ارتباط مستقیم با 30733 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه خارجی «فرار مغزها» چالش جدی چین (20 مرداد 92)

«فرار مغزها» چالش جدی چین (20 مرداد 92)

تهدید «فرار مغزها» مدتهاست که اهداف چین مبنی بر تغییر اقتصاد این کشور از یک اقتصاد متکی بر تولید کم‌هزینه به یک اقتصاد قدرتمند برپایه خلاقیت را تحت تاثیر قرار داده است.




به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در سال 2008 میلادی، حزب کمونیست چین با معرفی برنامه‌ای موسوم به «هزار استعداد» تلاش کرد دانشجویان و اساتید بااستعداد و درخشان این کشور را ترغیب کند پس از پایان تحصیلات خود به کشورشان بازگردند.



این برنامه با اختصاص دستمزدهای بسیار خوب، مشوق‌های مالیاتی و تهیه مسکن طی یک برنامه 10 ساله، برای جذب 2000 استاد دانشگاه و مدیر موسسات تجاری دارای مدرک دکتری و سابقه تحقیقاتی در خارج از کشور طراحی شد.



البته این برنامه در کوتاه‌مدت به شدت موفق بود چرا که در کمتر از پنج سال 3300 نفر از بهترین استادان و افراد تحصیلکرده را به چین بازگرداند اما با این حال طرح فوق نیز به تدریج با شکست مواجه شد و استعدادهای بارز چین همچنان تشنه زندگی در خارج از کشور هستند و به محض اینکه آن را تجربه می‌کنند به ندرت حاضرند به کشورشان بازگردند.



به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی یونیورسیتی ورلدنیوز، آمارهای منتشر شده از سوی بنیاد ملی علوم ایالات متحده نشان می‌دهد طی سه دهه گذشته چینی‌ها در راس ملیت‌های خارجی اخذکننده مدرک دکترای علوم و مهندسی در این کشور بوده‌اند که بیش از 90 درصد از آنها به محض اخذ مدرک دکتری ترجیح می‌دهند در آمریکا بمانند.



اما سرباز زدن افراد تحصیلکرده چینی از بازگشت به کشورشان دلایل فرهنگی زیادی دارد. از جمله اینکه بسیاری از آنها در کشور خود قادر به راه‌اندازی یک فعالیت اقتصادی قدرتمند به صورت شخصی نیستند و این امر دسترسی آنها را به منابع بودجه‌های تحقیقاتی کاهش می‌دهد.



همچنین بسیاری از چینی‌ها تجربه انجام تحقیق در فضای بین‌المللی را ندارند و افراد تحصیلکرده پس از بازگشت به کشور، دچار دومین شوک فرهنگی می‌شوند و آن هم معضل یافتن محققانی است که از نظر فکری و سواد علمی با آنها برابر باشند تا بتوانند با هم همکاری کنند.


کلمات کلیدی: فرار مغزها، مشکلات فرار مغزها، فرار مغزها از چین، هزار استعداد، برنامه هزار استعداد، دانشگاههای چین، تحصیل در چین، دانشجویان و اساتید بااستعداد و درخشان، دانشجویان و اساتید بااستعداد و درخشان چین

آمار بازدید: 333 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image