ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار تحقیق و پژوهش تسهیل‌سازی سایت حمایت از پژوهشگران برای ارائه تسهیلات ثبت اختراع بین‌المللی (8 بهمن 92)

تسهیل‌سازی سایت حمایت از پژوهشگران برای ارائه تسهیلات ثبت اختراع بین‌المللی (8 بهمن 92)

رئیس کارگروه ثبت اختراعات حمایت از پژوهشگران و فناوران از تسهیل‌سازی سایت سازمان حمایت از پژوهشگران خبر داد و گفت: در راستای ارائه تسهیلات به محققان و مخترعان برای ثبت بین‌المللی اختراعات سایت این سازمان تسهیل‌سازی شد.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سعید حبیبا رئیس کارگروه ثبت اختراعات حمایت از پژوهشگران و فناوران در نشست خبری صبح امروز با تشریح چگونگی ارائه تسهیلات به مخترعان برای تسهیل در ثبت اختراعات بین‌المللی، گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 82 به تصویب رسید و هدف این سازمان حمایت از پژوهشگران و فناوران است ولی آنچه در کشور ما مغفول مانده بود حمایت از مخترعان برای ثبت اختراعات بین‌المللی است.

وی با اشاره به پیشرفت علمی مناسب ایران در سال‌های اخیر اظهار داشت: محققان ایرانی در سال‌های اخیر رتبه اول منطقه و رتبه دوم چاپ مقالات ISI را داشته‌اند ولی وضعیت کشور ما در ثبت اختراعات بین‌المللی مناسب نیست زیرا این موضوع مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

حبیبا اظهار داشت: چاپ مقالات ISI حاصل تحقیقات و پژوهش‌های محققان کشور است ولی باید در مراکز تحقیقاتی تغییر رویکرد نیز به وجود آید و به جای چاپ مقاله توجه اصلی به سمت اختراعات بین‌المللی باشد.

وی گفت: آمار ثبت اختراعات کشورهای مختلف بسیار بالاست به طور مثال کره‌جنوبی سالانه بین 180 هزار تا 250 هزار تقاضانامه اختراع دارد که از این تعداد 200 هزار اختراع مورد تایید قرار می‌گیرد ولی مجموع تقاضانامه‌ها در ایران 12 تا 13 هزار مورد در سال است.

رئیس کارگروه ثبت اختراعات حمایت از پژوهشگران و فناوران افزود: تحقیقات باید قبل از انتشار در مجلات دنیا به ثبت برسد زیرا پس از انتشار قابل ثبت نیست.

وی با بیان اینکه کشور در حوزه علم و فناوری نیاز به جنبش ثبت اختراعات بین‌المللی دارد عنوان کرد اختراع یعنی ارائه راه‌حل برای یک مشکل فنی که باید جدید بوده، دارای گام ابتکاری و کاربرد صنعتی باشد.

وی توجه به نظام بررسی را یکی از دلایل کاهش آمار ثبت اختراعات در کشور دانست و گفت: تنها راه تبدیل دانش به ثروت ثبت اختراع در ایران و خارج از کشور است و ما باید آمار ثبت اختراع کشور را حداقل به 200 هزار مورد در سال برسانیم.

به گفته وی از سال 86 اقدامات اولیه برای ثبت اختراعات بین‌المللی آغاز شده است که 480 تقاضانامه اختراع داشته‌ایم 280 مورد آن مردود و 100 مورد تایید شد که در کشورهای معتبر 36 ورقه اختراع برای ایرانی‌ها صادر شده است و 64 مورد در پروسه بررسی است.

به گفته حبیبا 10 مورد از اختراعات ثبت شده مخترعان ایرانی نیز تجاری‌سازی شده است.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به اختراعات بین‌المللی گفت: سایت صندوق را آماده‌سازی کردیم تا مخترعان برای ارسال تقاضانامه پروسه راحتی را بگذرانند.

وی افزود: به طور معمول برای ثبت اختراع بین 17 تا 25 میلیون‌تومان هزینه می‌شود که ما نیمی از آن هزینه را پرداخت می‌کنیم و پس از ثبت اختراع نیز 30 درصد دیگر را می‌پردازیم که در صورت تجاری‌سازی شدن طرح نیز 20 درصد به عنوان تشویقی به مخترع می‌پردازیم یعنی در صورت تجاری‌سازی شدن یک طرح صددرصد هزینه از سوی صندوق تامین می‌شود.

حبیبا اضافه کرد: همچنین صندوق وام‌هایی را نیز برای ثبت اختراع به مخترعان ارائه می‌کند.

آمار بازدید: 301 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image