ارتباط مستقیم با 30642 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه دانشگاه علامه طباطبایی باید مرزبان اندیشه‌های دینی باشد

دانشگاه علامه طباطبایی باید مرزبان اندیشه‌های دینی باشد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با توصیف شهید مطهری به عنوان مرزبان دین و اندیشه گفت: امروزه بحث مرزبانی از دین در دانشگاه و حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد و اساتید دانشگاه علامه به عنوان تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی می‌توانند در برنامه‌ریزی و مرزبانی از دین نقش پررنگی داشته باشند.


به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام محمدیان با سخنرانی در مراسم تجلیل از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: استاد کسی است که سرمایه زندگی‌اش را به پای نهال‌های کشور می‌ریزد تا شکوفا شوند. خدا را باید شکر کنیم که توفیق استادی را به شما عنایت کرده چرا که عده‌ای عمری با خاک و گیاه و حیوانات به سر می‌برند اما شما اساتید عمر خود را با انسان‌ها به سر می‌برید آن هم انسان‌هایی که در بهترین دوران زندگی خود هستند. اساتید ممکن است سنشان بالا رود اما به دلیل تعامل با جوانان روحشان جوان است.

حجت الاسلام محمدیان با تجلیل از مقام استاد مطهری اظهار کرد: اگر بخواهیم به دنبال یک کلمه برای توصیف استاد مطهری باشیم به عنوان مرزبانی از دین و اندیشه بهترین لغت می‌تواند باشد. همانطور که می‌دانید در تمام کشورها یکی از موضوعات استراتژیک بحث مرزهاست و از اهمیت بالایی برخوردار است. دین و اندیشه نیز حد و مرزی دارد و عالمان دینی دو مسئولیت خطیر به عهده دارند. یکی تعیین مرزهای دین و دیگر حفاظت و پاسداری از آن.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه در مورد مرزهای دین چندین مشکل وجود دارد اظهار کرد: مرزهای فیزیکی قابل اندازه گیری‌اند اما مرزهای اندیشه قابل اندازه‌گیری نیستند. ورود دشمن به مرزهای فیزیکی همه را متوجه خود می‌کند اما در مرزهای اندیشه اغلب مردم از ورود دشمن بی اطلاع هستند. تجاوز به مرزهای فیزیکی توسط دشمن انجام می‌شود اما گاهی تجاوز به مرزهای اندیشه توسط خودی‌ها انجام می‌شود هرچند که آنها هم حرکتشان از روی غفلت است و پشت پرده آنها دشمن قرار دارد.

محمدیان با اشاره به اینکه در دوران شهید مطهری اندیشه ناب دینی مظلوم بود گفت: در آن زمان عالمانی که از دین مرزبانی می‌کردند در اقلیت بودند و تفکرات غربی و مارکسیستی به راحتی تبلیغ می‌شد اما شهید مطهری به تنهایی ایستاد و به تبلیغ اندیشه‌های دینی خود پرداخت و با قدرت استدلال و منطق مرعوب پیشرفت‌های جهانی نشد و در اندیشه‌های خود کم نیاورد و گاهی از کسانی که کم می‌آوردند شکوه می‌کرد. نفوذ دشمنان به مرزهای دین را به دقت بررسی کرد و توانست دلسوزان حوزه و دانشگاه را با یکدیگر همراه کند.

وی با تاکید بر اینکه امروزه به دلیل رونق دین شرایط متفاوت است، گفت: پیروزی‌های بسیاری برای اسلام به دست آمده و نگاه نسبت به اندیشه دینی باز شده است. امروزه هیچکس از دین بد نمی‌گوید و از آن تعریف می‌کند اما گاهی با تفکرات و تئوری‌های خود ریشه دین را می‌زند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه در اصول دین تساهل و تسامح نباید باشد،‌ گفت: در رفتارهای اخلاقی تساهل و تسامح توصیه شده اما در اصول دین تساهل و تسامح ریشه‌های دین را از بین می‌برد. دین سازی‌های قلابی می‌تواند چهره دین را متحول کند و می‌تواند غیر مستقیم مرزهای اصلی دین را مورد آسیب قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه امروزه بحث مرزبانی در حوزه و دانشگاه باید مورد توجه و هم اندیشی قرار گیرد، گفت: دانشگاه علامه طباطبایی یکی از امیدهای تحول علوم انسانی است و این دانشگاه باید نمادی از مرزبانی از اندیشه‌های ناب دینی باشد چرا که این دانشگاه در برنامه‌ریزی درسی برای حوزه علوم انسانی نقش پررنگی دارد.

محمدیان حضور سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی را در شورای تحول علوم انسانی بسیار موثر توصیف کرد و گفت: حضور وی می‌تواند بسیار موثر باشد چرا که می‌تواند نظرات را در دانشگاه علامه در اختیار اساتید فن قرار دهد تا از تجربیات و مشورت‌های آنها استفاده کنیم. دکتر سلیمی قول‌های خوبی در شورای تحول علوم انسانی دادند که این مسئله فقط با اتکا به اساتید علوم انسانی بوده است. امیدواریم آثار و ثمرات این شورا را در سالهای آینده بیشتر شاهد باشیم. مهمترین سرمایه دانشگاه علامه اساتید آن هستند و نگاه ما به این مسئله یک فرصت است.

انتهای پیام

آمار بازدید: 142 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image