ارتباط مستقیم با 30648 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار سایر اخبار جزئیات سوادآموزی زندانیان/ آخرین اخبار از جذب نیرو /سیاستگذاری‌ برای جلوگیری از ترک تحصیل

جزئیات سوادآموزی زندانیان/ آخرین اخبار از جذب نیرو /سیاستگذاری‌ برای جلوگیری از ترک تحصیل

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور به اعلام جزئیات باسواد کردن زندانیان در سال جاری پرداخت و گفت: بر اساس گزارش سازمان زندان‌ها در سال گذشته 11 هزار نفر تحت خدمات سواد آموزی در زندان‌ها قرار گرفتند.


علی باقرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره اظهار کرد: زندان تفاوتی از نظر زمان آموزش با بقیه مراکز و مکان‌ها ندارد، اما مخاطبین این مکان خاص هستند و نیازمند دانستن مطالبی خواهند بود که شاید افراد خارج از زندان نیاز به فراگرفتن آن نداشته باشند.

وی افزود: شرایط زندان، شرایط افراد و نوع جرایم متفاوت است. گاهی شرایط به گونه‌ای است که ناگزیر باید از بیرون زندان معلم اعزام کنیم که نهضت برای عملیاتی کردن این برنامه‌ با سازمان زندان‌ها هماهنگ شده و آنها مجوز تردد به معلم می‌دهند، بنابراین وی وارد زندان شده، تدریس می‌کند و بازمی‌گردد.

باقرزاده طرح آموزش به زندانیان را از جمله طرح‌های موفق سازمان نهضت سواد آموزی عنوان کرد.

حضور 11 هزار زندانی در دوره‌های سوادآموزی در سال گذشته

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی ادامه داد: گاهی در بین زندانیان افراد صالحی هستند که بدلیل جرایم غیرعمد همچون بدهی یا ورشکستگی در زندان به سر می‌برند؛ این افراد می‌توانند عهده دار آموزش سایر زندانیان شوند، لذا نهضت در قبال آموزشی که این افراد به سایر زندانیان ارائه می‌دهند به آنها کمک هزینه پرداخت می‌کند.

وی ضمن بیان اینکه استقبال از سواد آموزی در زندان‌ها بسیار بالاست اعلام کرد: بر اساس گزارش سازمان زندان‌ها در سال گذشته 11 هزار نفر تحت خدمات سواد آموزی قرار گرفتند.

آغاز آموزش متصدیان پست‌های سازمانی سواد آموزی بزودی

باقرزاده در ادامه درباره اقدامات انجام شده برای توانمندسازی نیروی انسانی در سال جاری نیز اظهار کرد: امسال برنامه منسجم‌تری برای توانمندسازی نیروی انسانی داریم. به زودی امر آموزش متصدیان پست‌های سازمانی سواد آموزی در سطح کشور آغاز می‌شود.

به گفته وی، اولین دوره این آموزش سوم و چهارم خردادماه در مشهد برگزار خواهد شد که بر اساس آن به مدت 24 ساعت آموزش برای این افراد در نظر گرفته شده است این در حالیست که به تدریج تا تیرماه نیز 750 نفر از مسئولان سواد آموزی شهرستان‌ها به این دوره‌ها دعوت می‌شوند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: دو مرحله دیگر آموزش متصدیان پست‌های سازمانی سواد آموزی تا پایان سال در راستای بروز کردن دانش و مهارت‌های همکاران در سطح استان‌ها اجرا می‌شود.

تشکیل کارگروه دائمی هماهنگی برنامه‌های سازمان نهضت سواد آموزی و معاونت آموزش ابتدایی

برنامه ریزی برای کاهش نرخ ترک تحصیل در دوره ابتدایی

وی همچنین به ارتباط و تعامل نزدیک سازمان نهضت سواد آموزی با معاونت آموزش ابتدایی وزارتخانه در سطح ستاد و استان‌ها اشاره و از تشکیل کارگروه دائمی هماهنگی برنامه‌های سازمان نهضت سواد آموزی و معاونت آموزش ابتدایی خبر داد.

باقرزاده افزود: سیاست گذاری‌هایی انجام شده تا بر اساس آن نرخ انسداد ورودی بیسوادی، ‌جلوگیری از بازگشت افراد به بیسوادی و ترک تحصیل در دوره ابتدایی به حداقل خودش برسد.

جذب دائمی نیرو نداریم

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه باید متناسب با دلایلی که منجر به عدم حضور یا ترک تحصیل دانش آموزان می‌شود تدابیری اتخاذ و راهکارهای عملی به استانها داده شود، در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون جذب نیرو در سازمان نهضت سواد آموزی اظهار کرد: در حال حاضر سیاستی برای جذب دائمی نیرو به مفهوم متداول و مرسوم گذشته نداریم. سازمان نهضت سواد آموزی از این جمله حضرت امام(ره) مبنی بر اینکه هرکس باسواد است به افراد بیسواد آموزش دهد، الهام گرفته‌ایم.

باقرزاده افزود: ما هرساله فراخوان‌هایی را در سطح شهرستان‌ها اعلام می‌کنیم که بر اساس آن هر کس تحصیلات دانشگاهی دارد و داوطلب است آموزش یک، دو یا سه نفر را بر عهده بگیرد. به عنوان مثال ممکن است شخصی مایل باشد آموزش بستگان نسبی یا سببی یا آشنایان و همسایگان خود را بر عهده بگیرد و سرانه‌اش را نیز دریافت کند و بعد از این مرحله همکاری‌اش با سازمان قطع شود.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به اینکه در حال حاضر همکاری مستمر و مداوم با نهضت سواد آموزی مبنی بر استخدام معلم و آموزشیار وجود ندارد، گفت: تمام آموزشیارهای قبلی را نیز تعیین تکلیف کردیم و در حال حاضر به شکل برون سپاری با موسسات حقوقی کار می‌کنیم و به طور میانگین 550 هزار تومان می‌پردازیم که نقدا به فرد آموزش دهنده پرداخت می‌شود البته ممکن است افراد آموزش دهنده به واسطه برخی موسسات آموزشی با ما همکاری کنند و موسسه مبالغی را برای بیمه و غیره از آنها کسر کند.

نباید مانعی برای سواد آموزی وجود داشته باشد

وی با بیان اینکه هنوز هم کلاس‌های درس در مدارس دایر می‌شود گفت: اما ممکن است برخی از والدین مایل نباشند در مدرسه‌ای که کودکانشان در آن تحصیل می‌کنند درس بخوانند. ما آنها را محدود نمی‌کنیم. همچنین اگر نیاز به استفاده از فضای مسجد وجود داشته باشد با هیئت امنای آن مسجد هماهنگ کرده و کلاس‌های نهضت را در آنجا برپا می‌کنیم. به طور کلی نباید مانعی برای سواد آموزی وجود داشته باشد.

باقرزاده درباره کمبود نیروی آموزشی در سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: تا زمانی که با الگوی فعلی اقدام به آموزش افراد بیسواد می‌کنیم نباید کمبودی داشته باشیم البته در سطح مردان، داوطلب همکاری کمتر است. برای جبران این کمبود معمولا معلمان مرد با ما همکاری می‌کنند؛ هرچند حضور مردان در برنامه سواد آموزی ضعیف است اما از روش‌های مختلفی از جمله استفاده از روحانیون مستقر در روستاها، معلمان و افراد تحصیلکرده داوطلب بهره می‌گیریم.

به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در حالت کلی 80 درصد افراد تحت پوشش سازمان نهضت سواد آموزی «زن» هستند.

بیش از 21 میلیون نفر پس از انقلاب باسواد شده‌اند

وی درباره سطح تحصیلات افرادی که وارد نهضت سواد آموزی می‌شوند گفت: نزدیک به 10 تا 11 میلیون نفر در طول سال‌های پس از انقلاب مرحله مقدماتی سوادآموزی (خواندن و نوشتن اولیه) را پشت سر گذاشته‌اند. همچنین هفت میلیون نفر مرحله تکمیلی (معادل سوم ابتدایی)، دو میلیون نفر دوره پایانی (چهارم و پنجم ابتدایی) و دو میلیون نفر بالاتر از پنجم ابتدایی را طی کرده‌اند.

باقرزاده ادامه داد: میزان تحصیلات بالاتر از این حدود در بانک‌های اطلاعاتی به ثبت نرسیده است. البته سال گذشته یک جمع آوری اطلاعات داشتیم که نشان می‌داد 3500 نفر از افراد تحصیلکرده دانشگاهی از نهضت سوادآموزی شروع کرده‌اند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه البته در حال حاضر ساختارها تغییر کرده‌اند گفت: اکنون سوادآموزی به دو مرحله دوره سواد آموزی (معادل سوم ابتدایی) و دوره انتقال (معادل ششم ابتدایی) تقسیم شده است.

آمار بازدید: 211 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image