ارتباط مستقیم با 30666 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه غیر انتفاعی چالشی جدی بر سر راه تجمیع دانشگا‌ه‌های غیرانتفاعی‌ (14 تیر 92)

چالشی جدی بر سر راه تجمیع دانشگا‌ه‌های غیرانتفاعی‌ (14 تیر 92)

بر اساس گفته‌های دبیر اتحادیه دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی، موسسات برای ارتقای وضعیت به دانشگاه با چالشی جدی روبرو هستند.




علی آهون‌منش در گفت‌و‌گو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه سرانه دانشجویی برای غیرانتفاعی‌ها در دو بخش شهریه دانشجویان و سرمایه‌های خصوصی دانشگاه‌ها قابل بحث است، اظهارکرد: هزینه‌های آموزشی و جاری دانشگاه از محل شهریه‌های دانشجویان تامین می‌شود که به هیچ وجه پاسخگوی فضای فیزیکی و تجهیزات آزمایشگاهی نیست.



وی افزود: بنابراین موسساتی که فقط با شهریه دانشجویی خود را اداره می‌کنند، در بهترین شرایط می‌توانند فعالیت آموزشی خود را در حد معمولی نگه دارند، اما اگر بخواهند پیشرفت تحصیلی داشته باشند و یا به دانشگاه ارتقا یابند، نیازمند این است که هیات موسس سرمایه‌های شخصی خود را وارد مجموعه کند.



دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی با اشاره به بندی از اساسنامه دانشگاه‌های غیرانتفاعی، خاطرنشان کرد: بر اساس این بند اگر یکی از اعضای هیات موسس دانشگاه فوت کند و یا به هر دلیلی بخواهد از سرمایه‌گذاری خارج شود، تمامی سرمایه‌هایی که به صورت شخصی وارد مجموعه کرده متعلق به وزارت علوم خواهد بود، به همین دلیل بسیاری از اعضای هیات موسس در این موسسات سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.



آهون منش با بیان اینکه وزیر علوم قول حذف این بند از اساسنامه را داده بود، گفت: در دولت‌های نهم و دهم یک سونامی صدور مجوز برای دانشگاه‌های غیرانتفاعی راه افتاد که وزیر علوم از ابتدا قول حذف این بند را داده بود، اما نه تنها تاکنون این ماده حذف نشده، بلکه اصلاح هم نشده است، بنابراین افرادی که تاکنون سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با پذیرش این ریسک و به امید اصلاح این بند، اقدام به این کار کرده‌اند که اگر این موضوع اصلاح شود، سرمایه‌های بسیار سرگردانی که هم اکنون به هدر می‌رود، وارد آموزش عالی کشور می‌شود.



وی با بیان اینکه تجمیع دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیازمند ضابطه و مشوق است، اظهارکرد: تجمیع دانشگاه‌ها یا نیازمند این است که از لحاظ موقعیت فیزیکی همه دانشگاه‌ها در جوار همدیگر باشند که معمولا امکان پذیر نیست و یا اینکه سرمایه‌های هر دانشگاه به ارزش‌گذاری ریالی شود و پس از فروش در یک منطقه اقدام به خرید زمین و ایجاد یک دانشگاه بزرگتر کنند که در این صورت باید اموال موسسه قابل فروش و تبدیل به نقدینگی شود که باز هم با توجه به بند مذکور اساسنامه این امر ممکن نیست.



دبیر اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید مشوق‌هایی در این زمینه در نظر گرفته شود، برای مثال برای تجمیع به دانشگاه‌ها وام تعلق گیرد، از سویی دیگر اگر دانشگاه‌ها بخواهند سرمایه‌های جدیدی را وارد مجموعه کنند ریسک زیادی دارد، چراکه ممکن است تمامی کارها انجام شود و پس از آن موسسه مجوز نگیرد یا وزارت علوم موافقت نکند، بنابراین تا زمانی که ضابطه مشخصی برای تجمیع موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی نداشته باشیم انجام این امر ممکن به نظر نمی‌رسد.

کلمات کلیدی: تجمیع دانشگا‌ه‌های غیرانتفاعی، تجمیع دانشگا‌هها، غیرانتفاعی، دانشگا‌ه‌های غیرانتفاعی، موسسات غیرانتفاعی، اتحادیه دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی

آمار بازدید: 375 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image