ارتباط مستقیم با 30690 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار سایر اخبار معاون فرهنگی وزیر علوم: نقد با نق متفاوت است

معاون فرهنگی وزیر علوم: نقد با نق متفاوت است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: زندگی امام رضا(ع) یک الگوی کامل سبک زندگی در دنیای مدرن است.


به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، دکتر ضیاء هاشمی امروز چهارشنبه در همایش ملی سیره و معارف رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: انسان در دنیای مدرن تنها و غریب است و به دلیل تحولات اجتماعی پیوندهای خود را از دست داده است و هنگامی که این پیوندها گسسته می‌شود اگرچه در فضای ظاهری بروز ندارد اما مشکلات درونی بزرگی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: این خلا در زندگی انسان به شدت آسیب‌زاست و در شرایطی که افزون زدایی در جهان مطرح است متاسفانه ما شاهد آن هستیم که به نام افزون‌زدایی معنویت‌زدایی انجام می‌شود و این در شرایطی است که افزون‌زدایی اگر به معنی خرافه‌زدایی باشد صحیح است نه به معنی دین‌زدایی.

هاشمی با بیان اینکه معنویت زدایی یک بحران جهانی است گفت: با وجود اینکه معنویت زدایی در سطح گسترده‌ای در حال انجام است اما شاهد آن هستیم که انسان‌ها و به خصوص نسل جوان به معنویت‌های جدید و عرفان‌های نوظهور روی می‌آورند و این به دلیل سرشت معنویت‌گرای انسان است.

معاون فرهنگی واجتماعی وزیر علوم خاطر نشان کرد: ساحت لاهوتی انسان در سایه‌سار معنویت‌های بشری و تکنیکی نمی‌تواند راه خود را پیدا کند و این فضا نهایتا انسان را به سمتی رهنمون می‌کند که سرمنشاء اصلی دین است.

وی افزود: این موضوع یک فضای دو ساعتی را ایجاد می‌کند که یکی باعث روی آوردن نسل جدید به دین می‌شود ولی از طرف دیگر این نگرانی را نیز به وجود می‌آورد که آیا جوامع دینی توانایی پذیرش نسل جوان و پاسخ‌گویی درست به سوالات آنان را دارد یا خیر؟

سیدضیاء هاشمی خاطر نشان کرد: در جامعه ما هر چند نگرانی دوم وجود دارد اما خوشبختانه به دلیل عمق ریشه‌های معنویت و دین ما وضعیت بحرانی نداریم هر چند که نگرانی داریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: با این وجود ما نباید نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشیم و تلاش کنیم تا بهترین مسیر را در برابر جوانانمان قرار بدهیم که مسلما این مسیر پیروی از بزرگان دین حجج الهی و اهل بیت(ع) است.

وی اضافه کرد: در این زمینه توجه به حیات معنوی امام رضا(ع) کاملا راهگشاست هر چند که ما بایستی بتوانیم تصاویر درستی را از زندگی ایشان ارایه بدهیم.

هاشمی گفت: امروز شاهد آن هستیم که رسانه‌های مختلف در خصوص تشریح زندگی اهل بیت(ع) حرفهای تکراری می‌زنند و این حرف‌های تکراری و قدیمی مخل ارتباط مخاطبان با مضامین و تعابیر دینی است.

معاون فرهنگی واجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن ابراز رضایت از مقالات ارایه شده در همایش ملی سیره و معارف رضوی اظهار کرد: خوشبختانه مقالات خوب که ناشی از تحملات جدید و نگاه‌های تازه هستند در مجموعه مقالات این همایش دیده می‌شود که این مساله خوشحال کننده است.

وی با بیان اینکه در زمینه کار فرهنگی برای اهل بیت(ع) ساحت وسیعی را پیش رو داریم گفت: در این زمینه آنقدر دست مایه‌های فراوان در برابر ما قرار دارند که واقعا وظیفه سنگینی بر دوش ماست و باید در جهان تکثرگرا و تکثرپذیر امروز بتوانیم الگوهای مناسبی را از شخصیت‌های عینی ارایه دهیم تا نیاز جهان را برطرف کنیم.

هاشمی با اشاره به فراز‌های مختلف زندگی امام رضا(ع) گفت: زندگی ایشان موقعیت‌های مختلفی را دارد که ما می‌توانیم با نگاه کردن به آنها سبک زندگی را بیاموزیم مثل زندگی برخورد با دشمنان، سبک برخورد با دوستان و تعاملات اجتماعی.

معاون فرهنگی واجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: نگاه تاریخی به شخصیت ائمه صحیح نیست بلکه ما باید گذشته را به حال بیاوریم که این امر پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و مستلزم کار علمی و پژوهشی است ولی در عوض ما شخصیت‌های تکرار ناپذیری را داریم که در هیچ مکتبی جزء مکتب ما وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اگر این مساله را به کار ببندیم هم راه را برای کاوش‌گران حقیقت باز کردیم و هم از نظر اجتماعی و فرهنگی در جامعه خودمان انسجام ایجاد کرده‌ایم و موجب بازتعریف صحیح هویت ایرانی و اسلامی می‌شویم.

سیدضیاء هاشمی گفت: در الگو و سیره ثامن الحجج(ع) همراهی علم و دین را می‌بینیم و مشاهده می‌کنیم که ایشان اهل گفتگوی علمی است و اگر بخواهیم دستاوردهای ارزشمند دینی را فراهم کنیم و ترویج بدهیم باید از این مدل‌ها پیروی کنیم.

معاون فرهنگی واجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه حرکت علمی و دینی اقتضائات خاص خود را دارند گفت: اما این اقتضائات با همدیگر در تضاد نیست و به عنوان مثال در یک گفتگوی علمی نمی‌توان جلوی حرف مخالفان را گرفت و ما باید در یک نهضت فکری فراگیر اجازه بدهیم نظرات مختلف بیان شود و در این راه آزادی تفکر، آزادی اندیشه و آزادی بیان یک ضرورت است.

وی اضافه کرد: نمی‌توان ادعا کرد که مسلمان و شیعه هستیم اما جنبه علمی مسائل را در نظر نمی‌گیریم زیرا در سیره اهل بیت ما این گونه نیست بلکه دعوت به گفتگوی منطقی شیوه دین ماست و طبق سفارشات دین ما بایستی از گزینه‌های مختلف برای پیدا کردن احسن‌القول استفاده کنیم و از این طریق موجب رشد جامعه شویم.

معاون فرهنگی واجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: البته باید در نظر بگیریم که نقد با نق متفاوت است و ریشه دومی در شماتت و تخریب است و از کینه نشات می‌گیرد در صورتی که در نقد انتقام‌گیری ملاک نیست بلکه انگیزه نقد انتخاب کردن به هدفش پیدا کردن راه است.

هاشمی گفت: این مسیر باید در جامعه ما تبدیل به ارزش شود و این گونه است که ما می‌توانیم الگوهای مناسب و شخصیت سازی لازم را انجام دهیم و اگر به این شکل حرکت کنیم مسلما فرهیختگان ما و جوانان ما از آن استقبال خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد: هر گاه نمی‌توانیم با جوانان ارتباط برقرار کنیم نباید نقدها را حتما متوجه آنان کنیم و بگوییم نسل جدید از دست رفته یا دنیا عوض شده است بلکه بایستی به سخنان و رفتار خودمان نیز توجه کنیم و تغییرات لازم را به وجود بیاوریم.

انتهای پیام

آمار بازدید: 161 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image