ارتباط مستقیم با 30693 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار مفهوم استاد و معلمی دیگر آن معنای گذشته را ندارد

مفهوم استاد و معلمی دیگر آن معنای گذشته را ندارد

وزیر علوم در پیامی در همایش بررسی و تبیین نقش اخلاقی و تربیتی استاد، گفت: در یکی از عرصه‌هایی که سخت دچار تغییرات کیفی شده‌ایم حوزه مناسبات استادی و دانشجویی است. توسعه کمی آموزش عالی به ناچار بر نسبت دانشجو و استاد تاثیر گذاشته است و مفهوم استاد و معلمی امروز آن معنا و دلالتی را ندارد که در گذشته داشت.


به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میلی منفرد - معاون آموزش عالی با قرائت پیامی از سوی وزیر علوم در همایش بررسی و تبیین نقش اخلاقی و تربیتی استاد در دانشگاه خوارزمی قرائت شد، گفت: بر کسی پوشیده نیست که آموزش عالی کشور با مشکلات فراوان و پیچیده‌ای دست به گریبان است. پیچیدگی شرایط از سویی و مطالبات روزافزون و به حق دانشگاهیان و جامعه از نظام آموزش عالی از سوی دیگر، سنگینی کار و مسئولیت ما را در وزارت علوم چندین برابر می‌کند.

وی افزود: حتی درک و بازشناسی مشکلات نیز خود مشکل دیگری است که روبرو شدن با آن توان فکری و سازمانی ویژه‌ای می‌طلبد.

فرجی دانا در این پیام با طرح این سوال که ما تاکنون چه کرده‌ایم که آموزش عالی و دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند چنانچه باید انتظارات دانشگاهیان و جامعه را برآورده سازند؟ گفت: این پرسش گرچه به گذشته مربوط می‌شود اما نگاه ما به آینده را نیز نشان می‌دهد. به عبارت دیگر می‌خواهیم از رهگذر این پرسش درباره گذشته دریابیم که آینده آموزش عالی را چگونه رقم زده‌ایم.

وزیر علوم در این پیام با تاکید بر اینکه توسعه کمی تنها به افزایش تعداد دانشگاه‌ها، دانشجویان و کارکنان محدود نمی‌شود اظهار کرد: یکی از کارها که در گذشته کرده‌ایم تلاش برای توسعه کمی آموزش عالی بوده است. رویکرد کمیت گرای صرف تغییراتی را در نحوه زیست دانشگاهی نیز از پی می‌آورد. و این گونه است که کیفیت زیست دانشگاهی ما تغییرات شگرفی داشته و این سوال مطرح است که سمت و سوی این تغییرات کیفی به چه میزان مطلوب ما بوده و از کجا به ابعاد این تغییرات آگاهی داریم.

وزیر علوم در این پیام با اشاره به اینکه در عرصه‌های سخت دچار تغییرات کیفی شده‌ایم گفت: یکی از حوزه مناسبات استاد و دانشجویی است گویا مفهوم استادی و معلمی امروز آن معنا و دلالتی را ندارد که در گذشته داشت. توسعه کمی آموزش عالی به ناچار بر نسبت دانشجو و استاد تاثیر گذاشته است. این تغییر نسبت در کنار تغییرات اجتماعی و اقتصادی در پهنه گسترده‌تر جامعه سبب شده که رابطه استاد و دانشجو رنگ و بوی دیگری بگیرد.

وزیر علوم با طرح این پرسش که آیا به این تغییرات آگاهی همه جانبه دارید و این تغییرات مطلوب ماست، گفت: البته پرسش اساسی تر این است که تغییر در معنا و مفهوم استاد و معلمی چه نقشی در بروز و ظهور مشکلات فراوان و پیچیده آموزش عالی دارد.

فرجی‌دانا با تاکید بر اینکه رابطه استاد و دانشجویی بار مفهومی دیگری را نیز در دل خود دارد که آن منش و اخلاق معلمی است، گفت: نمی‌توان به کیفیت رابطه استاد و دانشجو اندیشید بدون آنکه اثر اخلاقی و هنجاری‌ که این رابطه درون آن شکل می‌گیرد نادیده گرفت.

وی با تاکید بر اینکه استاد و دانشجو گذشته از نقش‌های دانشگاهی دو انسان هستند که در موقعیت انسانی با یکدیگر در رابطه‌اند، اظهار کرد: رابطه استاد و دانشجو به مانند هر رابطه دیگری در چارچوب معیارها و ارزش‌های اخلاقی شکل می‌گیرد. کیفیت این رابطه و میزان رضایت هر یک از آن دو طرف به سطح توافق دو جانبه و نیز پایبندی هر دو طرف به بستر هنجاری مورد توافقشان بستگی دارد.

فرجی دانا با طرح این سوال که بستر هنجاری این رابطه چه نسبتی با ساز و کارهای سازمانی و اداری دانشگاه‌ها دارد؟ افزود: به عبارت دیگر باید دید آیا ساز و کارهای سازمانی و اداری دانشگاه‌ها با بستر هنجاری رابطه استادی و دانشجو همسو و همنواست یا آنکه آن را به چالش می‌اندازد.

وی افزود:‌ اینها همگی پرسش‌هایی است که از جدیت و فوریت آنها نباید غفلت ورزید. فرصتی برای از دست دادن نداریم. باید هرچه زودتر پاسخی بیابیم و امروز در این همایش که به مناسبت هفته آموزش و روز معلم برگزار گردیده بکوشیم نقطه آغازی برای پرداختن به این پرسش‌ها فراهم آوریم.از این رو صمیمانه از همه دانشگاهیان می‌خواهم که به یاری ما در وزارت علوم بشتابند و برای ترسیم چشم اندازی نوین در آموزش عالی کشور راهی پیش ما بگشایند.

فرجی دانا در ابتدای این پیام با گرامیداشت مقام معلم و آغاز هفته آموزش، گفت: آغاز هفته آموزش و روز گرامی داشت معلم فرصتی استثنایی است تا در همایشی که با عنوان اخلاق معلمی شکل گرفته از جمع فرهیختگان و استادانی که اندیشه و کنش تربیتی‌شان معنابخش زیست ما و فرزندمان است برای همفکری و همراهی در یافتن این پرسش‌ها که در بررسی وضعیت آموزش اخلاق حاکم بر آن به ذهن متبادر می‌گردد از آنها مدد بجوییم.

فرجی دانا با تاکید بر اینکه سخن گفتن در چنین جمعی برایم سخت و دشوار است در این پیام اظهار کرد: هرآنچه از جنس اندیشه و سخن است در بالاترین سطح و زیباترین شکل در میان شماست. اگر مسئولیت حقوقی‌ام نبود هرگز این اجازه و جسارت را در خود نمی‌دیدم که در اینجا سخنی بگویم به همین دلیل فقط در دیدگاه سازمانی‌ام به ذکر چند نکته بسنده می‌کنم.

انتهای پیام

آمار بازدید: 167 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image