ارتباط مستقیم با 30730 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار تحقیق و پژوهش المپياديهاي كدام رشته بيشتر از كشورمي‌روند/ المپياديهاي ۲رشته مي‌مانند (بهمن 90)

المپياديهاي كدام رشته بيشتر از كشورمي‌روند/ المپياديهاي ۲رشته مي‌مانند (بهمن 90)

المپياديهاي كدام رشته بيشتر از كشورمي‌روند/ المپياديهاي ۲رشته مي‌مانند


سرپرست دفتر ارتباط و هم‌انديشي با نخبگان بنياد ملي نخبگان نسبت ماندگاري دارندگان مدال طلا در كشور نسبت به خروج آنها را ۶۰ به ۴۰ ذكر كرد و گفت: طبق مطالعات انجام شده بيشترين تعداد ماندگاري مدال آوران طلاي المپياد در رشته هاي شيمي و زيست شناسي است.

دكتر اميد نقشينه ارجمند در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مطالعات انجام شده از سوي باشگاه دانش پژوهان جوان در زمينه وضعيت مدال آوران المپيادهاي علمي دانش آموزي افزود: اين مطالعات در خصوص بررسي وضعيت مدالهاي طلاي المپيادهاي دانش آموزي است. در گام بعدي نيز مطالعه در خصوص وضعيت دارندگان مدالهاي نقره و برنز انجام خواهد شد.

سرپرست دفتر ارتباط و هم‌ نديشي با نخبگان بنياد ملي نخبگان با اشاره به نتايج به دست آمده از اين تحقيقات خاطرنشان كرد: بر اساس آمارها درصد ماندگاري دارندگان طلا در رشته هاي شيمي و زيست شناسي بيشتر از ساير رشته ها است.

وي گرايش اين افراد به رشته هاي پزشكي را از دلايل ماندگاري اين افراد دانست و توضيح داد: تحصيل در رشته هاي پزشكي طولاني تر است (7 سال) كه اين امر موجب مي شود كه بيشتر در ايران بمانند تا يك مقطعي از تحصيل آنها به پايان برسد از اين رو احتمال ماندن آنها در كشور بيشتر است.

نقشينه، بالا بودن تراز علمي ايران در حوزه پزشكي را از ديگر دلايل ماندگاري دارندگان طلاي رشته هاي شيمي و زيست شناسي عنوان كرد و يادآور شد: ايران داراي تراز علمي بالايي در حوزه پزشكي است كه اين امر مي تواند در ماندگاري اين افراد در كشور موثر باشد ضمن آنكه اين افراد در ايران بازار كار بهتري نسبت به ساير رشته ها دارند.

وي بيشترين تعداد خروج مدال آوران المپياد از كشور را در رشته فيزيك دانست و تاكيد كرد: تحليل خروج اين مدال آوران نياز به مطالعات بيشتر دارد.

ماندگاري مدال آوران در كشور از زبان آمارها

سرپرست دفتر ارتباط و هم‌انديشي با تاكيد بر اينكه براي ارائه آمارهاي واقع بينانه در زمينه ميزان ماندگاري مدال آوران در كشور بايد آمارهاي مربوط به 4 سال اخير را كنار بگذاريم، گفت: اين افراد در طول 4 سال تقريبا در حال گذراندن دوره ليسانس هستند و با پايان يافتن دوره 4 ساله كارشناسي اقدام به ماندن و يا رفتن به خارج براي ادامه تحصيل مي كنند از اين رو لازم است تا آمارهاي 4 سال اخير حذف شود تا به نگاه درستي در اين زمينه برسيم.

نقشينه ادامه داد: صرف نظر از آمارهاي 4 سال آمارها نشان مي دهد كه از شروع المپيادها تاكنون 60 درصد مدال آوران در داخل و 40 درصد در خارج هستند. اين آمار نشان مي دهد كه اقدامات انجام شده در زمينه استعدادهاي برتر به نفع ماندگاري استعدادهاي برتر در كشور بوده است.

نقشينه، ماندن مدال آوران در كشور را مترادف با عدم ارتباط آنها با خارج ندانست و افزود: اين افراد مي توانند در كشور ادامه تحصيل دهند و براي گذراندن دوره هاي كوتاه مدت به منظور بهره مندي از مسائل علمي و صنعتي روز دنيا سفرهايي را داشته باشند.

بررسي ماندگاري مدال آوران در كشور
سرپرست دفتر ارتباط و هم انديشي با نخبگان بنياد ملي نخبگان به بيان دلايل ماندگاري مدال آوران طلاي المپياد در كشور پرداخت و گفت: يك ديدگاه نحوه اعمال حمايت هاي بنياد ملي نخبگان را عامل ماندگار در كشور مي داند و برخي ديگر تغييراتي كه در آموزش عالي كشور در زمينه ادامه تحصيل بدون آزمون استعدادهاي درخشان ايجاد شده است را موثر مي دانند.

نقشينه ايجاد رشته هاي مختلف در دوره هاي ارشد و دكتري را از ديگر عوامل ذكر و در عين حال خاطر نشان كرد: براي اينكه بدانيم كدام يك از اين عوامل چه وزني دارد نياز به بررسي بيشتر دارد و نمي شود كه بدون مطالعه اظهار نظر كرد ولي به طور كلي اعداد و ارقام به ما مي گويند كه نرخ ماندگاري استعدادهاي برتر براي تحصيل و كار در كشور افزايش يافته است.

کلمات کلیدی: نخبگان ، بنیاد ملی ، نخبگان ، فرار مغزها ، المپیادها ، شیمی ، زیست شناسی ، خروج از کشور ، مدال آوران ، المپیاد

آمار بازدید: 1164 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image