ارتباط مستقیم با 30648 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه انصراف تعدادی از دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه امام خمینی (ره)/رئیس دانشگاه:سیر انصراف‌ها طبیعی است (6 آبان 92)

انصراف تعدادی از دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه امام خمینی (ره)/رئیس دانشگاه:سیر انصراف‌ها طبیعی است (6 آبان 92)

افزایش دو برابری شهریه و اجاره‌ بهای خوابگاه‌های دانشگاه امام خمینی (ره) سبب انصراف از تحصیل تعدادی از دانشجویان این دانشگاه شد، این در حالی است که رئیس دانشگاه سیر انصراف‌ها را طبیعی می‌داند و می‌گوید: این دانشگاه کمترین شهریه را در بین دانشگاه‌های بین‌المللی کشور دارد.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، انتشار خبر انصراف تعداد زیادی از دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در قزوین، به دلیل افزایش بیش از دو برابری شهریه‌ها باعث شد تا این موضوع مورد توجه اغلب رسانه‌ها قرار بگیرد.

در پی افزایش بیش از دو برابری شهریه‌های دانشجویان غیر‌ایرانی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بیش از 100 نفر از دانشجویان غیرایرانی این دانشگاه ناچار به انصراف از تحصیل شدند و بقیه دانشجویان در آستانه انصراف قرار دارند.

بنابر گفته‌های دانشجویان انصرافی غیرایرانی این دانشگاه، در حالی افزایش شهریه‌ها منجر به افت شدید ثبت‌نام دانشجویان غیر‌ایرانی در این دانشگاه شده است که سیاست‌های دانشگاه امام خمینی(ره) به گونه‌ای تنظیم شده که هر ساله جذب دانشجویان غیر ایرانی سیر صعودی را طی کند و به مرز 60 درصدی کل دانشجویان برسد.

با این حال مسئولان دانشگاه در توجیه این افزایش ناگهانی، تغییر نرخ یورو، از نرخ ارز مرجع به مبادلاتی را دلیل اقدام خود اعلام کرده‌اند.

* تخلف دانشگاه در تغییر نرخ ارز؟!

دانشجویان انصرافی دلیل اعتراض خود را اینگونه بیان می‌کنند که "در شرایط پذیرش و ثبت‌نام اولیه ذکر شده بود که شهریه به صورت تومان، معادل نرخ ارز مرجع یورو دریافت خواهد شد، و تغییر شهریه ها از نرخ ارز مرجع به مبادلاتی خلاف شرایط مذکور است."

نکته قابل توجه این است که دانشجویان در ابتدای ثبت‌نام با برآورد هزینه‌های تحصیلی و توانایی پرداخت آن، طبق نرخ ارز مرجع، وارد دانشگاه شده‌اند و به یکباره در نیمه راه تحصیل‌شان با این افزایش ناگهانی مواجه شده‌اند.

همچنین این دانشجویان مدعی هستند که با وجود پذیرش تعداد زیاد دانشجویان غیرایرانی، دانشگاه قادر به ارائه حداقل امکانات رفاهی مانند خوابگاه و غذا نیست و تعداد کثیری از دانشجویان پسر و دختر مجبور به سکونت در خانه‌های اطراف دانشگاه و ناچار به پذیرفتن مشکلات ناشی از آن شده‌اند.

* دردسر دانشجویان افغانی، خدشه در قرابت فرهنگی دو کشور

از آنجایی که تعداد زیادی از دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) را اتباع افغانستانی شامل می‌شوند که از جنبه‌های فرهنگی، مذهبی و زبانی قرابت‌های زیادی با مردم ایران داشته‌اند، انصراف اجباری آنها امکان دارد این پیوندهای فرهنگی دیرینه را خدشه‌دار کند.

این در حالیست که سیاست‌های فراملی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) طبق گفته‌های عبدالعلی آل بویه رئیس این دانشگاه، "گسترش فرهنگ و آموزه‌های اسلامی و تربیت متخصصان مورد نیاز جهان اسلام است و چنین دانشگاه‌هایی با رسالت‌های فراملی در همه دنیا دارای برنامه‌های بلند‌مدت هستند و با مدیرانی ثابت و با تجربه اداره می‌شوند".

* یک میلیون و 200 هزار تومان به جای 550 هزار تومان

یکی از دانشجویان انصرافی دانشگاه امام خمینی (ره)درباره افزایش عجیب شهریه‌های این دانشگاه اذعان داشت: شهریه مقرر شده با دانشجویان واحدهای عمومی 550 هزار تومان بود که به حساب دانشگاه واریز می‌شد ولی از این ترم این مبلغ به یک میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزود: این مبلغ برای دانشجویان مهندسی بیشتر است. به جز این شهریه خوابگاه‌ها نیز افزایش داشته و از ترمی 360 هزار تومان به 800 هزار تومان تغییر پیدا کرده و همه این مسائل باعث مستاصل شدن و سردرگمی دانشجویان شده است.

این دانشجو در ادامه تاکید کرد: پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه امام خمینی (ره) در دی ماه هر سال طی اطلاعیه‌ای در سایت دانشگاه اعلام می‌شود و متقاضیان که اکثرا قشر مهاجر افغانستانی در ایران هستند می‌توانند با پرداخت شهریه مربوط به هر رشته در دانشگاه پذیرش شوند.

وی ادامه داد: شهریه تعیین شده با دانشجویان خارجی بر اساس، یوروی 1500 تومانی است که به صورت تومان به حساب دانشگاه واریز می‌شود اما مشکل اینجاست که شهریه مذکور،این ترم باید طبق یوروی مبادله‌ای به تومان پرداخت شود.

* آل‌بویه: عدم افزایش شهریه دانشگاه از سال 86

عبدالعلی آل‌بویه رئیس دانشگاه امام خمینی (ره) با توجه به مسائل مطرح شده از سوی دانشجویان انصرافی گفت: دانشگاه از سال 1386 بر اساس بخشنامه‏ شماره‏ 4773/11 روز 8 تیر ماه سال 84 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نسبت به پذیرش دانشجویان غیربورسیه غیرایرانی اقدام کرده است و طبق بخشنامه‏ فوق، شرایط پذیرش و مسائل مالی مربوط به آن باید بر اساس شیوه نامه‏ مصوب هیئت امنای دانشگاه باشد.

وی اضافه کرد: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از سال 1386 تاکنون نه تنها هیچ افزایشی در شهریه‌های آموزشی و رفاهی دانشجویان غیرایرانی اعمال نکرده بلکه شهریه‌های مصوب را کاهش نیز داده است. این در حالی است که بر اساس مصوبات هیئت امنای دانشگاه که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری ابلاغ شده است، این دانشگاه از سال 1386 هر ساله مجاز شده که 15 درصد شهریه‌ها را افزایش دهد.

* دریافت کمترین شهریه در میان سایر دانشگاه‌ها

آل‌بویه در ادامه با اشاره به دریافت کمترین شهریه در دانشگاه امام خمینی (ره) در میان سایر دانشگاه‌های بین‌المللی تاکید کرد:دانشگاه امام خمینی (ره) با توجه به اساسنامه و مأموریت‌هایی که دنبال می‌کند از اعمال مصوبه مذکور خودداری کرده است و در بین 4 دانشگاه بزرگ تهران، شهید بهشتی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و دانشگاه فردوسی مشهد، که بیشترین دانشجوی غیر ایرانی در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند، کمترین شهریه را دریافت می‌کند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در ادامه اذعان داشت: مبنای دریافت شهریه‌های دانشگاه از دانشجویان غیرایرانی بر اساس مصوبات هیئت امنا واحد پول یورو است که مطابق روال، دانشجویان غیرایرانی شهریه‏ مذکور را به حساب ارزی دانشگاه واریز می‌کنند.

* دریافت شهریه به تومان برای رفاه حال دانشجویان افغانی

آل‌بویه در ادامه با اشاره به پرداخت شهریه دانشجویان غیرایرانی به صورت معادل ریالی آن اذعان داشت: دانشگاه برای رفاه حال دانشجویان کشور افغانستان که در ایران مقیم هستند موافقت کرد که آن‌ها معادل ریالی شهریه‏ خود را بر اساس نرخ تعیین شده یورو توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پرداخت کنند تا مجبور نشوند برای پرداخت ارز آن را به نرخ آزاد تهیه کنند.

وی افزود: دانشجویان کشور افغانستان تا سال 1391 مطابق رویه سابق در این دانشگاه نام‌نویسی کرده‌اند. اما مشکل از آن جا به وجود آمد که بانک مرکزی نرخ ارز را از مرجع به مبادلاتی تغییر داد و در عمل مطابق بخشنامه‏ شماره‏ 1029/60 در روز 13 آذر ماه سال 91 بانک مرکزی، تمامی مؤسسات آموزش عالی ایران ملزم به رعایت مصوبات مذکور هستند.

آل‌بویه همچنین تاکید کرد:بر این اساس حتی تمامی دانشجویان و اساتید ایرانی که قصد عزیمت به خارج از ایران برای تحصیل یا فرصت مطالعاتی دارند مشمول بخشنامه‏ مذکور هستند و باید ارز به قیمت مبادلاتی دریافت کنند. لذا معادل ریالی بالا رفته و شهریه‌ها هیچ گونه افزایشی نداشته است.

* روند انصراف سیر طبیعی داشته است!

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با بیان این که انصراف از دانشگاه یک موضوع طبیعی است و امسال نیز سیر طبیعی داشته است، افزود: هرساله طی انجام فرآیند ثبت‌نام یا پس از بررسی مدارک برخی از افراد که دارای شرایط ثبت‌نام نیستند، پس از برآورد هزینه‌ها به علت عدم تمکن مالی از ثبت نام منصرف می‌شوند.

وی با بیان مثالی در این زمینه گفت: به عنوان مثال در بین دانشجویان کشور افغانستان در سال 90 از مجموع 61 دانشجو 23 نفر و در سال 91 از مجموع 106 دانشجو 45 نفر و در سال جاری از مجموع 775 نفر دانشجوی افغانی تا این لحظه فقط 3 نفر از ادامه تحصیل انصراف داده‌اند.

آل‌بویه همچنین ابراز داشت: در هنگام فراخوان ثبت‌نام تمام شهریه‌های مورد نظر برای رشته‌های مختلف تحصیلی به اطلاع متقاضیان می‌رسد و همه می‌توانند شرایط و زمان‌بندی، رشته‌های تحصیلی، شهریه‌های تحصیلی و فرم‌های ثبت‌نام را در صفحه پذیرش دانشجویان غیر ایرانی در وب سایت دانشگاه به نشانی ikiu.ac.ir به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی مشاهده کنند.

* تحصیل بیش از هزار دانشجوی غیر ایرانی در بخش زبان فارسی

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در ادامه خاطر نشان کرد: بر اساس آماری که امروز از تعداد دانشجویان غیرایرانی وجود دارد، حدود یک هزار و 500 نفر دانشجوی غیرایرانی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که 50 درصد این دانشجویان در بخش آموزش زبان فارسی مشغول به تحصیل هستند و این آمار در تاریخ دانشگاه بی‌سابقه بوده است زیرا به طور معمول بین 100 تا 200 نفر دانشجو در بخش آموزش زبان فارسی داشته‌ایم و این عدد نشان‌دهنده افزایش این تعداد دانشجو است.

کلمات کلیدی: دانشجوی غیر ایرانی، دانشجویان افغانی، دریافت کمترین شهریه در میان سایر دانشگاه‌ها، انصراف دانشجویان، انصراف دانشجویان غیر ایرانی، دانشگاه امام خمینی

آمار بازدید: 363 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image