ارتباط مستقیم با 30701 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی ایجاد 400 موسسه آموزش پزشکی با وجود بدهکاری/ ظرفیت دکتری تخصصی یک شبه 2برابر شد

ایجاد 400 موسسه آموزش پزشکی با وجود بدهکاری/ ظرفیت دکتری تخصصی یک شبه 2برابر شد

وزیر بهداشت با انتقاد از توسعه بی رویه در حوزه دانشگاه های علوم پزشکی گفت: در مدت 3 سال 400 موسسه آموزشی و تحقیقاتی ایجاد شد که تمام آنها در زمان بی پولی و بدهکاری بود.


به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سیدحسن هاشمی در اجلاس روسای دانشگاهها با اشاره به تغییرات دولت و وزارتخانه ها گفت: دولتی سرکار آمده است که مردم امید زیادی به آن دارند که بتواند گرفتاری های اساسی که بوجود آمده است را پیش ببرد و مشکلات معیشتی را رفع کند. آرامشی که درکشور بوجود آمده است هم نتیجه توفیقاتی است که در اثر تغییر سیاست های داخلی به خصوص سیاست اقتصادی و سیاست خارجی بوجود آمده است.

وی خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی گفت: طلب شهرت و مسئولیت در فطرت همه انسان ها وجود دارد از همین رو باید مراقبت کنید. در هر رده ای که هستید به همه افراد در دانشگاه توجه درست داشته باشید . از نگهبان تا پزشکان فوق تخصص. همه به شما نگاه می کنند و باید مراقب رفتارهای خود، انتصابات، تشویق ها و تنبیه ها باشید. ضمن اینکه برخی مواقع افرادی که در کنار شما و حاشیه قرار دارند ممکن است شرایط دیگری برای شما ایجاد کنند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: ضمن اینکه باید به گروه پیراپزشکی و پرستار و کارمند توجه داشته باشید این را هم بدانید که دانشجویان را فراموش نکنید. حیف است که رئیس دانشگاه در دوران خدمت خود یک خوابگاه را نرفته باشد. در جمع های دانشجویی حاضر شوید با آنها دوست شوید و با هم به زیارت، کوه یا فیلم دیدن بروید . در کارهایی که به نیازمندان کمک می کند با آنها مشارکت کنید.

وی درباره لزوم ارتباط روسای دانشگاهها با مقامات استانی به خصوص استانداران گفت: شما از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب می شوید و به استانداران تذکر لازم داده شده است که شما با یک مدیرکل متفاوت هستید. اما استاندار هم نماینده دولت است و رایزنی و ارتباط با آنها بسیار اهمیت دارد.

هاشمی افزود: درباره نمایندگان مجلس هم همینطور باید عمل کرد. ممکن است آن نماینده با شما هم سلیقه نباشد اما نماینده مردم است و باید به درخواست های منطقی آنها که در ارتقای سلامت مهم است توجه کرد و از تاثیرگذاری در کلان کشور ازسوی آنها استفاده کرد.

وی با ابراز تاسف از سیاسی کاری در بخش های خدماتی گفت: یکی از غصه های شخصی من این است که بخش های تخصصی، علمی و خدماتی را سیاسی کرده ایم. در حالی که وزارت بهداشت نوکر مردم است و در صف بندی ها و جناح بندی های سیاسی نباید حضور داشته باشد.

وزیر بهداشت اطلاع رسانی و مردم داری را یکی دیگر از وظایف روسای دانشگاه ها برشمرد و گفت: ابزار اطلاع رسانی را جدی بگیرید. در مراسم های مردمی حضور داشته باشید . چه اشکالی دارد که یک رئیس دانشگاه در عبور از خیابان از ماشین پیاده شود و وارد یک داروخانه شود و احوالپرسی کند.

وی اضافه کرد: در تعیین مدیران به تعهد و تخصص با هم توجه کنید. اول انقلاب می گفتیم فقط تعهد ، متخصصان را همه طاغوتی می دانستیم اما الان گرفتار همان ها شدیم. اگر قرار است مدیری انتخاب کنید ضابطه مند عمل کنید. ضمن اینکه ترجیح این است که مسئولان و مدیران فعالیت اقتصادی مرتبط و غیر مرتبط نداشته باشند.

هاشمی گفت: پارتی بازی، رفیق بازی، تجمل گرایی و گروه گرایی در مرام ما نیست. اینکه به مردم بگویید پول بهداشت و درمان نداریم اما هر روز برای دکوراسیون اتاق و سفر از بودجه و اعتبارات هزینه کنیم باید بدانیم که این پول پیرزن روستایی و یک زن سرپرست خانوار است که دارد هزینه می شود. همچنین این موضوع بر مدیران پایین تر هم تاثیر منفی می گذارد.

وی مشکلات حوزه سلامت را در سه بخش مدیریتی ، منابع و ساختار برشمرد و گفت: بخشی از مشکلات مدیریتی بخشی از میراث گذشته است که اکنون انبار شده و رخ نمایی کرده است. دولت که عوض می شود کل وزارتخانه ها بهم می ریزد. برداشت من از اعتدال و تدبیر به این معنی بود که مخالف هم احساس کند شما درست تصمیم می گیرید. بنا این بوده که نیروهای کارآمد بیایند. مهم این نیست که رئیس دانشگاه مدیری با فلان میزان تعداد مقاله و تعداد کار تحقیقاتی را منصوب کند. برخی مواقع یک غیر پزشک هم می تواند در بیمارستان موثر باشد و یا یک پزشک در مدیریت آموزشی بیمارستان قوی تر کار کند.

وزیر بهداشت با انتقاد از گسترش بی رویه حوزه های آموزشی و دانشجویی و تحقیقاتی خاطرنشان کرد: در مدت 3 سال 400 موسسه تاسیس شده است که تمام آنها در زمان بی پول و بدهکاری ایجاد شده است. یک شبه ظرفیت دکتری تخصصی دو برابر شده است و تعداد زیادی شعبه بین الملل و دانشکده و دانشگاه و رشته تاسیس شد بدون اینکه بدانند که این افراد باید کجا کار کنند.

وی افزود: برخی آمده اند طب ما را طب مدرن آمریکایی با تخصص و فوق تخصص های بسیار درست کرده اند که هزینه اش برای مردم و دولت بسیار زیاد است. این نوع آموزش طب را گران کرده ضمن اینکه تعداد زیادی دوره های مختلف دیده اند و این امکانات و منابع زیادی هم می خواهد . نتیجه آن آموزش و درمان بی رویه و نبود نظام ارجاع است که به بی عدالتی ، فقر و نارضایتی عمومی می انجامد.

هاشمی گفت: اینکه بار بیماریها از واگیر به غیر واگیر تغییر کرده است و ما هیچ برنامه ای برای آن نداریم یک آسیب است. اگر هم کاری را الان شروع کنیم نتیجه اش 30 سال بعد مشخص می شود. افزایش طول عمر را چندان به خودمان نسبت ندهیم بخشی از آن به افزایش آگاهی های مردم بستگی دارد.

وی درباره ناکارآمدی قوانین یادآور شد: قوانین خوبی داریم که خوب نوشته شده اند برای خواندن نه عمل کردن. چرا که الزاماتی نیاز دارد که زیرساخت های آن فراهم نیست. بودجه ها هم همینطور است. بسیاری می گویند اکنون بهداشت و درمان بسیار پولدار شده است در حالی که با این مبالغی که گفته شده یک قران هم از هدفمندی به سلامت داده نشده است و تنها ارقامی روی کاغذ است. دوستانی که در تریبون های عمومی توقع ایجاد می کنند بدانند واقعا انصاف نیست.

وزیر بهداشت درباره بیمه ها و منابع محدود وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بیمه پایه و عمومی باید برای همه ایجاد شود و با این منابع عمومی هم نمی توان توقع داشت که کار ویژه ای کرد. بودجه وزارت بهداشت سرجمع تنها 11 درصد افزایش یافته است که با توجه به تورم حدود 25 درصدی بازهم عقب هستیم.

وی درباره باقی ماندن کارهای عمرانی اظهار داشت: بسیاری از طرح های عمرانی ناتمام 10 تا 15 سال زمان می برد که به پایان برسد. در دامغان یک دانشکده بهداشت با تعداد معدودی دانشجو 28 سال زمان برده است تا به اتمام برسد.

هاشمی درباره استفاده دانشگاه ها از املاک و منابع گفت: روسای دانشگاه ها باید منابع خلق کنند. از واگذاری بیمارستانها استفاده کنید. اما من شخصا معتقد نیستم که بیمارستان ها را به پزشکان اجاره بدهیم بلکه باید با استفاده از نمونه هایی مانند وزارت نفت و نیرو شرکت های هلدینگ بزرگ ایجاد کنیم که به سلامت کمک کنند. در این صورت اداره بیمارستان دولتی هم اقتصادی می شود.

وی از تشکیل شورای فناوری در وزارت بهداشت و تعیین دو اولویت مهم خبر داد و گفت: یک اولویت این است که حداقل تا پایان چهار سال واکسن ها را در کشور کامل کنیم و دیگری کاهش وابستگی به مواد اولیه دارویی تا 25 درصد است.

وی همچنین از بررسی برنامه ای برای کاهش پرداخت از جیب مردم در سلامت خبر داد و گفت: مدلی برای این موضوع ترسیم می کنیم که به زودی نهایی می شود و به دانشگاه ها هم اعلام می شود.

آمار بازدید: 206 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image