غیردولتی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسفندیار چهاربند روز یکشنبه در یک نشست خبری به ابعاد واگذاری شماری از مدارس دولتی تهران به غیردولتی پرداخت و اظهار کرد: در هفته‌های اخیر نقدهای بسیاری به اجرای این طرح وارد شد که محور اساسی آن بحث افت کیفیت آموزش و پرورش در این مدارس است.

وی افزود: برای پاسخ به نقدها ابتدا باید عوامل موثر و کیفیت آموزش و پرورش را مرور کرد. مولفه اول در این رابطه برنامه درسی است که برای همه دانش‌آموزان در کشور به صورت یکسان اجرا می‌شود. تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی به هیچ عنوان منجر به کاهش یا تعدیل برنامه درسی مصوب نمی‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه البته در طول سه سال گذشته با تغییر شتابزده و یک‌شبه نظام آموزشی برنامه درسی دستخوش تغییراتی شد که هنوز نقدهای اساسی و جدی به آن وارد است، گفت: نظام آموزشی 3-3-6 بدون فراهم شدن بسترها و مقدمات لازم مستقر شد و برنامه درسی که مولفه‌ای در راستای کیفیت آموزش و پرورش است، دچار آسیب‌های جدی شد. اما این مساله ارتباطی با تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی ندارد.

به گفته چهاربند، مولفه دوم در کیفیت آموزش و پرورش فضای آموزشی است. در راستای اجرای این طرح فضای آموزشی هیچ تغییری نکرد و تنها اداره آن متفاوت شد. مدرسه تغییر کاربری نداشته و امکاناتی از مدرسه بیرون نرفته است. البته از سه سال گذشته در خصوص فضای آموزشی در تمامی مدارس ابتدایی کشور دچار مشکلات جدی شدیم، زیرا ابتدایی دارای پنج پایه بود و پس از استقرار نظام 3-3-6 یک مرتبه و یک‌شبه یک پایه به آن اضافه شد. بدون آنکه حتی یک سانتیمتر فضای آموزشی به مدارس اضافه شده باشد.

وی با بیان اینکه به همین علت بسیاری از کتابخانه‌ها،نمازخانه، آزمایشگاه‌ها تبدیل به کلاس درس شدند، گفت: آسیب جدی به کیفیت آموزش در مولفه فضا، زمانی به مدارس وارد آمد که یک پایه تحصیلی به مدارس ابتدایی تحمیل شد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: مولفه بعدی در کیفیت آموزشی نیروی انسانی است. باید نیروهای انسانی دارای صلاحیت و شایستگی لازم باشند، اما باید این سوال را پاسخ داد که آیا شرایط فعلی آموزش و پرورش قبل از اجرای طرح واگذاری مدارس دولتی اینگونه بوده؟ یا پس از استقرار یک شبه ساختار 3-3-6 با یک کمبود شدید نیرو در مقطع ابتدایی متوجه شدیم بدون آنکه سازوکارهای لازم دیده شده باشد.

تبدیل 1500 نیروی خدماتی قراردادی به نیروی پیمانی و آموزگار در سال 91

چهاربند با اشاره به تبدیل 1500 نیروی خدماتی قراردادی به نیروی پیمانی و آموزگار در سال 91 برای جبران کمبود نیروی انسانی در مقطع ابتدایی، اظهار کرد: در حال حاضر سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود به علت جبران این تصمیمات شتابزده در دولت قبل است.

وی همچنین مولفه بعدی در کیفیت آموزشی را زمان آموزش دانست و گفت: پس از آنکه پنجشنبه‌ها تعطیل و زمان آموزش کاهش پیدا کرد با مشکلات جدی روبرو شدیم زیرا حجم برنامه‌های درسی متناسب با کاهش زمان حضور در مدرسه کاهش نیافت. به خصوص برای چنین شرایطی از قبل نیروی انسانی لازم را فراهم نکرده بودیم. حالا باید پرسید این تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی چگونه به کیفیت آموزش لطمه وارد کرده است. در حالی که به دنبال مقابله با آسیب‌هایی هستیم که گفته شد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه طرح تغییر نحوه اداره مدارس از دولتی به غیردولتی و سهم آن در افزایش کیفیت آموزشی بررسی شده و سال آینده برای میزان این تبدیل و واگذاری‌ها تصمیم‌گیری خواهیم کرد، اظهار کرد: از 2700 مدرسه دولتی در تهران، 24 مدرسه تحت پوشش این طرح هستند که همگی در نقاط محروم تهران قرار دارند.

چهاربند با اشاره به اینکه به علت عدم تحمیل هزینه به مردم و موسس ، تعمیرات اساسی مدرسه را آموزش و پرورش انجام داد، گفت: اگر امروز کیفیت در آموزش و پرورش دغدغه اصحاب فرهنگی است و باید به مقوله کیفیت به صورت جامع و منطقی نگاه کنیم.

وی با اشاره به اینکه نقدهایی شنیده می‌شود مبنی بر تخلف از قانون و واگذاری امور حاکمیتی به بخش خصوصی، گفت: اینکه می‌گویند آموزش و پرورش از امور حاکمیتی است و سپردنش به بخش غیردولتی مغایر این اصل، صحیح نیست. 30 سال است که مدارس غیردولتی تاسیس می‌کنیم و این مدارس نیز به لحاظ قانون تفاوتی با سایر مدارس غیردولتی ندارند. در قانون اساسی و قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است که تاسیس مدارس غیردولتی تصدی‌گری است و منافاتی با اصل حاکمیتی بودن آموزش و پرورش ندارد. به عنوان مثال در بند ل قانون مدیریت خدمات کشوری اجازه واگذاری مدارس دولتی داده شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در واکنش به پرسش‌هایی مبنی بر ضعف‌ نظارتی آموزش و پرورش بر این مدارس گفت: دستگاه نظارتی، قوه قضاییه و قوه مقننه بر اجرای قوانین نظارت می‌کند و خود ما نیز تاکنون دو مرتبه از این مدارس بازدید کرده و به طور مرتب امور آنها را رصد می‌کنیم.

چهاربند درباره صلاحیت موسسان این مدارس نیز گفت: فراخوانی اعلام و در این فراخوان خواسته شد اشخاصی مدارک خود را ارائه کنند که بیش از پنج سال سابقه مدیریتی موفق داشته باشند. همچنین از موسسان خواستیم که نگاه اقتصادی به اداره این مدارس نداشته و دارای رویکرد فرهنگی باشند. ما در حال حاضر مدارسی را داریم که به صورت عام‌المنفعه اداره می‌شوند. در واقع به دنبال آن بودیم که تجربه مدرسه‌داری یک مدیر موفق در شمال شهر به یک مدرسه محروم در جنوب شهر متصل شود.

وی در ادامه به برخی شرایط مندرج در قرارداد موسسان با آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: براین اساس هیچ‌گونه اجازه‌ای به موسس برای رابطه مالی با دانش‌آموز و دریافت شهریه داده نشده است. حتی از موسسان خواستیم تا کمک داوطلبانه مردمی نیز دریافت نکنند که شائبه دریافت شهریه به وجود بیاید. چراکه پرداخت شهریه دانش‌آموزان برعهده آموزش و پرورش است و پولی از اولیا در این خصوص گرفته نمی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه براساس این قرارداد باید اجرای کلیه قوانین، دستورالعمل‌ها در چارچوب مدارس دولتی عادی صورت پذیرد، اظهار کرد: دولت به نیابت از والدین همه دانش‌آموزان با موسس مدرسه غیردولتی قرارداد می‌بندد. ما در این قرارداد مطالباتی را از موسس خواستیم که اگر ولی دانش‌آموز قرار بود با موسس طرف شود نمی‌توانست چنین مطالباتی را بخواهد.

چهاربند ضمن تاکید بر اینکه بر تمام قواعد موجود نظارت خواهد شد، گفت: مدیران مدرسه دولتی برسر کار خود باقی مانده‌اند و در واقع نماینده دولت در مدرسه حضور دارد و اختیاراتش با اختیارات موسس متفاوت خواهد بود. موسس کار مدیر را انجام نداده و مدیر را پشتیبانی می‌کند و یک نقش حامی و پشتیبان را دارد. به مدیر حق به کارگیری نیروی انسانی داده نشده اما موسس می‌تواند نیروی آزاد به کار بگیرد. البته موظف است نیرو را براساس قوانین تامین اجتماعی تامین کرده و لیست پرداخت حق بیمه کارکنانش را به ما ارائه دهد.

وی با بیان اینکه نمی‌پذیریم در این مدارس از نیروهای کم تجربه استفاده شود، گفت: این مدارس به شدت زیر ذره‌بین هستند و نیروهای آموزشی موظف شدند که کلاس‌های ضمن خدمت برای معلمان این مدارس برگزار کنند. در حال حاضر موسسان برای این مدارس حدود 340 نیروی آزاد بکار گرفته‌اند و معلمانی که قبلا در این مدارس مشغول به کار بودند در مدارس دیگر ساماندهی شده‌اند. پرداخت حقوق، مزایا و بیمه کارکنان نیز طبق قانون کار است و کمتر از آن نیست و چون این معلمان در مدارس غیردولتی مشغول هستند، حق استخدام برای کسی ایجاد نمی‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر اینکه هدف ما از اجرای بسته حمایتی از مدارس غیردولتی در مناطق محروم کسب منفعت اقتصادی نبوده است و هدف ارتقای کیفیت آموزش و پرورش است، گفت: قبلا به علت اقدامات و تصمیمات شتابزده کیفیت آموزش و پرورش دچار آسیب شده بود. به دنبال آن هستیم که تصمیمات جدید توجیه کیفی بالاتری داشته باشند. با این حال اگر آثار اقتصادی به دنبال داشته باشد از آن استقبال می‌کنیم. ما به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها نبوده بلکه به دنبال به جا مصرف کردن اعتباراتمان هستیم.

چهاربند در پاسخ به شائبه‌ای مبنی بر پولی شدن این مدارس در سال‌های آینده گفت: نیتی برای پولی کردن این مدارس وجود ندارد. زیرا اگر چنین قصدی مطرح بود، این کار در مناطق محروم انجام نمی‌شد. موسسان نیز به دنبال منافع اقتصادی نیستند.

وی افزود: در شرایط خوشبینانه شاید در آینده 10 درصد از مدارس را در مناطق محروم تحت پوشش این طرح ببریم و به هیچ وجه در این پروژه وارد مناطق مرکزی و میانی تهران نمی‌شویم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر نقاطی در تهران داریم که حتی با وجود در نظر گرفتن هزینه ایاب و ذهاب معلمان حاضر نیستند به آن مناطق بروند، گفت: مدرسه‌ای چون منصور نفر در منطقه 4 (خاک سفید) یا مدرسه معین، تختی، ابوذر و... در منطقه 12 تهران (خیابان شوش) از جمله این مدارس در نقاط محروم هستند که اداره آنها به بخش خصوصی واگذار شده است.

چهاربند در پاسخ به اینکه گفته می‌شود در واگذاری این مدارس، رانت وجود داشته و به عنوان مثال مدرسه‌ای به یک حزب اصولگرا در تهران واگذار شده، اظهار کرد: به هیچ عنوان چنین مساله‌ای عنوان نیست. برای واگذاری مدارس فراخوان اعلام شد و سپس داوطلبان موظف شدند مدارک خود را به شورای نظارت شهر تهران ارائه دهند. پس از تشکیل جلسه افراد از میان متقاضیان توسط این شورا انتخاب شدند و مستندات آن موجود است.
---------------------------------------------------



مهلت انتخاب رشته ارشد و دکتری تمدید شد

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکترا و کارشناسی ارشد خبر داد.

حسین توکلی در گفت و گو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: بر اساس ضوابط کلیه داوطلبانی که در آزمون دوره دکترای نیمه متمرکز 93 ثبت نام و شرکت کرده‌اند و در اعلام نتایج نهایی پذیرفته شده‌اند ، با توجه به شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی این آزمون و اطلاعیه منتشر شده در تاریخ یکشنبه 20 مهرماه می‌توانند حداکثر تا پایان روز پنج شنبه اول آبان ماه به سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کنند و حداکثر پنج کد رشته محل انتخاب کرده و کد رشته محل‌ها را به ترتیب اولویت علاقه در فرم ثبت کنند.

مشاورعالی سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: اصلاحیه اطلاعیه‌ای که در تاریخ 20 مهرماه منتشرشده بود، از امروز 27 مهرماه روی سایت سازمان قرار داده می‌شود و داوطلبانی که قبلا نسبت به انتخاب رشته تحصیلی اقدام نمودند می‌توانند برای ویرایش، تغییر و اصلاح اولویت‌های انتخابی اقدام کنند.

حسین توکلی در مورد تعداد ثبت نام کنندگان این آزمون اظهارکرد: تا هشت صبح امروز 27 مهرماه 10هزار و 596 نفر نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام کرده‌اند.

وی در ادامه در مورد آزمون کارشناسی ارشد توضیح داد: کلیه داوطلبانی که در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 93 ثبت نام و شرکت نموده‌اند بر اساس شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی این آزمون و اطلاعیه منتشر شده در تاریخ 20 مهرماه می‌توانند حداکثر تا پایان روز سه شنبه 29 مهر به سایت مراجعه کرده و نسبت به انتخاب حداکثر 20 کد رشته محل اقدام کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: همچنین اصلاحیه اطلاعیه مورخ 20 مهرماه نیز، امروز (27 مهرماه) روی سایت سازمان سنجش قرار داده می‌شود لذا داوطلبانی که قبلا نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود اقدام نموده‌اند می‌توانند برای ویرایش، تغییر و اصلاح اولویت‌های انتخابی اقدام کنند.

توکلی در پایان گفت: تا هشت صبح امروز 45 هزار و 697 نفر نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام نموده‌اند.

آمار بازدید: 309 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image