ارتباط مستقیم با 30730 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار مردم مولفه قدرت کشور هستند

مردم مولفه قدرت کشور هستند

سیاست‌های جمعیت کشور موضوع کرسی آزاداندیشی بود که با حضور رییس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.


به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، دکتر ناصر شاهنوشی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در این کرسی آزاداندیشی که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: افزایش جمعیت فعلی کشور به بیش از ٧٨ میلیون نفر به قیمت تخریب منابع محیط زیست ما بوده است.

وی با اشاره به اینکه کشور با بحران آب مواجه است، خاطرنشان کرد: برخی از دشت‌های ایران تا 10 سال دیگر فاقد منابع آب خواهند بود؛ اگر شهرهای بزرگ با کمبود و به دنبال آن جیره‌بندی آب مواجه شوند به طور یقین منازعات اجتماعی افزایش می‌یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه 39 میلیون نفر از جمعیت ایران نه شاغل و نه بیکار هستند، افزود: برخی می‌گویند ما در آینده باید جمعیت جوان بالا داشته باشیم این جمعیت را می‌خواهید چه کنید؟

وی به نرخ رشد جمعیت در ایران اشاره کرد و گفت: این نرخ در ایران 1.4 درصد است که با همین رشد کشور ما در سال ٢٠٢۵ از نظر منابع در زمره فقیرترین کشورهای آفریقایی قرار خواهد گرفت؛ من این مطالب را در نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارائه کردم و نسبت به آن هشدار دادم.

شاهنوشی افزود: نسبت جمعیت مذاهب در ایران از اوایل انقلاب تاکنون تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته است؛ ساختار جمعیتی ایران با کشورهای اروپایی قابل مقایسه نیست که ما همچون آنان سیاست تشویقی نسبت به جمعیت کشورمان در پیش بگیریم.

وی با اشاره به وجود 11 میلیون جوان آماده ازدواج در کشور تصریح کرد: اکنون پتانسیل افزایش جمعیت در ایران بسیار بالاست؛ اگر نرخ ازدواج را افزایش دهیم با ازدواج کردن همین ١١ میلیون نفر می‌توان نتیجه گرفت که پتانسیل افزایش جمعیت در ایران بالاست.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه این مطالب را به برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز گفتم مثالی را در این زمینه ارائه کرد و افزود: سال گذشته هند از نظر اقتصادی ظرفیت بالایی برای پیشرفت داشت اما جمعیت لجام‌گسیخته این کشور مانع موفقیت هند شد.

وی با بیان اینکه جمعیت نمی‌تواند برای یک کشور مولفه قدرت به شمار رود، یادآور شد: اگر جمعیت مولفه قدرت بود عراق با دو میلیون جمعیت شکست نمی‌خورد و مردم اوکراین قدرت را از روس‌های کشور خود می‌گرفتند.

شاهنوشی با اعتقاد بر اینکه مولفه قدرت یک کشور سطح دانش و تکنولوژی آن است، عنوان کرد: فقر به فرایند استعمار کمک می‌کند. به فرموده قرآن کریم حیات انسان‌ها به آب وابسته است؛ ما در آینده بحران جمعیت نخواهیم داشت بحران ما شامل حوزه اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی ناشی از افزایش جمعیت است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد محمودی، رییس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور در این نشست با اعتقاد بر اینکه مردم هر کشور مولفه قدرت آن کشور هستند، منابع انسانی را پایه اصلی ثروت ملت‌ها دانست و اظهار کرد: سازمان ملل مردان و زنان هر ملت را مؤلفه اصلی قدرت هر کشور می‌داند در حالی که سرمایه و منابع طبیعی جز عوامل تبعی هستند.

وی با بیان اینکه در سال 1405 کشور ما 10 میلیون سالمند خواهد داشت و تعداد آنان 3.5 برابر نوزادان خواهد بود، خاطرنشان کرد: چه کسی می‌خواهد از این تعداد بالای سالمند نگهداری کند؟

رییس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور با اشاره به اینکه هدف سیاست جمعیت تعادل و پویایی جمعیت است و نه کاهش و افزایش آن، افزود: ما به دنبال افزایش میزان باروری و فرزندان هستیم نه افزایش نرخ جمعیت.

وی ادامه داد: به دلیل کاهش جمعیت نرخ ورود مهاجران به کشور افزایش یافته است به ویژه در خراسان رضوی؛ زمانی که این افراد به کشور ما مهاجرت می‌کنند تبعاتی نیز به دنبال خوهد داشت ما باید فرهنگ این افراد را نیز بپذیریم. بیشتر کارهای سخت به دست این مهاجران انجام می‌شود اگر جرات دارید به آنان بگویید که کشور را ترک کنند.

محمودی در پاسخ به اظهارات شاهنوشی گفت: اگر مشکل کمبود آب داریم به این دلیل است که سه برابر دنیا مصرف می کنیم چرا به جمعیت ربطش می دهید؟ اگر با افزایش جمعیت در افزایش تولید و پیشرفت اقتصاد موفق شویم، می‌توانیم آب را از کشورهای دیگر بیاوریم مانند کشورهایی که با کمبود نفت روبه‌رو هستند.

محمودی خطاب به شاهنوشی اظهار کرد:شما در نامه خود نرخ رشد جمعیت استرالیا را مثال زدید در حالی که استرالیا سیاست مبتنی بر جذب مهاجر را دنبال می‌کند.

انتهای پیام

آمار بازدید: 174 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image