ارتباط مستقیم با 30670 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار توسعه علم حاصل تفکر انتقادی است/گرایش سیاسی در مدیریت دانشگاه‌ها آفت است (26 شهریور 92)

توسعه علم حاصل تفکر انتقادی است/گرایش سیاسی در مدیریت دانشگاه‌ها آفت است (26 شهریور 92)

سرپرست وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه توسعه علم حاصل تفکر انتقادی است، گفت: این در حالی است که در چنین فضایی خلاقیت رشد می‌کند.



به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، جعفر توفیقی در مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی دانشگاه زنجان، انسجام و همدلی در حوزه دانشگاهی استان زنجان را مطلوب عنوان کرد و گفت: این همدلی که بین همه مسئولان استان وجود دارد، باعث شده که امروز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه علمی باشیم که امیدواریم با تداوم این روند توسعه دانشگاه زنجان با سرعت بیشتری انجام شود.


وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از این توسعه به دلیل پیشینه‌ای است که این خطه در گذشته داشته است، تصریح کرد: استان زنجان پیشینه دیرینه در علم و فرهنگ دارد که همین پیشینه باعث شده امروز این استان در حوزه علم و فرهنگ به دستاوردهای قابل توجهی دست یابد، بنابراین معتقدیم استان زنجان ظرفیت‌هایی بیش از این در این عرصه داشته و می‌تواند در مجامع بین‌المللی به عنوان یک دانشگاه تراز اول مطرح شود.


وی با تاکید بر اینکه استانداردهای کیفی این دانشگاه قابل رقابت با دانشگاه‌های معتبر کشور است، اظهارکرد: بی‌تردید این ارزش باید حفظ شود و وظیفه ما در قبال این مهم این است که آینده سازان این مرز و بوم را با کیفیت مطلوب آموزشی به جامعه تحویل دهیم، به همین دلیل معتقدیم دانشگاه زنجان می‌تواند با تداوم پیشرفت‌هایی که تا به امروز داشته است به این مهم دست یابد.


وی با بیان اینکه زنجان این ظرفیت را دارد که به یک شهر دانشگاهی تبدیل شود، اظهارکرد: شهرهای ما امروز باید به شهر دانشگاهی تبدیل شود که تحقق این مهم باعث می‌شود همه مشکلات به صورت علمی حل شود، بنابراین دولت تدبیر و امید و فضای اعتدالی که در کشور وجود دارد با استفاده از تجربه 35 سال دولت‌های گذشته سعی بر این دارد که نقاط ضعف قبلی را برطرف و نقاط قوت را ادامه دهد، طبیعتا اگر همین فضا در عرصه دانشگاهی به اجرا گذاشته شود به پیشرفت‌های چشمگیری دست خواهیم یافت.


وی با تاکید بر اینکه رفتارهای سیاسی را باید در دانشگاه‌ها کنار گذاشته و مدیریت علمی را در پیش بگیریم، تصریح کرد: گرایش سیاسی در مدیریت دانشگاه‌ها یک آفت است و باعث می‌شود جمع دانشگاهیان از هم بپاشد، این در حالی است که فضای شور و نشاط در دانشگاه باعث می‌شود بسترهای توسعه علمی به واسطه ایجاد انگیزه در دانشگاهیان فراهم شود که تحقق این موضوع نیز به رفتار مدیران بازمی‌گردد.


وی با اشاره به اینکه فضای دانشگاه باید برای بحث و تبادل نظر باز باشد، گفت: دانشگاه محل رشد استعدادهای جوان و توسعه تفکر انتقادی است، همانطور که در نقشه جامع علمی کشور تاکید شده است که دانشگاه‌ها در تقویت روحیه آزاد اندیشی باید گام بردارند، چرا که در چنین فضایی خلاقیت رشد می‌یابد.


سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه بزرگترین خدمتگزار مردم است،‌ اظهارکرد: دانشگاه باید در قبال منابع دولتی و غیر دولتی که هزینه می‌کند به مردم پاسخگو باشد و این بدین معناست که اگر فعالیت‌های پژوهشی انجام می‌دهد این فعالیت‌ها باید در راستای رفع مشکلات مردم باشد و از همه مهمتر مردم نیز نباید حس کنند که با وجود چنین فعالیت‌هایی از سوی دانشگاه‌ها هنوز هیچ مشکلی از دوش آنها برداشته نشده است، بنابراین باید تلاش کنیم که دانشگاهی مردمی داشته باشیم و مردم حضور ما را در بین خودشان احساس کنند.


توفیقی دغدغه جدی امروز را بحث کیفیت دانست و اظهارکرد: این نظام کارنامه بسیار درخشانی در حوزه علم و فناوری دارد که باید حفظ شود و این در حالیست که نباید دغدغه کیفیت را نیز فراموش کنیم، در حال حاضر ده‌ها پارک علم و فناوری، 140 مرکز رشد، 3300 شرکت دانش بنیان با اشتغال زایی نزدیک به 30 هزار نفر در کشور فعالند که باید تا پایان برنامه پنجم این تعداد شرکت به 20 هزار با اشتغال زایی 250 هزار فرصت شغلی برسد.


وی یکی از سیاست‌های این وزارتخانه را افزایش اختیارات دانشگاه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: هر تصمیمی اگر با مشارکت دانشگاهیان باشد هم کیفیت بالایی دارد و هم تعهد بالایی برای اجرای آن خواهیم داشت که در این زمینه دانشگاه زنجان مستعد است که گام‌های خوبی در این زمینه بردارد.

کلمات کلیدی: توسعه علم، تفکر انتقادی، گرایش سیاسی، مدیریت دانشگاه‌ها

آمار بازدید: 226 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image