ارتباط مستقیم با 30648 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار تحقیق و پژوهش تدوين دستورالعمل آزمايشگاهي دفع سيانور، آرسنيك و مواد گوگردي با تلاش محققان جهاد دانشگاهي (11 مهر 91)

تدوين دستورالعمل آزمايشگاهي دفع سيانور، آرسنيك و مواد گوگردي با تلاش محققان جهاد دانشگاهي (11 مهر 91)

دستورالعمل دفع آرسنيك، سيانور و مواد گوگردي براي آزمايشگاه‌ها و واحدهاي فرآوري مواد معدني از سوي جهاد دانشگاه واحد اميركبير تدوين شد.



مهندس عبدالله سميعي، مدير گروه معدن و محيط زيست معدني اين واحد در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره ضرورت تدوين اين دستورالعمل توضيح داد: اين مواد شيميايي در اثر نفوذ به منابع آبي زيرزميني باعث آلودگي آنها مي‌شود كه استفاده از آن براي زندگي و سلامت جانداران بسيار زيانبار است.



وي ادامه داد: آرسنيك و تركيبات سمي آن در صورت تماس با انسان و يا مصرف از سوي وي، بيماري‌هاي بسياري ايجاد مي‌كنند كه متأسفانه اين ماده در كشور پراكندگي طبيعي دارد و برخورد آبهاي زيرزميني با آنها موجب آلودگي خود به خودي اين منابع مي‌شود. موضوع ايجاد بيماري‌هاي خطرناك و مرگ و مير همچنين براي مواد سيانيدي و سولفيدي صدق مي‌كند.



به گفته وي «استحصال و پرعيارسازي مواد معدني با ارزش» از كانسارها و باطله‌هاي معدني در كارخانه‌ها و آزمايشگاه‌هاي فرآوري مواد معدني با استفاده از مواد شيميايي از جمله اسيدها، بازها و سيانور انجام مي‌شود و در «فلوتاسيون» نيز مواد شيميايي مانند كلكتورها، كف‌ساز‌ها، بازداشت كننده‌ها و متفرق كننده‌ها استفاده دارند.



سميعي خاطرنشان كرد: در فرآيند «هيدرومتالورژي و محيط زيست معدني» نيز حلال‌هاي آلي و مواد جاذب مانند رزين‌هاي تبادل يوني و كربن فعال در استخراج فلزات از محلول باردار به كار گرفته مي‌شوند كه مديريت، كنترل و دفع آنها ضوابط مشخص، دستورالعمل و استاندارد خاصي را مي‌طلبد.



سميعي با بيان اين كه دستورالعمل ياد شده در قالب‌ طرح‌هاي «تدوين ضوابط، معيارها و دستورالعمل‌هاي معدني» در معاونت معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت تعريف شده است، اظهار كرد: اين طرح بعد از نهايي شدن در معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري به چاپ مي‌رسد و رعايت آن براي تمامي مراكزي كه به نحوي با مواد مورد نظر كار مي‌كنند، ضروري خواهد بود.



به گفته وي قرار است، واحدها و كارخانجات صنعتي كانه‌آرايي و فرآوري مواد معدني، واحدهاي نيمه صنعتي كانه‌آرايي و فرآوري مواد معدني، دانشگاه‌ها و مراكز علمي داراي آزمايشگاه فرآوري مواد معدني، مراكز تحقيقاتي و پژوهشي داراي آزمايشگاه فرآوري مواد معدني و آزمايشگاه‌هاي داراي محيط كار كوچك، اجرا كننده اين دستورالعمل باشند.



سميعي همچنين به ايسنا گفت: هدف از تدوين اين دستورالعمل انجام گام به گام نوع فعاليت و حركت در خصوص جمع‌آوري، حمل و نقل، ذخيره‌سازي، بازيابي، بازيافت، غيرفعال‌سازي،دفع پسماندهاي شيميايي در آزمايشگاه‌ها و واحدهاي فرآوري مواد معدني بر اساس نوع آنهاست.



وي درباره شاخص‌هاي ارائه شده در اين دستورالعمل خاطرنشان كرد: جمع‌آوري، نمونه‌برداري، شناسايي، روش‌هاي تخريب و خنثي‌سازي، حمل ونقل، ذخيره‌سازي، بازيابي، بازيافت، غيرفعال سازي و دفع پسماندهاي شيميايي در آزمايشگاه‌ها و واحدهاي فرآوري مواد معدني از جمله شاخص‌هايي است كه در اين دستورالعمل به آن توجه شده است.



مدير گروه معدن و محيط زيست جهاد دانشگاهي واحد اميركبير و همكاران وي در اين گروه، براي تدوين اين دستورالعمل مطالعاتي تطبيقي نيز بر روي دستورالعمل‌هاي بين‌المللي و قوانين ساير كشورها انجام داده‌اند. از اين طرح همچنين مقاله‌اي در «نخستين همايش بين‌المللي و ششمين همايش ملي مديريت پسماند» ارائه شده است.

کلمات کلیدی: تدوين دستورالعمل آزمايشگاهي دفع سيانور، تدوين دستورالعمل دفع آرسنيك، تدوين دستورالعمل دفع مواد گوگردی، جهاد دانشگاهي، نتایج تحقیقات جهاد دانشگاهي، جهاد دانشگاه واحد اميركبير

آمار بازدید: 289 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image