ارتباط مستقیم با 30675 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس اخبار سایر اخبار کمبود بودجه اصلی‌ترین علت توقف طرح ملی هلی‌کوپتر 8 نفره (29 شهریور 92)

کمبود بودجه اصلی‌ترین علت توقف طرح ملی هلی‌کوپتر 8 نفره (29 شهریور 92)

رئیس دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی گفت: طرح ملی هلی‌کوپتر 8 نفره یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی بود که به دانشگاه خواجه‌نصیر سپرده شد با این حال این طرح به دلیل مشکلات بودجه‌ای متوقف مانده است.


مجید قاسمی رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر‌الدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس از پیش‌روی طرح‌های کلان ملی این دانشگاه خبر داد و علت متوقف ماندن طرح هلی‌کوپتر 8 نفره را کمبود بودجه مطرح کرد.

* طرح پلت فرم خودرو؛ طرحی برای پیشرفت صنعت خوروی ملی

فارس: یکی از طرح‌های ملی که دانشگاه خواجه نصیر به عنوان مجری آن انتخاب شده بود، طرح پلت فرم خودرو است. این طرح تا امروز تا چه حدی پیش رفته است؟

قاسمی: فاز ابتدایی این طرح به پایان رسیده است و همکاران در پی این هستند که به زودی فاز بعدی را آغاز کنند. طرح پلت فرم خودرو به صورت مشترک به دانشگاه‌‌های علم و صنعت و خواجه‌نصیر سپرده شده بود که البته دانشگاه علم و صنعت، متولی اصلی آن بود.

با این حال دانشگاه خواجه نصیر آن بخشی را که مربوط به خودش بوده تحویل داده و ان‌شاء‌الله کلید فاز بعدی به زودی خورده می‌شود.

فارس: هدف اصلی پیگیری و اجرای این طرح چه بود؟

قاسمی: صنعت خودروی ما تا امروز پلت فرمی را که متعلق به خود کشور باشد در اختیار ندارد و ما به دنبال ایجاد این فضا برای ساخت و تجهیز ماشین‌های مورد نظر خودمان هستیم.

این طرح ان‌شاء‌الله کشور ما را صاحب تکنولوژی، دانش فنی و پلت‌فرم در تولید خودروهای کلاس B می‌کند.

فارس: با اجرایی شدن این طرح تا چه حدی از واردات جلوگیری می‌شود؟

قاسمی: ما در حال حاضر این خودروها را داریم اما ایجاد این پلت فرم جدید باعث می‌شود تا دست ما در این زمینه بازتر باشد. یعنی امیدوار هستیم که در صنعت خودروسازی بتوانیم پلت‌فرم‌های جدیدی را طراحی کنیم. این طراحی کمک زیادی به صنعت خودرو می‌کند تا در این زمینه بتواند طراحی‌های بهتری داشته باشد و به رشد قابل توجهی برسد.

فارس: بر این اساس چه پیش‌بینی از وضعیت اشتغال‌زایی پس از اجرایی شدن این طرح دارید؟

قاسمی: این مسئله را واقعا نمی‌شود الان پیش‌بینی کرد چون طرح در ابتدای کار خود قرار دارد.

اما صنعت خودرو، صنعت بزرگی است که ایجاد این طرح به تبع خودش می‌تواند نیروهای زیادی را جذب بازار کار کند.

فارس: تا امروز چقدر بودجه صرف این طرح شده است؟

قاسمی: همانطور که از نام طرح‌های کلان ملی پیدا است این طرح‌ها از اهمیت ویژه ملی و کشوری برخوردارند و روال بر این است که برای چنین طرح‌های بزرگی 50 میلیارد تومان بودجه صرف شود ولی این طرح تا به امروز هزینه بسیار کمی برده است.

بودجه‌ای که تا امروز به دانشگاه خواجه نصیر برای این طرح پرداخت کرده‌اند 500 میلیون تومان بوده است که از آن بودجه شاید چیزی بالغ بر 100 تا 150 میلیون تومان بیشتر هزینه نشده باشد.

فارس: تحریم‌ها نیاز به بودجه بیشتر را برای اجرایی شدن طرح‌های ملی به دولت تحمیل نمی‌کنند؟

* نیاز به حمایت بیشتر برای اجرایی شدن تاکید رهبری

قاسمی: اگر قرار باشد با همان نگاهی که مقام معظم رهبری به موضوع از ایده تا صنعت دارند و سرپرست وزارت علوم نیز بر این مسئله تأکید کردند با طرح‌های ملی برخورد کنیم، این طرح‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری و حمایت زیادی دارند. اینکه طرح‌ها شروع و در اواسط راه قطع شوند هیچ فایده‌ای برای ما ندارد.

* کمبود بودجه دلیل اصلی توقف طرح هلی‌کوپتر 8 نفره

فارس: طرح هلی‌کوپتر 8 نفره نیز یکی از طرح‌های کلان ملی بود که به دانشگاه خواجه نصیر سپرده شد. این طرح تا چه حدی پیش رفته است؟

قاسمی: مقدمات شروع کار تا 99 درصد پیش رفت اما مباحث بودجه‌ای و کمبود بودجه باعث شد تا این طرح کلید نخورد و در همان مقدمات باقی بماند.

فارس: هدف اصلی اجرای طرح ملی هلی‌کوپتر 8 نفره چه بود؟

قاسمی: دانش فنی بیشتر این هلی‌کوپترهای فعلی متعلق به کشور آمریکا است بنابراین در جلسات علمی کشوری مقرر شد تا دانشگاه‌ها کمک کنند تا دانش فنی مربوط به این هلی‌کوپترها در کشور خودمان ایجاد شود و ما بتوانیم از دانش ایرانی در این زمینه استفاده کنیم.

همه چیز بر همین مبنا به خوبی پیش رفت اما اگر حالا کار به جایی رسیده که این قرارداد هنوز امضا نشده مهمترین دلیل آن کمبود بودجه است.

فارس: چه شد که اجرای این طرح به دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی سپرده شد؟

قاسمی: حدود یک سال و نیم پیش بود که وزارت علوم و وزارت دفاع به صورت مشترک دانشگاه خواجه نصیر را متولی این طرح قرار دادند اما با وجود جدیتی که در ابتدای کار وجود داشت این طرح هیچ موقع امضا نشد.

* درخواست از دولت برای حمایت مالی از طرح‌های ملی

فارس: توقع شما در زمینه طرح‌های کلان ملی از دولت یازدهم چیست؟

قاسمی: ما به خوبی متوجه وضعیت بودجه و فشار تحریم‌ها بر دولت هستیم و به خوبی می‌دانیم که دولت ما با چه مشکلاتی مواجه است اما خواهش ما از کابینه جدید این است که دانشگاه‌ها را از نظر مالی بیشتر حمایت کند و اجازه دهند مراکز علمی با آرامش بیشتر در راستای اهداف نظام که هدف را جایگاه علمی بالاتر و پرورش نیروهای بهتر قرار داده است پیش رود.

ما در سال گذشته در بحث بودجه فشار زیادی را متحمل شدیم و امیدواریم این مشکلات در دولت جدید که هدف را بهبود وضعیت اقتصادی قرار داده تا حد زیادی برطرف شود.

* پیگیر تجمیع دانشگاه هستیم

فارس: وضعیت تجمیع دانشگاه خواجه نصیر به کجا رسید؟

قاسمی: در رابطه با این موضوع باید از سرپرست جدید وزارت علوم سؤال کنید اما چیزی که ما به دنبال آن بودیم و وزارت قبل آن را با جدیت دنبال می‌کرد تجمیع کردن دانشگاه‌‌ها و از جمله دانشگاه خواجه‌نصیر بود.

اما بعد از اینکه رئیس دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد که به سوی پردیسی شدن دانشگاه پیش می‌روند بنا بر این شد که این وضعیت به شکل پردیسی ادامه پیدا کند.

به عقیده بنده در شرایطی که دنیا به سوی تجمیع دانشگاه‌ها پیش می‌رود، ما نیز با توجه به تجربه خود در زمینه مشکلات دانشگاه‌های پردیس‌دار باید به سوی تجمیع پیش رویم.

ما تا یک سال گذشته فکر می‌کردیم که تجمیع دانشگاه اتفاق محتمل‌تری برای ما باشد با این حال این اتفاق نیفتاد و پردیس‌ها کار خود را ادامه می‌دهند.

فارس: از پردیس‌های جدید دانشگاه خواجه‌نصیر صحبت کنید.

قاسمی: ما در سال گذشته یک زمین 5 هکتاری به زمین دانشکده هوا فضا اضافه کردیم و در همین ایام نیز از سرپرست وزارت علوم تقاضا می‌کنیم که برای افتتاح و راه‌اندازی آن به زودی اقدام کنند.

در حال حاضر احداث دو ساختمان 8 طبقه با متراژ 12 هزار مترمربع توسط هیئت امنای دانشگاه امضا شده و در حال راه‌اندازی آن هستیم. از سوی دیگر دو دانشکده ریاضیات و مواد در پردیس شهید رضایی‌نژاد نیز افتتاح شده و از مهر ماه فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

همچنین پردیس‌های کامپیوتر و ریاضی و فیزیک نیز در پردیس سید‌خندان در سال تحصیلی جدید فعالیت خود را شروع می‌کنند.

کلمات کلیدی: پردیس‌های جدید دانشگاه خواجه‌نصیر، وضعیت تجمیع دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی، طرح ملی هلی‌کوپتر 8 نفره، هلی کوپتر، بالگرد، پیشرفت صنعت خوروی ملی

آمار بازدید: 328 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image