ارتباط مستقیم با 30648 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار 60 میلیارد تومان سوبسید ناپیدا به دانشگاه‌ها داده‌ایم (1 مهر 92)

60 میلیارد تومان سوبسید ناپیدا به دانشگاه‌ها داده‌ایم (1 مهر 92)

رییس سازمان مطالعه و تدوین سمت با بیان اینکه کتاب‌های این انتشارات نصف یا سه پنجم قیمت بازار عرضه می‌شود گفت: نزدیک به 60 میلیارد تومان سوبسید ناپیدا به دانشگاه‌ها داده‌ایم و تا کنون نیز حرفی از این یارانه ناپیدا نزده‌ایم.






به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد احمدی در نشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های کشور گفت: این کار ما نه تنها جنبه علمی دارد بلکه از نظر سیاسی نیز تاثیر بسزایی را داشته است. به دلیل اینکه دانشجوی انقلابی و یا حتی ضد انقلابی زمانی که این کتابها را خریداری می‌کند این احساس را دارد که نظام برایش کاری انجام داده است.





وی با بیان اینکه در سال 63 بحث ایجاد انتشارات سمت در شورای انقلاب فرهنگی شد، گفت: در نیمه دوم سال 84 این انتشارات شروع به کار کرد و با توجه به مشکلات گوناگونی که داشت امروز توانسته است تدوین کتب دانشگاهی و مدارس را متناسب با نیاز دانشگاهیان ارائه دهد.





احمدی با بیان اینکه سمت یک مرکز فرهنگی است گفت: تاکنون بالای 1700 عنوان کتاب دانشگاهی تولید کرده‌ایم و بیش از 300 کتاب در دست چاپ و پخش در بازار داریم.





وی با ابراز امیدواری از انتشار 2000 کتاب با نصف و یا یک سوم قیمت بازار در سال 93 گفت: در حال حاضر نیز پنج میلیون نسخه کتاب دانشگاهی آماده برای پخش در سراسر کشور موجود داریم و این در حالی است که قبل از انقلاب به هیچ وجه این موقعیت در هیچ کدام از انتشارات ایران وجود نداشت که برای دانشجو کتاب درسی آماده و به سراسر کشور توزیع شود.





وی افزود: ویرایشی که در سمت صورت می‌گیرد در کشور بی نظیر است ، چرا که هر ساله بیش از دو میلیون نسخه کتاب به دانشگاه‌ها داده می‌شود و سمت در جایگاهی است که دانشجو خود به خود به طرف آن می‌آید.





احمدی افزود: تلاش ما این است که کتابهای آکادمیک ارائه دهیم، به گونه‌ای که دانشجویان با خواندن یک کتاب تخصصی متن فارسی اصیل را نیز یاد بگیرند و فقط به همان سه واحد فارسی عمومی بسنده نکنند.





رییس سازمان مطالعه و تدوین سمت با بیان اینکه تاکنون تعداد زیادی از اساتید برجسته کشور با این سازمان همکاری داشته‌اند گفت: هدف سمت این است که کتابهایی را ارائه دهد که علاوه بر مضمون علمی باعث اختلافات قومی و اقلیتی نشود و قصد داریم که این کار را گسترش دهیم.





احمدی با بیان اینکه امتیاز کتاب‌هایی که برای سمت نوشته می‌شود در وزارت علوم تقریبا بالاترین امتیاز را دارد، گفت: کتاب‌های سمت مشکلات انتشارات دیگر را ندارد به همین دلیل وزارت علوم نگاه ویژه‌ای به این انتشارات دارد.





وی با بیان اینکه برای ارائه این کتاب‌ها کمترین بودجه را از دولت گرفته‌ایم، گفت: تمام بودجه‌ای که این انتشارات از دولت گرفته است شاید همین ساختمان و تجهیزاتش باشد و خوشبختانه‌ موفق شدیم کتابها را نصف قیمت به بازار عرضه کنیم.





احمدی با اشاره به بازنگری در کتب علوم انسانی، گفت: در شورای تحول نزدیک به سه سال است که روی این مسئله کار شده است و کارهایی را نیز در جهت تحول در سرفصل‌های علوم انسانی انجام داده‌ایم.





به گزارش ایسنا، در ادامه حسین هاجری - معاون پژوهشی سازمان با بیان اینکه سازمان سمت سه وظیفه اصلی دارد،‌گفت: وظیفه اول این سازمان برطرف کردن نیاز جامعه دانشگاهی در زمینه کتاب است و دومین مسئله تدوین کتاب و همچنین ارزشیابی در آنچه منتشر شده است می‌باشد.





وی افزود: در این سازمان دو نوع تجدیدنظر بر روی کتاب وجود دارد که یک تجدیدنظر عادی بر روی تمام کتاب‌های منتشر شده و یک تجدیدنظر اساسی بر دروس طبق مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم انجام می شود به گونه‌ای که اگر شورای انقلاب فرهنگی و وزارت علوم سرفصل‌های جدیدی را تصویب کنند سمت نیز گام به گام برای انتشار کتابهای جدید اقدام می‌کند.





در ادامه جواد ابوالقاسمی - معاون بین الملل سازمان با بیان اینکه در حال حاضر سازمان سمت در 40 رشته درسی دانشگاهی فعالیت می‌کند گفت: از این 40 رشته تنها پنج رشته وارداتی است که معمولا شامل رشته‌های مدیریت و روانشناسی است.





وی با بیان اینکه رویکرد کل سازمان سمت تعامل و ارتباط علمی با سایر کشورهاست، گفت: در حوزه بین‌الملل 40 کتاب ترجمه و به زبان‌های مختلف رسیده است.





ابوالقاسمی با بیان اینکه در زبان روسی 16 عنوان کتاب و در زبان عربی بیش از 100 عنوان کتاب در حوزه اسلام شناسی، روانشناسی دین و موضوعاتی از این قبیل ترجمه شده است، گفت: حداقل پنج کتاب از کتابهای سمت در دانشگاه روس در حال تدریس است و این مسئله نیز جزو یکی از افتخارات ما محسوب می‌شود.





وی با بیان اینکه در حال حاضر با بزرگترین دانشگاه روسیه در تعامل هستیم، گفت: تاکنون کتا‌ب‌های دانشگاهی مشترک بسیاری بین این دانشگاه و دانشگاه‌های ایران به چاپ رسیده است و این مجموعه اساس کار را بر روی دادو ستد علمی گذاشته است و تا یکی دو سال آینده تمام کتابهایی را که قابلیت ترجمه دارند را ترجمه می‌کند.





ابوالقاسمی با بیان اینکه سازمان سمت مسئول تهیه و تالیف کتاب برای دانشگاه است، گفت: چون مسئولیت بر عهده ماست نمی‌توانیم دانشگاه‌ها را محدود به کشور خود کنیم چرا که هدف ما این است که برای تقویت دانشگاه‌ها جایی که علم تولید می‌شود از آن استفاده کنیم و با توجه به بومی سازی در اختیار دانشجویان قرار دهیم.





وی افزود: در حال حاضر بیش از هزار کتاب سمت به 22 دانشگاه دولتی و 60 دانشگاه غیر دولتی افغانستان توزیع می‌شود و همچنین در کشور عراق و آذربایجان نیز کتابهایی را برای نشر آماده کرده‌ایم.





در ادامه محمدرضا سعیدی معاون اجرایی سازمان با بیان اینکه هدف این سازمان تامین نیازهای دانشگاه است گفت: متاسفانه کماکان گروه‌هایی به صورت مجاز کتابهای دانشگاهی را چاپ می‌کنند که البته برای جلوگیری از این کار پیگیری‌هایی انجام شده است که امیدواریم با کمک وزارت ارشاد این مسئله به صورت جدی پیگیری شود چرا که این موضوع بزرگترین تهدید برای نشر کشور است.





وی با اشاره به وجود مشکلات تهیه کاغذ و گرانی در این زمینه گفت: امیدواریم با فرهنگ سازی این مشکل حل شود و دیگر شاهد فعالیت چنین مراکزی در کشور نباشیم.





سعیدی با بیان اینکه استادان دانشگاه منابع درسی متفاوتی را در دانشگاه ارائه می‌دهند اظهار کرد: سازمان سمت در ابتدای کتابها آورده است که این کتاب به عنوان یکی از منابع درسی ارائه شده و متنی را با آخرین استانداردهای ملی و ویراستاری درست به جامعه عرضه کرده است.





وی افزود: از سال 76 یک طرحی در سازمان مبنی بر طرح مشارکت با دانشگاه‌ها ارائه شد به گونه‌ای که منابع درسی را که در دانشگاه ارائه می‌شود در قالب طرح جلسه مشترک راه اندازی کند و این کتابها را در سراسر کشور توزیع کند.


کلمات کلیدی: رییس سازمان مطالعه و تدوین سمت، سازمان مطالعه و تدوین سمت

آمار بازدید: 280 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image