ارتباط مستقیم با 30627 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار تسهیلات جهاددانشگاهی برای چاپ کتاب دانشجویان و برگزاری نمایشگاه‌های فصلی کتاب در دانشگاه‌ها (16 مرداد 92)

تسهیلات جهاددانشگاهی برای چاپ کتاب دانشجویان و برگزاری نمایشگاه‌های فصلی کتاب در دانشگاه‌ها (16 مرداد 92)

رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی همزمان با فرا رسیدن 16 مرداد سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی با اشاره به 10 واحد برتر جهادی در زمینه چاپ و نشر کتب، از چاپ بیش از 5000 عنوان کتاب توسط جهاد دانشگاهی از سال 59 تاکنون خبر داد.




محمد سلگی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه سازمان انتشارات جهاددانشگاهی فعالیت خود را از سال 80 آغاز کرد، گفت: این در حالی است که جهاد دانشگاهی از بدو تاسیس یعنی از سال 59 در زمینه تولید کتاب فعالیت می‌کرد و تا به حال بیش از 5000 عنوان کتاب در انتشارات جهاد توسط واحدهای مختلف از ابتدای تاسیس جهاددانشگاهی چاپ شده است.





حمایت از دانشجویان برای چاپ کتاب




وی درباره حمایت‌های این سازمان از دانشجویان برای چاپ کتاب، گفت: در زمینه تولید کتاب اگر دانشجویی به لحاظ علمی کتابش تایید شد، برای او تسهیلاتی بیشتر از بازار آزاد در نظر می‌گیریم، به طوری که با همکاری صندوق به آنها وام می‌دهیم که اقساط آن را پس از چاپ و فروش کتاب پرداخت کنند، همچنین بعضا مبلغ را از آنها به صورت اقساط دریافت می‌کنیم.



رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در سال 80، 112 عنوان کتاب در انتشارات جهاددانشگاهی چاپ و تکثیر شد، تصریح کرد:‌ در سال‌های گذشته به طور میانگین روزی یک عنوان کتاب چاپ می‌شده است.



سلگی با اشاره به آمار سال‌های 89،‌ 90 و 91، گفت: در سال 89 تعداد 376 عنوان، در سال 90 تعداد 342 و در سال گذشته نیز 344 عنوان کتاب توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی چاپ و منتشر شد.



رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی درباره علل کاهش چاپ کتاب در سال‌های 90 و 91، اظهارکرد: یکی از دلایل این موضوع افزایش هزینه‌های چاپ یعنی مواد اولیه و خدمات چاپ است، از سوی دیگر پاره‌ای از مشکلات مثل حساسیت روسای واحدهای انتشاراتی جهاد، تغییر سیاست‌ها و کنترل بیشتر باعث کاهش تولید کتاب بود.



وی با اشاره به مشکلات کلی چاپ کتاب در کشور، تصریح کرد: در سال‌های اخیر ممکن است تولید عنوان کتاب در کشور بالا رفته باشد، اما تیراژ کتاب پایین آمده است که این موضوع به دلیل افزایش هزینه‌های چاپ است، چنانچه در سال جاری میزان فروش کتاب در نمایشگاه کتاب هم از نظر ریالی و هم تعدادی افت کرد، بنابراین بازار نشر جهاددانشگاهی نیز از این وضعیت بی نصیب نیست، اما تلاش کرده تا حدودی ثبات خود را حفظ کند.





10 واحد فعال جهاد دانشگاهی در زمینه چاپ و نشر کتاب




رییس انتشارات جهاددانشگاهی با اشاره به 10 واحد فعال جهاد دانشگاهی در زمینه چاپ و نشر کتاب در سال 91، گفت: بر اساس آمارها سازمان انتشارات جهاد با 68 عنوان،‌ واحد امیرکبیر با 61 عنوان، مشهد با 48 عنوان، صنعتی اصفهان با 31 عنوان، اصفهان با 27 عنوان، تهران با 21 عنوان، تربیت معلم با 13 عنوان، شهید بهشتی با 13 عنوان، آذربایجان غربی (ارومیه) با 10 عنوان و کرمان با هشت عنوان 10 واحد فعال جهاددانشگاهی در زمینه چاپ و نشر کتاب هستند.



سلگی افزود: از مجموع 334 عنوان کتاب چاپ شده در سال 91، 238 عنوان آن تالیفی و 96 عنوان ترجمه بوده است، همچنین از این تعداد 206 کتاب چاپ اول و 128 کتاب چاپ مجدد بوده‌اند.





فعالیت 35 واحد جهاد دانشگاهی در چاپ و نشر




وی تصریح کرد: در حال حاضر 35 پژوهشکده و مرکز جهاددانشگاهی در زمینه چاپ و نشر کتاب فعالیت دارند، برخی نیز در زمینه فروش و برخی نیز حتی در توزیع کتاب نیز فعالیت می‌کنند.



سلگی درباره هدف ایجاد سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، اظهارکرد: از سال 80 این سازمان با هدف تدوین سیاست‌های انتشاراتی جهاد،‌ چاپ کتاب، برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها و به طور کلی وحدت رویه در زمینه انتشارات جهاددانشگاهی تاسیس شد.



وی با بیان اینکه سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در سه حوزه فعالیت می‌کند، گفت: این سازمان در حوزه چاپ و نشر یا همان تولید کتاب، توزیع کتاب و ترویج کتاب اقدام به فعالیت می‌کند.





تدوین و چاپ کتاب‌های آموزشی جهاددانشگاهی




سلگی با اشاره به فعالیت‌های سازمان انتشارات در زمینه تدوین و چاپ کتاب‌های آموزشی جهاددانشگاهی، گفت: چند سالی است که این موضوع را شروع کرده‌ایم، با توجه به اینکه سالانه حدود یک میلیون نفر از دوره‌های آموزشی جهاد مثل زبان،‌ دکوراسیون داخلی، کمک‌های داخلی و غیره استفاده می‌کنند، در حال تدوین کتاب هستیم، البته تاکنون چهار تا پنج عنوان کتاب آماده شده و حتی برخی به چاپ سوم نیز رسیده است.



رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با بیان اینکه 10 عنوان کتاب نیز در این زمینه تدوین شده و در حال ارزیابی هستند، اظهارکرد: همچنین 40 عنوان کتاب در حال تدوین و نگارش است.



سلگی درباره کتاب‌های منتشر شده در این زمینه، گفت: این کتاب‌ها عبارتند از کمک‌های اولیه و فوریت‌های پزشکی در سوانح، دستیار دندانپزشک و همچنین دو جلد کتاب عمومی و اختصاصی تکنیسین داروخانه که سه کتاب را جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران و یکی را پژوهشکده گیاهان دارویی تدوین کرده است.





چاپ پایان نامه‌های دانشجویی




وی همچنین با بیان اینکه چاپ پایان نامه‌های دانشجویی را در دست انجام داریم، گفت: این پایان‌نامه‌ها نتیجه برگزاری جشنواره، پایان‌نامه‌ سال دانشجویی است که برگزیده‌های این پایان نامه‌ها را به صورت کتاب منتشر می‌کنیم و در حال حاضر در حال رایزنی با وزارت ارشاد هستیم.



سلگی تصریح کرد: البته در این زمینه به دلیل بحث‌های مالی که گفته شد با وزارت ارشاد به مشکل برخوردیم.





آمار تولید کتاب در سال 92




رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با بیان اینکه سازمان انتشارات در طول چهار ماه اول سال 92، 31 عنوان کتاب چاپ کرده است، تصریح کرد: 24 عنوان کتاب نیز زیر چاپ است که فکر می‌کنم با این حساب سال جاری بالای 80 عنوان کتاب را سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به تنهایی منتشر کند.



وی درباره فعال‌ترین فروشگاه‌های مراکز استان‌ها در زمینه کتب جهاددانشگاهی، گفت: در این زمینه فروشگاه‌های مشهد، صنعتی اصفهان،‌ اصفهان، ارومیه، کرمانشاه، اراک و قزوین فعالترین فروشگاه‌های کتب جهاددانشگاهی هستند.





ایجاد سیستم اینترنتی برای خرید کتب جهاد دانشگاهی




سلگی افزود: از 5000 عنوان کتاب چاپ شده توسط جهاددانشگاهی تا کنون در حال حاضر 1200 عنوان کتاب فعال در جهاد وجود دارد که در نمایشگاه امسال نیز عرضه شد و توسط سیستم جهاد در حال توزیع است، البته در حال گسترش توزیع کتاب‌ها هستیم که در این زمینه علاوه بر توزیع سنتی، سیستم توزیع الکترونیکی یا اینترنتی را ایجاد کرده‌ایم.



وی افزود: در این زمینه با طراحی سایتی به صورت آزمایشی امکان خرید اینترنتی کتب جهاد را برای علاقه‌مندان فراهم شده است که ایرادات این سایت در حال برطرف شدن است و امیدواریم از مهرماه به صورت کامل کار خود را آغاز کند.



سلگی درباره برنامه‌های این سازمان برای ترویج کتاب، گفت: ما در طول سال برنامه‌های دیگری از جمله نشست‌هایی با موضوع کتاب و کتابخوانی، راهکارهای افزایشی مطالعه، موانع کتابخوانی در کشور و اقتصاد نشر را برگزار می‌کنیم.





قیمت کتاب‌های جهاد دانشگاهی کمتر از 75 درصد کتب ناشران دیگر است




رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با بیان اینکه سیاست کلی ما چاپ کتاب‌ها با قیمت ارزان است، اظهارکرد: اگر قیمت‌های کتاب‌های جهاد را با ناشران دیگر مقایسه کنید می‌بینید که کتاب‌های جهاد از قیمت پایین‌تری برخوردارند.



به گفته سلگی کتاب‌های جهاد دانشگاهی کمتر از 75 درصد قیمت ناشران دیگر است.



وی همچنین از برگزاری نمایشگاه فصلی کتاب در دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: از امسال سعی داریم که نمایشگاه‌های فصلی را در دانشگاه‌های کشور برگزار کنیم که برای شروع دانشگاه صنعتی اصفهان و مشهد را در نظر گرفتیم که در آنها کل کتب جهاد دانشگاهی را با تخفیف به فروش برسانیم.

کلمات کلیدی: چاپ کتاب دانشجویان، تسهیلات چاپ کتاب دانشجویان، کتاب‌های جهاد دانشگاهی، قیمت کتاب‌های جهاد دانشگاهی، خرید کتب جهاد دانشگاهی، سیستم اینترنتی خرید کتب جهاد دانشگاهی، آمار تولید کتاب در سال 92، چاپ پایان نامه‌های دانشجویی، حمایت از دانشجویان برای چاپ کتاب، نمایشگاههای فصلی کتاب

آمار بازدید: 325 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image