ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه جدیدترین اخبار دانشگاهی - سری دوم

جدیدترین اخبار دانشگاهی - سری دوم

اعتراض دانشجویان غیراروپایی در نروژ به پرداخت شهریه


تصمیم دولت نروژ مبنی بر اخذ شهریه از دانشجویانِ کشورهای خارج از منطقه اقتصادی اروپا، اعتراض این دانشجویان را برانگیخت.

به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ دولت نروژ بودجه دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور را حدود 12 میلیون و 380 هزار دلار کاهش داده و از موسسات آموزش عالی خواسته این مبلغ را از طریق دریافت شهریه جبران کنند.

این اقدام سبب شده تا دانشجویان از اثر تورمی این مسئله واهمه پیدا کنند چرا که دولت قصد دارد از دانشجویان کشورهای خارج از منطقه اقتصادی اروپا که در نروژ تحصیل می‌کنند شهریه اخذ کند.

«آندرس کوِرنمو لنگست»، رئیس سازمان دانشجویی نروژ می‌گوید: این یک تصمیم اشتباه است و ما با رویگردانی دولت از اصول اخلاقی موافقت نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: آموزش عالی رایگان یکی از مهمترین نقاط قوت و رقابتی نروژ برای جلب دانشجویان درخشان به سوی نظام آموزش عالی این کشور است و این طرح به منزله شکست برای نروژ خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی ورلد نیوز، در پاسخ به این طرح سازمان دانشجویی نروژ،‌ اتحادیه دانشجویان بین‌المللی نروژ (ISU)، دانشجویان، استادان و سایرین هفته گذشته در خارج از دانشگاه «اسلو» دست به تظاهرات زدند.

«عباس شریف»، رئیس اتحادیه دانشجویان بین‌المللی نروژ (ISU) گفت: چرا دانشجویان خارجی باید تاوان قطع بودجه دولت را بدهند؟ ما از این بیم داریم که مبادا اخذ شهریه از دانشجویان بین‌المللی در نروژ مقدمه‌ای برای دریافت شهریه از تمام دانشجویان خارجی در تمام کشورهای اروپایی باشد.

عباس شریف تاکید کرد: ما باور داریم که این طرح تمام دانشجویان را تهدید می‌کند و خلاف اصول اخلاقی است که بنیان آموزش عالی نروژ بر پایه آنها بنا نهاده‌ شده است.







دستگاه‌های مرتبط برای مقابله با «فروش پایان‌نامه» فعال شوند

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از آنچه که تحت عنوان «پایان‌نامه فروشی» و یا «کپی‌برداری متون علمی» از آن یاد می‌شود، گفت: شان علمی کشور به هیچ وجه نباید زیر علامت سوال قرار گیرد و لذا دستگاه‌های مرتبط باید برای مقابله با این گونه اقدامات فعال شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، عصر سه‌شنبه در هفتصد و پنجاه و سومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از استماع دیدگاه‌های اعضای این شورا درباره موضوعات مختلف فرهنگی، علمی و آموزشی، همچنین با اشاره به ضرورت پذیرش دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه‌ها، گفت: با توجه به اینکه فضای فیزیکی و استاد در دانشگاه‌ها مهیا است، پذیرش دانشجوی غیر ایرانی یک راه برای تکمیل ظرفیت‌های آموزش عالی است؛ کما اینکه جوانان بسیاری از کشورهای همسایه، علاقمند به تحصیل در دانشگاه‌های ایران هستند. خوب است دانشگاهی داشته باشیم که زبان تدریس در آن انگلیسی باشد تا علاوه بر ارتقای کیفیت آموزشی، پذیرش دانشجوی غیر ایرانی در کشور نیز گسترش پیدا کند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از دیدگاهی که هر گونه ارتباط علمی اساتید با مراجع دانشگاهی خارج را زمینه‌ساز جاسوسی می‌داند، بر توسعه همکاری‌های علمی و بین‌المللی بین دانشگاه‌های کشور و دانشگاه‌های مطرح دنیا تاکید کرد و افزود: اعتقاد داریم باید ضمن رعایت دقیق ملاحظات امنیت ملی، رفت‌وآمد علمی بین اساتید و دانشجویان کشورمان با خارج و بالعکس وجود داشته باشد و توجه کنیم که یکی از زمینه‌های توسعه منافع ملی، نفوذ علمی است.

در ادامه این جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، «سیاست‌ها و ضوابط نام و نشان‌های ایرانی اسلامی» مورد بحث و تبادل‌نظر اعضای شورا قرار گرفت که بخش اهداف، سیاست‌ها و همچنین بخشی از اقدامات در این زمینه پس از اصلاحاتی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و ادامه بررسی و تصویب آن به جلسه آتی شورای عالی انقلاب فرهنگی موکول شد.

رای اعتماد شورا به تعدادی از روسای دانشگاه‌ها

همچنین سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آقایان حمید درفشی، جواد آقازاده، حسین کریم و کاظم قائمی را به ترتیب برای تصدی ریاست دانشگاه‌های علوم پزشکی البرز، ارومیه، کرمانشاه و بیرجند به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد که هر چهار گزینه پیشنهادی موفق به کسب رأی اعتماد از اعضای شورا شدند.

محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز آقایان احمد معتمدی، محمود فتوحی، علیرضا کرباسی، مجتبی عباسیان، عبدالعلی بصیری، منصور غلامی، عباس هنربخش رئوف، خسرو عزیزی و علی‌اکبر شیخی را به ترتیب برای تصدی ریاست دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تربیت حیدریه، بناب، دامغان، بوعلی سینا همدان، سمنان، لرستان و هرمزگان به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد که همه این اساتید موفق به کسب رأی اعتماد از اعضای شورا شدند.







تکمیل ظرفیت کارشناسی پیام نور در نیمه دوم دی‌ماه

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه تکمیل ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه پیام نور آغاز شده است، در مورد تکمیل ظرفیت مقطع کارشناسی گفت: با توجه به توافقاتی که دانشگاه پیام نور با سازمان سنجش داشته، تکمیل ظرفیت مقطع کارشناسی در نیمه دوم دی‌ماه انجام خواهد شد.

محمدعلی کریمی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد وجود سوالات اشتباه در آزمون‌های پایان ترم این دانشگاه توضیح داد: ممکن است بین هزاران آزمونی که در دانشگاه برگزار می‌شود، اشکالاتی هم پیش بیاید. چنانچه این مشکل در آزمون نیز وجود داشته باشد یا نمره سوال اشتباه بین سوالات دیگر توزیع می‌شود و یا آزمون مجددا برگزار می‌شود.

وی در مورد راه‌حل در نظر گرفته شده برای رفع این مشکل اظهار کرد: تمهیداتی برای رفع این مشکل در نظر گرفته شده است. برای مثال تیم ویرایش امسال کار خود را نسبت به سال‌های گذشته و بهتر آغاز کرده و امیدواریم تعداد سوالات اشتباه نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در مورد آمار قبولی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور در آزمون سراسری کارشناسی ارشد اظهار کرد: 19 هزار و 469 نفر از فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی پیام نور از طریق آزمون سراسری کارشناسی ارشد که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود، در دانشگاه‌های شناخته شده کشور قبول شده‌اند.

کریمی با اشاره به شیوه آموزشی دانشگاه پیام نور گفت: شیوه آموزشی در دانشگاه پیام نور فرصتی را فراهم کرده که دانشجویان می‌توانند همزمان با تحصیل در بازار کار هم مشغول به فعالیت شده و حتی کارآفرینی هم کنند.

وی در پایان تاکید کرد: بیش از 95 درصد فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مشغول به کار شدند.






روسای 14 دانشگاه انتخاب شدند

جلسه 753 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی برگزار شد و طی آن روسای 14 دانشگاه کشور انتخاب شدند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، طبق خبری که در پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داده شده است، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی درخصوص مصوبات این جلسه اظهار داشت: سیاست ها و ضوابط نام ها و نشان های ایرانی اسلامی مهمترین دستور این جلسه بود که در محصولات فرهنگی و دیگر حوزه ها مورد استفاده قرار می گیرد که سیاست های مرتبط با آن به همراه برخی از اقدامات اساسی در این زمینه به تصویب رسید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مقرر شد رصد و پایش این سیاست ها توسط ستاد مهندسی فرهنگی که جلسات آن به زودی تشکیل خواهد شد انجام شود که امیدواریم با تصویب نهایی و اجرای آن هماهنگی در ارتباط با تولید محصولات فرهنگی و ورود کالاها و محصولات فرهنگی اتفاق بیافتد.

وی تصریح کزد: توضیحات بیشتر در خصوص این سیاست ها و ضوابط را در جلسه آینده و پس از تصویب نهایی اعلام خواهد شد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در ادامه از انتخاب چند تن از روسای دانشگاه های وزارت علوم و وزارت بهداشت در این جلسه خبر داد.

دکتر مخبر دزفولی گفت: با پیشنهاد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ دکتر درویشی به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز، دکتر میرزاجواد آقازاده به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دکتر حسین کریم به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و دکتر کاظم قائمی به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند موفق به کسب رای اعتماد از شورای عالی انقلاب فرهنگی شدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همچنین به پیشنهاد سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر علیرضا کرباسی به عنوان رئیس دانشگاه تربت حیدریه، دکتر مجتبی عباسیان به عنوان رئیس دانشگاه بناب، دکتر عبدالعلی بصیری به عنوان رئیس دانشگاه دامغان، دکتر منصور غلامی به عنوان رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان، دکتر هنربخش رئوف به عنوان رئیس دانشگاه سمنان، دکتر خسرو عزیزی به عنوان رئیس دانشگاه لرستان، دکتر علی اکبر شیخی به عنوان رئیس دانشگاه هرمزگان، دکتر محمود فتوحی به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی شریف، دکتر اکرمی به عنوان رئیس دانشگاه هنر و دکتر معتمدی به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به کسب رای اعتماد از شورای عالی انقلاب فرهنگی شدند.







مجردها عضو هیات علمی نمی‌شوند؟

براساس طرح ۵۰ ماده ای با عنوان طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده یکی از موارد این طرح ممنوعیت عضویت مجردها در هیات علمی است . بر اساس این طرح ،۵ سال پس از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، جذب افراد مجرد به عضویت هیات علمی در تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیر دولتی و معلمین مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی، ممنوع است. تنها در صورت نبودن متقاضی متاهل واجد شرایط با تایید بالاترین مقام دستگاه، جذب افراد مجرد بلامانع خواهد بود.البته افراد مجرد نخبه از شمولیت این ماده مستثنی هستند.

دکتر فرزانه در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به ماده 9 این طرح گفت: ازدواج و ترغیب به ازدواج کردن کار بسیار خوبی است و لوازم آن را باید فراهم کرد اما نه اینکه احیانا جلوی کسانی که به دلایلی مجرد هستند مانع تراشی کنیم .

وی در تشریح سیاست جمعیتی مثبت گفت: دولت و مجلس تسهیلات ازدواج را از طریق وام ازدواج، تسهیلات مسکن و ... فراهم کنند. یعنی بیشتر روی جنبه مثبت کار شود نه جنبه منفی و منع ایجاد کردن.

وی با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج در کشور ادامه داد: برخی افرادی که کارشناسی ارشد و دکترا می گیرند حدودا در سن 28 سالگی هستند و احتمال اینکه ازدواج نکرده باشند کم نیست. لذا منطقی نیست یک فارغ التحصیل ممتاز دکترا را که ممکن است چند سال بعد ازدواج کند به دلیل اینکه مجرد است، استخدام نکنیم .

این استاد دانشگاه شریف با بیان اینکه "مطابق قانون اساسی همه مردم باید فرصت برابر برای اشتغال و فعالیت اقتصادی داشته باشند" افزود: بهتر است فردی که میخواهد عضو هیات علمی شود فردی جوان و تازه فارغ التحصیل شده باشد تا آمادگی ذهنی خوبی برای ارائه مطالب به دانشجویان داشته باشد.

آمار بازدید: 275 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image