ارتباط مستقیم با 30712 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی انتقاد یک استاد دانشگاه از توسعه کمی دانشکده‌های دندانپزشکی بدون کارشناسی مناسب (2 آبان 92)

انتقاد یک استاد دانشگاه از توسعه کمی دانشکده‌های دندانپزشکی بدون کارشناسی مناسب (2 آبان 92)

عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر عدم پاسخگویی نظام آموزش دندانپزشکی به نیازهای سلامتی جامعه، گفت: در حال حاضر نیازمند بازنگری آموزش دندانپزشکی در همه سطوح عمومی و تخصصی هستیم.




دکتر هوشمند در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تاثیر توسعه کمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی دندانپزشکی در کشور به سطح کیفی آموزش‌ها، اظهار کرد: لازم است پیش از اقدام به تاسیس یک دانشکده ابتدا صلاحیت آموزشی آن مجموعه بررسی شود و برنامه‌های آموزشی آن نیز اعتبارسنجی شود، در واقع در ابتدا باید نیاز نظام سلامت به نیروی کار بررسی شده و سپس بر اساس آن نیروی تخصصی و عمومی تربیت شود.



وی با بیان اینکه بدون انجام کارشناسی مناسب دانشکده‌های دندانپزشکی دچار توسعه کمی شده‌اند، خاطر نشان کرد: این توسعه کمی معضلاتی را با خود به همراه آورده است که البته با اتخاذ یک برنامه کوتاه مدت می‌توان از این مرحله برای رسیدن به وضعیتی مناسب در آموزش پزشکی دست پیدا کرد.



عضو هیات علمی دانشگاه دندانپزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه مشکلات موجود در زمینه آموزش دندانپزشکی تنها با اتخاذ برنامه‌های کوتاه مدت قابل حل نیست، تصریح کرد: در حالی که هر ساله تعداد دانشجویان دندانپزشکی افزایش می‌یابد، شاخص‌های سلامت نه تنها پیشرفت ندارد، بلکه نزول پیدا کرده است که این امر نشان‌دهنده نیاز فرآیند آموزش به بازنگری است.



هوشمند همچنین با اشاره به لزوم اعتماد به بخش خصوصی، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم در زمینه دندانپزشکی مثل کشورهای توسعه یافته به پیشرفت دست پیدا کنیم، باید به نهادهای مردمی که همان انجمن‌های علمی تخصصی هستند اعتماد شود. اتخاذ برنامه‌های کوتاه مدت تنها برای کاهش صدمات و تبعات ناشی از توسعه کمی با کارشناسی ضعیف است، اما اصلاح کامل این فرایند نیاز به زمان دارد.



وی با اشاره به اینکه ایران از نظر آموزش دندانپزشکی هم‌طراز و گاهی بالاتر از کشورهای توسعه یافته حرکت می‌کند، اظهار کرد: برای دستیابی به چشم‌اندازی دانش 1404 لازم است، نیروهای علمی توانمند وارد گفتمان علمی هم در سطح کشوری و هم در سطح بین‌المللی شوند، بنابراین با برقراری روابط ساختارمند بین‌المللی و منطقه می‌توان جایگاه علمی ایران را بالاتر برد.



عضو هیات علمی دانشده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به لزوم اعمال اصلاحات در سیستم آموزش پزشکی، افزود: لازم است در برنامه ریفرم که در حال انجام است اختیار بیشتری به دانشگاه‌ها داده شود تا بتوانند در برنامه‌های آموزشی دخل و تصرف کنند، این امر باعث می‌شود رقابت بین‌ دانشگاه‌ها افزایش یابد و در نتیجه دانشگاه‌ها نیز می‌توانند از توانمندی خود استفاده کنند و سرانجام این اتفاقات باعث ایجاد تحول در نظام آموزش پزشکی می‌شود.



هوشمند با اشاره به اینکه دانشگاه‌هایی که با فاصله‌های کم از یکدیگر به طور کمی گسترش یافته‌اند، توانایی تربیت نیروی انسانی کارآمد را ندارند، اظهار کرد: لازم است به جای بازگشایی دانشگاه این سرمایه هنگفت روی مدیریت ارائه خدمات متمرکز شود و نگاه به سلامت تغییر کند و به جای اتخاذ نگاه درمانی از بروز بیماری پیشگیری شود که این امر مستلزم تغییر سبک زندگی و سلامت مردم است.



وی همچنین درباره وضعیت کلینیک‌های آموزشی دندانپزشکی با بیان اینکه مراجعه‌کننده به این بیمارستان‌ها آگاهی دارد که مرکزی آموزشی است، تصریح کرد: البته اساتید نیز باید با توجه به تعهدی که دارند نظارت جهت ارائه بهترین خدمات را اعمال کنند. خدمات این مراکز معمولا از کیفیت مناسبی برخوردار است، اگرچه مشکل اعتباری همواره در دانشگاه‌ها وجود داشته، زیرا مجموعه‌های آموزشی هزینه‌بر است، بنابراین لازم است مسئولان در این بخش سرمایه‌گذاری کرده و در دراز مدت اثربخشی آن را کسب کنند.

کلمات کلیدی: انتقاد، استاد دانشگاه، توسعه کمی، دانشکده‌های دندانپزشکی، کارشناسی مناسب، دندانپزشکی

آمار بازدید: 299 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image