ارتباط مستقیم با 30714 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس اخبار سایر اخبار گزارش کامل از وضعیت انتقالی و دلایل مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره (18 شهریور 92)

گزارش کامل از وضعیت انتقالی و دلایل مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره (18 شهریور 92)

معاون سازمان دانشجویان وزارت علوم از موافقت 44 درصدی با تقاضاهای دانشجویان برای مهمانی و انتقال در دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی و فنی و حرفه‌ای خبر داد.




به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجتبی بذرافشان در نشستی خبری با بیان اینکه برای سال تحصیلی 92 مجموعا 122 دانشگاه دولتی، 330 دانشگاه غیرانتفاعی و 167 دانشگاه و دانشکده فنی و حرفه‌ای در سامانه نقل و انتقالات ثبت شده بودند، گفت: بر این اساس تعداد کل درخواست‌های دانشجویان 32 هزار و 147 مورد بود که از این تعداد دانشگاه‌های مبدا با 20 هزار و 666 مورد موافقت کرده‌اند که حدود 64.5 درصد از کل درخواست‌ها را در برمی‌گیرد.



وی افزود: همچنین از این تعداد دانشگاه‌های مقصد با 14 هزار و 161 تقاضا موافقت کرده‌اند که برابر با 68.5 درصد تقاضاهایی است که برای دانشگاه مقصد ارسال شده است، بنابراین به طور کلی با 44 درصد از کل تقاضاها برای مهمانی و انتقال در سال 92 موافقت شده است.



معاون سازمان دانشجویان وزارت علوم با اشاره به آمار تفکیکی دانشگاه‌های مختلف درباره موافقت با مهمانی و انتقال، گفت: در مجموع دانشگاه‌های دولتی با 43.5 درصد، دانشگاه‌های غیردولتی با 51.5 درصد و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای با حدود 40 درصد از کل تقاضاهای ارسال شده برای آنها موافقت کرده است.



بذرافشان با بیان اینکه اکثر موسسات به عنوان مبداء در مهمانی و انتقال عملکرد خوبی نداشتند، تصریح کرد: از میان دانشگاه‌ها، موسسه مازیار نور و مارلیک در مازندران و رشد دانش در سمنان عملکرد خوبی در حوزه پذیرش و انتقال دانشجو داشته‌اند.



وی افزود: همچنین دانشگاه‌های سوره، علم و فرهنگ، ابرار، رسام، ارشاد دماوند، سپهر اصفهان و صدرا نیز بیشترین متقاضیان برای ورود داشته‌اند که عملکردشان قابل قبول و شایسته تقدیر است.





کاهش یا افزایش ظرفیت‌ پذیرش دانشگاه‌ها براساس عملکردشان




معاون سازمان دانشجویان وزارت علوم همچنین با انتقاد از عملکرد ضعیف اکثر دانشگاه‌ها در نقل و انتقال، تصریح کرد: دانشگاه‌ها را بر اساس عملکرد خوب یا ضعیفشان به سازمان سنجش معرفی کرده‌ایم تا برای سال آینده افزایش یا کاهش ظرفیت برای آنها در نظر گرفته شود.



بذرافشان با بیان اینکه معمولا دانشگاه‌های دولتی به عنوان مبدا با انتقال دانشجو موافقت می‌کنند، گفت: در عین حال دانشگاه‌های بزرگ کشور مشکل پذیرش به عنوان مقصد را دارند، اما علی‌رغم این موضوعات باید از دو دانشگاه اصفهان و فردوسی مشهد به دلیل عملکرد خوبشان در پذیرش دانشجو تقدیر کنیم. همچنین در شهر تهران دانشگاه الزهرا (س)، شاهد، صنعت آب و برق، هنر تهران و تربیت دبیر شهید رجایی عملکرد خوبی به عنوان دانشگاه مقصد داشته‌اند.





جزییات آیین‌نامه جدید کار دانشجویی




معاون سازمان دانشجویان وزارت علوم همچنین با اشاره به بازنگری و ابلاغ آیین‌نامه کار دانشجویی، اظهارکرد: این آیین‌نامه چندین سال بود بازنگری نشده بود که در تاریخ ششم شهریور ماه با هدف بهره‌گیری از توانمندی دانشجویان در امور آموزشی، پژوهشی، فوق برنامه، ورزشی، اداری و ... به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.



بذرافشان با بیان اینکه تا سقف 20 درصد از کل دانشجویان یک دانشگاه یا موسسه می‌تواند از این تسهیلات استفاده کنند، تصریح کرد: اگر دانشگاهی 10 درصد ظرفیتش را تکمیل کرد، سازمان امور دانشجویان 50 درصد هزینه‌ای که دانشگاه به دانشجویان پرداخت کرده است را به دانشگاه بازمی‌گرداند.



وی همچنین درباره حقوق تعلق گرفته به دانشجویان برای کار دانشجویی، تصریح کرد: این مبلغ برای دوره کاردانی 500 تا 600 تومان، برای کارشناسی 700 تا 900 تومان، کارشناسی ارشد 1200 تا 1500 تومان و دکتری تخصصی 2000 تا 3000 تومان به ازای هر ساعت است.



به گفته معاون سازمان دانشجویان وزارت علوم، سقف انجام کار در هر ماه 85 ساعت است.



بذرافشان با بیان اینکه روند بازنگری آیین‌نامه انضباطی متوقف شد، گفت: این آیین‌نامه مصوبه شورا بود و باید در آنجا مطرح می‌شد و با توجه به اینکه در نوبت شورا قرار می‌گرفت، تصمیم گرفتیم در آینده این آیین‌نامه را مورد بازنگری قرار دهیم.



وی همچنین از تفویض اختیار به دانشگاه‌های علمی کاربردی، پیام‌نور و فنی و حرفه‌ای برای بررسی برخی پرونده‌های خاص خود در دانشگاه خبر داد و گفت: شورای بررسی موارد خاص استانی در 24 استان تا سال گذشته وجود داشت که در حال حاضر تنها چهار استان شورای بررسی موارد خاص استانی ندارند که پرونده‌های این چهار استان برای بررسی به استان‌های مجاور ارسال می‌شود.



به گفته معاون سازمان دانشجویان وزارت علوم، این استان‌ها شامل ایلام، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و البرز است که سه استان اول در سال جاری در صورت داشتن شهریه دارای شورای بررسی موارد خاص استانی می‌شوند.



بذرافشان با بیان اینکه در حال حاضر به 10 موسسه غیرانتفاعی نیز مجوز بررسی پرونده‌های موارد خاص خود را داده‌ایم، گفت: در سال جاری برنامه افزایش مجوزهای این دانشگاه را نیز خواهیم داشت، همچنین اختیاراتی را به دانشگاه‌های علمی کاربردی، فنی و حرفه‌ای و فرهنگیان واگذار کردیم که بتوانند به پرونده دانشجویان خود رسیدگی کنند تا از اتلاف وقت پیشگیری شود.



وی با اشاره به اعطای مجوز به برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی برای دریافت سرانه فرهنگی، گفت: از مجموع دانشگاه‌های غیرانتفاعی تاکنون 131 موسسه مجوز دریافت سرانه فرهنگی را گرفته‌اند که چهار موسسه از آنها به دلیل عدم ثبات در شرایط ذکر شده برای دریافت این سرانه، مجوزشان لغو شد.



معاون سازمان دانشجویان وزارت علوم همچنین با تشریح جزئیات مهمانی مبنا برای دانشجویان جدیدالورود، تصریح کرد: این گونه مهمانی در صورتی است که دانشجو بخواهد از ابتدای تحصیل خود در دانشگاه دیگری مهمان شود که در صورت داشتن 90 درصد نمره آخرین فرد قبول برای دانشگاه‌های دولتی و 85 درصد نمره آخرین فرد قبول، برای دانشگاه‌های غیردولتی مقصد می‌توانند از طریق سایت سازمان سنجش درخواست مهمانی مبنا دهد که ظرفیت این نوع مهمانی نیز 25 درصد از کل ظرفیت مهمانی دانشگاه است.



بذرافشان همچنین به دانشجویان جدیدالورود دانشگاه‌های شهریه‌پرداز، توصیه کرد: دانشجویان در خوابگاه‌هایی مستقر شوند که مجوز از صندوق رفاه دانشجویان یا کمیته ساماندهی خوابگاه‌ها را داشته باشند که این اطلاعات‌ها را می‌توانند از دانشگاه دولتی آن شهرستان دریافت کنند.





مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم تشریح کرد دلایل مخالفت دانشگاه‌ها با نقل و انتقالات دانشجویان




دکتر محمدحسن یوسفی مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم مهم‌ترین دلایل مخالفت دانشگاه‌ها با نقل و انتقالات را تشریح کرد.



وی با بیان اینکه برای مهمانی و انتقال دانشجویان در سال 92، 42 هزار و 711 ظرفیت اختصاص دادیم، گفت: قرار بود که دانشگاه‌ها عملکردشان به سمت پر کردن این ظرفیت باشد.



وی با اشاره به تعداد 32 هزار و 147 موردی تقاضاهای نقل و انتقال مهمانی، تصریح کرد: این تعداد کمتر از ظرفیت اعلام شده از سوی ما بود که در نهایت از این مجموعه 14 هزار و 161 نفر پذیرش شده‌اند.



مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم افزود: اگر این آمار را با جمعیت ثبت‌نام شده در سال 91 که 331 هزار و 784 نفر بوده‌اند، مقایسه کنیم، حدود پنج درصد از مجموع ورودی‌ها در سال 91 توانسته‌اند انتقال و مهمانی را برای سال 92 حذف کنند.



یوسفی خاطرنشان کرد: این در حالیست که در آیین‌نامه مهمانی و انتقال، 20 درصد دانشجویان ورودی هر سال به عنوان ظرفیت مهمانی و انتقال در دانشگاه‌های دولتی و 15 درصد ورودی دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز به عنوان ظرفیت مهمانی و انتقال برای سال بعد در نظر گرفته می‌شود.



وی با اشاره به مشکلات دانشگاه‌ها برای پذیرش و یا منتقل کردن دانشجویان، گفت: اولین نکته این است که شهری مثل تهران بیشترین تعداد ورودی و تقاضاها را دارد، از سوی دیگر در همین دانشگاه‌ها رشته‌های پرطرفداری داریم که تعداد تقاضایشان زیاد و ظرفیتشان کم است.



مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم با اشاره به رشته‌های پرطرفدار در زمینه مهمانی و انتقال، تصریح کرد: رشته‌های مهندسی عمران، برق، کامپیوتر، مکانیک، معماری، حسابداری و کشاورزی رشته‌هایی هستند که بالای 1000 مورد تقاضای مهمانی و انتقال دارند.



یوسفی افزود: از میان رشته‌ها، 156 رشته بیش از 10 مورد و بقیه کمتر از 10 مورد تقاضای مهمانی و انتقال دارند، بنابراین وقتی تقاضا زیاد و پذیرش کم باشد، درصد موافقت‌ها با مهمانی و انتقال کاهش می‌یابد.



وی با بیان اینکه ما از لحاظ فضای فیزیکی برای کلاس در برخی دانشگاه‌ها کمبود داریم، تصریح کرد: به همین دلیل ممکن است مدیران گروه‌های آموزشی به معاونت آموزشی دانشگاه فشار بیاورند که ظرفیتی برای پذیرش وجود ندارد، از سویی دیگر در مجموعه وزارت علوم سیاست تشویقی و تنبیهی مشخصی را برای دانشگاه‌های موفق و ناموفق در مهمانی و انتقال به صورت کاملا شفاف نداریم.



مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم خاطرنشان کرد: از حد نصاب افتادن کلاس‌ها نیز یکی دیگر از دلایل مخالفت دانشگاه با مهمانی و انتقال دانشجو است.





مسوول دفتر مشاوره وزارت علوم اعلام کرد بیشترین دلایل مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره دانشگاه‌ها




دکتر حمید یعقوبی مسوول دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با اشاره به شاخص نسبت مشاور به دانشجو در دانشگاه‌های کشور، گفت: نسبت مشاور به دانشجو در کشور ایران یک به 500 است، در حالیکه این رقم در دانشگاه‌های آمریکا یک به 1600 است.



وی با بیان اینکه در 25 سال گذشته 101 فعالیت نوآورانه در مرکز مشاوره انجام داده‌ایم، گفت: 65 درصد این فعالیت‌ها مربوط به چهار سال اخیر بوده است و یک دوره رشد خوب نیز در سال‌های 82 تا 85 داشته‌ایم که 18 درصد فعالیت‌ها در آن دوران انجام شد.



وی با بیان اینکه در حال حاضر 106 مرکز مشاوره دانشگاهی در دانشگاه‌های کشور وجود دارد، اظهارکرد: همچنین 262 شعبه خوابگاهی و دانشکده‌ای و 127 مرکز مشاوره در دانشگاه‌های غیرانتفاعی وجود دارد که مجموعا حدود 500 مرکز و شعبه مشاوره و سلامت در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی دایر است.



مسوول دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با بیان اینکه مراکز مشاوره دانشگاه‌ها به پنج منطقه تقسیم شده است، گفت: بیشترین شعب در منطقه یک و سه قرار دارند.



یعقوبی افزود: همچنین بیش از 1000 نفر مشاور و روانشناس در دانشگاه‌های دولتی مشغول خدمت هستند که 30 درصد آنها دکتری یا دانشجوی دکتری، 50 درصد کارشناسی ارشد و بقیه کارشناس یا پایین‌تر هستند که عموما فعالیت‌های اجرایی را انجام می‌دهند.



وی با بیان اینکه 80 درصد این افراد پاره‌ وقت و 20 درصد تمام وقت هستند، اظهارکرد: 30 درصد این متخصصان در منطقه یک مشغول به فعالیت هستند.



مسوول دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با بیان اینکه نسبت مشاور به دانشجو در دانشگاه‌های کشور یک به 500 است، تصریح کرد: این تقریبا یک شاخص خوب است، چرا که در آمریکا میزان این شاخص یک به 1600 است، اما با توجه به اینکه اکثر نیروهایمان پاره‌وقت هستند، این شاخص را می‌توان شاخص مناسبی دانست.



یعقوبی با بیان اینکه 145 هزار جلسه مشاوره‌ای در این مراکز برگزار شده است، گفت: بیش از 54 هزار جلسه در منطقه یک و بیش از 31 هزار جلسه در منطقه سه برگزار شده است، اما مناطق دو و پنج نیاز به فعالیت بیشتری دارند.



وی همچنین درباره بیشترین دلایل مراجعات دانشجویان به این مراکز، تصریح کرد: اکثر مراجعات به ترتیب مربوط به مراجعه تحصیلی و برنامه‌ریزی درسی، مشاوره ازدواج، اختلالات خلقی و اضطرابی و در نهایت مسائل زناشویی است، همچنین 60 درصد مراجعه‌کنندگان پسر هستند.



مسوول دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با بیان اینکه کارنامه سلامت طبق سنوات گذشته برای دانشجویان جدیدالورود تهیه خواهد شد، گفت: در سال جاری علاوه بر دانشجویان روزانه، کارشناسی و ارشد، دانشجویان شبانه و دکتری را نیز مورد تست سلامت قرار داده و برای آنها پرونده سلامت تشکیل می‌دهیم. این موضوع همچنین در دانشگاه‌های غیرانتفاعی که سرانه فرهنگی می‌گیرند نیز اتفاق می‌افتد.



یعقوبی با بیان اینکه قصد داریم شورای استانی مراکز مشاوره را راه‌اندازی کنیم، گفت: در برخی استان‌ها به اندازه یک منطقه مرکز آموزش عالی وجود دارد که این مراکز می‌توانند به هم کمک کنند.



وی افزود: از شروع سال تحصیلی جدید قصد داریم به 200 هزار شماره تلفن دانشجویان که از طریق کارنامه سلامت آنان در اختیار داریم، ماهیانه یک تا دو پیامک سلامت و بهداشتی ارسال کنیم.



مسوول دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با بیان اینکه تاکنون برای دانشجویان مقیم خارج از کشور کاری انجام نشده است، تصریح کرد: در حال تدوین شیوه‌نامه‌ای هستیم که بحث مشاوره را به دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور به ویژه در کشورهایی که دانشجوی ایرانی زیاد دارد، تعمیم دهیم.





برنامه‌های وزارت علوم برای دانشجویان شاهد و ایثارگر در سال تحصیلی جدید




عبدالمجید ارجمندی مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت علوم برنامه‌های این مدیریت برای سال تحصیلی جدید را تشریح کرد.



وی با بیان اینکه در حال حاضر پردیس شهدا در 21 دانشگاه کشور ایجاد شده است، گفت: 17 پردیس نیز در مراحل پایانی کار و 21 پردیس در حال برنامه‌ریزی است که بتوانیم برای سال آینده آنها را ایجاد کنیم.



وی با بیان اینکه در حال حاضر در 55 دانشگاه دولتی، کانون‌های علمی و فرهنگی ایثار تشکیل شده است، اظهارکرد: همچنین 31 کانون نیز در دانشگاه‌های پیام‌نور فعالند که برنامه داریم آنها را گسترش دهیم.



مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت علوم افزود: تعداد انجمن‌های علمی فعال 304 مورد و تعداد انجمن‌های فرهنگی 371 مورد است.



به گفته ارجمندی، 6000 نفر در کانون‌های علمی و فرهنگی ایثار در دانشگاه‌های دولتی و 2100 نفر در مراکز پیام‌نور در این کانون‌ها فعالند.



وی همچنین درباره پیگیری اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان شاهد و ایثارگر، گفت: تعداد دانشجویان بورسیه شاهد و ایثارگر در سال 89، 23 نفر در سال 90، 61 نفر و سال 91، 57 نفر بوده است.



مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت علوم با بیان اینکه آیین‌نامه تسهیلات آموزشی شاهد و ایثارگر بازنگری شده است، گفت: فرآیند مهمانی و انتقال ورودی‌های جدید دانشجویان شاهد و ایثارگر نیز به نحوی است که باید به دانشگاه مبدا و بنیاد شهید شهرستان مبدا مراجعه کنند و پس از طی مراحل، بتوانند به دانشگاه مقصد منتقل شوند.



ارجمندی همچنین با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم برای دانشجویان شاهد و ایثارگر در سال تحصیلی جدید، گفت: از جمله برنامه‌های این مدیریت، تقویت و اجرای طرح استادان مشاور، پیگیری انتخاب و معرفی اساتید مشاور برای دانشجویان ورودی جدید، پیگیری نقل و انتقالات دانشجویان شاهد و ایثارگر، برگزاری کارگاه‌های مقاله‌نویسی، تقدیر از دانشجویان نمونه شاهد و ایثارگر و افزایش کانون‌های ایثار و عضوگیری بیشتر آنها است.





افزایش 300 درصدی پذیرش دانشجوی غیرایرانی نسبت به سال 90




دکتر عمادی مدیرکل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم از افزایش 300 درصدی پذیرش دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه‌های کشور در سال 91 نسبت به سال 90 خبر داد.



وی با بیان اینکه جذب دانشجوی غیرایرانی برای ما دارای اهمیت است، گفت: این موضوع در رنکینگ دانشگاه‌ها مهم است.



وی با بیان اینکه قبل از انقلاب 356 دانشجوی غیرایرانی در 13 دانشگاه کشور حضور داشتند، اظهارکرد: بعد از انقلاب این تعداد به 126 نفر رسید، اما در حال حاضر در دانشگاه‌های کشور 15 هزار دانشجو از 68 کشور جهان داریم.



مدیرکل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم تصریح کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه باید سالانه 5000 دانشجوی غیرایرانی شامل 2000 دانشجوی بورسیه و 3000 دانشجوی غیر بورسیه جذب کنیم که در این راستا با کشورهای متعدد تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا کرده‌ایم.



عمادی با بیان اینکه از فروردین 92 کمک هزینه دانشجویان بورسیه غیرایرانی 50 درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: عملکرد پذیرش دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه‌های کشور در سال 91، 300 درصد نسبت به سال 90 افزایش یافته است.

کلمات کلیدی: برنامه‌های وزارت علوم، دانشجویان شاهد و ایثارگر، سال تحصیلی جدید، افزایش 300 درصدی پذیرش دانشجوی غیرایرانی، بیشترین دلایل مراجعه دانشجویان به مراکز مشاوره دانشگاه‌ها، انتقال دانشجویان، جزییات آیین‌نامه جدید کار دانشجویی

آمار بازدید: 351 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image