ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه انتقاد شدید معاون وزیرعلوم از تصویر غیرواقعی برخی رسانه‌ها از دانشگاه‌

انتقاد شدید معاون وزیرعلوم از تصویر غیرواقعی برخی رسانه‌ها از دانشگاه‌

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تصویری که برخی رسانه‌ها از دانشگاه ارائه می‌کنند با واقعیت دانشگاه‌ها متفاوت است، گفت: دانشگاه‌های ما سرشار از استعداد و آماده حرکت برای پیشرفت هستند، اما تصویری که از دانشگاه ساخته می‌شود، غیر از این است. ما خواهان «آرامش پویا» برای تعالی فرهنگ و رشد علم و فناوری هستیم و رسانه‌ها باید حامی و تقویت‌کننده این امر باشند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جمع مدیران ایسنا با بیان اینکه دانشگاه در مسیر ارتقای سطح علمی و پویش فرهنگی حرکت می‌کند گفت:‌ شایسته‌سالاری و به کارگیری مدیران شایسته از نظر علمی، شخصیتی و مدیریتی و تعالی فرهنگ و جلب مشارکت اقشار مختلف دانشگاهی برای پیشبرد فرهنگ ماموریت جاری دانشگاه است که این اتفاق در حال وقوع است.

هاشمی با اشاره به اینکه گاهی تصویری از دانشگاه ساخته می‌شود که گویا پدیده‌ای است معارض با مشی جاری کشور، افزود: این تصویر خلاف انصاف و صداقت است. عده‌ای این تصویر را می‌سازند، عده‌ای دیگر آن را بزرگنمایی می‌کنند و آن را به عنوان تصویر واقعی ارائه می‌دهند. برخی از این مسائل حاشیه‌ای که امروز در دانشگاه‌ها به آن پرداخته می‌شود از دل دانشگاه بیرون نمی‌آید، اما عده‌ای بدشان نمی‌آید که آن را متن و واقعیت نشان دهند.

معاون وزیرعلوم با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در تحولات فرهنگی اجتماعی، به بیان نقش ایسنا دراین باره پرداخت و گفت:‌ نقشی که ایسنا در حوزه رسانه به طور مستقیم و بالطبع در حوزه فرهنگ ایران و تاثیری که در فضای فرهنگی دانشگاه‌ها داشته است بر کسی پوشیده نیست، هرکسی که با فضای خبر آشنا باشد ایسنا را می‌شناسد و هرکسی که دانشگاه را بشناسد با ایسنا انس دیرینه دارد.

وی وضعیت دانشگاه‌ها را به گونه‌ای دانست که استعدادها و ظرفیت‌های بسیاری در آن نهفته است و افزود: ظرفیت‌های بسیاری در جامعه و دانشگاه نهفته است که شکوفا نشده و در راه شکوفا شدن آنها موانعی وجود دارد. عوامل مختلفی باید دست به دست هم دهند تا این استعدادها شکوفا شوند که علاوه بر مسئولان اجرایی، یکی از عوامل رسانه‌ها هستند.

هاشمی با اشاره به اینکه گاهی تصویری از دانشگاه ساخته می‌شود که گویا پدیده‌ای است معارض با مشی جاری کشور، افزود: این تصویر خلاف انصاف و صداقت است. عده‌ای این تصویر را می‌سازند، عده‌ای دیگر آن را بزرگنمایی می‌کنند و آن را به عنوان تصویر واقعی ارائه می‌دهند. برخی از این مسائل حاشیه‌ای که امروز در دانشگاه‌ها به آن پرداخته می‌شود از دل دانشگاه بیرون نمی‌آید، اما عده‌ای بدشان نمی‌آید که آن را متن و واقعیت نشان دهند.
معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به نامگذاری سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی توسط مقام معظم رهبری گفت:‌ امسال که به عنوان سال فرهنگ نامگذاری شده است فرصتی است تا اتفاقاتی سازنده و راهگشا در این زمینه رخ دهد.

وی افزود: با این نامگذاری، فرصتی ایجاد شده است تا قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بیشتری شکوفا شوند.

به گفته دکتر هاشمی، تاکید مقام معظم رهبری بر حوزه فرهنگ تسهیل کننده این مسیر است تا مدیران و فعالان فرهنگی کشور که به انحاء مختلف در این مسیر تاثیر دارند به تاسی از فرمایشات ایشان تلاش مضاعفی در حوزه فرهنگ داشته باشند. بخشی از این حرکت نیز نیازمند همراهی کانون‌های مختلف به ویژه حوزه رسانه است.

احساس خطرهای کاذب که عده‌ای مستمر به دنبال بزرگنمایی آن هستند از موانع توسعه فرهنگی است
معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه شکوفایی فرهنگ با همراهی رسانه اتفاق می‌افتد، اظهار کرد:‌ این موانع از سوی رسانه رفع خواهد شد به گونه‌ای که کارشکنی‌ها و ناهمدلی‌ها حذف و تعارضات کنترل شوند.

وی با اشاره به موانع شکوفا شدن فرهنگ اظهار کرد:‌ عدم فهم درست از فرهنگ و نهادهای فرهنگی یکی از موانع است. موانع دیگر شامل بی‌توجهی به جایگاه و نقش فرهنگ، احساس خطر کاذب و غیرواقعی نسبت به دانشگاه و فرهنگ است. این احساس خطرهای کاذب که عده‌ای هم مستمر به دنبال تقویت آن هستندف جزو موانع توسعه فرهنگی است.

هاشمی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها در حوزه فرهنگ باید به صورت مستقیم یاغیرمستقیم، متولیان فرهنگی را کمک کنند افزود:‌ یکی از مهم‌ترین عواملی که بدون هماهنگی آنها سرعت شکوفایی کم می‌شود رسانه‌ها هستند. رسانه‌ها جزو عناصر اصلی فرهنگ هستند؛ اما اگر مدیران و متولیان فرهنگ را نهادهای اجرایی تلقی کنیم، رسانه‌ها به عنوان کانون‌های مستقل می‌توانند در کنار دولت و فراتر از دولت وظیفه خود را ایفا نمایند و همراه و پیشگام در حرکت فرهنگی کشور باشند.

وی افزود: بدون حضور شایسته رسانه‌ها، سرعت تلاش‌ها «کند» خواهد شد و بازده محصولات فرهنگی به خوبی انعکاس پیدا نخواهد کرد. کما اینکه عملکرد منفی رسانه‌ها نیز موجب تخریب فعالیت‌ها و ایجاد تعارضات در جامعه می‌شود.

دکتر هاشمی عملکرد برخی رسانه‌ها در حوزه فرهنگ را نامطلوب توصیف کرد و افزود:‌ در سه بخش کمیت، کیفیت و جهت‌گیری نیاز به بهبود وضعیت داریم. رسانه‌ها باید بتوانند نشاط، انگیزه، تحرک و امید ایجاد کنند. در رسانه‌ها خواه‌ناخواه تنوع آرا، نقد و انتقاد، تبادل و تضارب آرا وجود دارد. اما رسانه‌ای که اهتمام خود را بر تخریب، ایجاد یاس، سیاه‌نمایی و انعکاس غیرواقعی وضعیت و تصویرسازی عدم منطبق بر واقعیت قرار دهد، به رسالت خود عمل نکرده است.


معاون فرهنگی وزیر علوم در ایسنا
معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به اینکه نباید گمان کنیم رسانه‌ها وظیفه دارند در خدمت عوامل‌ مختلف و مسئول به عهده گرفتن بار دیگران باشند، گفت:‌ رسانه‌ها اگر به اخلاق حرفه‌ای و رسالت خود پایبند باشند هرگونه‌ عمل کنند به نفع جامعه است. آنجایی رسانه دچار مشکل می‌شود که در خدمت قدرت‌های اقتصادی، سیاسی و تجاری پنهان و آشکار قرار گیرد. حمایت از رسانه کار خوبی است؛ اما به خدمت گرفتن رسانه‌ها در تصویرسازی های غیرواقعی نه به نفع فرهنگ است نه به نفع کشور.

رشد و تعالی در گرو آرامش پویا است نه رکود
وی اظهار کرد:‌ ظرفیت‌های خوبی در جامعه در حوزه علم، صنعت و فرهنگ وجود دارد. باید در نظر بگیریم که چه تعداد استاد، دانشجو،‌ محقق، فارغ‌التحصیل و غیره در جامعه فعالیت دارند؛ اما باید دید آنها به چه میزان از امید به آینده برخوردارند و به چه میزان انگیزه‌ها و توانمندی‌هایشان را در خدمت جامعه صرف می‌کنند. باید دید چه قدر توانسته‌ایم فضا و زمینه مناسبی فراهم کنیم تا یک خیز فرهنگی را تجربه کنیم.

معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه در حوزه سیاست دیده‌ایم که افراط و تفریط زیان‌بار است، اظهار کرد: باید از افراط و افراطی‌گری پرهیز کنیم. در حوزه فرهنگ جا افتاده است که نیاز به آرامش داریم. ولی برخی آرامش را رکود، عدم تحرک و بسته‌بودن جامعه می‌دانند؛ اما ما آرامش را در گرو مشارکت همگان در مسیر پیشرفت جامعه می‌دانیم.

به گفته معاون وزیرعلوم، اگر جامعه‌ آزاد و آباد می‌خواهیم که البته قوانین کشور و رهنمودهای بزرگان و رهبران نیز بر همین هدف تاکید دارند؛ حتما نیاز به آرامش داریم. اما این آرامش یک آرامش پویا است. رشد و تعالی و پویایی در گرو آرامش است نه در گرو رکود. رکود مانع رشد است. رکود بسترساز رادیکالیسم است، رکود باعث انزوا و سرخوردگی نیروها می‌شود و مشوق نیروهای رادیکال است.

هاشمی با ابراز تاسف نسبت به اینکه برخی رسانه‌ها نقش شایسته خود را ایفا نمی‌کنند، گفت: توقع می‌رود رسانه‌ها تقویت کننده حرکت و رشد فرهنگی در دانشگاهها برای نیل به اقتدار ملی باشند. این امر مستلزم تقویت انسجام و امید است در حالی که متاسفانه تصویری که برخی رسانه‌ها از دانشگاه می‌سازند با واقعیت دانشگاه‌ها متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های ما سرشار از استعداد و آماده حرکت برای پویش و تعالی هستند، اظهار کرد:‌ اما تصویری که از دانشگاه ساخته می‌شود غیر از این است. ما خواهان آرامش پویا برای رشد علم و فناوری هستیم و وظیفه ما ترویج گفتمان علم و فناوری در کشور است و رسانه‌ها باید حامی این مساله باشند.

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه رسانه به عنوان مسئول شفاف‌سازی جامعه باید به ارایه تصویر درست و تقویت پویش جامعه بپردازد، افزود: اگر این اتفاق بیافتد انگیزه‌ها و شکوفایی استعدادها مضاعف خواهد شد، چرا که جامعه دانشگاهی ما اگر ببیند تصویری غیرواقعی از محیطی که در آن حضور دارد ارائه می‌شود، از رسانه فاصله خواهد گرفت. اگر دانشگاهیان ببینند که رسانه‌ای به صداقت و اخلاق رسانه‌ای پایبند نیست از او جدا خواهد شد و در نتیجه به تدریج آن رسانه جایگاه خود را از دست خواهد داد. البته ممکن است در کوتاه مدت برخی فضاسازی‌ها جواب دهد؛ اما قطعا در بلندمدت جواب نخواهد داد.

از رسانه‌ها توقع می‌رود که صداقت را فدای مسائل حاشیه‌ای نکنند
وی با بیان اینکه از ایسنا توقع می‌رود که همچون گذشته پیشگام در حوزه دانشگاهی و در این حوزه پیشرو باشد، اظهار کرد:‌ از ایسنا به عنوان یک رسانه دانشگاهی، به عنوان رسانه‌ای که پایگاه و خاستگاهش دانشگاه است و براساس فعالیت‌های دانشگاهی به وجود آمده است، توقع می‌رود که همچون گذشته در حوزه دانشگاهی پیشگام باشد و تصویری درست از دانشگاه توسط این رسانه عرضه شود.

به گفته معاون وزیرعلوم، اگر جامعه‌ آزاد و آباد می‌خواهیم که البته قوانین کشور و رهنمودهای بزرگان و رهبران نیز بر همین هدف تاکید دارند؛ حتما نیاز به آرامش داریم. اما این آرامش یک آرامش پویا است. رشد و تعالی و پویایی در گرو آرامش است نه در گرو رکود. رکود مانع رشد است. رکود بسترساز رادیکالیسم است، رکود باعث انزوا و سرخوردگی نیروها می‌شود و مشوق نیروهای رادیکال است.
معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه ایسنا رسانه‌ای بوده است که پیشنه خوبی در حفظ صداقت و دقت از خود به جا گذاشته است، اظهار کرد:‌ صداقت و دقت اصل اساسی برای هر رسانه‌ای است و البته نباید این را فراموش کرد که در کنار این دو اصل شهامت و شجاعت نیز لازم است. کار رسانه بدون شهامت و پذیرش هزینه برای نشان دادن تصویر واقعی جامعه ممکن نیست.

وی افزود:‌حوزه رسانه فقط حوزه‌ای نیست که پاداش بگیرد، بلکه‌ حوزه‌ای است که هزینه‌هایی را متحمل می‌شود به ویژه اگر بخواهد صادق و دقیق باشد.

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه رسانه‌ حق‌طلب جایگاهش در دانشگاه رفیع خواهد بود گفت:‌ امیدواریم ایسنا جایگاه خود را مجددا پیدا کند، چرا که ایسنا باید انیس و مونس دانشگاهیان و پیشگام در بیان حق و حقیقت باشد. این توقعی است که هر دانشگاهی فهیمی از ایسنا دارد؛ چون دانشگاه با ایسنا پیوندی تاریخی و عاطفی دارد. این پیوند البته با تمام رسانه‌هااست؛ اما با ایسنا عمیق‌تر است.

هاشمی با بیان اینکه از رسانه‌ها توقع می‌رود که صداقت را فدای مسائل حاشیه‌ای نکنند گفت:‌ تمرکز باید بر متن باشد نه بر حاشیه و نباید حاشیه بر متن غلبه کند.

عزم دانشگاه برای تحقق پیشرفت کشور
معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه در مسیر ارتقای سطح علمی و پویش فرهنگی حرکت می‌کند گفت:‌ شایسته‌سالاری و به کارگیری مدیران برتر از نظر علمی، شخصیتی و مدیریتی که دغدغه تعالی فرهنگ و جلب مشارکت اقشار مختلف دانشگاهی برای پیشرفت کشور را دارند، مورد تاکید وزارت علوم است و مدیریت آموزش عالی برای پیشبرد فرهنگ و تقویت حرکت علمی کشور تردیدی در ادامه این مسیر به خود راه نخواهد داد.


معاون فرهنگی وزیر علوم در ایسنا
هاشمی با بیان اینکه برای نیل به این حرکت تاریخ ساز و جهش واقعی در حوزه علم و فرهنگ نیازمند کمک رسانه‌ها هستیم گفت:‌ از رسانه‌ها انتظار می‌رود با تلاش مبتنی بر صداقت، دقت و مهارت، مسیر درستی را فراروی اعتلای علم و فرهنگ و پیشرفت کشور ترسیم کنند و دانشگاه را در این مسیر یاری و حمایت کنند. ایسنا هم به عنوان رسانه‌ای دانشگاهی می‌تواند به عنوان یکی از نهادهای مهم و موثر در پیشرفت و توسعه فرهنگی و علمی کشور نقش خود را در این مسیر سرنوشت‌ساز ایفا نماید.

انتهای پیام

آمار بازدید: 180 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image