ارتباط مستقیم با 30730 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه خارجی اخبار اولین روز برپایی نمایشگاه کتاب سال 92 (12 اردیبهشت 92)

اخبار اولین روز برپایی نمایشگاه کتاب سال 92 (12 اردیبهشت 92)

1- بررسی علل اختصاص پیدا نکردن یارانه به کتب خارجی



رییس نمایشگاه کتاب تهران گفت: با برگزاری جلسه‌ای و با استناد به گزارش‌های رسیده، دلایل اختصاص پیدا نکردن یارانه دولتی به خریداران و ناشران کتاب‌های خارجی نمایشگاه بررسی خواهد شد.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اسماعیلی عصر روز گذشته - 11 اردیبهشت - در جمع خبرنگاران حاضر شد و در رابطه با شیوه‌ی اختصاص یارانه به خریداران و ناشران و تعریف ساز و کار چگونگی ارائه این یارانه گفت: گزارش‌هایی به ما رسیده است که در حال بررسی آنها هستیم.



او با بیان اینکه ارز این بخش براساس ارز مبادله‌ای اختصاص یافته است،‌ گفت: شکل اختصاصی یارانه‌های بخش کتاب‌های خارجی براساس شیوه‌نامه‌ای است که طراحی شده که در اولین فرصت و در جلسه‌ای آن را بررسی خواهیم کرد.



اسماعیلی همچنین درباره غرفه‌های خالی مانده بخش ناشران عمومی گفت: حدود 97 درصد از ناشران غرفه‌هایشان را تحویل گرفته‌اند و درباره آن تعداد از غرفه‌هایی که خالی مانده است نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.



او در رابطه با حضور ناشرانی که کتاب‌های منتشره‌ شده‌ی آنها به حد نصاب نرسیده، اما در نمایشگاه کتاب عرضه شده‌اند اظهار کرد: ما برای تشویق این دسته از ناشران سالن «یاس» را به آنها اختصاص دادیم تا بتوانند با عناوین کمتر در نمایشگاه شرکت کنند.



رییس بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با مثبت ارزیابی کردن روز اول برپایی این نمایشگاه گفت: شاید در بخش ناشران الکترونیک ایراداتی وجود داشته باشد که آن هم به این جهت است که این ناشران برای سال اول است که در نمایشگاه شرکت می‌کنند و آن هم طبیعی است.



اسماعیلی در ادامه درباره‌ی کتاب‌های ناشران خارجی که هنوز به نمایشگاه نرسیده‌اند گفت: در روزهای آینده کتاب‌های تعدادی از ناشران خارجی که هنوز به نمایشگاه نیامده‌اند خواهند رسید. برخی از این کتاب‌ها مربوط به ناشرانی است که در حال حاضر در نمایشگاه‌هایی که در عراق و ابوظبی برپا است حضور دارند.



او در ادامه درباره احتمال حضور چهره‌های سیاسی در نمایشگاه کتاب نیز اظهار کرد: ما در خدمت همه هستیم، از هیات دولت هم دعوت کرده‌ایم و برای این حضور کمیته تشریفات تشکیل داده‌ایم تا پذیرای همه مسئولان سیاسی و فرهنگی که می‌خواهند در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کنند باشیم.



اسماعیلی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ناشرانی که از گرفتن بن‌کارت‌های کاغذی که تاریخ اعتبارشان تا پایان سال 91 است امتناع می‌کنند گفت: اعتبار این بن کارت‌ها تا سال 93 تمدید شده است و در این باره یک بخش‌نامه به همه تشکل‌های نشر داده‌ایم و ناشران موظف به رعایت این بخش‌نامه هستند.



2- گزارش ایسنا از اولین روز برپایی نمایشگاه کتاب


ارائه نشدن یارانه وزارت ارشاد به ناشران خارجی و قطع شدن متناوب کارت‌خوان‌ها از موضوعات مهم اولین روز برپایی بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران بود.



به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران در حالی روز یازدهم اردیبهشت درهای خود را به روی مردم گشود که هنوز بسیاری از غرفه‌های نمایشگاه حداقل در بخش ناشران عمومی که در شبستان مستقر هستند، آماده نبودند و حتی تعدادی از این غرفه‌ها در مراحل اولیه‌ آماده‌سازی بودند.



همانطور که پیش‌بینی می‌شد روز اول نمایشگاه حداقل در ساعت‌های ابتدایی استقبال کننده چندانی نداشت، اما میزان بازدیدکنندگان در ساعات پایانی افزایش نسبی پیدا کرد. با این حال به طور کلی استقبال مردم در روز اول نمایشگاه چندان چشمگیر نبود.



در میان غرفه‌های شبستان که محل استقرار ناشران عمومی است، تعداد قابل توجهی غرفه خالی به چشم می‌خورد که مسئولان نمایشگاه از جمله رییس نمایشگاه دلیل آن را حضور پیدا نکردن برخی از ناشران شهرستانی عنوان کرد و در این رابطه مسئولان اعلام کردند: پس از اتمام حجت با ناشران،‌ غرفه‌های آنها را به ناشرانی که در سالنی به اسم یاس در فضای محوطه بیرونی شبستان غرفه دارند خواهند داد.



نکته دیگر در این زمینه تعداد دیگری ناشران عمومی در خارج از شبستان بود که به گفته مسئولان این دسته از ناشران تعداد کتاب‌هایشان برای حضور در نمایشگاه به حد نصاب نرسیده است، اما با اغماض مجوز حضور در نمایشگاه را گرفته‌اند و احتمالا غرفه‌های خالی مانده در شبستان به آنها تعلق خواهد گرفت.



از دیگر موضوعات مهم روز اول در نمایشگاه بحث مربوط به ارائه نشدن یارانه‌های اعلام شده از سوی مسئولان به بخش کتاب‌های بین‌الملل بود که محمود آموزگار در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد: هیچ سازوکاری برای ارائه این یارانه‌ها به خریداران کتاب از ناشران بین‌المللی تدارک دیده نشده است و احتمالا منظور مسئولان از اعلام این یارانه‌ها همان بُن‌کارت‌های الکترونیکی بوده است که 250 هزار نفر از دانشجویان و اساتید و طلاب در آن ثبت نام کرده‌اند. ولی آنها می‌توانند از کتاب‌های خارجی هم با این بن‌کارت‌ها خریداری کنند.



از نکات قابل توجه روز اول نمایشگاه کتاب امسال تغییرات مشهود برخی بخش‌های نمایشگاه است که از مهمترین آنها انتقال بخش ناشران بین‌الملل به قسمت جنوبی خیابان بهشتی و استقرار ناشران این بخش در یک پادگان نظامی که به اعتقاد بسیاری از غرفه‌داران بخش ناشران خارجی، باعث شده علاقه‌مندان به خرید کتاب‌های خارجی برای پیدا کردن مکان این بخش دچار سردرگمی شوند. نبود وسایل خنک‌کننده و تهویه و قطع کامل کارت‌خوان‌ها از دیگر مشکلاتی بود که ناشران خارجی با آن مواجه بودند.



امسال ناشران خارجی در چهار سالن استقرار پیدا کردند که در سه سالن آن کتاب‌های لاتین عرضه می‌شود و در یک سالن آن کتاب‌های بخش عربی.



از جمله مشکلات قابل اشاره در روز اول نمایشگاه قطع متناوب سیستم کارت خوان‌های غرفه‌ها حداقل در غرفه‌های مستقر در شبستان بود که باعث اختلال زیادی در خرید و فروش کتاب بین ناشران و مردم شده بود.



همچنین تعداد زیادی از ناشران بخشی از کتاب‌هایشان به غرفه‌ها نرسیده بود و در مواجهه با مخاطبان این کتاب‌ها نوید روزهای آینده را می‌دهد.



از دیگر موضوعات چشم‌گیر روز اول نمایشگاه نشست‌های سرای اهل قلم بود که به گفته مسئولان قرار است در طول برپایی نمایشگاه تهران حدود 150 نشست علمی و فرهنگی در آن برپا شود تا نمایشگاه کتاب از انتقاد فروشگاه صرف بودن خارج شود.



اما نشست‌های روز اول در سرای اهل قلم به خاطر استقبال نکردن مخاطبان بی‌رونق و بی‌رمق بود که احتمالا بخشی از این استقبال کم به خاطر ضعف اطلاع رسانی در این زمینه است و بخشی از آن به خاطر اولین روز برپایی نمایشگاه بود.



از دیگر تغییراتی که در نمایشگاه امسال به وجود آمده است می‌توان به انتقال سالن یاس - که کارنامه نشر جمهوری اسلامی در سال 91 را عرضه می‌کند - به طبقه بالای شبستان اشاره کرد. همچنین برپایی نمایشگاهی به مناسبت پنجاهمین سالگرد قیام 15 خرداد و نمایشگاهی از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد در دولت نهم و دهم از دیگر تغییرات در نمایشگاه امسال است.

کلمات کلیدی: نمایشگاه کتاب سال 92، اخبار جدید نمایشگاه کتاب سال 92، نمایشگاه کتاب، برپایی نمایشگاه کتاب، نمایشگاه تهران، کتب خارجی

آمار بازدید: 627 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image