ارتباط مستقیم با 30675 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس اخبار سایر اخبار گم شدن کلید قفل آموزش رسانه‌ای در کهگیلویه و بویراحمد و سرانجام نامعلوم دانشکده خبر (16 شهریور 92)

گم شدن کلید قفل آموزش رسانه‌ای در کهگیلویه و بویراحمد و سرانجام نامعلوم دانشکده خبر (16 شهریور 92)

آموزش ضعیف و ناکارآمد خبرنگاری در کهگیلویه و بویراحمد با گسترش روزانه رسانه‌ها در این استان هیچ‌گونه همخوانی ندارد.


به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، وجود نهادهای آموزش عالی از مهمترین ارکان گسترش علم در هر حوزه‌ای است.

در زمینه روزنامه‌نگاری دانشکده خبر ایران به عنوان یکی از نهادهای تخصصی در این زمینه توانسته خدمات گسترده‌ای را به جامعه هدف خود ارائه دهد.

در ایران از همان ابتدای تأسیس نشریات مدرن تجربه جایگزین سواد آکادمیک شد تا روزنامه‌نگاری ایران به دست افرادی اداره شود که در واقع در این زمینه استخوان خرد کرده‌اند.

بعد از تأسیس اولین نهادهای آکادمیک و دانشکده ارتباطات، بالاجبار از همین باتجربه‌های عرصه روزنامه‌نگاری استفاده شد تا بتوان روزنامه نگارانی آکادمیک تربیت کرد.

اما حوادث انقلاب و سال‌های جنگ و بعد از آن باعث شد که روزنامه‌نگاران ایرانی با کوله‌باری از تجربه که در کمتر کشوری این چنین به دست می‌آید دست به قلم بردارند و قلم بزنند.

در سال 76 دانشکده خبر ایران به کمک جریان آکادمیک روزنامه نگاری ایران آمد تا اثبات کند دیگر صرف تجربه لازمه کار روزنامه نگاری نیست و بلکه می‌توان با دید یک علم به خبرنگاری و روزنامه‌نگاری نگاه کرد.

گسترش دانشکده خبر ایران از طریق شعب و نمایندگی‌های مختلف در کشور نوید بخش آینده‌ای پژوهشی، علمی و دانشگاهی برای جامعه خبر ایران بود.

هنوز یادمان نرفته که مسئولان کهگیلویه و بویراحمدی در مرداد ماه سال 90 قیچی به دست گرفته بودند تا دفتر نمایندگی دانشکده خبر ایران را در کهگیلویه و بویراحمد افتتاح کنند.

افتتاحی که با جار و جنجال‌های بسیار هر یکی از مسئولان فرهنگی قصد داشتند تا آن را به نام خود ثبت کنند و از آن به عنوان افتخاری بزرگ در حوزه روزنامه‌نگاری کهگیلویه و بویراحمد یاد می‌کردند.

منوچهر حبیبی معاون وقت استانداری کهگیلویه و بویراحمد در آیین افتتاح دفتر نمایندگی دانشکده خبر ایران در یاسوج اظهار کرد: مهم‌ترین رسالت خبر و خبررسانی، اعتمادسازی است و به‌حق خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد این رسالت خود را تا حد زیادی انجام داده و موفق عمل کرده‌اند.

وی ایجاد خبر نو و تازه را بزرگترین دستاورد قرن بیستم خواند و ادامه می دهد: خبر و موضوعات وابسته آن‌چنان پیشرفت کرده‌اند که اگر روزگاری اخبار درجه‌بندی از نظر نوع محرمانه یا غیر محرمانه می‌شد، امروز این درجه‌بندی‌ها به واسطه رشد، بالندگی و تازگی خبر از بین رفته است.

معاون عمرانی وقت استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌افزاید: اگر کار رسانه‌ها بر اساس شفاف‌سازی باشد، کار مردم و مسئولان در فهمیدن و تصمیم‌گیری‌ها بسیار راحت‌تر شده و در این راستا کارها به سهولت انجام می‌شود.

حبیبی با بیان این‌که امروز جهان به دهکده‌ای کوچک تبدیل شده، افزود: اگر امروزه کوچک‌ترین اخبار در دورترین نقطه دنیا و در عرض تنها چند ثانیه مخابره می‌شود، همه به واسطه کار ارزشمند و سخت خبر و خبرنگاری است.

این مسئول بیان کرد: استقبال خوبی از نمایندگی دانشکده خبر در این استان شده که این موضوع نویدی برای سرعت بخشیدن به روند توسعه کهگیلویه و بویراحمد است.

حبیبی، اولویت اصلی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد را توسعه این استان خواند و خاطرنشان کرد: بدون شک توسعه رسانه و خبر در کهگیلویه و بویراحمد مسیر توسعه همه جانبه را در این استان کوتاه‌تر می‌کند.

مسئول آموزش دانشکده خبر ایران نیز در این مراسم گفت: دانشکده خبر ایران تخصصی‌ترین مرکز آموزشی خاورمیانه در امور رسانه بوده که وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران است.

احمد نجفی با اشاره به لزوم جدی‌ گرفتن جنگ نرم بیان کرد: راه‌اندازی چنین مراکزی برای ارائه آموزش‌های تخصصی رسانه به فعالان این عرصه برای مقابله با رسانه‌های قدرتمند غربی، کاری ضروری بوده که لازم است مورد حمایت مسئولان قرار گیرد.

وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد سومین استانی است که موفق به راه‌اندازی نمایندگی این دانشکده شده و اکنون برای شروع به کار از سطح خوبی برخوردار است که با حمایت استانداری و اداره کل ارشاد این استان شاهد رشد و ارتقا آن خواهیم بود.

نماینده دانشکده خبر ایران در این مراسم ادامه داد: دوره‌هایی که در این مرکز ارائه می‌شوند، شکل فشرده تحصیلات دانشگاهی در رشته خبر است که به صورت کوتاه مدت و فشرده به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود.

وی گفت: در پایان هر دوره به کسانی که بتوانند این دوره‌ها را با موفقیت بگذرانند گواهینامه‌ای اعطا می‌شود که معتبرتری گواهینامه در زمینه‌ آموزش‌های کوتاه مدت است.

نجفی افزود: استقبال مردم و حمایت مسئولان از نمایندگی دانشکده خبر در یاسوج نشان از این دارد که این مرکز می‌تواند در افزایش دانش رسانه و روابط عمومی نقش موثری را ایفا کند.

البته شاید خواسته نجفی در زمینه حمایت از این دانشکده از سوی مدیران محقق نشد یا اینکه مهمترین مسئله در افتتاح این دانشکده ارائه بیلان کاری بود و درج کارنامه افتخاری نه خدمت به جامعه خبرنگاری.

توسعه و خدمات روزافزون این دانشکده در استان‌های فارس، یزد، آذربایجان و غیره نشان می‌دهد که فقط نام کهگیلویه و بویراحمد به عنوان افتتاح کننده این دانشکده باقی ماند و دیگر هیچ.

مدیرعامل موسسه آموزشی ،پژوهشی و تحقیقاتی «عرفان» و نماینده انحصاری دانشکده خبر تهران در کهگیلویه و بویراحمد در 12 مرداد ماه سال 90 با تشکر از عوامل دست‌اندرکار در افتتاح این دانشکده استمرار حمایت‌ها را خواستار می‌شود و می‌گوید: در مراسم افتتاح از وجود ارزشمند مهندس رهنما معاون سیاسی - امنیتی استاندار، آقای کمالوندی مدیرکل فعال و پرتلاش فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سید محمود رادمنش مدیر جوان و متعهد روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری استان، برادر متدین و متواضع جناب آقای رحیمی مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان، مهندس نجفی مدیر عزیز دوره‌های آموزشی کوتاه مدت دانشکده خبر تهران، مدیران خبرگزاری‌ها و روابط عمومی‌های استان و خبرنگاران ارزشمند و شریف کهگیلویه و بویراحمد نهایت بهره را خواهیم برد و با حضور گرانسگ خود عاملی در استمرار آموزشهای کوتاه مدت به خبرنگاران و روابط عمومی‌های استان باشند.

مدیرعامل مؤسسه عرفان یاسوج هدف از راه‌اندازی این نمایندگی را با حضور بخش خصوصی دغدغه افزایش کیفیت نشریات محلی استان با آموزش‌های کوتاه مدت خبرنگاران و روابط عمومی‌های استان برشمرد و ادامه داد: در این نمایندگی دوره‌های آموزشی کوتاه مدت مربوط به خبر نویسی، تحلیل محتوی، گزارش نویسی، خلاصه نویسی، صفحه آرایی، گرافیک، ویراستاری، روابط عمومی الکترونیک، رسانه‌ها و مدیران، عکاسی، مجری‌گری، گویندگی و ..... با حضور اساتید برجسته روزنامه‌نگاری، عکاسی و مجری‌گری و گویندگی از تهران به علاقمندان، خبرنگاران و روابط عمومی‌های استان آموزش داده می‌شود.

علیپور از حمایت‌های ویژه مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ریاست محترم دانشکده خبر تهران و مدیریت آموزش‌های کوتاه مدت این دانشکده برای راه‌اندازی این نمایندگی قدردانی کرد وگفت: باحمایت مسئولان استانی و داشتن امکانات و زیر ساخت‌های آموزشی لازم برای برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت خبرنگاری، عکاسی و مجری گری می‌توانیم در تمام شهرستان‌های استان چنین دوره‌هایی را برگزار کنیم.

اما پس از گذشت چند سال از این افتتاح این دانشکده تنها یک دوره آموزش کوتاه مدت برای خبرنگاران را در کارنامه خود دارد که آن هم بلافاصله پس از افتتاح برگزار شد و دیگر نامی از این دانشکده برده نشد.

حال پس از گذشت حدود دو سال از افتتاح این دانشکده و به رغم تشکیل خانه مطبوعات در کهگیلویه و بویراحمد و سرای روزنامه‌نگاران که به نظر می‌رسد دغدغه‌ای در زمینه آموزش آکادمیک خبرنگاران به صورت حرفه‌ای ندارند والا حداقل به جای برگزاری کلاس‌های غیر متمرکز و کم بازده به کلاس‌های آموزشی متمرکز، آکادمیک و پربازده که در قالب محیط دانشگاهی تحقق می‌یابد متوسل می‌شدند.

طی روزهای گذشته در کهگیلویه و بویراحمد توسط خانه مطبوعات کلاسی برای آموزش خبرنگاران برگزار شد کلاسی که از آن تحت عنوان حقوق مطبوعات یاد شد عضو خانه مطبوعات کشور (مدرس این کلاس آموزشی) نیز که به عنوان استاد یکی از این کلاس‌های آموزشی یک روزه که خدا می‌داند به چه میزان تاثیرگذار بوده است، از وجود دانشکده خبر در کهگیلویه و بویراحمد چنان بی‌اطلاع است که اظهار می‌کند پیشرفت سطح علمی مطبوعات در استان کهگیلویه و بویراحمد مستلزم تاسیس دانشکده خبر است.

دکتر محمد جعفر ایرانی افزود: برای راه‌اندازی دانشکده خبر باید مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ شود که این وزارتخانه نیز برای تأسیس مراکز غیرانتفاعی مقررات ویژه‌ای را اعمال می‌کند.

وی بیان کرد: در نبود دانشکده خبر در استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد دانشکده علمی و کاربردی با راه‌اندازی رشته‌هایی مانند خبرنگاری، روابط عمومی و سایر رشته‌های مرتبط تا حدودی می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود.

حال باید یادآور شد که یکی از اهداف تأسیس دانشکده خبر ایران آموزش‌های کوتاه مدت است و مدرکی که ارائه می‌دهد، گواهینامه است نه مدرک دانشگاهی پس نمی‌تواند مصداق دانشگاه غیر انتفاعی قرار گیرد و می‌توان به عنوان مجری برگزاری کلاس‌های آموزش خبرنگاری از آن یاد کرد.

در ثانی امکان حضور تمامی خبرنگاران استان در مراکز آموزش آکادمیک به دلایل مختلف از جمله مشغله کاری، هزنیه‌های سنگین و... وجود ندارد و همین نیاز به وجود مراکز آموزش کوتاه مدت را افزایش می‌دهد.

صد البته این مراکز باید با تعریفات ویژه و در حداکثر بازدهی علمی قرار بگیرند. بهتر بود آقای ایرانی به جای خنجر کشیدن روی مطبوعات و خبرنگاران استان که انگار فقط برای گرفتن ایرادهای «ملانقطه‌ای» از آن‌ها آمده بود کمی مسائل و مشکلات رسانه‌های استان را مشاهده می‌کردند و به عنوان یکی از اعضای خانه مطبوعات کشور به جای دفاع از هویت خانه مطبوعات و سرای روزنامه نگاران، به دفاع کلی از خبرنگاران و رسانه‌های مظلوم این استان می‌پرداختند.

ایرانی گفته است: با تشکیل سرای روزنامه‌نگاران مجوز صدور نشریه به استان‌های کشور در مسیری درست ساماندهی شد.

وی افزود: استان‌های کم برخوردار از اعتبارات استانی در حوزه مطبوعات توان اداره کردن نشریات خود را ندارند که باید از محل اعتبار تخصیص آگهی‌های دولتی مدیریت شوند.

بهتر بود آقای ایرانی به جای قضاوت‌های مذکور از مجموعه خود، قضاوت را به روزنامه‌نگاران، روزنامه داران و... واگذار می‌کردند و می‌شنیدند که آیا به واقع گفته‌ها و ایده‌آل‌های وی و سرای روزنامه‌نگاران محقق شده است و به جای قضاوت آنی به استماع سخنان مدیران خانه مطبوعات، مدیران مسئول، مسئولان و خبرنگاران می‌نشستند تا ببینند به چه میزان سرای روزنامه‌نگاران، خانه مطبوعات و ... در اجرای آرمان‌های این نهادهای صنفی موفق شده‌اند.

به هر حال جریان دانشکده خبر، مشخص نشد که به کجا رسید، آموزش خبرنگاران استان نیز که به یک کلاس یک روزه در سال و با انتخاب موضوع توسط سرای روزنامه‌نگاران استان ختم شده است و در واقع قفلی بزرگ بر آموزش خبرنگاری در استان زده شده است.

بهتر است برگزار کنندگان کلاس‌های آموزشی در آینده به جای این‌که اجازه دهند مدرسان و اعضای خانه مطبوعات کشور به انتقاد از رسانه‌های استان بپردازند، به دفاع و حمایت از رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد پرداخته شود.

=============

گزارش از: پیمان فرامرزی

=============

کلمات کلیدی: آموزش رسانه‌ای در کهگیلویه و بویراحمد، سرانجام نامعلوم دانشکده خبر، دانشکده خبر، اخبار جدید دانشکده خبر

آمار بازدید: 215 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image