ارتباط مستقیم با 30641 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه علمی کاربردی افتتاح هزارمین مرکز علمی‌وکاربردی

افتتاح هزارمین مرکز علمی‌وکاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور با بیان این‌که خوزستان باید در مسیر آموزش‌های مهارتی به جایگاه نخست کشور برسد، آفت خوزستان را دولتی بودن استان، صنعت دولتی و مدیران دولتی عنوان کرد.




به گزارش خبرنگار علمی‌وآموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خوزستان - دکتر عبدالرسول پورعباس در مراسم افتتاح هزارمین مرکز آموزش علمی و کاربردی کشور مرکز آموزش علمی و کاربردی حفاری ایران که هم‌زمان با 34مین گردهمایی رؤسای واحدهای استانی این دانشگاه در اهواز برگزار شد، با تأکید بر لزوم فراهم‌کردن بسترهای آموزشی برای دوره‌های مهارتی، گفت: امیدواریم روزی برسد که نیروهای کار که از سایر مناطق کشور به خوزستان اعزام می شوند، نیروهای دست دوم و سوم باشند و نیروهای محلی و بومی استان در رأس آموزش های تخصصی و مدیریت های کلیدی استان قرار گیرند.



وی با بیان اینکه حضور در خوزستان، تداعی‌کننده روزهای گرم جنگ در شهریور 59 و نقش برجسته شهیدان در کوچه پس کوچه‌های این شهر است و اولین سازماندهی نیروهای مردمی در مساجد اهواز شکل گرفت، اظهار داشت: نقش خوزستان در دوران دفاع مقدس بر هیچ کس پوشیده نیست و امیدواریم یاد و خاطره شهیدان همواره در اذهان روشنگر راه آینده باشد.



وی ضمن اذعان بر استعدادها و پتانسیل‌های ویژه و بی‌نظیر خوزستان، بخش عمده و مهم منابع را منابع انسانی دانست و خاطرنشان کرد: در واقع تمام منابع تکنولوژیک، سرمایه‌ای، مواد و انرژی تنها 40 درصد منابع را تشکیل می دهد و اگر نیروی انسانی نباشد همه منابع دیگر نیز به کام دیگران خواهد بود.



رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور با ابراز امیدواری از این‌که امروز استقلال جمهوری اسلامی با رهبری امام(ره) و مقام معظم رهبری کشور را به نقطه‌ای رسانده که در افق 1404 به‌عنوان الگو در منطقه و جهان شناسایی شود، با اشاره به سابقه فعالیت خود در سازمان سنجش به رتبه استان در سطح کشور در سال‌های پیش از انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: طی بررسی‌هایی که انجام شد، خوزستان پیش از انقلاب در دوره‌هایی استان اول یا دوم کشور بود و به عبارت دیگر خوزستان در زمینه نرخ قبولی در کنکور و تحصیل در دانشگاه های بزرگ، سال‌های متمادی در جایگاه های اول و دوم کشور قرار داشت.



پورعباس با اشاره به این‌که مشکلات پس از انقلاب و به ویژه هشت سال دفاع مقدس، این رقم را در آمارها به رتبه 28 کشور- آخرین استان - رساند، یادآور شد: در آن زمان در جلسه‌ای با استانداری وقت این مطلب مطرح و برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد و طی سه، چهار سال اخیر در دو نوبت نفر اول و دوم کنکور از خوزستان بود؛ همچنین از نظر 100 نفر نخست کنکور نیز رتبه خوزستان ارتقا یافت و در جایگاه میانه کشور قرار گرفت؛ در واقع با کمی توجه به جوانان، این نتیجه حاصل شد که نشان می‌دهد خوزستان از نظر استعداد، چیزی از استان‌های دیگر کمتر ندارد و اگر به طور دقیق، علمی و ویژه مورد توجه قرار گیرد، جایگاه آن در حد استان های اول و دوم کشور است.



وی با تأکید بر این‌که باید تربیت نیروی انسانی در خوزستان به نقطه‌ای برسد که همه امکانات خدادادی در این استان به دست جوانان خوزستانی به بهره‌برداری برسد، خاطرنشان کرد: از منظر دیگر خوزستان مهد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور بود و تقریبأ تمامی مسئولان فعلی کشور فارغ التحصیلان هنرستان های صنعتی خوزستان بودند. مقام اول آموزش های فنی و حرفه‌ای کشور به خوزستان تعلق داشت اما به دلایل خاصی در دوره هشت ساله جنگ به این جایگاه خدشه وارد شد و احیا هم نشد.



رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور افزود: این وضعیت تا سال 90 ادامه داشت و در این سال هم در بازدید از خوزستان، مشاهده شد آموزش‌های مهارتی هم از همان نرخ استان سی‌ویکم کشور برخوردار است به همین دلیل با همت استاندار وقت چندین جلسه سنگین با حضور همه مسئولان استان از حوزه های مختلف برگزار و تصمیماتی اتخاذ شد.



پورعباس با بیان این‌که مسیر آموزش‌های مهارتی در خوزستان باید به جایگاهی برسد که حتی در مقایسه با تهران، استان نخست کشور باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در خوزستان 34 مرکز راه‌اندازی شده است که هنوز در مقایسه با تهران 150 مرکز کمتر دارد که به این دلیل است که تهران تنها در چند حوزه فعالیت می کند اما خوزستان در حوزه های نفت، سد، نیروگاه، پالایشگاه، پتروشیمی، نیشکر، کشت و صنعت، شیلات و حفاری، در هر کدام از حوزه‌ها استعداد راه اندزای چند مرکز را دارد.




وی با اشاره به وضعیت توسعه صنعتی و اشتغال نیروی بومی در عسلویه، با بیان این‌که مهاجرت به عسلویه بیشتر از استان‌های اصفهان و یزد است، خاطرنشان کرد: در واقع صنعت در عسلویه توسعه یافته است اما جوانان بومی آنجا بهره‌ای از آن نمی‌برند؛ معتقدم آرمان خوزستانی‌ها نباید این باشد که راننده پتروشمی‌ها شوند بلکه پتروشیمی‌ها باید توسط جوانان خوزستانی اداره شوند که این امر هم زمانی امکانپذیر است که بسترهای آموزشی در خوزستان فراهم شود. بسترهای آموزشی نیز به همت مدیران موفق تأمین می شود.




رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور با تأکید بر این‌که در این دانشگاه هیچ‌گونه محدودیتی از نظر راه‌اندازی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری وجود ندارد، علت این رویکرد را مهارت محور بودن این دوره‌ها و گره خوردن با اشتغال و درآمد مردم عنوان کرد و افزود: علاوه بر این آموزش‌های مهارت محور باعث ارتقای کیفیت و اثرگذاری در اقتصاد کشور می شود.



پورعباس همچنین با بیان فرازهایی از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، با ابراز خرسندی از حرکت دانشگاه جامع علمی‌وکاربردی در این مسیر از حدود سه سال پیش، افزود: رهبر انقلاب در بخشی از این سیاست‌ها بر فعال سازی کلیه امکانات و سرمایه‌های انسانی کشور به منظور توسعه کارآفرینی تأکید کردند؛ در حال حاضر در دانشگاه سه حلقه آموزش، کارآفرینی، مراکز رشد و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و به عبارت دیگر از ایده تا دانش و بازار کار و فن بازار، مد نظر قرار گرفته و رقم می‌خورد.




وی همچنین پیاده سازی اقتصاد دانش بنیان و اجرای نقشه جامع علمی کشور را مرتبط با آموزش های مهارتی دانست و با اشاره به سیاست رشد بهره‌وری با تقویت عوامل تولید و توانمندسازی نیروی کار، افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: معتقدیم که فرد ماهر بیکار در کشور وجود نخواهد داشت زیرا کسی که دارای مهارت است نمی‌تواند بیکار باشد.



رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور با اشاره به رویکرد افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق آموزش، مهارت و کارآفرینی در این سیاست‌ها، با بیان این‌که در حوزه علمی‌وکاربردی دو محور دیگر در برنامه دانشگاه است، از شرکت حفاری خواستار شد به ویژه در رابطه با آموزش نیروهای بدو خدمت، مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان را از هم‌اکنون در برنامه عملیاتی خود قرار دهد و خاطرنشان کرد: به طور طبیعی امکان جذب همه فارغ التحصیلان در بازارهای کار دولتی و شرکت های اصلی وجود ندارد بنابراین اگر می‌خواهیم آموزش‌ها موفق باشد باید برای کار آفرینی برنامه داشته باشیم.



پورعباس با بیان این‌که طی یک سال و نیم گذشته مشخص شد بهترین مراکز رشد، مراکز رشد جوار صنعت هستند، تصریح کرد: در چهار سال گذشته مراکز رشد در جوار دانشگاه راه‌اندازی شدند که تجربه موفقی نداشتند اما مراکز جوار صنعت و کارخانجات تحول بسیار اساسی و عملی ایجاد کرده است و این درحالی است که می‌دانیم این مراکز پیشگام اقتصاد دانش بنیان و بدون وابستگی به دولت است؛ بنابراین این حلقه که با آموزش‌های مهارتی آغاز می شود با شرکت های دانش بنیان و خوشه‌های فناوری به پایان می رسد و هم اکنون 10 خوشه در کشور تصویب و چند خوشه هم عملیاتی شده است.



وی با ارایه این پیشنهاد به مسئولان صنعت نفت و حفاری استان که از هم اکنون مقدمات تشکیل خوشه فناوری صنایع نفت را فراهم کنند، خاطرنشان کرد: با عملیاتی شدن این خوشه، شرکت‌های بسیار زیاد بخش خصوصی در این حوزه را می‌توان سازماندهی کرد تا در حوزه‌های واگذاری خدمات فعالیت کنند.



رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور همچنین خطاب به مسئولان استانداری با بیان این‌که دانشگاه نگاه ویژه ای به استان خوزستان داشته‌است، گفت: تقریبا به جز یکی دو استان، وضعیت علمی و کاربردی در سی استان کشور در شرایط خوبی قرار نداشت البته این استان‌ها در مقایسه با خوزستان از وضع بهتری برخوردار بودند و تقریبا در حال حاضر در 16 استان، ساختمان مرکزی با مشارکت 50 -50 درصدی به نسبت دانشگاه و واحد استانی احداث شده و یا در حال ساخت است اما در خوزستان این 50 درصد اعمال نشد و تمام اعتبارات از سوی دانشگاه تأمین شد ولی باید مشارکت استان در این زمینه وجود داشته باشد زیرا در این صورت تعصب پیگیری امور از سوی استانداری و تکلیف مدیران، منجر به پیشبرد امور خواهد شد.



به گزارش ایسنا، پورعباس با تصریح بر این‌که که آفت خوزستان دولتی بودن استان، صنعت دولتی و مدیران دولتی است، تصریح کرد: به نظر می رسد مدیران دولتی انگیزه زیادی برای ورود به این صحنه ندارند و از سوی دیگر مدیران بخش خصوصی با انگیزه بسیار بالا برای حضور در این حوزه‌ها راغب هستند؛ جبران این نقیصه با دخالت حاکمیتی در آن منطقه توسط استاندار انجام می شود که برای استان حائز اهمیت است زیرا نیروهای بومی استان هنگامی به کار گیری می شود که دانش و مهارت کافی را داشته باشند بنابراین به ویژه از استانداری خوزستان درخواست می کنم روی این موضوع به عنوان یکی از کارهای اساسی و شاخص استان برنامه ریزی کند. تا این نقیصه جبران شود.



وی با اشاره به راه اندازی هزارمین مرکز علمی و کاربردی کشور ، درباره اینکه این گسترش کمی به چه معنا است و چرا باید هزار مرکز در کشور راه اندازی شود، اظهار داشت: چرا نباید 3 ، 5 یا 10 هزار مرکز ایجاد شود. این موضوع چند نکته دارد؛ در حال حاضر مراکز علمی و کاربردی تخصصی هستند به عبارت دیگر این مراکز از صفر تا صد رشته را پوشش نمی دهند بلکه به طور ویژه در حوزه تخصصی فعالیت می کنند بنابراین نیاز به تنوع و تعدد مراکز است.



رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور افزود: از سوی دیگر هر کارخانه می تواند یک مرکز آموزشی باشد به همین دلیل است که چند میلیون مترمربع به فضای آموزشی کشور اضافه می شود؛ از دیگر سو در دهه 80 مراکزی در کشور به اسم علمی و کاربردی ایجاد شد که در واقع علمی و کاربردی نبودند و مراکز غیر انتفاعی در چارچوب دوره های نظری بودند. در حال حاضر 2 سال است که به این مراکز اخطار داده شده‌است و همان طور که پویایی وجود دارد و مراکز جدید تاسیس می شود، هیچ‌گونه ابایی از تعطیل کردن مراکز بی کیفیت نداریم.



پورعباس با بیان این‌که مرکز علمی و کاربردی باید با کیفیت باشند، معنای کیفیت را ارائه آموزش‌ها به صورت 40 درصد دانش پایه و 60 درصد تکرار، تمرین و ممارست در محیط کار عنوان و تصریح کرد: سال 92 سال نظارت و ارزیابی بود و پس از دو سال اخطار، تذکر و خواهش به مراکزی که از حداقل استانداردها برخوردار نیستند، از هفته گذشته تعطیلی برخی از مراکز آغاز شد که جو سنگینی در کشور ایجاد کرد و می گفتند که ما در این مراکز سرمایه گذاری کردیم اما پاسخ ما این است که ما بیشتر در مقابل فرزندان مردم مسؤول هستیم که با صرف هزینه و وقت خود به امید یادگیری کار به دانشگاه می روند نه آنکه یک مدرک به آن‌ها داده شود و بعد هم با مدارک فوق دیپلم و لیسانس بیکار باشند. صاحبان کار به کسی کار می دهند که کار بلد باشد؛ بنابراین استعداد تعطیلی تا 50 مرکز در کشور پیش بینی می شود.



وی با تصریح بر این‌که هیچ تمایلی به تعطیلی مراکز نداریم و هزارمین مرکز را افتتاح و در آینده هم دو هزارمین مرکز را راه‌اندازی می‌کنیم، تصریح کرد: با این وجود آمادگی داریم هر مرکزی که حداقل استانداردهای لازم را نداشته باشد، تعطیل کنیم، بنابراین از هفته گذشته ظرفیت سه، چهار مرکز در کشور به صفر رسید و دانشجویان فعلی آن‌ها نیز بین دیگر مراکز تقسیم می شود. این‌ کار ضمن ایجاد تعادل در دانشگاه باعث کیفیت بخشی می شود.



هیچ تمایلی به تعطیلی مراکز نداریم و هزارمین مرکز را افتتاح و در آینده هم دو هزارمین مرکز را راه‌اندازی می‌کنیم، با این وجود آمادگی داریم هر مرکزی که حداقل استانداردهای لازم را نداشته باشد، تعطیل کنیم.


رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور همچنین با بیان این‌که این دانشگاه به سمت بین‌المللی شدن حرکت کرده‌است ، اظهار داشت: در حال حاضر از بین کشورهای همسایه متقاضیان بسیار زیادی برای اعزام دانشجو در حوزه های نفت، حفاری و پتروشیمی ارائه درخواست کردند. کشورهای عراق، افغانستان، لبنان و همسایگان شمالی نیز متقاضی هستند و مرکز حفاری یکی از مراکزی است که بستر لازم برای فعالیت‌های بین المللی خود را دارد و امیدواریم با همت لازم به آن نقطه مطلوب برسیم.



پورعباس با اعلام این‌که ارتقاء دوره‌ها به دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه امکان‌پذیر است اما بهتر است مسیر رشد به‌صورت طبیعی پیش برود، اظهار داشت: در این مرکز باید به کشورهای همسایه و استان‌های همجوار سرویس آموزش های مهارتی ارائه شود.



وی ضمن قدردانی از صنایع پیشگام در زمینه توسعه آموزش های مهارتی خاطرنشان کرد: امیدواریم روزی برسد که نیروهای کار که از سایر مناطق کشور به خوزستان اعزام می شوند، نیروهای دست دوم و سوم باشند و نیروهای محلی و بومی استان در رأس آموزش های تخصصی و مدیریت های کلیدی استان قرار گیرند.



فرج‌الله خبیر - معاون سیاسی‌اجتماعی استانداری خوزستان با بیان این‌که بخش مهمی از بیکاران در سطح کشور، به علت هدفمندنبودن آموزش‌ها قادر به جذب در بازار کار نیستند، با اشاره به افتتاح هزارمین مرکز علمی و کاربردی کشور در شرکت ملی حفاری، راه‌اندازی مراکز آموزشی در صنایع را نشانگر ارائه آموزش‌های هدفمند، کاربردی و مرتبط با صنعت در این دانشگاه دانست.



به گزارش ایسنا ، فرج‌الله خبیر نیز در این مراسم با بیان این‌که تأسیس دانشگاه جامع علمی‌وکاربردی پس از پیروزی انقلاب برای ارائه آموزش‌های کاربردی مرتبط با صنعت و تولید مطرح شد، اظهار داشت: در حال حاضر دانشگاه‌های بسیاری در سطح کشور فعالیت می‌کنند که آموزش‌های متعددی در حوزه‌های مختلف ارائه می دهند اما این آموزش ها به انباشتگی تعداد فارغ التحصیلان در رشته های مختلف منجر شده است.



وی خاطرنشان کرد: علت وجود بخش مهمی از بیکاران در سطح کشور، هدفمند نبودن آموزش‌ها است و حتی برخی فارغ‌التحصلان هنگام ورود به بازار کار نمی‌توانند در رشته تحصیلی خود فعالیت کنند؛ از سوی دیگر فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر در سطح کشور نیز به علت تأکید بیشتر این دانشگاه‌ها بر مبانی نظری، در بازار کار با مشکل زیادی مواجه می شوند و حتما باید آموزش های کاربردی را در صنعت و کشاورزی طی کنند تا بتوانند از دانش خود استفاده کنند.



معاون سیاسی‌ اجتماعی استانداری خوزستان با بیان این‌که دانشگاه جامع علمی‌وکاربردی می‌تواند این نقش را در کشور ایفا کند، با اشاره به افتتاح هزارمین مرکز علمی و کاربردی کشور در شرکت ملی حفاری ایران، خاطرنشان کرد: مراکز آموزشی که با همکاری صنایع در کشور راه‌اندازی می شود، نشانگر آموزش های هدفمند کاربردی و مرتبط با صنعت در این دانشگاه است.



خبیر با اشاره به این‌که واحدهای درسی در این دانشگاه مرتبط با رشته های شغلی برنامه ریزی می شود و آموزش ها به صورت شغل محور شکل می گیرد، اظهارکرد: این روند باعث هدفمندکردن آموزش و ارائه آموزش های کاربردی در صنعت می شود و از سوی دیگر شرایطی برای ارتقای بهره وروی نیروی کار در محیط های صنعتی، کشاورزی و تولید فراهم می کند که این وضعیت هم اکنون محقق شده است.



وی با ابراز امیدواری از این که مرکز علمی و کاربردی حفاری ایران بتواند به صورت بسیار فعال در این مسیر گام بردارد و تا مقطع دکتری خدمات لازم را در سطح استان ارائه دهد، به پتانسیل ها و ویژگی های خوزستان و نقش بی بدیل استان در حوزه های مختلف انرژی، صنعت، کشاورزی، بنادر کشور و .... اشاره و خاطرنشان کرد: بخش مهمی از تولید ناخالص داخلی وابسته به خوزستان است و صنایع مهم نفت، گاز و پتروشیمی در سطح استان، ارزش افزوده زیادی در اقتصاد تولید می کنند.



معاون سیاسی‌ اجتماعی استانداری خوزستان به حوزه های انرژی، سدها و نیروگاه‌ها، بخش کشاورزی با سرزمین وسیع و خاک حاصلخیز استان، وجود 5 رودخانه بزرگ و پر آب، شرایط اقلیمی منحصر به فرد، تنوع اقوام و پتانسیل توریسم و گردشگری، تمدن‌های مختلف و جاذبه های تاریخی بی نظیر در حاشیه رودخانه‌های استان، به عنوان دیگر شاخصه‌های مهم خوزستان اشاره و تصریح کرد: با توجه به این پتانسیل ها، سرمایه‌گذاران در خوزستان گزینه های متعددی برای سرمایه‌گذاری در اختیار دارند که امیدواریم در آینده از همه این موارد به گونه‌ای بهره‌برداری شود که مشکلات فعلی خوزستان رفع شود.



خبیر با بیان این‌که البته خوزستان دارای مشکلاتی نیز هست، یکی از مشکلات اساسی استان را "بسیار دولتی بودن" آن عنوان کرد و توضیح داد: اگرچه وجود صنایع مهم نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، لوله سازی و کشت و صنعت‌های مختلف ظرفیت بالایی از اشتغال و سرمایه‌گذاری در استان ایجاد کرده اما از سوی دیگر بخش خصوصی نتوانسته است به صورت مطلوب رشد و توسعه یابد در حالی که بخش خصوصی باید محور توسعه باشد و در این صورت می تواند تأثیر شگرفی بر ارزش افزوده در استان داشته باشد.



وی با ابراز امیدواری از این‌که این اتفاق به تدریج با بالا رفتن سطح آگاهی مردم و تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در استان که از شرایط بسیار مطلوب امنیتی هم برخوردار است، محقق و در آینده شرایط بهتری در خوزستان با همکاری قاطبه مردم رقم بخورد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر درخواست های بسیاری برای سرمایه گذاری در خوزستان ارائه شده‌است و مدیریت فعلی استان هم توجه بسیاری به این امر داشته و در تلاش است برای شکوفایی این ظرفیت از توان همه مردم برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف صنعتی، کشاورزی و بازرگانی استفاده کند.



معاون سیاسی‌اجتماعی استانداری خوزستان با بیان این‌که خوزستان می‌تواند محور و موتور محرکه توسعه کشور باشد، ابراز امیدواری کرد این استان بهتر از گذشته به حرکت خود در مسیر رشد و توسعه ادامه داده و تأثیرات خود را درسطح کشور داشته باشد.



خبیر همچینین با اشاره به ظرفیت‌های بالای ترانزیت کالا و حمل و نقل در استان با بیان این‌که خوزستان نزدیک‌ترین استان کشور به محدوده مرکزی است که دارای بیشترین جمعیت است، از سرمایه‌گذاری در این بخش در آینده نزدیک خبر داد و افزود: قرار است بخش ریلی حمل و نقل در استان متحول و ارتباط استان با استان های همجوار و همچنین مرکز کشور مورد توجه قرار گیرد؛ امیدواریم این برنامه ها محقق و با همت و پشتکار همه شاهد ترقی، رشد و پیشرفت آموزش در همه رشته‌ها باشیم.



به گزارش ایسنا، همچنین حمیدرضا گلپایگانی - مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه ارزش صنعت به نیروی انسانی و ارزش نیروی انسانی هم به کسب آموزش‌های لازم است، با تاکید بر اهمیت بالای صنعت حفاری در ابعاد ایمنی، اقتصادی و اقتصاد مقاومتی، با اشاره به راه‌اندازی مرکز علمی‌وکاربردی حفاری ایران خواستار شد: دانشگاهی تأسیس شود که برای صد سال آینده برای کل کشور و منطقه نیروی انسانی تربیت کند.



گلپایگانی در مراسم افتتاح هزارمین مرکز آموزش علمی و کاربردی کشور مرکز آموزش علمی و کاربردی حفاری ایران که هم‌زمان با 34مین گردهمایی رؤسای واحدهای استانی این دانشگاه در اهواز برگزار شد، اظهار داشت: روزی که بحث تأسیس مرکز علمی‌وکاربردی در شرکت حفاری مطرح شد، گمان نمی کردیم هزارمین مرکز علمی‌وکاربردی کشور متعلق به شرکت ملی حفاری ایران شود که این امر مایه خرسندی است.



وی با مروری بر تاریخچه شکل‌گیری این شرکت از سال 58 با فرمان امام خمینی (ره)، با بیان این‌که شرکت ملی حفاری تنها صنعتی است که به فرمان یک فقیه تاسیس شد، این امر را مایه افتخار دانست و یادآور شد: هنگامی که خارجی‌ها کشور را ترک می کردند، تصور می کردند ایرانی‌ها قادر به مدیریت چنین صنعت بزرگ و بالادستی نیستند. حفاری در بالادستی بالادستی صنعت نفت است و به بیان دیگر اگر صنعت حفاری نباشد کل مجموعه بالادستی صنعت نفت حذف می شود.



مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان این‌که امروز 34 سال از آن زمان می گذرد، افزود: طی این 34 سال زحمات بسیاری کشیده شد. پیش از انقلاب دانشگاه حفاری در ایران وجود نداشت و حتی دانشگاه صنعت نفت نیز رشته حفاری نداشت و متقاضیان فراگیری حفاری در ترکیه یا کشورهای دیگر آموزش می دیدند اما با تاسیس شرکت ملی حفاری ایران از همان ابتدا آموزشگاه حفاری هم راه‌اندازی و دوره لیسانس حفاری به عنوان یک دوره داخلی و تخصصی برگزار شد.



گلپایگانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 2 هزار نفر از افرادی که در صنعت حفاری کشور فعالیت می کنند، فارغ التحصیلان همین آموزشگاه هستند بنابراین نخستین موضوع مطرح و موردنیاز پس از خروج خارجی‌ها، مسئله آموزش بود که سرمایه گذاری خوبی روی آن انجام شد.



وی همچنین درباره چرایی روی‌آوردن به سمت دانشگاه علمی و کاربردی، اظهار کرد: طی سه دهه اخیر تمام صنایع به خصوص صنعت حفاری پیشرفت‌هایی داشتند اما صنعت حفاری باید به یک مرکز دانشگاهی وصل شود که بتواند استانداردهای بین‌المللی را رعایت کند و کارکنان آن مدارک معتبر بین‌المللی داشته باشند؛ آموزشگاه اگر چه کاملا حرفه ای و با مدرسان دانشگاهی فعالیت می‌کند اما مدرک دانشگاهی ارایه نمی‌دهد و اعتبار آن داخلی است.



مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان این‌که این مرکز از امسال با سه رشته حفاری، برق و مکانیک حفاری در مقطع کاردانی آغاز به کار می کند، تصریح کرد: همچنین برای ترم آینده سه رشته سیال حفاری، اسید و سیمان حفاری در حال طراحی و تدوین است و در حال حاضر 120 دانشجو آماده تحصیل در این مرکز هستند.



گلپایگانی با تاکید بر این‌که نباید این مرکز در آینده در سطح کاردانی باقی بماند، گفت: با توجه به توان بالای صنعت حفاری و نیاز شدید آن به علوم دانشگاهی و کاربردی انتظار می رود با توجه به امکانات وسیع و توان حمایتی بالای شرکت از نظر فضای آموزشی، اداری و کارگاهی با حدود 70 دکل حفاری در سراسر کشور، دانشگاهی تاسیس شود که بتواند برای صدسال آینده نیروی انسانی مورد نیاز برای کل کشور بلکه منطقه را تربیت کند زیرا در حال حاضر بسیاری از نیروهای فارغ التحصیل آموزشگاه حفاری در کشورهای منطقه، سکوهای حفاری در خلیج فارس و... فعالیت می کنند.



وی با بیان این‌که در دکل حفاری عملیات حفاری انجام می شود اما در کنار آن 20 نوع خدمات فنی حفاری باید انجام شود تا یک حلقه چاه تکمیل شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام 20 نوع فعالیت از سوی متخصصان شرکت ملی حفاری انجام می شود در حالی که هنگامی که خارجی ها از کشور رفتند، از نظر تخصص و مدیریت در حد صفر مطلق قرار داشتیم.



مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به صدور خدمات مهندسی حفاری کشور به دیگر نقاط دنیا در کنار شرکت‌های آمریکایی و شرکت های بزرگ حفاری دنیا، تصریح کرد: سال گذشته نیز تفاهم‌نامه ای با کشور عراق امضا شد که به موجب آن 700 نفر از دانشجویان عراق در قالب گروه‌های 50 نفری در آموزشگاه حفاری، آموزش‌های ضمن خدمت بگذرانند و این از برکات انقلاب و نه تنها حفاری است.



گلپایگانی با اشاره به راه‌اندازی هزارمین مرکز علمی و کاربردی کشور در شرکت ملی حفاری، درباره اهداف متصور برای این مرکز تصریح کرد: صنعت حفاری در موضوع حماسه اقتصادی در خط مقدم کشور است و از سوی دیگر ارزش صنعت به نیروی انسانی و ارزش نیروی انسانی به گذراندن آموزش‌های لازم است بنابراین اگر نیروی انسانی آموزش نبیند، چرخ صنعت نخواهد چرخید.



وی افزود: با توجه به اهمیت بالای صنعت حفاری در ابعاد ایمنی و اقتصادی، انتظار می‌رود با سخت‌گیری، بهترین دانشجویان برای این مرکز گزینش شود و در واقع دانشجویان علاقمند به حفاری جذب شوند؛ همچنین پذیرش به با اولویت متقاضیان بومی انجام شود زیرا رشته و صنعت حفاری به نوعی متعلق به خوزستان است و اکنون نزدیک به 70 درصد نفت کشور از خوزستان تولید می شود.



مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران علاوه بر تربیت نیروی انسانی به عنوان هدف اولیه، با اشاره به مباحث مربوط به ارتقا و بهره وری، افزایش درآمد و کیفیت در علم مدیریت که همه در دل آموزش خلاصه می شود، این امر را از دیگر اهداف تأسیس این مرکز عنوان کرد و افزود: با توجه به این‌که تمام این موارد در دل آموزش خلاصه می شود اگر در این زمینه سختگیری‌ها و نظارت لازم انجام شود، قطعا می توانیم بگوییم صنعت حفاری خوبی خواهیم داشت و مسلما اگر موفقیتی طی 34 سال گذشته نصیب ملی حفاری شده است، به آموزشگاه آن بر می‌گردد.



گلپایگانی همچنین ابراز امیدواری کرد این دانشگاه در علوم حفاری به شکل کاربردی و در تمام مقاطع از کاردانی تا دکتری بتواند پاسخگوی نیاز صنعت حفاری کشور باشد.

آمار بازدید: 274 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image