ارتباط مستقیم با 30619 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه وزیر علوم در مسائل حزبی دخالتی ندارد

وزیر علوم در مسائل حزبی دخالتی ندارد

رییس مرکز جذب فضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ارائه گزارش عملکرد مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم در دولت یازدهم پرداخت.


حجت‌الاسلام والمسلمین دکترمحمدرضا رضوان‌طلب در ابتدا به سابقه علمی‌اش و فارغ التحصیلی از دانشگاه تهران اشاره کرد و با بیان اینکه عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران است، گفت: در هیچ کدام از مراحل تحصیلی از هیچ رانت و سهمیه‌ای استفاده نکرده‌ام.

وی افزود: قبل از انتخابم به این سمت هیچ آشنایی نزدیکی با دکتر فرجی‌دانا و هیچ ارتباط حزبی با هیچ کدام از احزاب نداشتم و آشنایی من با یکی از اعضا باعث دعوت از من به این سمت شد و هیچ مساله حزبی من را به وزارت علوم دعوت نکرد.

رضوان‌طلب با اشاره به فعالیت‌های دولت در این 12 ماه اظهار کرد: در این 12 ماه که در دولت جدید مشغول به کار شدیم، احساس افتخار و عزت می‌کنیم. وقتی مشاهده می‌کنیم ریاست جمهوری در هر سخنرانی خود عنایت دارند به اینکه نام رهبر را با افتخار ذکر کنند و همه را به ایشان تبعیت دهند. ایشان خوب یافتند که عزت ملت و دولت در گروی این مساله است و اگر کشور به هم ریخته نشده است، جریان مخملی در آن رسوخ نکرده است و دارای امنیت و ثبات است، به دلیل ویژگی حضور رهبری است و رییس جمهور ثابت کرده‌اند که نزد منتقدان و محبین دارای صلاحیت هستند.

رییس مرکز جذب فضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با تاکید بر اینکه اگراساتیدی اصلاح‌طلب باشند عیبی به شمار نمی‌رود، گفت: اما اگر استادی خود را به بیرون نظام ببرد و اسم خود را اصلاح‌طلب بگذارد، خودش را از چارچوب نظام بیرون کرده است و وجود سلیقه‌های مختلفی که در چارچوب نظام مورد قبول است، سازنده خواهد بود.

رضوان‌طلب با بیان اینکه قوانین در مورد جذب اعضای هیات علمی تغییر نکرده و هیچ اعمال نفوذ خاصی اتخاذ نشده است، افزود: تنها رویکردی که تغییر کرده این است که اگر کسی در درون نظام به هر مسئولی انتقاد کرد، پرونده‌اش کنار گذاشته نخواهد شد و یا رأی دادن به افراد خاصی در دوره‌های گذشته تاثیری در جذبش نخواهد داشت. در دوره‌های قبل یکی از شروط جذب، تلاوت چند آیه از قرآن کریم از سوی متقاضیان جذب هیات علمی بود که ما سنجیدن سواد دینی استادان را تنها از این طریق درست نمی‌دانیم و عقیده داریم سواد دینی اساتید باید از راه‌های دیگری سنجیده شود.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که اساتید خود را از محدوده دین و انقلاب خارج نکنند پذیرفته خواهند شد، اظهار کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری دانشگاه باشگاه سیاسی نیست و هر استادی که رفتارش با این شاخص تطبیق داشت، پذیرفته خواهد شد.

رییس مرکز جذب فضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به 7 ماه فعالیت خود در این سمت، گفت: در این هفت ماه هفته‌ای سه ساعت جلسه معاونین با وزیر علوم تشکیل شد و تاکنون از بین نامه‌هایش وزیر حتی یک بار هم در مورد پذیرش یا عدم پذیرش فردی اظهارنظر نکرد و همواره توصیه وی این بوده است که سعی کنیم حق کسی ضایع نشود و به روی ضوابط و معیارهای علمی دقت کافی به خرج داده شود.

رضوان‌طلب افزود: وزیرعلوم چندین بار در شورای معاونین به صورت مکرر تاکید کردند، فعالیت‌ها طبق ضابطه انجام شود و دنبال این نباشید که کاری را برای حفظ من انجام دهید. ایشان در مسائل حزبی دخالتی ندارند.

رییس مرکز جذب فضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: مهم‌ترین راه برای جذب اعضای هیات علمی تأمین بودجه است. از سال 88 به بعد تاکنون برای جذب اعضای هیات علمی 9 فراخوان عمومی داشته‌ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: فرایند جذب اعضای هیات علمی در گذشته به این صورت بوده است که باید آشنایی یا تماسی با گروه مورد نظر داشتند که این امر آستانه پذیرش را محدود می‌کرد و افراد محدودی می‌توانستند جذب هیات علمی شوند. نظارت و شورای عالی برای برابر کردن فرصت‌ها در درگاه الکترونیک در پرتال وزارت علوم هر ساله دو فراخوان جذب در شهریورماه و بهمن‌ماه برگزار می‌کردند.

رضوان‌طلب ادامه داد: هم‌اکنون فرآیندهای اولیه فراخوان شهریورماه آغاز شده است. پورتال در دوازدهم مرداد برای بارگذاری نیازها توسط موسسات عالی و مراکز آموزش باز شده است و تاکنون 848 نفر اعلام نیاز کرده‌اند. زمان اعلام شده برای بارگذاری دانشگاه‌ها تا 29 مردادماه ادامه دارد و در تاریخ یکم تا ششم شهریورماه بارگذاری‌های انجام شده بررسی شده و سپس سایت برای متقاضیان بازگشایی می‌شود.

وی در مورد فرآیند جذب متقاضیان اظهار کرد: متقاضیان پس از بازگشایی سایت ثبت نام کرده و اطلاعات آنها به دانشگاه‌های مقصد ارائه می‌شود. سپس پرونده اولیه تشکیل شده و مصاحبه علمی انجام می‌شود. بعد از انجام مصاحبه عمومی پرونده در هیات‌های اجرایی جذب هیات علمی دانشگاه‌ها بررسی می‌شود.

رییس مرکز جذب فضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که در 106 دانشگاه کشور هیات اجرایی جذب وجود دارد، ادامه داد: ترکیب این هیات توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات عالی جذب تعیین می‌شود. وزیر علوم هیچ اطلاعی از هیچ کدام از اعضا ندارد و با وجود اینکه چهار نفر از اعضا اصولگرا هستند، دکتر فرجی هیچ مخالفتی با حضور آنها نکرده است. در صورتی که برخی از اصولگرایان اعلام کرده‌اند که جزو ترکیب هیات نباشیم، وزیر را استیضاح خواهیم کرد.

رضوان طلب با تاکید بر این که کاهش دغدغه‌های هیات علمی با افزایش اعتمادآفرینی مورد نظر ماست، اظهار کرد: 90 درصد امور پرونده افرادی که می‌خواهند جذب هیات علمی شوند در دانشگاه و در کارگروه صلاحیت علمی، کارگروه صلاحیت عمومی و هیات اجرایی بررسی می‌شود و 10 درصد بقیه که شامل بررسی اعتبار مجله‌ای که مقاله متقاضیان در آن منتشر شده است، می‌شود، برعهده مرکز جذب اعضای هیات علمی است.

وی با تاکید بر این که این فرایند نباید بیشتر از چهار ماه و نیم ادامه داشته باشد، گفت: همچنین قبل از شروع فراخوان جدید باید پاسخ فراخوان قبل داده شود.

رییس مرکز جذب فضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: تاکنون 370 هزار نفر در این نوع فراخوان ثبت‌نام کرده‌اند که 6 هزار و 420 نفر آنها تایید شده‌اند، 5 هزار نفر آنها دعوت به مصاحبه شده‌اند، 18 نفر در مرحله تجدیدنظر هستند و 133 هزار نفر افرادی هستند که در دانشگاه عدم اولویت خوردند.

رضوان‌طلب با تاکید بر این که در کل سال سه فراخوان انجام می‌شود توضیح داد: این سه فراخوان شامل فراخوان بورس در اردیبهشت‌ماه و فراخوان جذب اعضای هیات علمی در شهریورماه و بهمن‌ماه است.

رییس مرکز جذب فضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه در مورد آمار تبدیل به وضعیت متقاضیان از پیمانی به رسمی آزمایشی و از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی توضیح داد: برای تبدیل وضعیت، اساتید باید از دانشگاه خود درخواست کنند. اگر 60 درصد امتیاز را دارا باشند، تبدیل وضعیت در مورد آنها انجام می‌شود. هم‌اکنون در مورد نزدیک به 50 پرونده تجدیدنظر شده است و وضعیت آنها از پیمانی به رسمی آزمایشی و از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی تغییر خواهد کرد.

رضوان‌طلب در مورد بازگشت اساتیدی که اخراج شده یا بازنشسته شده‌اند اظهار کرد: برای بازگشت اساتید اخراج شده باید بررسی شود که اخراج توسط چه مرجعی انجام گرفته است. برای این فرآیند اساتید باید به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند. البته اکنون تفاوت نظری بین مرکز جذب هیات علمی، شورای انقلاب فرهنگی، قوه قضاییه و دیوان اداری وجود دارد که آیا دیوان عدالت اداری می‌تواند وارد مسائل مربوط به هیات علمی شود یا خیر؟ هم‌اکنون عده‌ای مراجعه کرده‌اند و برخی احکام قبل نقض شده است ولی هیچ کدام از این مسائل در حیطه اختیارات ما نیست.

وی در ادامه در مورد ظرفیت جذب هیات علمی برای سال تحصیلی جدید اظهار کرد: ما قوانین محدودکننده برای جذب وضع نمی‌کنیم. ممکن است بودجه ناکافی دانشگاه عامل محدود کننده باشد. اما این امر هم مانع فرآیند جذب اعضای هیات علمی نخواهد شد. هر دانشگاه براساس شرایط اقلیمی و رشته‌هایی که در آن تدریس می‌شود می‌تواند اعلام ظرفیت کند، اما سایت برای ثبت‌نام متقاضیان همواره باز است.

رییس مرکز جذب فضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد جذب هیات علمی در مناطق محروم گفت: مناطق محروم برای جذب اعضای هیات علمی تسهیلات بیشتری قائل هستند و به همین دلیل برای جذب با مشکلی مواجه نیستند.

رضوان‌طلب در پایان در مورد نحوه پذیرش اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی توضیح داد: بررسی همه پرونده‌های اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های پیام‌نور، غیرانتفاعی و آزاد توسط ما انجام می‌گیرد. ما مرکزی هستیم که از حیث مدیریتی تحت نظارت وزارت علوم هستیم اما از حیث اجرای برنامه‌های زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داریم و همه موارد باید با تایید این شورا صورت بگیرد.

انتهای پیام

آمار بازدید: 247 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image