ارتباط مستقیم با 30690 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس اخبار اخبار تحقیق و پژوهش ابداع روش نوين پاكسازي نشت نفت توسط محقق ايراني (24 شهریور 91)

ابداع روش نوين پاكسازي نشت نفت توسط محقق ايراني (24 شهریور 91)

«شهريار خسروشاهي» محقق ايراني موسسه تكنولوژي ماساچوست (MIT)‌ و همكارانش، موفق به ابداع روشي نوين براي پاكسازي آلودگي ناشي از نفت با كمك آهن ربا شده‌اند.


به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پاكسازي مناطق آلوده ناشي از نشت نفت بويژه در آبهاي عميق و اقيانوس‌ها بسيار پرهزينه و دشوار است و محققان همواره بدنبال يافتن روش‌هاي نوين براي كاهش هزينه‌ها و تسريع در عمليات پاكسازي هستند.

تيم تحقيقاتي «MIT‌» به سرپرستي «شهريار خسروشاهي»، فوق دكتري مهندسي الكترونيك و علوم رايانه موفق به ابداع روشي نوين براي جداسازي نفت و آب بوسيله آهن ربا شده‌اند. در اين روش امكان استفاده مجدد از نفت جدا شده وجود دارد كه باعث كاهش چشمگير هزينه‌هاي عمليات پاكسازي در مقايسه با روش‌هاي معمول مي‌شود.

نفت مغناطيسي نيست، اما معلق كردن نانوذرات مغناطيسي در نفت، آن را به مايع مغناطيسي به نام فروفلوئيد تبديل مي‌كند.

در روش‌هاي قبلي از پمپاژ مخلوط آب و فروفلوئيد از طريق كانال‌هاي حاوي آهن ربا در بخش خروجي استفاده مي‌شد كه آب از يك قسمت، خارج و فرولئويد نيز از بخش ديگري خارج مي‌شد، اما اين روش تنها در صورتي موثر است كه غلظت فروفلوئيد از قبل مشخص شده و در طول عمليات نيز ثابت باقي بماند.

محققان دو تغيير در روش‌هاي موجود ايجاد كردند و به جاي قرار دادن آهن ربا خارج از جريان، آنها را در آب غوطه ور كردند و به جاي حالت موازي جريان، آن را در حالت عمود قرار دادند؛ بدليل اينكه ميدان مغناطيسي آهن رباي استوانه‌اي مورد استفاده محققان در بخش لبه‌ها قوي‌تر است، نفت بيشتر به سمت نوك آهن ربا هدايت مي‌شود.

«خسروشاهي» تأكيد مي كند: اين شيوه جداسازي نفت و آب بسيار موثر است كه بدليل سهولت اين روش، قابليت اجرا در مقياس بزرگتر را دارد. اضافه كردن نانوذرات مغناطيسي به نفت مخلوط با آب براي توليد فروفلوئيد روش دشواري نيست و براي از بين بردن نانوذرات نيز مي‌توان از روش شناخته شده «جدایش مغناطیسی گرادیان بالا» (high-gradient magnetic separation) استفاده كرد.

مقاله محققان MIT در ابداع روش نوين پاكسازي نشت نفت در سيزدهمين كنفرانس بين‌المللي ميدان‌هاي مغناطيسي (ICMF13) ژانويه سال آينده ميلادي در دهلي نو ارائه خواهد شد.

کلمات کلیدی: روش نوين پاكسازي نشت نفت، شهريار خسروشاهي، موسسه تكنولوژي ماساچوست، ابداع روشي نوين براي پاكسازي آلودگي ناشي از نفت، موسسه تحقیقاتی MIT

آمار بازدید: 371 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image