ارتباط مستقیم با 30714 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه شهریه‌های پایین جوابگوی هزینه‌های بالای آموزش مهارتی نیست

شهریه‌های پایین جوابگوی هزینه‌های بالای آموزش مهارتی نیست

رئیس دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی استان مرکزی گفت: دولت و مجلس باید از دانشگاه‌های علمی‌کاربردی حمایت کنند.


رضا پورایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجوبان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، عنوان کرد: سیستم این دانشگاه، سیستم غیرانتفاعی و درآمدهزینه است و از طریق شهریه‌های دانشجویی اداره و تأمین می‌شود.

وی به هزینه‌های بالای آموزشی اشاره کرد و گفت: وضعیت مالی نامطلوب در خانواده‌ها و پایین بودن شهریه‌های ‌اخذ شده از دانشجویان، جوابگوی هزینه‌های بالای آموزش مهارتی نیست.

وی بیان کرد: در حال حاضر اکثر مراکز خصوصی و وابسته به نهادهای عمومی با ایجاد رشته‌های کم‌هزینه در مراکز خود، بر کیفیت مهارت‌افزایی تأثیر می‌گذارند.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی استان مرکزی معتقد است: دولت باید قسمتی از بودجه دانشگاه‌های نظری را به دانشگاه‌های‌ ‌علمی‌ - کاربردی و دانشگاه‌هایی که در زمینه مهارت کار می‌کنند، اختصاص دهد، چرا که با اختصاص بودجه به اینگونه مراکز آموزشی، می‌توان نیروی ماهر و متخصص را به جامعه تحویل داد.

پور ایمانی در این زمینه به دانشگاه پزشکی اشاره کرد و گفت: این دانشگاه یک دانشگاه علمی‌ - کاربردی است، زیرا دانشجویانی با توانمندی علمی تربیت می‌کند و مدرک آن یک مدرک حرفه‌ای است.

وی تأکید کرد: دولت باید از این دانشگاه به طور تمام‌قد حمایت کند و بودجه و اعتبارات لازم را در اختیار این مراکز قرار دهد.

پورایمانی به نقش مجلس در حمایت از این دانشگاه اشاره کرد و گفت: مجلس با تصویب نظام صلاحیت‌ حرفه‌ای، باید آنرا جایگزین نظام صلاحیت مدرکی کند.

وی افزود: اساس و ملاک جایگاه افراد در نظام شغلی، باید صلاحیت حرفه‌ای باشد؛ در این صورت فقط تعداد اندکی از افراد علاقمند به تحصیل و کسب دانش نظری می‌توانند به سمت آموزش نظری سوق پیدا کنند و افراد علاقمند به کار‌های مهارتی و تولیدی، جذب آموزش‌های مهارتی می‌شوند.

دانشگاه‌های نظری باید محدود شوند

پورایمانیتصریح کرد: دانشگاه‌های نظری باید محدود شوند و دانشجویان که از این دانشگاه‌ها فارع‌التحصیل می‌شوند مازاد برنیاز جامعه هستند.

وی افزود: با توجه به فرهنگ جامعه و سیستمی که بعد از فارغ‌التحصیلی وجود دارد، دامنه‌های شغلی محدود می‌شوند و دانشجویان نظری حاضر نیستند کارعملی انجام دهند.

پورایمانی به عواقب رشد و گسترش دانشگاه‌های نظری اشاره کرد و گفت: در آینده با بحران فارغ‌التحصیلان بیکار روبرو خواهیم شد که تنها ادعای کاذب متخصص بودن در وجودشان رشد کرده و فاقد مهارت و توانمندی هستند.

رئیس این دانشگاه به دو نقص در سیستم آموزشی ایران اشاره کرد و گفت: مدرک‌گرایی و تلقی کم‌کار کردن یا کارنکردن به عنوان یک ارزش، از نقص‌های موجود در سیستم آموزشی تلقی می‌شود.

پورایمانی در ادامه بیان کرد: در ایران بیشتر افراد به دنبال کسب مدرک هسنتند و این امر سبب می‌شود تا اکثر خانواداه‌ها فرزندان خود را به سمت آموزش‌های نظری و تئوریک سوق دهند.

وی افزود: تا زمانی که کار کردن حکم تنبیه داشته باشد این امر بعنوان یک ارزش شناخته نمی‌شود و در مقابل فرهنگ کم‌کاری و کار نکردن بر آن غالب می‌شود و به عنوان یک ارزش شناخته می‌شود.

وی در پایان به ملاک‌های استخدامی در ایران و کشورهای توسعه‌یافته اشاره کرد و گفت: در کشورهای توسعه‌یافته مهارت، ملاک استخدام و تعیین صلاحیت افراد است و این در صورتی است که در ایران مدرک تحصیلی، لازمه استخدام و تشخیص صلاحیت افراد شناخته می‌شود.

انتهای پیام

آمار بازدید: 183 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image