ارتباط مستقیم با 30690 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه خالی‌شدن کشور از مخزن ژنتیکی نخبگان نگران‌کننده است

خالی‌شدن کشور از مخزن ژنتیکی نخبگان نگران‌کننده است

سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز با بیان این‌که امروز بحث نگران‌کننده خالی‌شدن کشور از مخزن ژنتیکی نخبگان مطرح است، فراهم‌کردن "امکانات و اعتبارات مالی" و "احساس امنیت و آزادی" را 2 گام اصلی برای حفظ نخبگان کشور عنوان کرد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خوزستان - دکتر محمد رعایایی‌ اردکانی در دهمین آیین تجلیل از دانشجویان دارای استعدادهای درخشان دانشگاه شهیدچمران، با ابراز امیدواری از این‌که دانشگاه و مسئولان قدر جوانان را بدانند و زمینه شکوفایی استعدادها را بیشتر فراهم کنند، اظهار کرد: حدود 13 سال از تأسیس دفتر استعدادهای درخشان در دانشگاه می گذرد و آن زمان تنها مسئله مهاجرت نخبگان به کشورهای دیگر و تحمیل ضرر و هزینه به کشور مطرح بود اما امروز بحث نگران‌کننده خالی‌شدن کشور از مخزن ژنتیکی نخبگان است که در درازمدت غیرقابل جبران است.

وی با یادآوری این‌که در سال‌های گذشته نگاه کلی به اقتدار و توسعه یک کشور، توسعه صنعت و معیارهایی از این دسته بوده‌است، افزود: در سال‌های اخیر بحث بر نیروی انسانی است و این معیار پیشرفت یک کشور محسوب می‌شود؛ از این نظر کشوری که نیروی متخصص و نخبه بیشتری داشته باشد، مقتدرتر است. دفتر حفظ و هدایت استعدادهای درخشان در همین راستا، آغاز به فعالیت کرده‌است ولی این فعالیت کافی نیست و انتظار می‌رود که با کمک مسئولان به نخبگان که ذخیره‌های اصلی کشور هستند، توجه بیشتری شود.

سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز در بحث حفظ نخبگان در کشور، دو موضوع مطرح را "امکانات و اعتبارات مالی" و "احساس امنیت و آزادی" عنوان و خاطرنشان کرد: این امکان در کشور وجود دارد و در صورت صرف این هزینه‌ها برای استعدادهای درخشان، می‌توان 10 یا 100 برابر هزینه‌کرد برداشت کرد.

رعایایی با بیان این‌که علم در سایه امنیت و آزادی رشد می‌کند، تصریح کرد: در واقع می‌توان گفت علم در گهواره امنیت و آزادی رشد می‌یابد و این دومین قدم برای حفظ نخبگان در کشور است؛ با توجه به این‌که قطع ارتباط با کشورهای دیگر موجب ضرر رساندن به کشور می‌شود و از سوی دیگر برای بازشدن اندیشه‌ها و تبادل‌نظر نیاز به محیط‌های دیگر است، باید با ایجاد فضای احساس امنیت و آزادی، سعی شود نخبگان مشغول به تحصیل در خارج از کشور، پس از پایان دوره تحصیل به کشور باز گردند.

وی افزود: در این زمینه مسئولان و خانواده‌ها باید با ایجاد احساس امنیت و آزادی، زمینه رشد را فراهم کنند. آنچه باعث نگرانی می‌شود، قهرکردن با مملکت، زمینه کاری و خانواده است و باید دانست که این کار مسئله و مشکل را حل نمی‌کند. نباید منتظر نیروی غیب برای حل مشکلات باشیم بلکه باید با مبارزه‌کردن و مقاومت مشکلات را رفع کنیم؛ در غیر این صورت مشکلات همچنان باقی خواهند ماند.

شفیعی: اتکا به نبوغ باید به تلاش و حفظ فرصت‌ها متصل شود
رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان نیز در این مراسم با بیان این‌که شکر استعداد و یادگیری، حریص‌بودن و تلاش برای آموختن و زکات علم، نشر و انتشار آن است، بر کم‌رنگ‌نشدن قدرشناسی در دانشجویان تأکید کرد و گفت: دانشجویان باید بدانند قدرشناسی، اظهار کوچکی و ادای حق صاحب حق، انسان را در اذهان جامعه به‌عنوان فردی وارسته و بزرگ بالا می‌برد.

وی با بیان این‌که هوش، استعداد، توفیق، کمال و امکان استفاده، از آنِ خداست و ما از خود هیچ نداریم، افزود: آنچه است همه از لطف الهی است؛ باید توجه داشت شکر هر نعمتی متناسب با همان نعمت است و شکر استعداد و یادگیری، حریص‌بودن و تلاش برای آموختن و زکات علم، نشر و انتشار آن است؛ شکر نعمت نبوغ و توانایی باعث ماندگاری و فراخ‌تر شدن آن می‌شود.

وی ادامه‌داد: قدرشناسی که جزء کرامت‌های انسانی است نباید در دانشجویان کمرنگ شود. دانشجویان باید بدانند قدرشناسی، اظهار کوچکی و ادای حق صاحب حق، انسان را در اذهان جامعه به‌عنوان فردی وارسته و بزرگ بالا می‌برد. خداوند در قرآن می فرمایند "همه آنچه از علم در اختیار شما قرار گرفته‌است بخش کوچکی از علم است" به‌همین دلیل نباید در علم قانع بود یا به آنچه که به دست می آورید راضی شوید. خداوند هر آنچه از نعمت را که لازمه پیشرفت است، بر ملت ما تمام کرده‌است. امید است که با وجود نخبگان دانشگاهی مسیر پیشرفت کوتاه شود.

انتهای پیام

آمار بازدید: 195 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image