ارتباط مستقیم با 30631 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه نرخ غذای دانشجویی برای سال تحصیلی جدید اعلام شد/ بدهکاران به صندوق جریمه می‌شوند (19 شهریور 92)

نرخ غذای دانشجویی برای سال تحصیلی جدید اعلام شد/ بدهکاران به صندوق جریمه می‌شوند (19 شهریور 92)

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم نرخ غذای دانشجویی برای سال تحصیلی 93-92 را بین 10 تا 15 درصد هزینه تمام شده برای دانشگاه اعلام کرد.




به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کیوان مرادیان در نشستی خبری با بیان اینکه نرخ غذا برای غذای پرهزینه از 770 تومان بیشتر نخواهد شد، گفت: دانشجویان که مشکل پرداخت هزینه غذا را دارند، می‌توانند برای پرداخت این هزینه به طور صد درصدی از تسهیلات صندوق رفاه استفاده کنند و دانشجو موظف است 9 ماه بعد از فارغ‌التحصیلی در صورتی که در مقاطع بالاتر دانشجو نشده باشد، اقدام به پرداخت وام خود کند.



وی افزود: سال قبل یارانه تغذیه به دانشگاه‌ها اختصاص داده شد که این مقدار در سایر منابع دانشگاه به آنها ارائه می‌شود که باید هزینه کنند.





تعداد و میزان بدهی دانشجویان به صندوق رفاه دانشجویان




مرادیان همچنین با بیان اینکه در حال حاضر 513 هزار نفر دانشجو به صندوق رفاه مقروضند، تصریح کرد: مبلغ این بدهکاری در مجموع 160 میلیارد تومان است که بیشتر بدهکاران مربوط به 10 سال گذشته هستند.





رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به جریمه شدن فارغ‌التحصیلان مقروض به این صندوق، گفت: افرادی که وام خود را تسویه نکرده‌اند تا سقف 12 درصد جریمه می‌شوند که بیشترین جریمه برای فارغ‌التحصیلانی است که بین بازپرداخت وام آنها بیش از 5 سال وقفه افتاده است.



وی خاطرنشان کرد: کمترین درصد جریمه نیز چهار درصد است که مربوط به کلیه کسانی است که به صندوق مقروضند.





وام شهریه در نیمسال اول سال تحصیلی جدید افزایش نمی‌یابد




مرادیان با بیان اینکه در برخی از دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های دولتی به دانشجویان اعلام شده است که پول شهریه را پرداخت کنند و پس از تخصیص اعتبار صندوق رفاه به دانشگاه پول دانشجو را بازمی‌گردانند، اظهارکرد: ثبت نام دانشجو در دانشگاه به منزله دریافت وام است که صندوق رفاه متعهد است آن را پرداخت کند، بنابراین دانشگاه‌ها نباید از دانشجویی که وام شهریه دریافت کرده است برای ثبت نام پولی بگیرند.



رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه در مهر ماه 92 میزان وام شهریه را افزایش نخواهیم داد، تصریح کرد: برای مهر ماه تنها افزایش تعداد وام خواهیم داشت اما از بهمن ماه سال 92 همان تعداد را با افزایش میزان شهریه خواهیم داشت، چرا که امکان آن وجود نداشت که هر دو را با هم افزایش دهیم.



وی با بیان اینکه در سال 91 به طور کلی 265 میلیارد تومان انواع تسهیلات دانشجویی پرداخت کردیم، گفت: برای مهر ماه 92 برنامه ما بر مبنای 300 میلیارد تومان برای کل سال تحصیلی است که این رقم ممکن است در بهمن ماه بین 50 تا 100 میلیارد تومان افزایش داشته باشد که عمده این اعتبارات در بحث شهریه است.



به گفته وی در سال تحصیلی گذشته 315 هزار نفر از وام استفاده کرده‌اند که این تعداد در سال جدید بر مبنای 400 هزار نفر برنامه‌ریزی شده است.





با دانشگاه‌های خاطی در عدم رعایت اولویت‌بندی وام شهریه برخورد می‌شود




رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با تاکید بر اینکه اولویت‌بندی در ارائه وام در دانشگاه‌ها رعایت شود، تصریح کرد: کسانی که شاغلند و حداقل درآمدی دارند در اولویت‌ دریافت وام نیستند و اساسنامه‌ این اجازه را نمی‌دهد، مگر در شرایطی که دانشجویان غیرشاغل متقاضی نباشند.



مرادیان افزود: این موضوع در دانشگاه‌ها رصد خواهد شد، در سال گذشته گزارشات زیادی در این مورد داشتیم که تنها به تذکرات بسنده کردیم. اما در سال تحصیلی جدید درصورت وجود اینگونه مسائل در میزان تسهیلات دانشگاه‌ها تاثیر خواهد داشت.





صندوق تکلیفی بر خصوصی سازی بخش خوابگاهی ندارد




وی همچنین درباره بحث برون‌سپاری خوابگاه‌ها با بیان اینکه ما تکلیفی بر خصوصی سازی بخش خوابگاهی نداریم، گفت: در برنامه پنجم توسعه برون‌سپاری خوابگاه‌ها به ما تکلیف شده است که منظور از برون‌سپاری اعطای مدیریت خوابگاه‌ها و کارهای اجرایی آن است و سیاست‌گذاری و نظارت بر عهده وزارت علوم است.



رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم همچنین با اشاره به ضوابط برون‌سپاری خوابگاه‌ها توسط دانشگاه‌ها، اظهارکرد: بر این اساس ما تعاونی خوابگاه‌های غیردولتی را تشکیل دادیم و گفتیم هرکسی که می‌خواهد همکاری کند، باید در چارچوب ضوابط این تعاونی باشد که البته فعلا ضوابط خیلی سختگیرانه نیست.



مرادیان افزود: از سوی دیگر باید بر روی خوابگاه‌ها نظارت ناجا وجود داشته باشد که این نظارت در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای است که صندوق رفاه با نیروی انتظامی امضا کرده است.، همچنین این خوابگاه‌ها ابتدا باید به تایید دانشگاه موردنظر برسند.



وی با اشاره به تعداد خوابگاه‌هایی که در این تعاونی عضو شده‌اند، گفت: در حال حاضر 232 خوابگاه به تایید تعاونی رسیده است و پرونده آنها در صندوق رفاه تشکیل شده است. اما به طورکلی 378 پرونده در تعاونی وجود دارد که حدود 155 مورد آن در مرحله بررسی نهایی است.



رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه تاکنون 165 مورد از این خوابگاه‌ها مجوز یک ساله دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: فعلا برای این خوابگاه‌ها مجوز یک ساله صادر می‌شود، چرا که باید امکانات و شاخص‌های موردنظر ما برای آنها بررسی شود.



مرادیان خاطرنشان کرد: با ایجاد این خوابگاه‌ها حدود 40 هزار ظرفیت جدید خوابگاهی ایجاد می‌شود که تنها دو تفاوت با خوابگاه‌های دولتی دارند؛ اول اینکه مکانشان از دانشگاه‌ جدا می‌شود و مورد بعدی اینکه اجاره‌بهایشان با اجاره بها خوابگاه‌های دولتی متفاوت است.



به گفته وی دانشگاه‌ها به اینگونه خوابگاه‌ها در صورت تقاضا غذای یارانه‌ای ارائه می‌دهند، همچنین وام مسکن برای افراد ساکن این خوابگاه‌ها در اولویت است.



رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه وارد کردن بخش خصوصی به ساخت خوابگاه‌های درون دانشگاهی بسیار موردنظر ماست، گفت: بر این اساس سرمایه‌داران در دانشگاه‌هایی که زمین دارند ایجاد به ساخت خوابگاه می‌کنند و بین 15 تا 30 سال در ازای خدمات اجاره‌بهای خود را دریافت می‌کنند که پس از این مدت ساختمان مربوطه به دانشگاه تحویل داده می‌شود.



مرادیان با بیان اینکه با این روش بخش خصوصی نیازی به خرید زمین برای ساخت خوابگاه نخواهد داشت، تصریح کرد: در حال حاضر در چندین دانشگاه از جمله بیرجند، ارومیه، سبزوار و... این طرح به صورت پایلوت انجام شده و سعی داریم که آن را ادامه دهیم.



وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر حمایت‌های دولت به همینگونه ادامه پیدا کرده و تعهدات لایحه بودجه محقق شود می‌توانیم، امیدوار باشیم که در سال 95 استقلال صندوق رفاه را از اتکای به منابع دولتی جشن بگیریم، البته این موضوع به معنی قطع اعتبارات نیست بلکه به این معنی است که در صورت محقق نشدن برخی از اعتبارات صندوق با چالش مواجه نمی‌شود.





جزییات سقف موارد بیمه تکمیلی دانشجویان




رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم همچنین درباره بحث بیمه تکمیلی دانشجویان، اظهارکرد: سال گذشته بیمه تکمیلی برای اولین بار اجرا شد که سیاست ما گسترش تعداد بیشتری از دانشجویان است.



مرادیان با اشاره به سقف درنظر گرفته شده در این بیمه، اظهارکرد: براساس بیمه تکمیلی سقف جراحی‌های خاص 5 میلیون تومان، جراحی‌های عمومی 3 میلیون تومان، فیزیوتراپی و امثال آن 300 هزار تومان و آزمایشگاه 200 هزار تومان است.



وی خاطرنشان کرد: امسال بحث دندانپزشکی و عینک را نیز به بیمه تکمیلی اضافه کردیم که براساس آن سقف آنها به ترتیب 200 هزار و 100 هزار تومان است که البته این موضوع مربوط به دانشجویانی است که در کنار بیمه تکمیلی بیمه پایه را داشته باشند.



رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه بیمه پایه دانشجویان رانیز در حال پیگری داریم، گفت: امسال بیمه حوادث را خواهیم داشت که با سقف 10 میلیون تومان برای فوت و 2 میلیون تومان برای نقص عضو و هزینه‌های پزشکی آن است.



مرادیان با بیان اینکه شرکت بیمه خاصی را برای این تعهدات درنظر نگرفته‌ایم، تصریح کرد: هر شرکت بیمه ای که آمادگی داشته و ضوابط صندوق در این زمینه را قبول داشته باشد می‌تواند با ما همکاری کند. از سوی دیگر هر شرکت بیمه موظف است که 10 درصد از کل حق بیمه‌ای را که دریافت می‌کند نزد خود نگه داشته و برای هزینه‌های تکمیلی دانشجویان حق پوشش هزینه کند.



وی افزود: این بحث را درنظر گرفته‌ایم که دانشجویانی که مشکل دارند برای پرداخت هزینه‌های درمان خود یک ریال هم ندهند. البته این بحث برای همه نیست و تنها برای گروه خاصی درنظر گرفته شده که دانشگاه‌ها باید به ما اعلام کنند.





میزان سقف بیمه‌ای که تا به حال توافق شده از سال گذشته کمتر است




رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه میزان سقف بیمه‌ای که تا به حال توافق شده از سال گذشته کمتر است که این جای تعجب دارد، تصریح کرد: اگر دانشجویی نتواند حق بیمه خود را پرداخت کند به اندازه یک سال از سوی صندوق به او تسهیلات پرداخت می‌کنیم.





رشد بیش از چهار برابری بودجه صندوق رفاه در سه سال گذشته




مرادیان همچنین با اشاره به رشد بیش از چهار برابری بودجه صندوق رفاه در سه سال گذشته، اظهارکرد: در لایحه بودجه سال 89 بودجه صندوق رفاه 40 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 92 به 180 میلیارد تومان رسیده است و با اطمینان می‌گویم این مقدار محقق خواهد شد.



وی همچنین با اشاره به دیگر برنامه‌های صندوق رفاه برای سال تحصیلی جدید تصریح کرد: بین پنج تا هشت میلیون تومان به دانشجویان متاهل براساس شهر محل سکونت وام ودیعه مسکن پرداخت خواهد شد.



رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ صندوق رفاه ابلاغ اعتبارات از 6 شهریور انجام شده است، تصریح کرد: دانشگاه‌ها از دهم شهریور ماه می‌توانستند این اعتبارات را در سیستم خود مشاهده کنند.



مرادیان همچنین با بیان اینکه در اسفند ماه سال گذشته 73 میلیارد تومان وام شهریه از سوی دولت به صندوق رفاه اختصاص داده نشد، گفت: این میزان برابر وام شهریه برای 138 هزار دانشجو بود که با مدیریت صندوق رفاه توانستیم تا اردیبهشت ماه 92 وام‌های مربوطه را به دانشجویان اعطا کنیم، اما اگر این وضع ادامه پیدا کند مشکلات زیادی برای صندوق ایجاد می‌شود.


کلمات کلیدی: نرخ غذای دانشجویی برای سال تحصیلی جدید، نرخ غذای دانشجویی، سال تحصیلی جدید، بودجه صندوق رفاه، جزییات سقف موارد بیمه تکمیلی دانشجویان، اولویت‌بندی وام شهریه، وام شهریه در نیمسال اول سال تحصیلی جدید، تعداد و میزان بدهی دانشجویان به صندوق رفاه دانشجویان

آمار بازدید: 248 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image