ارتباط مستقیم با 30701 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه ایجاد هزار رشته شغل محور در مراکز جامع علمی و کاربردی (11 دی 91)

ایجاد هزار رشته شغل محور در مراکز جامع علمی و کاربردی (11 دی 91)

ایران مدرس به نقل از خبرگزاری مهر: مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی - کاربردی کشور با تاکید براینکه ایجاد رشته های مهارتی براساس نیاز هر منطقه است گفت: این دانشگاه تاکنون هزار رشته شغل محور ایجاد کرده است.


به گزارش خبرنگار مهر،‏ محمد حسین موسی زاده غروب دوشنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و کارآفرینی مراکز علمی - کاربردی استان قم گفت: حمایت ما از پژوهشگران و فناوران دانشگاه علمی کاربردی مانند دانشگاه های معمول نیست.

وی با بیان اینکه ایجاد رشته در مراکز علمی کاربردی براساس نیازهای شغلی هر منطقه است‏، گفت: شناسایی‏، تحلیل و رصد نیازهای شغلی در ایجاد رشته های درسی ما تاثیر مستقیمی دارد.

موسی زاده با تاکید براینکه اگر شغل و رشته ای در شهری اشباع شود دیگر پذیرش دانشجو نخواهیم داشت‏، اظهار داشت: در دانشگاه علمی کاربردی وجود رشته دایمی و ثابت و پذیرش یکنواخت دانشجو معنا ندارد و هروقت احساس شود در منطقه ای دیگر آن رشته اشتغال زا نیست پذیرش دانشجو لغو می شود.

ضرورت همکاری با پارک‌های علم و فناوری استان‌ها

وی با اشاره به اینکه نبود یک رشته دایمی باعث شده که عضو تمام وقت هیئت علمی نداشته باشیم، بیان داشت:رشته های تحصیلی در دانشگاه های ما براساس نیاز و مصرف جامعه شغلی تعریف و ایجاد می شود.

مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی - کاربردی در این دانشگاه مهارت و خبرگی شاخصه برتری استاد و دانشجوست، ادامه داد: ما دانشجو و استاد عالم و باسواد صرف نمی خواهیم ما دنبال مهارت و کارآمدی ها هستیم.

موسی زاده حضور در مراکز علمی کاربردی را نیازمند علاقه به یک مهارت عنوان کرد و گفت: در این مراکز مانند بسیاری از موسسات آموزش سرریز و الباقی محصلان حضور ندارند بلکه کسانی می آیند که حتما به یک رشته شغل محور مهارتی علاقه و تمایل دارند.

مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی - کاربردی با تاکید براینکه از دانشجویان مخترع خود حمایت کافی خواهیم کرد، بیان داشت: تمام دانشجویانی که طرح ها و ایده های فناوری دارای ثبت اختراع دارند تا مرحله تولید و عرضه از حمایت های ما برخوردار خواهند شد.

وی با اعلام این مطلب که دوره های آموزشی مالکیت فکری در استان قم برگزار خواهد شد، گفت: مراکز جامع علمی کاربردی مهد و معدن کاربردی سازی ایده ها و طرح های دانشجویان و استادان هستند.

موسی زاده همکاری و تعامل با مراکز رشد و پارک های علم و فناوری برای تجاری سازی طرح های فناورانه را مطلوب و مهم ارزیابی کرد و گفت: مراکز علمی کاربردی که در محل مراکز صنعتی و تولیدی ایجاد شده اند فرصت بسیار مناسبی برای دانش بنیانی و کارآفرینی طرح های ماست.

مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی - کاربردی از تاسیس شرکت های انشعابی در این دانشگاه خبر داد و گفت: اغلب دانشجویان این مراکز هم صاحب ایده هستند و هم مهارت های لازم را برای کاربردی سازی ایده را دارند لذا باید با استفاده از امکانات دانشگاه شرکت های انشعابی دانش محور و کارآفرین ایجاد کنیم.

تشکیل شرکت های انشعابی در مراکز علمی کاربردی

وی با تاکید براینکه شرکت هایی مانند hp و گوگل از نسل شرکت های انشعابی هستند، اظهار داشت: با تشکیل کرویدورهای علم و فناوری ابزار های تجاری سازی ایده را فراهم می کنیم تا پروژه بزرگ تبدیل ایده به پدیده و پدیده به ثروت جنبه عملیاتی پیدا کند.

موسی زاده در ادامه به تفاوت بین دانشگاه و مراکز جامع علمی کاربردی پرداخت و گفت: دانشگاه های علمی کاربردی مجموعه هایی ستادی هستند کار صدور مجوز و مدیریت مراکز و ارایه و تایید مدارک دانشجویی را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه های علمی کاربردی برخی از مشکلات سازمان های اداری را دارند، افزود: مراکز جامع علمی کاربردی که مجوز خود را از دانشگاه بالاسری خود می گیرد به دلیل خصوصی بودن و برخورداری از اعتبار مستقل می توانند شرکت های انشعابی را جذب و حمایت کنند.

مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی - کاربردی بر ضرورت ایجاد خوشه های فناوری در استان قم تاکید کرد و گفت: با توجه به پتانسیل و ظرفیت های اقتصادی و صنعتی قم باید با تشکیل خوشه های فناوری مراکز جامع علمی کاربردی را در کنار صنایع مطرحی مانند چاپ، کفش و حتی تولید لباس در قم ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید دوره های آموزشی جامع در کنار خوشه های صنعتی استان ایجاد کرد، افزود: ایجاد نمایشگاه های دستاوردهای مراکز علمی کاربردی دراستعداد یابی و توانمند سازی پتانسیل های شغلی و صنعتی استان بسیار موثر است.

ایجاد مواد درسی به نام کاربینی

موسی زاده با تاکید براینکه دانشگاه علمی کاربردی تنها به تدوین و تعریف رشته هایی می پردازد که شغل محور است، گفت: خوشبختانه براساس همین دیدگاه تاکنون بیش از هزار رشته شغل محور ایجاد شده است.

وی از تدوین مواد درسی با عنوان کاربینی در مراکز علمی کاربردی کشور خبر داد و گفت: یکی از آسیب های تحصیلی در کشور ما نداشتن افق دید درست در قبال رشته هایی است که انتخاب کرده و تحصیل می کنیم.

موسی زاده با بیان اینکه تغییر رشته یکی از مشکلات تحصیلی کشور است و سرمایه های ملی را از بین می برد، ادامه داد: در مواد درسی کار بینی یک محصل از تمام زوایا و کارکردها و آینده رشته های تحصیلی موجود در مراکز اطلاع یافته می تواند آینده خود را در رشته مورد نظر خود به دست آورده و از آزمون و خطا در بهترین دوره زندگی خود نجات پیدا کند.

مدرک در مراکز علمی کاربردی ارزشی ندارد

مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی - کاربردی با تاکید براینکه دنبال مدرک گرایی نیستیم، افزود: سیستم آموزشی این دانشگاه 2+2+2 است .

وی در این باره توضیح داد: در این سیستم بعد دریافت مدرک کاردانی باید دانشجو مطابق مدرکی که گرفته آموزش کاربردی در مراکز معتبر صنعتی یاد بگیرد و سپس وارد مقاطع لیسانس شده و بعد آموزش کاربردی در حد لیسانس وارد فوق لیسانس شود.

موسی زاده با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه ها باید منجر به عقد قرارداد با کارفرمایان و صنعتگران شود، گفت: در دانشگاه علمی کاربردی زمانی علم اهمیت می یابد که منجر به شغل مهارتی شود.

کلمات کلیدی: رشته شغل محور، اشتغال دانشجویان، علمی کاربردی، دانشگاه علمی کاربردی

آمار بازدید: 456 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image