ارتباط مستقیم با 30710 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی ارزیابی مشکلات بیمارستان‌های آموزشی از نگاه یک استاد (31 شهریور 92)

ارزیابی مشکلات بیمارستان‌های آموزشی از نگاه یک استاد (31 شهریور 92)

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در حال حاضر بار اصلی درمان بر دوش بیمارستان‌های آموزشی است، گفت: ادغام بخش درمان و آموزش فرصت مناسبی است که باید با نگاهی نقادانه بررسی شود.



دکتر امیرمحسن ضیایی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر اینکه ادغام دو بخش آموزش و درمان در حوزه آموزش علوم پزشکی اتفاقی است که در بسیاری از جهات پذیرفته شده و مناسب است، تصریح کرد: این امر به خودی خود در بسیاری از کشورها پذیرفته شده و در ایران نیز نتایج خوبی را به همراه داشته است.


وی با بیان اینکه بسیاری از دست اندرکاران معتقدند ارائه همزمان خدمات بهداشتی درمانی به همراه آموزش و تحقیقات پزشکی کار درستی است، اظهارکرد: بکارگیری این روش باعث شده نیاز کشور به نیروی انسانی در زمینه بهداشت و درمان برطرف شود، همچنین امروز در جایگاهی قرار داریم که تقریبا می‌توان گفت از ارائه خدمات خارجی در زمینه پزشکی و درمانی بینیاز شده‌ایم.


وی افزود: در واقع خدمات بسیار کمی در دنیا ارائه می‌شود که پزشکان ما اکنون آمادگی انجام آن را ندارند، می‌توان گفت روند ارائه خدمات خارجی پزشکی در کشور بر عکس شده و این ایران است که برخی خدمات را به کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی ارائه می‌کند که این دستاورد نظام ارائه همزمان و ادغام بهداشت و درمان است.


ضیایی با تاکید بر اینکه هر روشی ممکن است در راه اجرا، دچار آفتی شود که حل آن نیازمند آسیب‌شناسی صحیح است، خاطرنشان کرد: مشکلاتی که اکنون در زمینه بیمارستان‌های آموزشی وجود دارد مشکل آموزش نیست بلکه این مشکلات در نبود فضای کافی و امکانات مناسب ریشه دارد، چرا که بیمارستان عرصه خوبی برای آموزش مسائل پزشکی است، چون در کنار حضور استاد کیس‌های آموزشی متنوع و بسیاری نیز وجود دارد. البته مشکلاتی نیز وجود دارد که با داشتن نگاهی منتقدان حل می‌شود.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به امکانات و تجهیزات محدود در بیمارستان‌های آموزشی و ضعف مدیریتی در این زمینه، گفت: می‌توان گفت کار اصلی درمان بر دوش بیمارستان‌های آموزشی است و بهترین بخش های درمانی با حضور شبانه روزی پزشکان و متخصصان در این بیمارستان‌ها قرار دارد، اما کاستی‌هایی که در زمینه امکانات وجود دارد باعث می‌شود آنطور که انتظار می‌رود این بیمارستان‌ها خروجی مناسبی نداشته باشند و مراجعه کنندگان از خدماتی که در بیمارستان‌های آموزشی ارائه می‌شود رضایت کافی نشان ندهند.


وی با اشاره به ظرفیت بالقوه و پتانسیلی که در بیمارستان‌های آموزشی وجود دارد، تاکید کرد: اساسا در کشور به طور کلی در بخش خدمات ضعف‌های زیادی وجود دارد، اما این ضعف به این دلیل که مراجع در بدترین شرایط قرار دارد در بیمارستان‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. این ضعف‌ها در زمینه ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌های آموزشی با به کارگیری برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت در جهت تزریق منابع و امکانات و ایجاد تغییرات مدیریتی به راحتی قابل حل است.


ضیایی افزود: در چند سال گذشته کارهایی در راستای ارتقای بخش بیماران و اورژانس صورت گرفته که سطح رضایت مندی از بیمارستان‌های آموزشی را افزایش داده است،

البته این اقدامات برای ارتقای سطح این بیمارستان‌ها موثر بوده اما کافی نیست، باید مسئولین به این نکته توجه داشته باشند که بار آموزشی در این بیمارستان‌ها ارائه خدمات را نیز بهبود داده و تسریع می‌کند.

کلمات کلیدی: مشکلات بیمارستان‌های آموزشی، بیمارستان‌های آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

آمار بازدید: 292 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image