ارتباط مستقیم با 30648 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه راه اندازی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در مکان جدید (13 آذر 91)

راه اندازی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در مکان جدید (13 آذر 91)

ایران مدرس به نقل از خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به حمایت این دانشگاه از شرکت‌های دانش بنیان، گفت: به دنبال در اختیار گرفتن زمین برای راه اندازی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس هستیم.


به گزارش خبرگزاری فارس، دانشگاه تربیت مدرس که در حوزه تحصیلات تکمیلی فعال است از جمله دانشگاه‌هایی است که تاثیر بسیاری در حوزه پژوهش کشور دارد و حتی 4 طرح کلان ملی کشور نیز از سوی شورای عتف به این دانشگاه سپرده شده است.

یعقوب فتح اللهی معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس درباره طرح‌های پژوهشی این دانشگاه، حمایت دانشگاه از شرکت‌های دانش بنیان و همچنین وضعیت پژوهش در کشور با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت‌وگویی داشته که در زیر می‌خوانیم:

فارس: تأثیر کمبود اعتبارات بر وضعیت پژوهشی دانشگاه‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فتح اللهی: در وضعیت فعلی اقتصاد کشور، کمبود اعتبارات بر بخش پژوهشی دانشگاه‌ها نیز تاثیراتی داشته ولی با برنامه‌ریزی‌های وزارت علوم، کمبود اعتبارات تاثیرات حادی بر شرایط پژوهش در کشور نخواهد داشت.

در دانشگاه تربیت مدرس نیز به علت تغییر قیمت‌ها مقداری کمبود اعتبار داریم ولی دانشگاه‌ها در صدد هستند تا با برنامه‌ریزی مدون و تحت حمایت دولت کمبود اعتبار را جبران کند.

فارس: بخش پژوهش در دانشگاه تربیت مدرس به چه صورت تعریف شده است؟

فتح اللهی: پژوهش در این دانشگاه در قالب پایا‌ن‌نامه‌ دانشجویان و رساله دکترا تعریف می‌شود و بخش اجرای طرح‌ها نیز در چهار گروه است، به طوری که برخی طرح‌ها مربوط به اعضای هیئت علمی جدیدالاستخدام است که معمولا به صورت پروژه‌های میان‌مدت پنج ساله ارائه می‌شود.

* ارایه برنامه پژوهشی از سوی اعضای جدیدالاستخدام

برخی اعضای جدیدالاستخدام در دانشگاه تربیت مدرس برای اینکه وادار به حضور در چرخه پژوهش شوند باید برنامه پژوهشی ارائه کنند و این برنامه باید در قالب یکی از طرح‌های مورد نیاز کشور باشد.

در برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها نیز نیازها روشن است و بر اساس آن طرح‌های دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.

برخی طرح‌ها نیز طرح‌های مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان است که فضا و تسهیلات از سوی دانشگاه تربیت مدرس ارائه می‌شود ولی هزینه انجام طرح بر عهده بنیاد ملی نخبگان است.

بخشی از پژوهش‌های دانشگاه تربیت مدرس نیز برای حل مسائل سازمان‌ها و نهادها انجام می‌شود و بخش دیگر به طرح‌های کلان ملی که در شورای عتف تدوین شده اختصاص دارد.

فارس: نقش دانشگاه تربیت مدرس در طرح‌های کلان ملی چه اندازه است؟

فتح اللهی: طرح‌های کلان ملی در شورای عتف تدوین می‌شود که 4 نمونه از این طرح‌ها به دانشگاه تربیت مدرس واگذار شده است.

طرح‌های بررسی ذخایر ژنتیکی، سیلیکون، تهیه طرح کلان شهرهای اسلامی و طرح بررسی وضعیت بیوتکنولوژی در کشور چهار طرحی است که از سوی شورای عتف به دانشگاه تربیت مدرس واگذار شده است.

* آغاز به کار طرح‌های کلان ملی در دانشگاه تربیت مدرس

فارس: طرح‌های کلان ملی دانشگاه تربیت مدرس در چه وضعیتی هستند؟

فتح اللهی: 4 طرح کلان ملی که در دانشگاه تربیت مدرس در حال کار است در فاز صفر هستند به طوری که طبق آیین‌نامه شورای عتف کمیته‌ها برای اجرای این طرح‌ها تشکیل و مدیران کمیته‌ها نیز انتخاب شدند، ولی هنوز فعالیت‌های اجرایی آغاز نشده است.

* سازمان‌های صنعتی نیازهای پژوهشی خود را مشخص کنند

فارس: چه مسائل مهمی در حال حاضر پیش روی پژوهش کشور است که باید در دانشگاه‌ها بر روی آن‌ها کار شود.

فتح اللهی: یکی از مسائل مهم پیش روی کشور در بخش پژوهش این است که سازمان‌ها نیازهای خود را به صورت مشخص تدوین نکرده‌اند، اگر سازمان‌ها نیازهای خود را مشخص کنند دانشگاه‌ها می‌توانند بر اساس آن نیازها، طرح‌هایی را ارائه دهند و این شرایط کمک می‌کند تا ارتباط بین صنعت و دانشگاه بیشتر شود.

فارس: دانشگاه تربیت مدرس برای کمک به افزایش ارتباط با صنعت و کمک به شرکت‌های دانش بنیان چه اقداماتی انجام داده است.

فتح اللهی: در حال حاضر 17 واحد فناور و 60 محقق در مراکز رشد دانشگاه تربیت مدرس در حوزه‌های مختلف به خصوص حوزه‌های بیوتکنولوژی و پزشکی فعالیت می‌کنند و مجوز پارک علم و فناوری نیز برای این دانشگاه صادر شده تا شرکت‌های دانش بنیان در این پارک مستقر شوند.

در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه تربیت مدرس در زمینی در اتوبان امام علی(ع) مستقر هستند ولی به دنبال محل جدیدی برای احداث پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس هستیم.

زمینی را برای احداث پارک علم و فناوری در نظر گرفتیم که امکان بهره برداری آن نیست و باید زمین دیگری را جایگزین کنیم ولی نبودن زمین سبب نمی‌شود که فعالیت‌های تحقیقاتی شرکت‌های دانش بنیان مسکوت بماند.

* ورود دانشگاه تربیت مدرس به پژوهش در حوزه فناوری‌های نوین

فارس: دانشگاه تربیت مدرس تا چه اندازه به فعالیت در حوزه فناوری‌های نوین پرداخته است؟

فتح اللهی: علاوه بر دانشجویان اعضای هیئت علمی نیز در بخش فناوری‌های نوین فعالیت می‌کنند به طوری که دانشگاه تربیت مدرس رتبه دوم حوزه فناوری نانو در میان دانشگاه‌های کشور را دارد. همچنین برخی از طرح‌های این دانشگاه مربوط به فناوری‌های نوین در قالب نانوموادو نانوبیوتکنولوژی است و در حوزه آی تی و آی‌سی‌تی نیز فعال هستیم.

همچنین این دانشگاه در حوزه هوافضا و علوم و فناوری شناختی نیز فعال است. حوزه علوم و فناوری شناختی یک فناوری جدید محسوب می‌شود که می‌تواند چهره صنعت را تغییر دهد و ما در این حوزه وارد زیرمجموعه علوم اصحاب شناختی شدیم و در حوزه زبان شناختی نیز فعالیت داریم.

همچنین برای ارتقای پژوهش در دانشگاه، دفتر پژوهش‌های کاربردی و فناوری راه‌اندازی شده که وظیفه ساماندهی نیازهای پژوهشی سازمان‌ها در قالب پروژه‌ها را دارد. در این بخش افزایش ظرفیت بازار و توانمندی محققان برای تجاری سازی طرح‌ها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در حال حاضر وضعیت پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس نیز مانند وضعیت پژوهشی کشور در شرایط مناسبی است و بر اساس اهداف مقدس انقلاب اسلامی و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری برنامه‌هایی را بر پایه ارتقاء علم، پژوهش و فناوری در نظر داریم.

کلمات کلیدی: پارک علم و فناوری، دانشگاه تربیت مدرس، فناوری‌های نوین، طرح‌های کلان ملی دانشگاه تربیت مدرس

آمار بازدید: 495 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image