ارتباط مستقیم با 30712 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی بررسی چالش‌ها و اولویت‌های آموزش علوم پزشکی در گفت‌وگو با معاون وزیر بهداشت (21 مرداد 92)

بررسی چالش‌ها و اولویت‌های آموزش علوم پزشکی در گفت‌وگو با معاون وزیر بهداشت (21 مرداد 92)

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به چالش‌های امروز آموزش علوم پزشکی، به تشریح مطالبات حوزه آموزشی از وزیر بهداشت آینده پرداخت.




دکتر بهرام عین‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به کمبود 40 درصدی اعتبارات حوزه آموزش علوم پزشکی، گفت: کسری بودجه آموزشی حوزه ستادی وزارت بهداشت 16 درصد است که امید است وزیر بهداشت جدید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.



وی با اشاره به کمبود اعضای هیات عمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، اظهارکرد: در حال حاضر نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی 11 به یک است؛ در حالی که برای دستیابی به استاندارد لازم باید این نسبت به زیر 10 کاهش یابد.



معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه بیشترین کمبود اعضای هیات علمی در رشته‌های کارشناسی علوم پزشکی از جمله پرستاری، پیرا پزشکی است، تصریح کرد: معمولا به دلیل اینکه بیمارستان‌های آموزشی باید دارای دستیار باشند، در این مقطع با مشکل زیادی روبرو نیستیم.



وی افزود: هر چند قرار بود 4000 عضو هیات علمی جدید جذب شوند، ولی هنوز این موضوع عملیاتی نشده است.





روند انتقالی دانشجویان ایرانی خارج به داخل تسهیل شود




عین‌اللهی با اشاره به تسهیل در روند انتقالی دانشجویان خارج به داخل به عنوان یکی دیگر از مطالبات حوزه آموزش علوم پزشکی از وزیر بهداشت جدید، گفت: بر این اساس باید واحدهای بین‌الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی تقویت شوند تا ظرفیت لازم برای پذیرش انتقالی‌ها داشته باشند.



معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: چرا که این موضوع نه تنها موجب ارتقای کیفیت آموزش برای دانشجویان علوم پزشکی ایرانی می‌شود، بلکه از نظر اعتباری به نفع دانشگاه‌هاست.



وی با بیان اینکه نبود بودجه آموزشی، بیمارستان‌های آموزشی را با مشکل مواجه کرده است، اظهار کرد: این در حالی است که درمان در بیمارستان‌های آموزشی بیش از بیمارستان‌های خصوصی هزینه‌بر است، چرا که در این بیمارستان‌ها برای آموزش به فراگیران، وسایل بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.



عین‌اللهی با تاکید بر یکپارچه کردن حوزه معاونت آموزشی، گفت: این موضوع، موجب هماهنگی‌های بیشتر در برنامه‌ریزی‌های آموزشی می‌شود.



وی با تاکید بر اینکه عدالت آموزشی باید در سرلوحه کار قرار گیرد، گفت: رفع نیاز آموزشی در مناطق محروم بسیار مورد توجه دولت‌های نهم و دهم بوده است که امید است در دولت یازدهم نیز به آن تاکید شود.



معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح تمام وقتی اعضای هیات علمی، خاطرنشان کرد: عدم پرداخت به موقع کارانه اعضای هیات علمی تمام وقت جغرافیایی از عمده‌ترین مشکلات است که باید به این موضوع در دولت جدید توجه شود.



عین‌اللهی عدم تخصیص بودجه کافی به مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی را از دیگر مشکلات حوزه آموزشی عنوان کرد و افزود: متاسفانه در سال گذشته به هیچ مرکز EDC به دلیل کمبود بودجه، بودجه‌ای تخصیص نیافته است.





عملکرد آموزش علوم پزشکی در دولت‌های نهم و دهم




وی با اشاره به اقدامات مهمی در دولت‌های نهم و دهم، گفت: تاسیس مرکز امور هیات علمی، مرکز سنجش آموزش پزشکی و تفویض اختیار آموزش مداوم به دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله اقدامات انجام شده در دولت‌های نهم و دهم بوده است.



معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه در این دولت‌ها جشنواره‌ آموزشی شهید مطهری برای اولین بار برگزار شده است، اظهار کرد: تشکیل شورای معین در شورای عالی برنامه‌ریزی، واگذاری امتحانات ارتقا و گواهینامه به دانشگاه‌های علوم پزشکی، تجهیز آزمایشگاه‌ها و ایجاد کتابخانه دیجیتال در کشور از دیگر اقدامات دولت‌های نهم و دهم در حوزه آموزش پزشکی بوده است.



وی با اشاره به تغییر در تیپ‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی به تیپ یک و دو تقسیم شده‌اند و تیپ سه از تیپ‌بندی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز حذف شده است.



عین‌اللهی به ایجاد 24 واحد بین‌الملل علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نیز در حال راه‌اندازی سامانه دیجیتالی برای سیستم ارزشیابی دستیاران هستیم.



وی با اشاره به برگزاری 15 طرح معرفت در کشور به منظور رشد فرهنگی و ایجاد طرح راهیان نور اساتید، گفت: تغییر در امتحانات ورودی فوق تخصصی کشور از 26 دفترچه به سه دفترچه و واگذاری مدرک فارغ‌التحصیلی به دانشگاه‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در چند ماه اخیر است.


کلمات کلیدی: آموزش علوم پزشکی، آموزش، علوم پزشکی، روند انتقالی دانشجویان ایرانی خارج به داخل، چالش‌های امروز آموزش علوم پزشکی

آمار بازدید: 256 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image