ارتباط مستقیم با 30681 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار جایگاه علمی ایران فراتر از گزارش پایگاه استنادی اسکوپوس (14 مهر 91)

جایگاه علمی ایران فراتر از گزارش پایگاه استنادی اسکوپوس (14 مهر 91)

اگرچه از طرف پایگاه استنادی اسکوپوس، ایران با ثبت 21 هزار مقاله از نظر جایگاه علمی از رتبه 37 به جایگاه 16 ارتقا یافته است؛ اما به نظر می‌رسد ...


گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»- سجاد احمدی، «يكى از صحنه‌هاى بسيار مهم ديگرى كه مردم عزيز ما در آن نقش ايفا كردند و كسى هم تصور نمي كرد كه اين صحنه اينجور براى نقش‌آفرينى ظرفيت داشته باشد، عرصه‌ علم و فناورى است.

كى خيال مي كرد جوانان ما اينجور وارد اين ميدان شوند؟ بمجرد اينكه نهضت توليد علم و جنبش نرم‌افزارى با نخبگان و زبدگان دانشگاهى مطرح شد، آنچنان حركت عظيمى به وجود آمد كه شد يك گفتمان عمومى، شد يك حركت همگانى.

امروز در سرتاسر كشور، در استان هاى مختلف، در شهرهاى كوچك و بزرگ، بخصوص در مراكز علمى و حساس، جوان هاى ما كارهاى حساسِ بزرگى را از لحاظ علمى و فناورى دارند انجام مي دهند؛ كارهايى كه بعضى از آنها صد درصد به نتيجه رسيده است و بعضى هم در راه است.

اينها را ملت ايران خواهند ديد. اين كارهاى علمى مايه‌ اعتماد به نفس ملت ايران است، مايه‌ رونق اقتصادى است. تجارت هاى پرسود مادى، ناشى از پيشرفت هاى علمى است. جوانان ما در اين زمينه وارد شدند و آمارهاى جهانى هم اين را تأييد كرد؛ البته مسئولان هم تلاش هاى باارزشى مي كنند.» (بيانات امام خامنه ای در اجتماع بزرگ مردم كرمانشاه‌ 20/07/1390).

براساس آخرین رتبه بندی، پایگاه استنادی اسکوپوس در هلند، ایران از نظر تولید علم درجهان در رتبه شانزدهم و در منطقه در جای نخست قرار گرفت. موسسات بین المللی مختلفی تولید علم کشورها را رصد و تحلیل می کنند اما دو موسسه از همه مهم‌تر شمرده می شوند؛ یکی نظام استنادی ISI در آمریکا و دیگری اسکوپوس در آمستردام هلند.

این به دلیل آن است که دانشمندان ایرانی بیش از 21 هزار مقاله در مجلات معتبر بین المللی چاپ کرده اند. ایران در سال 2000 در میان 148 کشور تولیدکننده علم، در رتبه 48 قرار داشت و این رتبه در سال 2005 به رتبه 37 صعود پیدا کرد و اکنون در سال 2012 شاهد رتبه 16 جهان هستیم و در منطقه رتبه نخست را داریم.

سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران و برنامه پنجم توسعه کشور درحوزه علم و فناوری محقق شده و این به آن معناست که تا ایران 1404 به لحاظ توسعه علمی مشکلی وجود ندارد.

در سخنان گوهربار حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه جمله‌اى هست كه خيلى جمله‌ پرمغزى است و مي فرمايد: «العلم سلطان»؛ علم اقتدار است. سلطان يعنى اقتدار، قدرت. «العلم سلطان من وجده صال و من لم يجده صيل عليه»، علم اقتدار است؛ هر كس اين قدرت را به چنگ آورد، مي تواند تحكم كند، مي تواند غلبه پيدا كند، هر كسى كه اين اقتدار را به دست نياورد، «صيل عليه»، بر او غلبه پيدا خواهد شد و ديگران بر او قهر و غلبه پيدا مي كنند و به او تحكم مي كنند.

ما در کشورمان تعداد زیادی مجله علمی پژوهشی معتبر در رشته ها و گرایش های مختلف داریم که زیر نظر اساتید معتبر و نخبه جامعه به چاپ می رسد. در این مجلات داخلی که به زبان های مختلف به تحریر در می آیند، آخرین دستاوردهای پژوهشی محققین کشورمان به چاپ می رسد و این درحالی است که روزانه تعداد زیادی همایش های علمی در سطوح بین الملی، ملی، منطقه ای و داخل دانشگاهی در کشومان در حال برگزاری است که مقالات حاصل تحقیقات دانشجویان و محققین به دبیرخانه این همایش ها ارسال می گردد و بیشتر این فعالیت های پژوهشی در راستای رفع نیازها و مشکلات کشور انجام می شود.

باید یادآور شویم که تحقیقاتی که انجام می شود به زبان فارسی نوشته می شوند و در مقالات خارجی فقط مقالات لاتین پذیرش می گردد و نکته دیگر اینکه دانشمندان کشورها در هرجای دنیا که باشند به نام کشور خودشان مقاله می نویسند نه مرکز تحقیقات محل فعالیتشان و ما دانشمندان فراوانی در دنیا داریم که خود را از سوی ایران معرفی نمی کنند و از طرف موسسه محل کار، خود معرفی می نمایند.

پس اگر دیگر مقالات منتشر شده توسط سایر ایرانیان خارج از کشور که مقالات خود را نه به نام ایران بلکه به نام موسسه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند محاسبه کنیم، قطعا جایگاه علمی کشورمان فراتر از جایگاهی است که این پایگاه به آن اشاره کرده است.

در مجموع طبق اعتراف دوست و دشمنان نظام که ما در منطقه رتبه اول و در جهان جزو کشورهای پیشرفته علمی قرار گرفته ایم را به ملت شریف ایران اسلامی تبریک عرض نموده و آرزومندیم در تمامی حرکت ها و تلاش های جوانان این مرز و بوم، پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در بالاترین جایگاه در جهان برافراشته گردد.

کلمات کلیدی: گزارش پایگاه استنادی اسکوپوس، جایگاه علمی ایران، گزارش اسکوپوس درباره وضعیت علمی ایران، رتبه علمی ایران، رتبه ایران در جهان از لحاظ علمی

آمار بازدید: 535 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image