ارتباط مستقیم با 30673 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه رشد علمی، نصف شدن آمار مشروطی‌ها نتیجه تفکیک جنسیتی است

رشد علمی، نصف شدن آمار مشروطی‌ها نتیجه تفکیک جنسیتی است

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اجرای طرح تفکیک جنسیتی در این دانشگاه گفت: نتیجه اجرای این طرح رضایت خانواده‌ها و دانشجویان بالا رفتن رشد علمی و نصف شدن آمار مشروطی‌ها بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سید صدرالدین شریعتی رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی، در برنامه تلویزیونی «حذف و اضافه» به عنوان کسی که اولین بار طرح تفکیک جنسیتی را در دانشگاه علامه طباطبایی اجرا کرد، پیرامون این موضوع گفت: به اعتقاد من از این کار نمی‌شود به نام تفکیک جنسیتی نام برد و این کاری که ما انجام دادیم سامان دهی امور کلاس‌های دانشجویی است که به خاطر راحتی دانشجو در ادامه تدریس، انتخاب رشته و ... اجرا شده‌است.

وی به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این مصوبه هم تحت عنوان ساماندهی کلاس‌ها و دانشجویان مطرح شد ولی عده‌ای به خاطر اینکه این کار را حاد نشان بدهند از آن با عنوان طرح تفکیک جنسیتی نام ‌برند ولی درکل هدف ما بحث ساماندهی امور کلاس‌ها بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه بعضی‌ها اعتقاد دارند که من به خاطر سلیقه شخصی خودم این طرح را اجرا کردم، اضافه کرد: ما در دانشگاه‌ها هیچ حق و اجازه‌ای برای انجام کارهای سلیقه‌ای نداریم و کارهایی که ما انجام می‌دهیم طبق ضوابطی است که به ما ابلاغ می‌شود و آیین نامه‌ها مانند آیین نامه ثبت نام، کلاس داری و... مشخص است و چیزی تحت عنوان سلیقه وجود ندارد.

شریعتی در تکمیل سخنان خود تاکید کرد: در قانونی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این رابطه تصویب کرد مصوب شد که کلاس‌ها ساماندهی شود و مثلا در دانشگاه‌ها دخترها در یک ردیف و پسرها در ردیف دیگر بنشینند و در تبصره این قانون آمده‌بود که اگر دانشگاهی توان مالی دارد و مشکل کلاس و استاد هم ندارد می‌تواند کلاس‌های دختران و پسران را از هم جدا کند.

وی ادامه داد: من به عنوان مجری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجری سیاست‌های وزیر علوم موظف بودم این قانون را اجرا کنم و برای این کار برنامه‌ریزی و مطالعاتی صورت گرفت تا مشخص شود که آیا ما می‌توانیم این کار را انجام بدهیم یانه؟

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: برای شروع این کار در تمام رشته‌های عمومی تست شد و ما دیدم امکان این را داریم که این کار را انجام دهیم و طرح را اجرا کنیم.

شریعتی اظهار داشت: با اجرای ابتدایی این طرح متوجه شدیم بازخورد آن از طرف دانشجویان بسیار مثبت است و جایگاه علمی موثری هم دارد و برای تامین استاد هم مشکلی وجود ندارد به همین خاطر سال بعد با یک شیب ملایم به تعداد این کلاس‌ها اضافه کردیم و در آخر در دفترچه‌های کنکور یک ساماندهی خاص در سال 90 انجام دادیم.

وی تصریح کرد: در این راستا در سال 90 و 91 تمام کلاس‌های کارشناسی ارشد جدا شد و در سطح فوق لیسانس تا سال 92 کلاس‌های مختلط ادامه پیدا کرد و البته دانشجویان در این سطح نامه‌هایی را هم برای ما می‌نوشتند و درخواست اجرای این طرح را در آن سطوح را داشتند و در سال 92 تمام کلاس‌های ما دراین سطح جدا شد.

شریعتی به مشکلاتی که در رابطه با کلاس‌های مختلط وجود داشت اشاره کرد و ادامه داد: دخترها استقبال بیشتری از این طرح داشتند و بارها نکات مثبت این طرح را ذکر کردند و البته بخش زیادی از پسرها نیز نظر مثبتی در این رابطه داشتند.

وی در رابطه با اینکه چرا چنین طرحی را اجرا کرد، افزود: ما بر اساس مصوبه‌ای که گفتیم، وظیفه داشتیم این کار را انجام دهیم ولی هرچه در این راه پیش رفتیم متوجه آثار آن شدیم و عزم ما برای ادامه کار جدی‌تر شد و در این راه خانواده ها از ما قدردانی کردند، راندمان علمی کلاس‌های ما تاحدی بالا رفت و آمار مشروطی‌ها از 1200 دانشجو به 600 دانشجو رسید یعنی این تعداد نصف شد.

شریعتی خاطر نشان کرد: ما در مقابل یک دیگر حجاب‌هایی داریم که باعث می‌شود با وجود قرار گرفتن مردان و زنان در کنار هم تمام حرف‌ها و سوال‌ها را نتوانیم بیان کنیم، و این واقعیتی است که به کلاس و درس هم ربطی ندارد و درتمام جامعه به این شکل است و این طرح باعث شد فضایی ایجاد شود که تمام سوال‌ها و مسائل در کلاس‌ها مطرح شود.

وی تاکید کرد: البته این طرح مخالفانی هم داشت که اغلب سیاسی بودند ولی توجه ما به سمت متن دانشگاه و دانشجویان و اساتید بود که بارها رضایت خود را از اجرای این طرح مطرح کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: با در کنارهم قرار گرفتن دانشجویان دختر و پسر ممکن است یک ارتباط کلامی ایجاد شود که این موضوع ممکن است به علم آموزی دانشجو صدمه بزند البته هدف ما از اجرای این طرح ساماندهی کلاس‌ها بود و بحث ارتباط در حیاط دانشگاه به این موضوع مربوط نمی‌شود.

شریعتی ادامه داد: ما پرونده‌هایی در کمیته انظباتی داشتیم که وقتی آنها را ریشه یابی کردیم متوجه شدیم این مشکلات به خاطر ارتباطاتی بود که در کلاس‌های دانشگاه ایجاد می‌شد و بحث کلان موضوع این است که در کلاس بیشتر روابط، گفت‌وگو و...ایجاد می‌شود و کلاس یک جنبه خودی بین دانشجویان ایجاد می‌کند که در حیاط دانشگاه اینگونه نیست.

وی به درگیری اعضای یک کلاس در سال‌های گذشته در دانشگاه اشاره کرد و خاطر نشان کرد: عدم امنیت خاطر دانشجویان بزرگترین مسئله اجتماعی بود که در اجرای این طرح در نظر گرفته شد، و اینکه در دانشگاه این فضا به وجود آمد به خاطر اجرا نشدن این طرح بود.

شریعتی اظهار داشت: اجرای این طرح به خاطر مبانی اخلاقی نیست، و هدف ما ارتقای رشد علمی دانشجویان بوده است.

وی در خاتمه به معترضان اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: با اینکه هنوز این طرح به محتوا نرسیده است به آن اعتراض می‌کنند ما باید بگذاریم این طرح اجرا بشود و باید بگذاریم این طرح حداقل یک دوره فارق التحصیلی ادامه داشته باشد و بعد آمار گرفته شود و اگر مشکل داشت اعتراض کنیم و نباید آن را از اصل و ریشه بکوبیم.

آمار بازدید: 197 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image