ارتباط مستقیم با 30690 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد: کیفی‌گرایی از مهم‌ترین سرفصل‌های اداره دانشگاه است

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد: کیفی‌گرایی از مهم‌ترین سرفصل‌های اداره دانشگاه است

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کیفی‌گرایی و همچنین لزوم توجه به مشارکت دانشگاهیان در اداره امور دانشگاه از مهم‌ترین سرفصل‌های اداره دانشگاه فردوسی مشهد است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، دکتر سیدمحمد کافی با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا در خصوص فعالیت‌های خود از ابتدای دوران مدیریتش تاکنون اظهار کرد: پیش از قرار گرفتن در این سمت از جریانات دانشگاه دور نبوده و مواردی که در اداره فضای دانشگاه مورد غفلت قرار می‌گرفت را رصد می‌کردم.

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از اشکالاتی که در اداره فضای دانشگاه‌ها به نظر می‌رسید، حرکت به سمت کمیت‌گرایی و معیار قراردادن آمار و ارقام در سنجش تولید علم بود. متاسفانه عملکرد مسئولین از بعد کمی و عددی مورد بررسی قرار می‌گرفت و براساس آن ارزشیابی‌های مختلف انجام می‌شد.

کافی با تاکید بر لزوم توجه به معیارهای آکادمیک و علمی در ارزیابی فعالیت‌های دانشگاه خاطرنشان کرد: بنای ما بر این است که در این جهت حرکت کرده و تولید واقعی علم و آموزش حقیقی را سرلوحه کارمان در دانشگاه قرار دهیم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: در این راستا، یکی از اقدامات اصلی ما کاهش پذیرش دانشجو در مقاطعی است که نسبت به آن توانمند نیستیم؛ در حقیقت ما دانشکده‌ها و دپارتمان‌های علمی را که درخصوص پذیرش دانشجو ظرفیت ارائه یک رشته تحصیلی را ندارند، تقویت کرده و یا متناسب با آن ظرفیت‌ها فعالیت‌های خود را پیش خواهیم برد.

کافی تاکید کرد: تلاش ما این است که علاوه بر آمار، محتوای فعالیت‌ها نیز در ارزیابی‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به پویایی و تحرک، به عنوان محور دوم مدیریت فضای دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه باید محلی سرشار از انرژی باشد چراکه خمودگی و رکود متناسب با شرایط آن نیست؛ پیش از ورود به عرصه مدیریت دانشگاه احساس می‌کردم این خمودگی و رکود در کلیه جریانات موجود در دانشگاه فردوسی وجود دارد.

کافی یادآور شد: این خمودگی تنها در بین دانشجویان نبود بلکه تمام افراد فعال در دانشگاه، اعضای هیات‌های علمی و همچنین کارکنان نیز متاثر از آن بودند؛ در حقیقت احساس می‌کردیم انگیزه‌ها برای فعالیت در دانشگاه‌ها ضعیف شده است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به تغییر دولت در انتخابات 24 مرداد سال گذشته گفت: با برگزاری این انتخابات بارقه‌های امید در فضای دانشگاه‌ها دیده شد و زمانی که به عنوان رئیس دانشگاه فردوسی انتخاب شدم تلاش کردم، در فضای دانشگاه پیام دولت تدبیر وامید منعکس شود؛ همچنین تلاش ما این بود که امور را براساس معیارها، رویکردها و ارزش‌گذاری‌های وزیر علوم و مقام ریاست جمهور پیش ببریم.

کافی افزود: برای عملیاتی کردن این امر نیاز بود سازوکارهای لازم در این خصوص ایجاد شود اما محدودیت‌ها در این زمینه شدید بود؛ با این حال اولین اولویت من در فضای کاری ایجاد انگیزه در مجموعه و بدنه دانشگاهیان دانشگاه فردوسی بوده است؛ این ایجاد انگیزه در حوزه اعضای هیات‌های علمی و دانشجویان به صورت مشارکت فعال در اداره دانشگاه باید بروز یابد.

مشارکت در امور، لازمه پویایی دانشگاه

وی با بیان اینکه در این راستا از تک تک دانشکده‌ها بازدید کردم و با اساتید نیز ملاقات حضوری صورت گرفت، اظهار کرد: دانشگاه زمانی می‌تواند پویا باشد که همه در امور آن مشارکت داشته باشند؛ در این خصوص ما از اعضای هیات‌های علمی کمک خواستیم و علاوه بر آن سعی شد دلجویی لازم از کارکنان دانشگاه نیز صورت گیرد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به مشکلات دانشگاه فردوسی در حوزه کارکنان خاطرنشان کرد: در طی این دیدارها متوجه شدیم، برخی از مطالبات روی زمین مانده و دانشگاه باید مطالبات معیشتی و زندگی کارکنان را نیز پیگیری کند، این امر در راستای توجه دانشگاه به معیشت کارکنان بوده است.

کافی با اشاره به آئین‌نامه‌های وزارت علوم در حوزه حقوق و مزایای اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها تصریح کرد: در حوزه استخدام کارکنان، آئین‌نامه مشخصی از سال 91 ابلاغ شده که متاسفانه به مرحله اجرا نرسیده بود، با این حال تلاش ما این بود که بستر اجرای آن در دانشگاه فراهم شود.

در دوره مدیریتی جدید حقوق کارکنان دانشگاه افزایش یافته است

وی ادامه داد: با اجرایی شدن این آئین‌نامه میزان حقوق کارکنان دانشگاه درصد قابل توجهی افزایش یافت.

کافی با اشاره به آئین‌نامه‌ای در خصوص بهبود وضعیت معیشتی اعضای هیات‌های علمی گفت: در این راستا مصوبه‌ای در هیات امنای دانشگاه گذرانده شد که براساس آن، میزان حقوق دریافتی اعضای هیات‌های علمی از ابتدای سال جاری افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص سایر اقدامات دانشگاه در حوزه بهبود وضعیت آن، یادآور شد: یکی از مسائلی که در سال گذشته فراموش شده بود، ایجاد امکان فرصت مطالعاتی برای اساتید و اعضای هیات‌های علمی بوده است.

پی‌گیری فراهم شدن تسهیلات برای ایجاد فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در خارج از کشور

وی گفت: در حقیقت، در سال گذشته فرصت مطالعاتی برای اساتید در دانشگاه فردوسی به صفر رسید و هیچ استادی نتوانست از این فرصت استفاده کند، علت این امر این بود که مبلغ اختصاص یافته به این فرصت‌ها بسیار کم بود و یک عضو هیات علمی توان سفر به کشور دیگر برای استفاده از این فرصت مطالعاتی را نداشت.

کافی تاکید کرد: در چند ماهه اخیر تلاش کردیم این مبالغ را به حدی برسانیم که اعزام استاد برای فرصت مطالعاتی به کشورهای خارجی فراهم شود، در حال حاضر اعزام 10 تن از اساتید به کشورهای خارجی تصویب شده و تعدادی از ایشان از ابتدای سال تاکنون به این ماموریت‌های علمی اعزام شده‌اند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: در خصوص شرکت اساتید و اعضای هیات‌های علمی در کنفرانس‌ها و مجامع علمی بین‌المللی آسیب‌شناسی‌هایی صورت گرفت و علل کاهش انگیزه حضور استادان در این مجامع مورد بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: در این خصوص مبالغ اختصاص یافته به این امر را تا دو برابر افزایش دادیم که این مبلغ می‌تواند بخش زیادی از هزینه‌ها را پوشش دهد.

کافی در خصوص ارتباط مستقیم ریاست دانشگاه با دانشجویان، با اشاره به تحصیل 23 هزار دانشجو در این دانشگاه، آن را امری ناممکن توصیف کرد و یادآور شد: در خصوص اساتید و کارکنان کسی در دانشگاه نیست که ما برای رصد مشکلات، سراغ او نرفته باشیم، با این حال برای برقراری ارتباط با دانشجویان نیز سعی کردیم این پیام را به اشکال مختلف، با حضور در مجامع متنوع دانشجویی به ایشان برسانیم که قرار است دانشگاه از خمودگی خارج شود.

وی ادامه داد: در حقیقت بنای ما این است که دانشگاه توسط دانشگاهیان اداره شده واین مساله بدون مشارکت دانشجویان و دانشگاهیان محقق نخواهد شد، در انتخاب کارکنان نیز سعی کردیم این پیام را برسانیم که فضا در این دوره کاملا باز بوده و دانشگاه متعلق به دانشجویان است.

کافی با بیان اینکه حضور دانشگاه در جامعه بسیار کم است، اظهار کرد: این مساله به عنوان یکی دیگر از آسیب‌های مربوط به اداره دانشگاه مطرح بود، در حال حاضر هدف ما این است که ارتباط تنگاتنگی با مسئولین شهری و استانی داشته باشیم و دانشگاه فردوسی بتواند به عنوان یک نهاد اثربخش در مشهد و استان خراسان رضوی مطرح باشد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: در حقیقت یکی از آثار وجودی دانشگاه این است که این نهاد بتواند در مسائل مختلف ورود یافته و نسبت به حل مشکلات اقدام کند.

تغییرات مدیریتی دانشکده‌ها در جهت اعتلای دانشگاه بوده است

کافی در پاسخ به این سوال که رویکرد مدیریت دانشگاه در تغییر مدیران دانشکده‌ها و سایر کارکنان مبتنی بر چه اصولی بوده است، گفت: زمانی که ریاست دانشگاه را برعهده گرفتم خط مشی‌های مختلفی را برای اداره آن اعلام کردیم که مبتنی بر اسناد بالادستی وزارتخانه و همچنین تاکید رئیس جمهور بود.

وی ادامه داد: برای این منظور باید سازوکارهای لازم فراهم می‌شد و در حقیقت برای ما مهم بود که تیمی که مجری این برنامه‌ها است، باید از توانمندی لازم برخوردار باشد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: مدیریت هر دانشکده در راستای مشارکت در امور دانشگاه باید از روحیه و انگیزه لازم جهت این مشارکت برخوردار باشد، با این حال بررسی‌هایی در این خصوص انجام دادیم و این تغییرات در تمام دانشکده‌های دانشگاه صورت نگرفت چرا که نیازی به چنین تغییراتی در ابعاد گسترده نبود.

وی اضافه کرد: با این حال دانشکده‌هایی که احساس می‌کردیم باید اقدامات زیادی در آنها صورت گیرد، نیاز به تغییر داشت.

کافی در مورد ملاک‌های تغییر مدیران دانشکده‌ها از اخلاق مداری، توانمندی‌های علمی و ارتباط با جامعه بیرون از دانشگاه نام برد و افزود: شرایط خبرگی و نخبگی علمی، روحیه مشارکت جویانه، ارتباط موثر با فضای خارج از دانشگاه و هماهنگی با مدیریت دانشگاه و همچنین برنامه‌پذیری از اصلی‌ترین ملاک‌ها ما برای انتخاب روسای دانشکده‌ها بوده است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: طبق آئین‌نامه‌های دانشگاه‌ها وظایف مشخصی برای مدیریت تک تک دانشکده‌ها مشخص شده است، با این حال ما در دانشگاه فردوسی علاوه بر تاکید بر رعایت این وظایف، میثاق‌نامه‌ای با روسای دانشکده‌ها منعقد کردیم.

وی افزود: این مساله نه تنها در خصوص روسای دانشکده‌ها، بلکه در مورد کلیه معاونت‌های دانشگاه نیز پیاده شد؛ این میثاق نامه‌های ویژه به همراه عملکرد مدیران و معاونان، هر 6 ماه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و این مساله به خاطر هدفی است که دانشگاه دچار روزمرگی نشود.

کافی با تاکید بر این نکته که وظیفه دانشگاه تنها اداره دیوان‌سالارانه آن نیست، گفت: برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید کارهای فوق‌العاده در حوزه مدیریتی انجام شود، در این راستا حدود 50 درصد دانشکده‌ها دچار تغییرات مدیریتی شدند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: بااین حال این تغییرات به گونه‌ای بود که دوره مدیریت مدیران قبلی تمام شده بود و کسی نیست که ادعا کند، مدیریت دانشگاه فردوسی وی را از اواسط مسئولیتش از سمت خود خلع کرده استژ، تنها یک دانشکده در این میان دچار تغییر پیش از موعد شد که آن نیز به جهت استعفای خود مدیر از سمتش بود.

آمار بازدید: 259 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image