ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه جدیدترین اخبار دانشگاهی

جدیدترین اخبار دانشگاهی

ارائه ۳۹ مقاله علمی در زمینه رباتیک/ برگزاری نمایشگاه خلاقیت از سال آینده


دبیر اجرایی دومین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک گفت: 39 مقاله علمی در زمینه رباتیک به دبیرخانه این کنفرانس ارسال و تحت 10 عنوان تخصصی تقسیم‌بندی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس بین‌المللی رباتیک و مکاترونیک با حضور شخصیت‌های علمی داخلی و خارجی در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرطوسی برگزار شد.

در ابتدای مراسم افتتاحیه این کنفرانس که به مدت 3 روز برگزار خواهد شد.

حمیدرضا تقی‌راد دبیر اجرایی همایش گفت: 39 مقاله علمی به دبیرخانه ارسال و تحت 10 عنوان تخصصی تقسیم‌بندی شد و 10 دبیر علمی داوری مقالات را به عهده گرفتند.

وی ادامه داد:‌ در این راستا از تخصص بیش از 600 داور بین‌المللی در فرایند داوری مقالات استفاده و در نهایت 97 مقاله به صورت شفاهی و 81 مقاله به صورت پوستر پذیرفته شدند.

تقی‌راد خاطرنشان کرد: هدف اصلی از برگزاری این همایش هماهنگ کردن و همراه کردن بخش‌های علمی و صنعتی کشور است و قرار شد در این راستا دو برنامه به صورت موازی و کنار هم اجرا شود. لذا از کسانی که از بخش‌های علمی در این کنفرانس حضور پیدا کردند تقاضا می‌شود به بخش‌های صنعتی بازدید کنند و همچنین از صنایع هم تقاضا می‌شود که بخش‌های علمی این کنفرانس را بازدید کنند.

وی با بیان اینکه 24 نشست در این کنفرانس برگزار خواهد شد، افزود: در کنار این نشست‌ها میزگردهای صنعتی نیز در نظر گرفته شده و از سخنرانی علمی و فیزیکی 4 استاد برجسته در زمینه رباتیک استفاده خواهیم کرد و آنها در رابطه با آخرین یافته‌های علمی در زمینه رباتیک بحث‌های خود را ارائه خواهند کرد.

وی در خاتمه اظهار داشت: در روز پایانی کنفرانس کارگاه‌های این کنفرانس برگزار خواهد شد و علاوه بر آن یک تور تفریحی به باغ بوتانیکال خواهیم داشت.

* برگزاری کنفرانس‌های علمی مهم‌ترین اتفاق حوزه رباتیک

در ادامه سیدعلی‌اکبر موسویان رئیس انجمن رباتیک ایران برگزاری کنفرانس‌های علمی را مهم‌ترین اتفاقات در این حوزه دانست و گفت: نگاه‌های مختلفی به این کنفرانس‌ها دوخته شده است از یک طرف دانشگاه‌ها با ارائه دستاوردهای نوین و از طرف دیگر در حوزه کاربردی مانند رباتیک صنعت به این کنفرانس‌ها توجه می‌کنند.

وی ادامه داد: برگزاری میزگردهای صنعتی و به چالش کشیدن خلا میان صنعت و دانشگاه در این کنفرانس می‌تواند به ما کمک کند که ارتباط بهتری میان صنعت و دانشگاه برقرار شود.

موسویان خاطرنشان کرد: صنعت در این حوزه باید توشه خود را بردارد و نیازهای خود را ارائه کند. دانشگاه هم باید پاسخگوی نیازهای صنعت باشد.

وی اظهار داشت: سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و هدایتگران حاکمیت هم بخشی است که باید در کنار این کنفرانس‌ها حضور داشته باشند. زیرا توسعه بدون دانش فناوری و مهارت امکان‌پذیر نیست.

رئیس انجمن رباتیک ایران تصریح کرد: باید شرایط حضور مسئولان و هدایتگران حاکمیت را به این عرصه فراهم کرد و این وظیفه همه انجمن‌های علمی است.

وی گفت: در زمینه رباتیک بعد خاصی وجود دارد و این بعد به خاطر جذابیت‌های این بخش ایجاد شده است. مردم و عموم جامعه این بعد هستند و باید توجه عمومی که از طرف مردم به این حوزه است در نظر گرفته شود.

موسویان خاطرنشان کرد: سعی داریم از سال آینده مقدمات برگزاری یک نمایشگاه خلاقیت را آماده کنیم که تمام کسانی که در سطح کشور چیزی را به عنوان ربات چه به صورت طراحی و شبیه‌سازی و چه به صورت سخت‌افزاری دارند ارائه کنند.

وی تصریح کرد: یافتن خلاقیت‌ها و رشد آنها یکی از کارهایی است که در کشورهای مختلف انجام می‌شود. ما باید شرایطی فراهم کنیم که عموم مردم و شرکت‌ها بتوانند به این عرصه وارد شوند و حاصل خلاقیت خود را ارائه کنند.

وی ادامه داد: بهتر است به جای اینکه ذهن‌های خلاق به سمت تولید و طراحی مسائل سرگرم کننده برود شرایطی ایجاد کنیم که این خلاقیت به سمت برطرف کردن نیازهای صنعت کشاورزی سوق پیدا کند.

وی گفت: امیدواریم در سال‌های آینده سطح و عمق بهتر شود. داوران کنفرانس با اختیار کامل با هر چه عمیق‌تر مقالات را بررسی کنند زیرا این به ارتقاء دانش و تحصیلات به ما کمک خواهد کرد و رساله‌ها هم کم‌ایرادتر می‌شود.

در پایان این کنفرانس عقیل یوسفی‌کما عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: پروژه ربات انسان‌نمای سورنا سال 2008 با معرفی پروژه به صورت یک ربات ساده انجام شد. نسل دوم آن سال 2010 و اخیرا نسل سوم این پروژه در دانشکده فنی دانشگاه تهران در حال اجرا است.

وی ضمن بیان مطالبی در رابطه با اینکه چرا باید از ربات‌‌ها استفاده کنیم، گفت: رانندگی اتوماتیک در خودروها، کاربری ربات‌ها در رفع معلولیت‌ها و هزاران کار و نیاز دیگری که ربات‌ها می‌توانند انجام دهند و برطرف کنند این جذابیت را ایجاد کرده که به سمت ساخت و طراحی ربات‌ها برویم.

یوسفی‌کما افزود: با توسعه فناوری در ساخت ربات تلاش می‌شود که تمام رفتارهای انسان توسط ربات تقلید شود، علم رباتیک به این سمت می‌رود که پیش‌بینی‌های باور نکردنی در رابطه با آینده رباتها شنیده می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه توضیحاتی در رابطه با ربات‌های ساخته شده از سوی شرکت‌های مختلف، کارایی و مشخصات آنها ارائه کرد.

وی افزود: فیلم‌های زیادی از ایران در کنفرانس 2014 ربات شرکت کردند و رتبه‌های خوبی هم توسط آنها کسب شد.

وی در خاتمه سخنرانی خود در رابطه با علم رباتیک و آخرین یافته‌های این علم به ارائه گزارش پرداخت.





کاهش دوره های سربازی نخبگان رشته های مرتبط با دریا
رئیس سازمان جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی نیروی دریایی ارتش گفت:در جهت حمایت از نخبگان در رشته های مهندسی دریا ،کاهش دوره های سربازی را داریم که در ازای آن آنها می توانند تحقیقات مورد نیاز کشور را در این حوزه انجام دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، امیردریادار علی غلامزاده در نشست تخصصی نقش صنایع دریایی در توسعه اجتماعی و اقتصادی سواحل کشور که در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری برگزار شد، گفت: علت موفقیت‌ نیروی دریایی این است که تمام مطالب و بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با دریا، چه در بخش نظامی و چه در بخش تجاری را سر لوحه کار خود قرار داده و تلاش می کند تا این بیانات را اجرایی کند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر نیروی دریایی یک نیروی سیاسی، اقتصادی در جهت آبادانی سواحل جنوب شرق است، افزود: در حال حاضر 4کارگروه در ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان تشکیل شده که این امر در راستای بیانات رهبری است و باید به صورت جدی اینها را اجرایی بکنیم تا به موفقیت برسیم.

غلامزاده با بیان اینکه باید به صنعت و فرهنگ دریایی پرداخت، عنوان کرد: کشور ما یک کشور دریایی است و ما وظیفه داریم به فرزندان خود فرهنگ و مسائل مربوط به دریا را آموزش دهیم و این فرهنگ سازی از همینجا نشات می گیرد.

وی با توضیح اینکه رهبر به برخی موارد تاکید دارد که ما نتوانسته ایم آنرا اجرایی بکنیم اذعان داشت: در نیروی دریایی سعی ما بر این بوده که بیانات ایشان را اجرایی کنیم.

غلام‌زاده با بیان اینکه شعار رهبر در خصوص نیروی دریایی بر مبنای(کشور ما یک کشور دریایی است) است خاطرنشان کرد: ما باید دانشگاه‌های خود را در کنار مناطق دریایی احداث کنیم و باید تمام تولیداتی که در نیروی دریایی ارتش توسط متخصصان ما در دانشگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی و وزارت دفاع تولید شده را به صورت تجاری وارد بازار کنیم. البته سعی ما نیز بر این بوده که دریایی بودن خود را اثبات کنیم.

وی یادآورشد: برای رونق کشتی سازی به تخصص های پیشرفته ای نیاز داریم تا به فرهنگ سازی دریایی و صنعت دریایی نزدیک شویم.

غلامزاده گفت:ما باید به صورت تجاری وارد بازار شویم و باید این موضوعات را به اشتراک بگذاریم تا برای تولید در داخل آماده شویم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث حمایت از نخبگان،کاهش دوره سربازی مطرح است که این موضوع می تواند به ارائه طرح های تحقیقاتی مورد نیاز کشور، از سوی آنها صورت می گیرد.






مشکلات اسکان دانشجویان در پانسیون‌ها/ افزایش ظرفیت خوابگاه‌های غیر دولتی
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی خوابگاهداران غیردولتی کشور گفت:اتحادیه پانسیون داران با کاهش قیمت ها سعی می کنند تا دانشجویان خوابگاه های غیردولتی را به اقامت در این پانسیون ها جذب کنند.

علیرضا شوکتی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اختلاف خوابگاه داران غیردولتی و پانسیون داران گفت: اتحادیه پانسیون دارن بارها اعلام کرده اند که در پانسیون ها فقط کارمند و گردشگر ساکن می شوند و دانشجویان را جذب نمی کنند درحالی که خیلی از افرادی که توسط پانسیون ها جذب می شوند، دانشجو هستند.

وی ادامه داد: از طرفی هم خوابگاه داران غیردولتی دانشجویانی که جذب می کنند ممکن است شاغل باشند اما تمام این دانشجویان دارای شغل های دانشجویی هستند.

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی خوابگاهداران غیردولتی کشور افزود: متاسفانه اتحادیه پانسیون داران اقدام به جذب دانشجویان می کند و حتی با کاهش قیمت ها سعی می کند دانشجویان خوابگاه های غیردولتی را هم جذب کند.

وی با بیان اینکه باید برای حل این مسله راهکارهایی پیش بینی شود ادامه داد: این مساله نیازمند افزایش حمایت های صندق رفاه دانشجویان و ارگان‌های دولتی از خوابگاه‌های غیردولتی است که یک سری تسهیلات برای دانشجویانی که در خوابگاه های غیر دولتی اسکان دارند اختصاص داده شود.

شوکتی افزود: در برخی از شهرستان‌ها به دانشگاه‌هایی که دانشجویان آنها در خوابگاه غیر دولتی ساکن باشند تسهیلات رفاهی و وامی تعلق می گیرد ولی متاسفانه برخی از دانشگاه ها برای اسکان دانشجویان در خوابگاه های غیر دولتی تمایل چندانی نشان نمی دهند و این مساله هم به جذب دانشجویان در پانسیون ها بی تاثیر نیست.

شوکتی در ادامه به ظرفیت های خوابگاه های غیر دولتی اشاره کرد و افزود: امسال ظرفیت خوابگاه های غیر دولتی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و دانشجویان در این خوابگاه ها اسکان داده شده اند.

وی به برخی از مشکلات خوابگاه داران غیر دولتی اشاره کرد و افزود: یکسان سازی قیمت خوابگاه های غیر دولتی یکی از مشکلات موجود است که دانشگاه یک قیمت و خوابگاه دار قیمت دیگری ارایه می‌دهد که این مساله اختلاف ایجاد می کند.

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی خوابگاهداران غیردولتی کشور یادآور شد: مشکل دیگر نیز مربوط به انعقاد قرارداد خوابگاه دار و دانشجو است این قرار دادها یک ماهه، یک ترمه و یکساله منعقد می شود که بیشتر یک ترمه است و زمانی که یک ماهه قرارداد منعقد می شود دانشجو بعد از یک ماه خوابگاه را به خاطر یک خوابگاه ارزان تر تخلیه می کند که این مسئله اختلافاتی را ایجاد می کند.






نود و يكمين دوره آزمون زبان تولیمو پنجشنبه برگزار می شود
نود و يكمين دوره آزمون زبان انگليسي پيشرفته (Tolimo:E-A2014) پنجشنبه 24 مهرماه برگزار می شود و داوطلبان می توانند از امروز کارت ورود به جلسه آزمون را به صورت اینترنتی دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، نود و يكمين دوره آزمون زبان انگليسي پيشرفته (Tolimo:E-A2014) صبح روز پنجشنبه 24 مهرماه 93 به طور همزمان در 10 شهر اصفهان، بابل، تبریز، تهران، شیراز، كرمان، کرمانشاه، رشت، مشهد و كيش برگزار خواهد شد.

برگ راهنما و كارت شرکت در آزمون روي سایت سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس www.sanjesh.org قرار گرفته است و داوطلبان می توانند با وارد كردن اطلاعات خود شامل: شماره پرونده، كد رهگيري و يا نام و نام‌خانوادگي، سال تولد و شماره کارت ملی نسبت به پرينت آن اقدام کنند.

هر داوطلب براي شرکت در جلسه آزمون باید علاوه بر پرينت کارت شرکت در جلسه آزمون، اصل کارت ملی يا اصل شناسنامه عکسدار خود را ارائه کند.

چنانچه داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون هرگونه اشکالی در کارت ورودی خود داشته باشند مي‌توانند در روز چهارشنبه 23 مهرماه صبح از ساعت 8.00 تا 12.00 و بعدازظهر 14.00 تا 17.00 با در دست داشتن کارت شناسايي معتبر و 2 قطعه عکس به نماینده این سازمان مستقر در باجه رفع نقص مراجعه کرده و نسبت به اصلاح و رفع اشكال احتمالي کارت خود اقدام کنند.

آدرس باجه‌هاي رفع نقص كارت:

دانشگاه اصفهان: اصفهان، میدان آزادی، خیابان دانشگاه، درب شمالی دانشگاه، ساختمان اداره كل آموزش

دانشگاه صنعتی نوشيرواني بابل: بابل، خیابان دکتر شریعتی

دانشگاه تبریز: تبریز، بلوار 29 بهمن، روبروی کتابخانه مركزي، مدیریت خدمات آموزشی دانشگاه

دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران: ‌تهران، خیابان کارگر شمالی (اميرآباد)، بعد از تقاطع جلال آل احمد، بين خيابان 15 و 16.

دانشگاه شیراز: شیراز، خیابان ساحلی، ساختمان امور فرهنگی دانشگاه شیراز

دانشگاه شهید باهنر كرمان: كرمان، انتهای بلوار 22 بهمن، دانشگاه شهید باهنر كرمان

دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرمانشاه: کرمانشاه، شهرك ژاندارمري، دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرمانشاه، معاونت پژوهشی

دانشکده علوم پايه دانشگاه گیلان: رشت، خیابان نامجو، جنب ورزشگاه شهید عضدي

دانشگاه فردوسی مشهد: مشهد، بلوار وكيل آباد، بلوار شهید باهنر، درب غربی دانشگاه فردوسی مشهد، جنب دانشکده مهندسی، مدیریت آموزشی دانشگاه

دانشگاه صنعتی شریف – پردیس بين‌المللي كيش: جزیره كيش، میدان اميركبير، ساختمان آموزش، لاین B، مرکز زبان - اتاق





تعیین تکلیف اجرای سرفصل‌های جدید علوم سیاسی از سوی معاونان دانشگاهها
رئیس کارگروه علوم سیاسی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اعلام کرد: معاونان آموزشی دانشگاه‌ها در خصوص چگونگی اجرایی کردن دروس بازنگری شده مقطع کارشناسی علوم سیاسی از مهر امسال تصمیم گیری می کنند.

منوچهر محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دروس و منابع مقطع کارشناسی علوم سیاسی بازنگری و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و به دانشگاه ها ابلاغ شده است و باید از مهر امسال اجرایی شود.

وی در خصوص برخی از مقاومت ها در راستای اجرایی کردن دروس بازنگری شده جدید افزود: در همین راستا قرار است پنج شنبه هفته آینده جلسه ای با حضور معاونان آموزشی دانشگاه ها برگزار شود تا در راستای چگونگی عملیاتی کردن دروس بازنگری شده علوم سیاسی در مقطع کارشناسی تصمیم گیری شود.

رئیس کارگروه علوم سیاسی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی درباره اینکه جلسه در کدام دانشگاه برگزار خواهد شد گفت: چون جلسه توسط شورای تحول علوم انسانی برگزار می شود هنوز محل جلسه مشخص نشده است .

به گزارش مهر ، 15 رشته علوم انسانی به عنوان رشته های اولویت دار در بازنگری علوم انسانی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد که رشته علوم سیاسی نیز از جمله این رشته ها بود.

به منظور تحول و بازبینی در این رشته ها، 15 کارگروه در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است که با همکاری گروه های مربوطه به این رشته ها در وزارت علوم، این رشته ها را بر اساس اصول و مبانی اسلامی مورد بازنگری قرار می دهند.







اشتغال به کار 95 درصد دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی پیام نور/ آماری از اشتغال لیسانسه‌ها وجود ندارد
معاون آموزشی دانشگاه آزاد از اشتغال به کار 95 درصد دانش آموختگان این دانشگاه، خبر داد و گفت: در حال حاضر، 19 هزار و 469 نفر از دانش آموختگان کارشناسی دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی پذیرفته شده اند.

محمدعلی کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر، 19 هزار و 469 نفر از دانش آموختگان کارشناسی دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی پذیرفته شده اند. البته در این میان تعدادی از دانش آموختگان هم در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاههای غیردولتی پذیرفته شده اند که در آمار ذکر شده به حساب نیاورده ایم چرا که ملاک برای ما در کیفیت سنجی، آزمون سراسری است.

وی با بیان اینکه به دلیل ویژگی خاص تحصیل در دانشگاههای دولتی، اکثر دانش آموختگان دانشگاه پیام نور هم اکنون مشغول به کار هستند، ادامه داد: عده ای از دانش آموختگان اقدام به کارآفرینی کرده و کارگاههای کوچکی هم راه انداخته اند.

کریمی با اشاره اشتغال 95 درصد از دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه اظهار داشت: از میان دانش آموختگان کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور یا شاغل شده یا در مقطع دکتری تحصیل می کنند. شیوه آموزشی خاص دانشگاههای دولتی، وابستگی دانش آموختگان پیام نور را به حداقل می رساند و سهم محوریت دانشجو را افزایش می دهد.

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور از اشتغال به تحصیل دانش آموختگان این دانشگاه در دوره های مهندسی، علوم پایه و حتی علوم انسانی جز در برخی رشته های خاص خبر داد.

به گفته کریمی، دانشجویان دکتری در دانشگاه پیام نور هم بورسیه یا هیأت علمی هستند و کمتر دانشجوی دکتری بدون شغل شناخته شده اند.

وی درباره اشتغال دانش آموختگان مقطع کارشناسی، خاطرنشان کرد : آماری از اشتغال به کار این افراد در دست نیست.







آخرین وضعیت منشور دانشجویی/ منشور تحت تاثیر تغییرات وزارت علوم نیست
سال گذشته و نزدیک به روز دانشجو بود که معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خبر از تهیه منشوری داد که تمام حقوق دانشجویی را با خود به همراه خواهد داشت، حقوقی که گاه دانشجویان از آن غلفت می کنند یا اطلاعی درباره آن ندارند. ضیاء هاشمی در گفتگو با خبرگزاری مهر از آخرین وضعیت تدوین این منشور، خبر می دهد.

ضیاء هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مهمترین اهداف وزارت علوم از تدوین منشور حقوق دانشجویی، به مهمترین تصمیمات اتخاذ شده در این باره اشاره کرد.

پیش از این اعلام کرده بودید منشور حقوق دانشجویی تا بازگشایی دانشگاهها به دست دانشجویان می رسد، در این باره آخرین وضعیت را برای جمعیت دانشجویی کشور که قرار است این منشور را دریافت کنند، شرح دهید.

طبق پیش بینی که داشتیم نسخه نهایی منشور دانشجویی تدوین و برای نشر آماده شده اما برای دقت بیشتر، این منشور به اداره کل لوایح، تدوین و تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم ارسال شده که از حیث حقوقی بررسیهای روی این متن صورت گیرد، به زودی نظرات همکارانمان را در این اداره کل در

آقای دکتر! لطفاً به مهمترین مواردی که در این منشور گنجانده شده، اشاره کنید.

به عنوان مثال، با این منشور دانشجو می تواند از دانشگاه خود بخواهد برنامه های مناسب آموزشی برایش در نظر گیرد و از امکانات آموزشی و کمک آموزشی مناسب برخوردار باشد، بنابراین دانشجو می داند چه توقعاتی از استاد، گروه آموزشی و حتی مدیریت دانشگاه باید داشته باشد. در واقع به نوعی تعهدات و پایبندی دانشجویان را می توان با این منشور درونی و فرایندهای نظارتی را با مشارکت آنان نهادینه کرد.

این منشور در حوزه های صنفی، آموزشی، پژوهشی، سیاسی و اجتماعی و سایر حوزه ها گسترده و مشخص شده یک دانشجو در هر کدام از این حوزه ها چه حقوقی دارد که البته این حقوق با تکالیفی همراه است. نکته مهم اینجاست که وزارت علوم به دنبال آگاهی بخشی به دانشجویان است تا مهمترین حقوقشان را هنگام تحصیل شناخته و بتوانند استیفای حق کنند. علاوه بر این، ما بنا نداریم قانون جدیدی ارائه دهیم؛ بنابراین منشور حقوق دانشجویی متکفل تدوین قانون جدیدی نیست و صرفاً قوانین موجود از جمله قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین نامه های مصوب وزارت علوم دستگاههای مرتبط که از جایگاه قانونی برخورداند در این منشور گنجانده شده است.

به همین منظور یک جزوه رسا و شیوا را تهیه کرده ایم و هدف هم این است که دانشجویان ضمن آشنایی با حقوقی که دارند، دو بهره هم از آن ببرند. نخست اینکه آشنایی با این حقوق موجب تقویت اعتماد به نفس آنان و افزایش خودباوری شده، در نهایت رضایتمندی از زندگی و فعالیتهای دانشجویی افزایش یابد، دوم اینکه اگر دانشجویان بدانند از چه حقوقی بهره مند هستند در تعامل با مسئولان بخشهای مختلف دانشگاهها بهتر می توانند عمل کنند و مطالباتی داشته باشند که از نظر قانونی حمایت شوند.

این منشور قرار است میان 4 میلیون جمعیت دانشجویی توزیع می شود یا صرفاً در اختیار دانشجویان دانشگاههای دولتی قرار می گیرد؟

وزارت علوم هیچ تمایزی میان دانشجویان برای توزیع این منشور قائل نیست و تمام دانشجویان کشور مشمول دریافت جزوه مذکور می شوند، اما برخی از این قوانین خاص دانشجویان دانشگاههایی از جمله علمی کاربردی یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که قوانین مرتبط با آن روشن است.

این منشور در تمام دانشگاههای کشور توزیع می شود.

منشور چه زمانی نهایی می شود و به دست دانشجویان می رسد؟

امیدوارم در بازه زمانی کوتاهی به دست دانشجویان برسد.

آیا ممکن است نهایی شدن این منشور تحت تاثیر تغییرات وزارت علوم یعنی انتخاب وزیر جدید قرار گیرد؟

ما کارمان را انجام می دهیم و منتظر اتفاق خاصی در سازمان وزارت علوم نیستیم، هرچند برخی بی ثباتیها موجب کند شدن برخی فعالیتهای حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی شد اما با حضور سرپرست وزارت علوم هم کارها پیش می رود.






راه اندازي دکتری مهندسي پزشكي گرايش رباتيک/ تذكر آموزشي به چند دانشگاه مجری داروسازي
شوراي گسترش دانشگاههاي علوم پزشكي در تازه ترین مصوبات خود رشته مهندسي پزشكي گرايش رباتيك مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) و موافقت قطعی با چند مرکز تحقیقاتی علوم پزشکی را به تصویب رساند.

به گزارش خبرنگار مهر، دويست و سي و هشتمين جلسه شوراي گسترش دانشگاههاي علوم پزشكي برگزار شد و در این جلسه اساسنامه موسسه ملي توسعه تحقيقات علوم پزشكي جمهوري اسلامي ايران وابسته به معاونت تحقيقات و فناوري مورد موافقت قرار گرفت .

همچنین با برخي از مراكز تحقيقات وابسته به دانشگاه هاي علوم پزشكي موافقت قطعي به عمل آمد.

شوراي گسترش دانشگاههاي علوم پزشكي همچنین در دويست و سي و نهمين جلسه خود به برخي از دانشگاههاي علوم پزشكي مجری رشته دكتري عمومي داروسازي تذكر آموزشي داد. در این جلسه چك ليست ارزشيابي دانشكده هاي داروسازي مورد موافقت قرار گرفت.

راه اندازي برخي از رشته هاي دكتري تخصصي(Ph.D.) در دانشگاههاي علوم پزشكي از دیگر مصوبات این جلسه بود.






حرکت خلاف جهت دانشگاه‌ها به دلیل کمبود بودجه/ انتقاد از عدم حمایت از 10 دانشگاه برتر
رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: ما نمی توانیم به بودجه دولتی متکی باشیم و این کمبود بودجه باعث شده که برخی از دانشگاه ها به سمت و سویی حرکت کنند که در رسالت آنها نیست و دانشگاه شریف نیز دانشگاهی نیست که به این سمت و سو سوق یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمود فتوحی، صبح امروز در مراسم کنفرانس فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف گفت: اگر نگاهی به تاریخ 50 ساله دانشگاه صنعتی شریف داشته باشیم، این دانشگاه با تحولات زیادی روبرو بوده، فقط یک نقطه مشترکی این سال ها داشته و آن هم رشد مطلوب این دانشگاه بوده، این دانشگاه در سال 45 فعالیت خود را با 400 دانشجو آغاز کرد و امروز دارای 13 هزار دانشجو و 13 دانشکده است که رشد خیلی خوبی داشته است.

وی با بیان این پرسش که آیا بودجه دانشگاه نیز به همین نسبت رشد خوبی داشته است؟ افزود: متاسفانه اینگونه نبوده است. برای دانشگاه ها ماموریت خاصی تعریف نشده است و دانشگاه ها تنها به دنبال جذب دانشجو در مقاطع مختلف هستند، بدون اینکه به ظرفیت های علمی و پژوهشی دانشگاه ها توجه شده باشد.

هیچ اتفاق خاصی برای 10 دانشگاه برتر کشور رخ نداد!

رئیس دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: در یک مقطعی قرار شد 10 دانشگاه برتر کشور به صورت خاص دیده شوند که در این زمینه هم اتفاق خاصی رخ نداد.

وی تاکید کرد: البته دانشگاه شریف با وجود همه این کمبودها توانسته همیشه بهترین استعدادها را جمع کند و در این زمینه پیشتاز بوده و آن هم بخاطر ضابطه‌مندی آموزش یعنی دانشگاه بوده و همچنین بخاطر فارغ‌التحصیلان این دانشگاه که در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می کنند.

فتوحی اضافه کرد: بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف در بهترین دانشگاه های دنیا در حال فعالیت هستند و نقش موثری در سطح ملی و بین‌المللی دارند که ما باید از ظرفیت این فارغ‌التحصیلان استفاده کنیم، اگرچه گام های موثری در این زمینه برداشتیم، ولی باز دچار ضعف هستیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه به کمبود بودجه دانشگاه اشاره کرد و گفت: ما نمی توانیم به بودجه دولتی متکی باشیم و این کمبود بودجه باعث شده که برخی از دانشگاه ها به سمت و سویی حرکت کنند که در رسالت آنها نیست و دانشگاه شریف نیز دانشگاهی نیست که به این سمت و سو سوق یابد.

وی خاطر نشان کرد: ارتباط با فارغ‌التحصیلان در جنبه های مختلف می تواند به دانشگاه کمک شایان توجهی کند و ضرورت استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان در دانشگاه بسیار احساس می شود.

در ادامه، دکتر محمود گلستانی، رئیس کنفرانس فارغ‌التحصیلان شریف گفت: ارتباط وسیع و محکم و همه‌جانبه‌ای بین فارغ‌التحصیلان و دانشگاه ها باید وجود داشته باشد. انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف در چند سال گذشته گام هایی در این زمینه برداشته اند.

وی به اهداف کنفرانس فارغ‌التحصیلان شریف اشاره کرد و افزود: ایجاد ارتباط بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه در زمینه های فرهنگی، علمی، اجتماعی و عاطفی از جمله اهداف تشکیل این کنفرانس بود.

رئیس کنفرانس فارغ‌التحصیلان شریف از اهداف دیگر تشکیل این کنفرانس به ایجاد اتاق فکری برای بررسی مسائل کلان مملکت اشاره کرد و اظهار داشت: در اینگونه کنفرانس ها در مورد مسائل مختلف هم‌اندیشی صورت می گیرد و یافته های علمی و صنعتی به کشور منتقل می شود و امیدواریم با دنبال شدن این ایده، این کنفرانس ها در دانشگاه ها و سطح علمی برگزار شود که موجب می‌شود جامعه علمی کشور قدرت یابد.

گلستانی افزود: به علت انتخاب نامناسب زمان با توجه به دعوتی که از فارغ‌التحصیلانی که در خارج از کشور هستند، صورت گرفت، عده کمی توانستند به جمع ما بپیوندند. امیدواریم در برنامه‌ریزی‌های سال‌های آینده زمان خوبی در نظر گرفته شود تا ما بتوانیم از جمع فارغ‌التحصیلان بیشتری برخوردار شویم.







88 درصد شاغلین صنعتی تحصیلات زیر دیپلم و دیپلم دارند/ تضاد سهم زنان در اشتغال و آموزش عالی
مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: 88 درصد شاغلین در صنعت تحصیلاتی زیر دیپلم و دیپلم دارند و سهم زنان در اشتغال صنعتی بسیار پایین است. این در حالی است که سهم زنان در سیستم آموزش عالی رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مسعود نیلی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و مشاور اقتصادی رئیس جمهور صبح امروز در کنفرانس فارغ التحصیلان شریف موضوع موانع توسعه صنعتی در ایران را مطرح کرد و گفت: آیا مسئله در زمینه توسعه صنعتی توسعه نیافتگی است یا انحراف در توسعه؟

وی در ادامه به روند صنعتی شدن دنیا اشاره و به ارائه گزارشی در این زمینه پرداخت.

نیلی به وضعیت صنعتی شدن کشور ایران اشاره کرد و گفت: ما از دهه 40 بود که به صورت جدی به سمت صنعتی شدن حرکت کردیم. در همین زمان بود که دانشگاه شریف، سازمان مدیریت صنعتی را به وجود آورد که این مجموعه ها ماموریت داشتند از نهادهای صنعتی پشتیبانی کنند. به عنوان مثال یکی از اهداف ایجاد دانشگاه شریف این بود که افراد مورد نیاز صنعت را تقویت کند. ما در واقع در دهه 40 بالاترین رشد صنعتی را داشتیم و در این سال بود که رشد اقتصادی ما دو رقمی و تورم ما یک رقمی بود. بعد از ورود به دهه 50 بود که تورم ما دو رقمی و رشد اقتصادی ما یک رقمی شد که هنوز هم به همین صورت است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: امروز ما نمی توانیم ادعا کنیم که اقتصاد صنعتی و یک صنعت رقابت پذیر داریم.

وی به درصد شاغلین صنعت اشاره کرد و گفت: 88 درصد شاغلین در صنعت تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم دارند و سهم زنان در اشتغال صنعتی بسیار پایین است. این در حالی است که سهم زنان در سیستم آموزش عالی رو به افزایش است.

نیلی افزود: در کشور ما طی 5 دهه گذشته اجزا مورد نیاز برای صنعتی شدن فراهم شده ولی نتوانسته اند به خوبی کنار هم قرار گیرند.

وی یادآور شد: دستیابی به یک وفاق تصویب شده درباره مولفه های عمومی شرط لازم و اساسی برای قرار گرفتن در مسیر توسعه صنعتی است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: ماشین توسعه الگوی خود را دارد که نمی توان از جایی خرید بلکه باید آن را از دیگران یاد گرفت و الگوی آن را ترسیم کرد. تعیین اهداف بدون توجه به قابلیت های افراد منجر به عدم تحقق اهداف می شود.

آمار بازدید: 250 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image