ارتباط مستقیم با 30703 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار اخبار تحقیق و پژوهش کسب رتبه نهم در جهان و رتبه اول منطقه در حوزه فناوری نانو و شناسایی، هدایت و حمایت بیش از 11 هزار نخبه (28 اسفند 91)

کسب رتبه نهم در جهان و رتبه اول منطقه در حوزه فناوری نانو و شناسایی، هدایت و حمایت بیش از 11 هزار نخبه (28 اسفند 91)

ایران مدرس به نقل از خبرگزاری فارس: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، با انتشار دستاوردهای علم و فناوری دولت نهم و دهم به کسب رتبه نهم در جهان و رتبه اول منطقه در حوزه فناوری نانو و شناسایی، هدایت و حمایت بیش از 11 هزار نخبه اشاره کرد.


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت با انتشار دستاوردهای حوزه علم و فناوری دولت نهم و دهم اعلام کرد: از زمان روی کارآمدن دولت نهم و دهم، می‌توان به موارد متعددی از سیاست‌های موفقیت‌آمیز دولت در حوزه‌های گوناگون اشاره کرد که همراه با تغییراتی مثبت، زمینه‌های مساعد برای برداشتن خیز رو به جلو در آینده را نوید می‌‌دهد.

بر اساس اعلام این پایگاه، شاخصه اصلی دولت نهم و دهم، عدالت‌طلبی یعنی عنصری است که مقام معظم رهبری همواره بر آن تأکید داشته و دارند و این شاخص موتور محرک برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات دولت است.

بنا بر این گزارش، دولت نهم و دهم برای تحقق عدالت از نظریه‌پردازی و شعارها عبور کرد و وارد مرحله اجرایی شد، در اوج این اقدامات اجرای طرح تحول اقتصادی، توزیع سهام عدالت، قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، پیشرفت چشمگیر ایران در انجام فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای و پیوستن ایران به جرگه کشورهای دارای چرخه سوخت هسته‌ای، ورود ایران به فضا و علوم فضایی، اجرای اصل 44 قانون اساسی، طرح مسکن مهر، اجرای طرح پزشک خانواده، ایجاد 5/2 میلیون شغل برای گروه‌های مختلف جامعه، اقدامات مهم فرهنگی، هنری و ورزشی و بسیاری موارد دیگر است.

در این گزارش آمده است، معاونت عملی و فناوری رئیس جمهور یکی از بخش‌هایی است که در این چند سال اخیر وظایفی نظیر سیاستگذاری راهبردی برای انسجام‌بخشی به سازمان‌ها، نهادها، ساختارها و شبکه ارتباطات کلان نظام توسعه علم، فناوری و نوآوری کشور، تهیه و تدوین سیاست‌های اجرایی و برنامه‌های کلان علم، فناوری و نوآوری کشور با همکاری تمام دستگاه‏های ذیربط و نظارت بر تحقق آنها و گسترش مناسبات سیاسی، تجاری و اقتصادی به وسیله ترویج دیپلماسی علمی و فناوری را به عهده داشته است.

* مروری بر دستاوردهای نظام علم و فناوری

تشکیل کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری در دولت، کسب رتبه 13 در جهان و رتبه اول در منطقه در حوزه فناوری زیستی و کسب دانش فنی و تولید بیش از 30 دارو بر پایه فناوری زیستی، کسب رتبه نهم در جهان و رتبه اول در منطقه در حوزه فناوری نانو، کسب رتبه 29 جهان در زمینه ثبت بین‌المللی اختراعات و کسب رتبه دوم ثبت بین‌المللی اختراعات نانو در منطقه و جهان اسلام از دستاوردهای حوزه علم و فناوری دولت‌های نهم و دهم است.

همچنین تشکیل 11 ستاد ملی فناوری‌های راهبردی با عناوین ستادهای توسعه فناوری هوا فضا، زیست فناوری، سلول‌های بنیادی، انرژی‌های نو، فناوری نانو، گیاهان دارویی و طب ایرانی، آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست، فناوری علوم شناختی، میکروالکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، تصویب اسناد توسعه و کابرد فناوری‌های هوا فضا، علوم و فناوری شناختی و فناوری زیستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، راه‌اندازی 60 کانون هماهنگی دانش و صنعت و رونمایی از نقشه راه 10 کانون از اقدامات دیگر در این حوزه به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، تصویب و اجرای 26 طرح کلان ملی و فناوری و نوآوری در زمینه‌هایی مانند تولید دارو، تجهیزات پزشکی، ابر رایانه ملی، ماشین آلات کشاورزی، رادیو داروها، راکتور و نیروگاه آزمایشی گداخت، سامانه پرتودهی صنعتی چند منظوره گاما و غیره نیز جزء دستاوردهای علم و فناوری دولت‌های نهم و دهم است.

همچنین رونمایی و بهره‌برداری از 7 نوع رادیو دارو؛ بزرگ‌ترین تونل باد در کشور؛ تولید و بهره‌برداری از واکسن گامبرو؛ تولید صنعتی تجهیزات پزشکی یکبار مصرف؛ تولید کیت‌های تشخیصی، فناوری فرآوری سلول‌های جنینی با هدف درمان بیماری‌های صعب العلاج، بهره‌برداری از طرح شبکه گرید محاسباتی ملی با اتصال 14 دانشگاه و مرکز علمی کشور در شبکه مذکور و افتتاح و بهره‌برداری از 2 ابر رایانه ملی نیز از اقدامات دولت‌های نهم و دهم است.

در این گزارش، ایجاد و فعالیت حدود 9000 شرکت دانش بنیان در عرصه تولیدات محصولات دانش بنیان، ایجاد بانک جامع سلول‌های بنیادی کشور و اهداکنندگان سلول‌های بنیادی، اجرای طرح ملی اعطای پژوهانه به 13 هزار و 968 نفر از دانشجویان دوره دکتری و صدور 4570 میلیون دلار کالاهای با فناوری بالا در سال‌های 86 تا 91 نیز جزء دستاوردهای حوزه علم و فناوری دولت‌های نهم و دهم ذکر شده است.

* تشریح دستاوردهای مربوط به امور نخبگان

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، تصویب سند راهبردی کشور در امور نخبگان و مصوبه راهکارهای بهبود وضعیت نخبگان و استعدادهای برتر در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب آیین‌نامه جذب و نگهداری نیروی انسانی نخبه و استعداد برتر در دستگاه‌های اجرایی در هیئت دولت و حدود 40 آیین‌نامه مختلف ویژه نخبگان و استعدادهای برتر در هیئت امنا، کمیسیون دائمی هیئت امنا و شورای معاونان بنیاد ملی نخبگان از دستاوردهای دولت‌های نهم و دهم در بخش حمایت از نخبگان بوده است.

شناسایی، هدایت و حمایت از 11 هزار و 226 نفر از نخبگان و استعدادهای برتر کشور، کاهش روند خروج دارندگان مدال المپیادهای معتبر علمی(ملی و بین المللی) از کشور از 36 درصد به 23 درصد و کاهش روند خروج نفرات برتر آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها از 33 درصد به 17 درصد نیز از اقدامات دولت‌های نهم و دهم برشمرده می‌شود.

همچنین اجرای طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش آموزی(شهاب) در 7 استان با همکاری وزارت آموزش و پرورش، برگزاری 39 دوره جشنواره نوآوری و شکوفایی در سطح ملی، منطقه‌ای و استانی با حضور مخترعان و نوآوران (با رویکرد تجاری‌سازی اختراعات) و بررسی علمی 9289 اختراع و حمایت مادی از 1900 اختراع نیز از دیگر اقدامات در حوزه نخبگان است.

در گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، راه‌اندازی و فعالیت بنیادهای نخبگان استانی در 30 استان کشور، برگزاری 6 همایش ملی سالانه با حضور بیش از یک هزار نخبه جوان، اعزام 1643 نفر از نخبگان و استعدادهای برتر به سفر معنوی حج عمره در 8 دوره، 485 نفر به مناطق عملیاتی 8 سال دفاع مقدس در قالب اردوهای راهیان نور، 95 نفر به مناطق محروم در قالب اردوهای جهادی و 1081 نفر به اردوهای علمی، فرهنگی و صنعتی نیز از جمله اقدامات دولت‌های نهم و دهم در حوزه حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر کشور به شمار آمده است.

همچنین معرفی 2408 نفر از نخبگان و استعدادهای برتر به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات ساخت و خرید مسکن، اعطای تسهیلات نظام وظیفه به 4325 نفر، اعطای کمک هزینه تحصیلی به 4620 نفر و پرداخت تسهیلات ویژه محققان جوان دوره‌های پسا دکتری به 54 نفر از نخبگان و استعدادهای برتر نیز جزء اقدامات دولت‌های نهم و دهم در حوزه نحمایت از نخبگان و استعدادهای برتر کشور است.

کلمات کلیدی: فناوری نانو، حوزه فناوری نانو، رتبه ایران در فناوری نانو، جایگاه ایران در فناوری نانو، نانو، نخبه، دستاوردهای نظام علم و فناوری، دستاوردهای مربوط به امور نخبگان

آمار بازدید: 345 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image