ارتباط مستقیم با 30683 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه بررسي مشكل دانشكده مهندسي دانشگاه شهيد چمران (12 مهر 91)

بررسي مشكل دانشكده مهندسي دانشگاه شهيد چمران (12 مهر 91)

مشكلات دانشگاه شهيد چمران اهواز با محوريت دانشكده مهندسي، در نشستي با حضور استاندار خوزستان، هيئت رئيسه، رئيس دانشكده مهندسي و جمعي از اعضاي هيئت‌علمي اين دانشگاه، بررسي شد.



به گزارش خبرنگار دانشگاهي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خوزستان، دكتر سيد جعفر حجازي استاندار خوزستان در اين نشست كه در سالن كنفرانس دانشكده مهندسي اين دانشگاه برگزار شد، ضمن اشاره به فرسودگي و قديمي‌ بودن تجهيزات آزمايشگاهي اين دانشكده در بازديد اخير خود از آزمايشگاه‌ها، عنوان كرد: تجهيزات آزمايشگاهي دانشكده مهندسي به هيچ وجه با توسعه تحصيلات تكميلي همخواني ندارد و وضعيت نشان مي‌دهد كه در سال‌هاي قبل نگهداري تجهيزات به‌ خوبي انجام نشده و تزريق اعتبار هم صورت نگرفته است.



بهترين راهكار براي رفع مشكل دانشكده مهندسي


همچنين دكتر حسن مروتي رئيس دانشگاه شهيد چمران نيز در ادامه اين نشست بهترين راهكار براي رفع مشكل دانشكده مهندسي را تبديل آن به سه دانشكده عمران و معماري، برق و كامپيوتر و مكانيك و مواد دانست و تصريح كرد: تقسيم دانشكده مهندسي به سه دانشكده، مديريت و سازماندهي تشكيلات مختلف را تسهيل مي‌كند. در حال حاضر هم آمادگي لازم براي انجام اين كار وجود دارد. زيرا مشكلات خاص اين دانشكده با بزرگ شدن آن و حجم بالاي دانشجويانش كه تعداد آن‌ها به چهار هزار و 500 دانشجو رسيده، مشهود است و در صورت اتكا به همين بودجه‌هاي سالانه وزارت‌خانه، نه امسال بلكه سال‌هاي آينده هم اين مشكلات رفع نمي‌شود.



اعتبار سالانه وزارت‌خانه كفاف مخارج اين دانشگاه را نمي‌دهد


وي خاطرنشان كرد: متوسط اعتبار هزينه‌ شده براي تعمير و تجهيز در دانشكده مهندسي، بالاتر از تمام دانشكده‌ها است، اما حجم بالاي نيازهاي تجهيزاتي، استهلاك بسيار بالاي ساختمان دانشكده و بالا بودن تعداد دانشجويان دانشگاه مشكلاتي است كه باعث مي‌شود اين تزريق اعتبارها، كم به نظر برسد. تابستان امسال به بعضي دانشكده‌ها اعتبار 10 ميليون تومان براي تعمير و تجهيز تزريق شد در حالي كه در دانشكده‌ مهندسي در همين زمان 700 ميليون تومان هزينه شده‌است.


وي با تأكيد بر اين‌كه در صورت عدم تامين اعتبار از منابع خارج از دانشگاه، اعتبار سالانه از سوي وزارت‌خانه كفاف مخارج اين دانشگاه بزرگ را نمي‌دهد، افزود: همه دانشكده‌ها مشكلات خاص خود را دارند. سال گذشته تنها 900 ميليون تومان براي تجهيز و تعمير كل دانشگاه هزينه شد يا 900 ميليون تومان تجهيزات از سوي شركت گاز و شركت برق منطقه‌اي به دانشگاه تزريق شد اما وسعت كار زياد است. دانشكده مهندسي يكي از نقاط قوت دانشگاه است كه مي‌تواند با صنايع مختلف ارتباط برقرار كند تا مشكلات تجهيزاتي و آزمايشگاهي آن از منابع خارج از دانشگاه رفع شود.


رئيس دانشگاه شهيد چمران اهواز با تاكيد بر اين‌كه با بودجه‌هاي وزارت‌خانه، امكان تأمين تمام تجهيزات موردنياز يك دانشكده مانند مهندسي نه در امسال كه در سال‌هاي آينده هم وجود نخواهد داشت، ادامه‌ داد: امسال با تمام تلاش‌هاي انجام شده بودجه عمراني دانشگاه با 101 درصد افزايش نسبت به سال گذشته به 15 ميليارد تومان رسيد و در حال حاضر 9 پروژه عمراني از جمله ساخت دانشكده مهندسي علوم آب، تربيت بدني، هنر شوشتر و چند خوابگاه در دست اجرا است اما وزارت‌خانه اعلام كرده تا پايان امسال تنها 32 درصد اين بودجه را مي‌تواند پرداخت كند و چالش اصلي دانشگاه همين است.


مروتي افزود: امسال بودجه تعمير و تجهيز به سه ميليارد تومان رسانده شد اما با وضعيت پيش آمده و تخصيص 32 درصد اين بودجه تا پايان سال تنها مي‌توان 900 ميليون تومان در اين بخش هزينه كرد.


همچنين دكتر عليرضا زراسوندي معاون پژوهشي دانشگاه شهيد چمران اهواز، به توضيح درباره اقدامات انجام شده براي خريد و بهسازي تجهيزات آزمايشگاهي در اين دانشكده پرداخت و خاطرنشان كرد: سال گذشته طي 2 مرحله 110 ميليون تومان اعتبار براي خريد تجهيزات به دانشكده مهندسي از محل 25 درصد بالاسري مبلغ قراردادها تزريق شد.



دليل كمبود تجهيزات آزمايشگاهي گروه‌هاي عمران و مكانيك


وي درباره دليل كمبود تجهيزات آزمايشگاهي گروه‌هاي عمران و مكانيك تصريح كرد: از محل بالا سري طرح‌هاي تحقيقاتي دانشگاه با صنايع، در نهايت 15 درصد برداشت شد كه اين اعتبار هم به‌صورت اقساط به دانشگاه پرداخت مي‌شود؛ به همين دليل امكان اينكه مبالغ بالايي به‌صورت يك جا براي خريد تجهيزات موردنياز به گروه‌ها تخصيص داده‌ شود، ‌وجود ندارد. از سوي ديگر گروه عمران تنها براي تجهيزات مورد نياز يك آزمايشگاه اعتباري در حدود يك ميليارد و 800 ميليون تومان را درخواست كرده كه قطعا با بودجه فعلي امكان تخصيص چنين اعتباري وجود ندارد. در همين راستا حجم كل اعتباري كه سال گذشته براي خريد تجهيزات در دانشگاه هزينه شد، 400 ميليون تومان بود كه بين تمام دانشكده‌ها تقسيم شد.


زراسوندي با بيان اين‌كه در يك سال گذشته تجهيزات خوبي براي دانشگاه خريداري شد، به تغيير سياست دانشگاه در اين زمينه اشاره و خاطرنشان كرد: در سال‌هاي گذشته اعتبار اين بخش بين دانشكده‌هاي مختلف تقسيم مي‌شد و هر دانشكده هم اعتبار خود را بين گروه‌هاي آموزشي، تقسيم مي‌كرد اما امسال با انجام اولويت‌بندي، تامين تجهيزات مورد نياز هر گروه با انتخاب حوزه پژوهشي و به ترتيب انجام مي‌شود كه رويكرد مناسب‌تري است.


وي ادامه داد: علاوه به اين سال گذشته طي تفاهم‌نامه‌اي با شركت گاز استان،‌ تجهيزاتي به ارزش بيش از 200 ميليون تومان به دانشگاه تزريق شد. همچنين شركت برق منطقه‌اي استان يك ميليارد و 200 ميليون تومان اعتبار براي خريد تجهيزات به دانشگاه شهيد چمران، صنعتي دزفول و خاتم الانبياء بهبهان پرداخت كرد كه 700 ميليون تومان به دانشگاه شهيد چمران اختصاص يافت و در حال حاضر هم گروه ملي فولاد آماده پرداخت اعتباري براي تجهيز آزمايشگاه‌ها است.



به گزارش ايسنا، خسرو نادران طحان عضو هيات علمي دانشكده مهندسي دانشگاه شهيد چمران، هم در بخشي از اين نشست به مشكلات آزمايشگاه‌هاي اين دانشكده اشاره و عنوان كرد: سي سال است كه مشكل اساسي آزمايشگاه‌ها و كارگاه‌هاي دانشكده مهندسي را مطرح مي‌كنيم اما هنوز رفع نشده‌است.



مشكل سازماندهي نشدن متصديان آزمايشگاه‌ها و كارگاه‌ها


وي به مشكل سازماندهي نشدن متصديان آزمايشگاه‌ها و كارگاه‌ها كه برخي بدون داشتن مدرك تحصيلي مرتبط دانشجويان كارشناسي را تدريس مي‌كنند، اشاره كرد و افزود: در حال حاضر 18 تا 20 آزمايشگاه و كارگاه در دانشكده وجود دارد كه بسياري از آن‌ها هيچ‌گونه سازماندهي ندارند و به تبع آن هيچ‌گونه كارآيي هم نخواهند داشت. بايد آزمايشگاه‌ها و كارگاه‌ها استاندارسازي شوند و افراد واجد شرايط به عنوان متصدي در آن‌ها به‌كار گرفته شود.


وي اظهارداشت: در حال حاضر بعضي از دستگاه‌‌هاي آزمايشگاهي كه سي سال پيش خريداري شده،‌ هم‌چنان مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بدون آن كه سرويس و نگهداري شود. آزمايشگاه‌ها از نظر نيروي انساني در سطح استانداري نيستد و هيچ بودجه‌اي براي تعمير و نگهداري آن‌ها هزينه نمي‌شود؛ اين در صورتي است ‌كه گروه‌هاي آموزشي به سطح استانداردي از نظر نيروي انساني رسيده‌اند و داراي اعضاي هيئت‌علمي در رده‌هاي استاد تمام، ‌دانشيار و استاديار هستند.


نادران با تصريح بر اين‌كه سازماندهي نيروي انساني در اين بخش نيازمند پشتيباني و حمايت از سوي استانداري است، افزود: سازمان دادن افراد مشغول به كار در اين آزمايشگاه‌ها خارج از اختيار و توان دانشگاه است و از استانداري درخواست حمايت براي اصلاح روند در اين زمينه را داريم.



نيازهاي تجهيزاتي دانشكده طي 15 روز آينده به استانداري اعلام شود


در ادامه حجازي استاندار خوزستان به ارايه راهكار براي رفع مشكلات آزمايشگاه‌هاي اين دانشكده پرداخت و اظهار داشت:‌ وضعيت فعلي آزمايشگاه‌ها به هيچ‌وجه پشتوانه خوبي براي دانشكده مهندسي با توجه به رشد بالاي تحصيلات تكميلي در اين دانشكده نيست. مشكلات اين آزمايشگاه‌ها در سه بخش فرسوده بودن ساختمان، قديمي بودن تجهيزات و نيروي انساني خلاصه مي‌شود.


حجازي افزود: در صورتي كه نيازهاي تجهيزاتي گروه‌هاي مختلف اين دانشكده طي 15 روز آينده به استانداري اعلام شود، استانداري فهرست تجهيزات مورد نياز را به تناسب دستگاه‌ها، جهت تهيه بين صنايع مرتبط تقسيم مي‌كند. مشكل تعمير ساختمان‌ها هم از سوي استانداري رفع مي‌شود. اما بخش نيروي انساني، متصدي و كارشناس آزمايشگاه را دانشگاه بايد حل كند تا در صورت سرمايه‌گذاري در اين بخش، نگهداري خوب مانع از هدر رفت اين سرمايه‌ها شود.



جايگزيني براي اساتيد بازنشسته نداريم


دكتر محمود جورابيان رئيس دانشكده مهندسي دانشگاه شهيد چمران اهواز، هم در پاسخ به اين موضوع، خاطرنشان كرد: در طول چهار پنج سال گذشته بيشتر كارشناسان با تجربه آزمايشگاه‌ها، بازنشسته شدند و هيچ راه جايگزيني براي آن‌ها وجود ندارد.



قادر به حذف نيروهاي اضافي دانشگاه نيستيم


در پاسخ دكتر مروتي رئيس دانشگاه، با بيان اين‌كه با اخذ مجوز استخدام در برنامه پنجم، امكان تامين نيروي انساني مورد نياز در اين بخش‌ها فراهم مي‌شود، افزود: منتظر اين مجوز هستيم و در صورت تقسيم دانشكده مهندسي به سه دانشكده و مشخص شدن چارت‌هاي تشكيلاتي هر بخش، مشكلي براي اين تأمين نيرو نداريم. در مجموعه دانشگاه حدود 150 نفر نيروي اضافي بدون هيچ كارآيي وجود دارد كه قادر به حذف آن‌ها نيستيم و از سوي ديگر هم با نياز شديد به 50 نفر نيروي انساني در بخش‌هاي ديگر مواجه هستيم. همچنين حدود 60 تا 70 درصد بودجه دانشگاه تنها براي حقوق كاركنان هزينه مي‌شود.



پيشنهاد ارتباط مؤثرتر دانشگاه با جامعه


به گزارش ايسنا، دكتر خسرو ‌نادران طحان، مدرس دانشكده مهندسي هم در ادامه، در بخشي ديگر از سخنان خود، پيشنهاد ارتباط مؤثرتر دانشگاه با جامعه را مطرح كرد و توضيح داد: دانشگاه بايد حضور فعال‌تري در استان داشته باشد. با وجود گذشت سال‌ها از فعاليت دانشگاه تبادل فرهنگ با جامعه بسيار غير محسوس است؛ در حالي كه افراد متخصص و متبحري در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي و سياسي و فرهنگي در استان وجود دارند، حضور اين افراد در دانشگاه سخنراني و تبادل نظر اتفاق نمي‌افتد. بنابراين انتظار داريم اين فضا فراهم شود تا دانشگاه از حالت انفعال خارج شود.



در خاتمه حجازي، استاندار خوزستان، ضمن استقبال از اين پيشنهاد، اظهارداشت: كارآفرينان بسيار خوبي در استان وجود دارند كه دانشگاه هيچ ارتباطي با آن‌ها ندارند. اين بخش‌هاي صنعتي توليدكننده مي‌توانند نشست‌هاي مشترك با دانشگاهيان داشته باشد تا ضمن ارتباط موثرتر دانشگاه با صنعت با فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي مختلف آشنا شده و زمينه جذب فارغ‌التحصيلان دانشگاه فراهم شود. در حال حاضر باوجود اجراي اصل 44 واگذاري شركت‌هاي دولتي، بايد به فكر ارتباط مؤثرتر با صنايع بخش خصوصي بود. به عنوان مثال شركت‌هاي بزرگ توليدكننده تجهيزات صنعت نفت و گاز در بخش خصوصي در استان فعاليت دارند كه توليدات خود را به كشورهاي اروپايي صادر مي‌كنند و مي‌توان ارتباط با اين شركت‌ها را فعال كرد.

کلمات کلیدی: دانشگاه شهيد چمران، كمبود تجهيزات آزمايشگاهي دانشگاه شهيد چمران، مشکلات دانشگاه شهيد چمران

آمار بازدید: 332 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image