ارتباط مستقیم با 30703 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه وزیر علوم: استادان نقش اساسی در کیفیت بخشی منابع انسانی دارند

وزیر علوم: استادان نقش اساسی در کیفیت بخشی منابع انسانی دارند

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری نقش اساتید را در اقتصاد دانش بنیان اساسی دانست و گفت: دانشگاه‌ها نباید سرزنش شوند که چرا این منابع را تربیت می‌کنند.


به گزارش خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر رضا فرجی‌دانا در بیست و سومین دوره تجلیل از اعضای هیئت علمی نمونه کشور، افزود: ما در پایان سال تحصیلی 91-92 بیش از 20 هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های تابع وزارت علوم داشتیم که 83 درصد آنها استادیار به بالا بودند. با این حال به واسطه کمیت گرایی در سالهای اخیر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌ها 33 شده است در حالی که در حکم برنامه این نسبت باید 18 باشد.

وزیرعلوم با بیان اینکه برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید حدود 20 هزار عضو هیات علمی جدید جذب کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد 53 است که تنها 33 درصد آنها استادیار به بالا هستند.

فرجی‌دانا با بیان اینکه برای دانشگاه آزاد با تسامح و تساهل نسبت 40 در برنامه در نظر گرفته شده است، گفت: برای رسیدن به این وضعیت باید 10 هزار عضو هیات علمی دیگر در دانشگاه آزاد جذب شود.

وی با اشاره به وجود بیش از 12 هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، تصریح کرد: به طور کلی 68 هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های کشور عهده دار پژوهش، آموزش و کارآفرینی هستند که برای رسیدن به وضعیت کیفی مناسب، برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان باید آنها را به بیش از 100 هزار عضو هیات علمی انتقال دهیم. هرچند که مطمئنا برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان نسبت استاد به دانشجو تنها یکی از شاخص‌هاست.

فرجی‌دانا همچنین با اشاره به نامگذاری سال 93 به نام سال اقتصاد و فرهنگ گفت: همه ما به نقش فرهنگی اساتید در تربیت نیروی انسانی جامعه واقفیم و می‌دانیم که اساتید، منابع فرهنگی و انتقال دهندگان فرهنگ و اخلاق به نسل جوان هستند.

فرجی‌دانا خاطر نشان کرد: در زمینه اقتصاد نیز از ابتدای سال جاری هرگاه به نقش وزارت علوم در تحقق شعار سال اشاره شد، نقش وزارت علوم در اقتصاد دانش بنیان که یکی از بنیان‌های اقتصاد است را اساسی می‌دانم.

وی با بیان اینکه در بسیاری از انتقادات که در عدم تحقق برنامه‌ها متوجه دانشگاه‌ها و وزارتین می‌شود، آنچه که در بخش تقاضا می‌گذرد را به بخش عرضه سرزنش می‌کنیم، تصریح کرد: در کیفیت بخشی به منابع انسانی که سرمایه‌ای بزرگ برای اقتصاد دانش بنیان است استادان ما نقش اساسی دارند. بنابراین دانشگاه‌ها نباید سرزنش شوند که چرا این منابع را در اختیار می‌گذارند؛ البته کار تربیت نیروی انسانی باید هدفمند باشد اما غنی کردن سبد اشتغال حتی در دوره رکود اقتصادی یکی از سیاست‌هایی است که در دنیا انجام می‌شود.

وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید پاسخگوی نیاز جامعه باشند، استادان را یکی از محورهای اصلی این پاسخگویی دانست و گفت: ما باید برنامه‌های زنده داشته باشیم وگرنه در دنیایی که با سرعت در حال حرکت است حتی اگر با سرعت آنها حرکت کنیم فقط فاصله خود را حفظ می‌کنیم. در حالی که ما باید جلوتر از آنها حرکت کنیم.

فرجی‌دانا با بیان اینکه مهارت آموزی به دانشجویان به خصوص کارآفرینی یکی از مواردی است که ما در دانشگاه‌های نسل سوم دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: مسئول کارآفرینی استادان هستند که ایده‌های نو به دانشجویان می‌دهند.

آمار بازدید: 200 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image